Gå til innhold

Dere som sparer i fond

Anbefalte innlegg

hvor mange fond har dere? 

jeg har 4 aksjesparekonto med 2 fond i hver av de. Holder dette eller bør man ha fler eller kun 1? 
har ikke så mye peiling men har valgt " trygge " fond. 
da har jeg til meg og ungene også en til konfirmasjon. 

har de i sparebanken vest, men burde jeg bytte til Nordnet? 
har 1 fond jeg har kjøpt hos Nordnet. Usikker på hva som er best. Kom gjerne med litt råd til en nybegynner.

Anonymkode: 03cec...439

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1751661-dere-som-sparer-i-fond/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

hvor mange fond har dere? 

jeg har 4 aksjesparekonto med 2 fond i hver av de. Holder dette eller bør man ha fler eller kun 1? 
har ikke så mye peiling men har valgt " trygge " fond. 
da har jeg til meg og ungene også en til konfirmasjon. 

har de i sparebanken vest, men burde jeg bytte til Nordnet? 
har 1 fond jeg har kjøpt hos Nordnet. Usikker på hva som er best. Kom gjerne med litt råd til en nybegynner.

Hvilke fond er det du har, da? Du trenger egentlig ikke mer enn ett, hvis det ene er et globalt indeksfond.

Kjenner ikke til sparebanken vest, men de fleste sparebanker er veldig dyre, så det er sannsynligvis lurt å flytte. Nordnet er greit, men de er dyre på de fleste indeksfond. KLP (kjøpe direkte hos dem) og Kron er stort sett billigst. Særlig hvis du er akademikerne-medlem. Sbanken har også ok priser, men med DNB-oppkjøpet ville jeg ikke satset på dem - de har allerede økt prisene på fond. 

Anonymkode: ba9b9...7db

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke fond er det du har, da? Du trenger egentlig ikke mer enn ett, hvis det ene er et globalt indeksfond.

Kjenner ikke til sparebanken vest, men de fleste sparebanker er veldig dyre, så det er sannsynligvis lurt å flytte. Nordnet er greit, men de er dyre på de fleste indeksfond. KLP (kjøpe direkte hos dem) og Kron er stort sett billigst. Særlig hvis du er akademikerne-medlem. Sbanken har også ok priser, men med DNB-oppkjøpet ville jeg ikke satset på dem - de har allerede økt prisene på fond. 

I sparebanken vest: Alfred Berg global, Holberg global A, danske invest index global ac restricted klasse nok. 

i Nordnet: Nordnet teknologi index. 

Ja, får se litt på prisene. 
Når du sier ett, tenker du ett totalt sett, eller 1 på hver aksjesparekonto? 

har du kjennskap til disse jeg nevnte, hvilken det er lurt å beholde? 

Hva sparer du til, og hvor lang horisont har du?

Om du har lite interesse/kunnskaper om aksjemarkedet så er trolig det mest fornuftige å finne seg et enkelt globalt indeksfond med lave forvaltningskostnader og holde seg til det. Spare jevnt og trutt. Det er små forskjeller mellom de ulike globale indeksfondene, de investerer i mye av de samme selskapene og måler er å «treffe» den generelle stigningen i børsindeksen over tid. 

Du har flere fond med «global» i navnet, men både Alfred Berg Global og Holberg Global A er aktivt forvaltede (og dyrere enn indeksfond). Det er helt greit å ha noen aktivt forvaltede fond som «krydder» i porteføljen, men de fleste ekspertene anbefaler indeksfond som «grunnmur» i fondssparingen sin.

Jeg har fordelt fondssparingen min med minst 70% i et globalt indeksfond, og resten spredt på noen få aktive fond (f eks teknologi, helse, fremvoksende markeder), etter interesse og til dels kunnskap/kjennskap. Jeg har noe i helsefond f eks (DNB Health Care), siden jeg jobber med slikt.

Et par bra globale indeksfond er f eks 

DNB Global Index 

KLP Aksjeglobal Index P

Vestlig skrev (16 minutter siden):

Om du har lite interesse/kunnskaper om aksjemarkedet så er trolig det mest fornuftige å finne seg et enkelt globalt indeksfond med lave forvaltningskostnader og holde seg til det. Spare jevnt og trutt. Det er små forskjeller mellom de ulike globale indeksfondene, de investerer i mye av de samme selskapene og måler er å «treffe» den generelle stigningen i børsindeksen over tid. 

Du har flere fond med «global» i navnet, men både Alfred Berg Global og Holberg Global A er aktivt forvaltede (og dyrere enn indeksfond). Det er helt greit å ha noen aktivt forvaltede fond som «krydder» i porteføljen, men de fleste ekspertene anbefaler indeksfond som «grunnmur» i fondssparingen sin.

