AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Vi er ett par tidlig i 30årene som planlegger å få barn snart, vi eier en leilighet hver og bor i min foreløpig. Vi ser etter en plass å kjøpe sammen og ser at vi har to muligheter: kjøpe en middelsstor leilighet (85/90kvm, 4-roms) med egenkapital vi har fra leilighetene våres, eller om å ta opp gjeld og kjøpe hus (eller stor leilighet). Vi er egentlig ikke så glad i ting, og trenger ikke mye lagerplass så tenker vi at en 4-roms er vel nok hvis vi tenker på å få 2 barn, og livet som gjeldsfrie veier opp for å bo litt trangt. Men alle vi kjenner som har barn sier at vi burde kjøpe hus, og at det kommer til å bli trangt, men hus koster minst dobbelt så mye som leiligheten hvis vi skal kjøpe i samme område som betyr å ta opp minst 4/5mil opp i lån som betyr at vi mister mye friheten med tanke på å kunne jobbe mindre i småbarnsperiode og ha mer tid sammen. Leiligheten vi ser på er nybygg og krever lite i vedlikehold, som også gir oss mer tid til å gjør ting sammen. Vi har sett også på enda større leiligheter, men da blir det ikke nybygg og da må vi uansett ta opp lån på minst ett par millioner, og kanskje pusse opp litt. Som igjen, krever tid og penger. Hvordan fungerer livet for dere som bor i en ikke så stor leilighet med barn? Vi tenker at disse som sier at man må ha mer plass krisemaksimere litt, og det blir jo mennesker av barn som vokser opp i leilighet også. Anonymkode: 40387...1c1
regine Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 Jeg tenker at dere uansett ikke kan planlegge hele framtiden nå, før dere i det hele tatt har fått barn. Så - kjøp den leiligheten dere vil ha, selv om andre mener at den er «for liten» til at 2 barn kan vokse opp der. Så får dere barn og ser hvilke behov det evt medfører. Kanskje betyr det at dere - om noen år, ser at det er nødvendig med større bolig. Men det kan også være at dere syns det fungerer helt fint i leiligheten. Begge deler er helt uproblematisk. Når dere ikke har lyst til å ta opp gjeld nå for å kjøpe stor bolig, så syns jeg at dere skal ta konsekvensen av det og ikke gjøre det. Barn vokser opp og har det helt fint i både hus og leiligheter, det er ikke det som er avgjørende for en god eller dårlig barndom. 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Går jo fint an å vokse opp i leilighet, tenker jeg. Prøv å tenk på hva som er viktigst for dere. Å ha hage og uteområde rett utfor døra er flott når man har barn, det er noe jeg setter høyt. Barn har en del leker som fort tar mer plass enn man først tror, gjerne i stua også når de er små. Greit å ha plass til barnevogna de årene man bruker den. Så baller det på seg med ski, sykkel, rulleskøyter osv. Så er det alle klærne de vokser ut av, som man tar vare på i tilfelle nestemann kommer. Det blir en del ting som må lagres et sted. Har foreløpig bare ett barn, men gud så mye greier det blir... Samtidig så er det mindre vedlikeholdsarbeid og måking av snø/klipping av gress når man bor i leilighet. Sikkert fint å slippe unna den biten. Om du bor i leilighet med alt på et plan, som jo er normalt for en leilighet, så kan det være greit å ha i bakhodet at unger ofte legger seg i 19-tida. Ikke alle barn sover like godt (selv om man prøver å "venne dem til bråk"🙄). Jeg bor i en tomannsbolig med alt på et plan, og her må vi være ganske stille når ungen sover for å ikke risikere hundre oppvåkninger på kvelden. Ville heller hatt to etasjer eller at soverommene var mer separate fra oppholdsrom. Det er ikke alt man kan forutsi eller tenke seg til før barnet kommer. Kanskje dere går for leilighet og stortrives med det, eller kanskje dere innser at hus hadde vært bedre. Er jo lov å ombestemme seg😊 Anonymkode: acc42...0ca
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Start med den leiligheten dere ønsker dere, så tar dere det derfra. Vi bodde i leilighet frem til eldste skulle begynne på skolen og nr 3 ble født. Da kjøpte vi hus med hage. Anonymkode: 24f85...efe
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 Leilighet. Dere vet ikke hva som skjer i fremtiden, kanskje dere heller ikke får barn? Ingen vet. Vi kjøpte leilighet på 100 kvm. 2 soverom. Vi bodde der i 2 år før jeg ble gravid. Fødte og ble gravid 2 år etter det. Når andre barnet ble rundt 2 år og yngste skulle begynne på skole, kjøpte vi enebolig med hage i en ok skolekrets eldste kunne begynne. Her har vi nå bodd i 10 år. Anonymkode: fb55b...ed9 1
Forumkonto Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 Leilighet. Mindre utgifter til vedlikehold. Fint å være økonomisk fri. Har fått to barn i minileilighet. Er ikke før barna begynner å bli tre år at de trenger mer plass. Vi har gradvis fått mer plass, først leide vi, så kjøpte vi 1/2 av tomannsbolig. Vi er nå fem på 110 kvm. Selvsagt kunne vi hatt et svært hus, men da måtte vi tatt opp et svært lån. Da reiser vi heller på bedre ferier og har større økonomisk frihet i hverdagen. Ungene har aldri klagd på dårlig plass. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 regine skrev (29 minutter siden): Jeg tenker at dere uansett ikke kan planlegge hele framtiden nå, før dere i det hele tatt har fått barn. Så - kjøp den leiligheten dere vil ha, selv om andre mener at den er «for liten» til at 2 barn kan vokse opp