Jeg har fordelt fondssparingen min med minst 70% i et globalt indeksfond, og resten spredt på noen få aktive fond (f eks teknologi, helse, fremvoksende markeder), etter interesse og til dels kunnskap/kjennskap. Jeg har noe i helsefond f eks (DNB Health Care), siden jeg jobber med slikt.

DNB Global Index 

KLP Aksjeglobal Index P

Takk for svar. Til meg selv sparer jeg ikke til noe spesielt. Til barna er det til de blir 18+ ( som er 13 år til ) 

også til konfirmasjon ( 10 år til ) 

syns stigningen har vært bra på to av de på min, men kan nok endre til at jeg vertfall har et indeksfond. Hva ville du gjort mtp sparingen til ungene? Få et indeksfond istedenfor på både ungene og sparing til konfirmasjon? Eller et indeksfond og et globalt?

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Til meg selv sparer jeg ikke til noe spesielt. Til barna er det til de blir 18+ ( som er 13 år til ) 

også til konfirmasjon ( 10 år til ) 

syns stigningen har vært bra på to av de på min, men kan nok endre til at jeg vertfall har et indeksfond. Hva ville du gjort mtp sparingen til ungene? Få et indeksfond istedenfor på både ungene og sparing til konfirmasjon? Eller et indeksfond og et globalt?

Til egne barn sparer jeg ca slik:

60% i globalt indeksfond

20% i aktivt forvaltede fond

20% sparekonto

Sparekontoen et tenkt til f eks konfirmasjon, andre større utgifter (hest, lappen, sommerleir, whatever). Aksjefondene er primært tenkt som tilskudd til bolig, men mulig noe går til utveksling om barna ønsker dette.

Aksjefondene står i mitt navn, så jeg kommer ikke til å cashe du ut før barna bikket minst 20 vil jeg tro. Kommer nok til å endre risikoprofil mot slutten og flytte meg mer inn i f eks rente/obligasjoner.

Hva du gjør må nesten være opp til deg, men det er sjelden feil å ta det meste i et globalt indeksfond. Har du veldig kort horisont (under 3-4 år), så gå for sparekonto.

Vestlig skrev (3 minutter siden):

Til egne barn sparer jeg ca slik:

60% i globalt indeksfond

20% i aktivt forvaltede fond

20% sparekonto

Sparekontoen et tenkt til f eks konfirmasjon, andre større utgifter (hest, lappen, sommerleir, whatever). Aksjefondene er primært tenkt som tilskudd til bolig, men mulig noe går til utveksling om barna ønsker dette.

Aksjefondene står i mitt navn, så jeg kommer ikke til å cashe du ut før barna bikket minst 20 vil jeg tro. Kommer nok til å endre risikoprofil mot slutten og flytte meg mer inn i f eks rente/obligasjoner.

Hva du gjør må nesten være opp til deg, men det er sjelden feil å ta det meste i et globalt indeksfond. Har du veldig kort horisont (under 3-4 år), så gå for sparekonto.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Får se litt på dette i morgen 😊

Problemet med et utvalg av flere fond er at du plutselig kan være vektet mye mer enn du tror i feks 1 aksje. Om den samme aksjen overlapper i alle fondene kan det hende at 14% av pengene dine står i Equinor. De aller fleste har ikke kontroll på posisjonene i fondene sine, og de endrer seg over tid, så det kan ende med at du har en større risiko enn hvis du hadde holdt KLP AksjeGlobal indeks P. Som jeg ville anbefalt å ha alle pengene i. Det er bedre at et fond rebalanserer for deg, og du slipper å følge med på om du er overeksponert for mye for spesifikke sektorer eller aksjer. Med mange fond blir hele poenget med diversifisering vekke, og man går over til å bli en aktiv forvalter. Aktive fond er det lurt å holde seg lenge unna. Det er også survivership bias hvor de fondene som har overlevd hittil blir sett på som gode. Men 99% av forvaltede fond er lagt ned og er historie. På lang sikt klarer ikke aktive fond å konkurrere med globale indeksfond.

Endret av nadenofficial
AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 20.50):

Da har man ikke satt seg så godt inn i ting.

Globalt indeksfond er 60% vektet i USA. Dumt å legge så mange av "eggene" i den kurven. Når det finnes indeksfond med annen vekting, for eksempel fremvoksende markeder. 

Anonymkode: a9f75...242

Jag sparar i fonder, jag har samlat allt på ett konto, och sparar just nu aktivt i 5 olika fonder spridda på Teknologi, Europa, Småbolag Sverige, USA, Global Emerging markets.

Jag har tillsammans med en rådgivare på banken valt de fonderna utifrån min riskbenägenhet, placeringshorisont och syn på avkastningen.

Tidigare hade jag två olika typer av sparande men skattemässigt, och arvsmässigt var det samma, så jag sålde av den ena och flyttade pengarna till den andra. Det blir en bättre översikt över både innehav och kommande sparande tycker jag.

Jag brukar se över fördelningen på belopp några gånger om året och göra mindre justeringar, var eller vartannat år ser jag också över om jag ska byta fonder.

Samtidigt har jag också buffert på tre olika konton (ferie, hus/bil och bostadslån). Då har jag pengar om jag behöver akut, och kan låta investeringarna ticka på

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har man ikke satt seg så godt inn i ting.

Globalt indeksfond er 60% vektet i USA. Dumt å legge så mange av "eggene" i den kurven. Når det finnes indeksfond med annen vekting, for eksempel fremvoksende markeder. 

Anonymkode: a9f75...242

Det finnes globale indeksfond som inkluderer emerging markets, vet du. Og hvis det går til h i USA, så går det til h i aksjemarkedene i resten av verden også. 

Annonse

Vestlig skrev (På 25.2.2024 den 21.42):

DNB Global Index 

KLP Aksjeglobal Index P

Jeg har bestemt meg for å begynne å spare i fond, og har bestemt meg for KLP Aksjeglobal Index P. Har opprettet ASK i Nordnet, og var nesten igang med å kjøpe, men så ble jeg obs på at det er billigere å kjøpe dette fondet i KLP. Kan alle opprettet ASK i KLP?

Anonymkode: dd9f7...ffb

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 21.07):

I sparebanken vest: Alfred Berg global, Holberg global A, danske invest index global ac restricted klasse nok. 

i Nordnet: Nordnet teknologi index. 

Ja, får se litt på prisene. 
Når du sier ett, tenker du ett totalt sett, eller 1 på hver aksjesparekonto? 

har du kjennskap til disse jeg nevnte, hvilken det er lurt å beholde? 

Sparebanken Vest ser ut til å ha en plattformavgift på spinnville 0,7%! Eller formidlingshonorar, som de kaller det. Det er kjempedyrt, flytt alle fondene bort derfra! 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bestemt meg for å begynne å spare i fond, og har bestemt meg for KLP Aksjeglobal Index P. Har opprettet ASK i Nordnet, og var nesten igang med å kjøpe, men så ble jeg obs på at det er billigere å kjøpe dette fondet i KLP. Kan alle opprettet ASK i KLP?

Ja, du trenger ikke ha pensjon gjennom KLP, såvidt jeg har forstått.

Annonse
nadenofficial skrev (3 timer siden):

Problemet med et utvalg av flere fond er at du plutselig kan være vektet mye mer enn du tror i feks 1 aksje. Om den samme aksjen overlapper i alle fondene kan det hende at 14% av pengene dine står i Equinor. De aller fleste har ikke kontroll på posisjonene i fondene sine, og de endrer seg over tid, så det kan ende med at du har en større risiko enn hvis du hadde holdt KLP AksjeGlobal indeks P. Som jeg ville anbefalt å ha alle pengene i. Det er bedre at et fond rebalanserer for deg, og du slipper å følge med på om du er overeksponert for mye for spesifikke sektorer eller aksjer. Med mange fond blir hele poenget med diversifisering vekke, og man går over til å bli en aktiv forvalter. Aktive fond er det lurt å holde seg lenge unna. Det er også survivership bias hvor de fondene som har overlevd hittil blir sett på som gode. Men 99% av forvaltede fond er lagt ned og er historie. På lang sikt klarer ikke aktive fond å konkurrere med globale indeksfond.

Gøy at du anbefaler KLP aksjeglobal index P, som jeg har bestemt meg for. Da spør jeg deg om det samme som jeg spurte personen over;

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har tanker rundt risiko ved fond i ulike valutaer (NOK, USD, EUR etc.)? Er det klokt å unngå fond som ikke handles i NOK?

Anonymkode: 06d1f...44e

Jeg tenker at det er bra for meg å investere usikret i indeksfond basert på utenlandske valutaer. Hvis økonomien i Norge går skikkelig til skogen så har jeg en livline til økonomiene som lager mange av de varene jeg vil kjøpe. Jeg ser det altså som en utjevning (?) av risiko.

Hvorvidt krona faktisk skal opp eller ned de neste årene har jeg ingen formening om og hvorvidt forventningsverdien av valutaspekulasjonen min er fordelaktig er altså ikke noe jeg tenker på.

Anonymkode: af3d6...64f

Jeg sparer:

40% i globalt indeksfond som hovedsatsing pga lav risiko. Det har vært kjempesuksess så langt.

20% i indeksfond for Norden. Satser på at Norge våkner opp.

20% i rentefond for å ta ned risikoen.

20% i lavkarbon-fond av idealisme.

Isambard skrev (5 timer siden):

Jeg sparer:

40% i globalt indeksfond som hovedsatsing pga lav risiko. Det har vært kjempesuksess så langt.

20% i indeksfond for Norden. Satser på at Norge våkner opp.

20% i rentefond for å ta ned risikoen.

20% i lavkarbon-fond av idealisme.

Spennende portefølje.

Har du lyst å tipse om rentefondet du bruker?

Schmuhu

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...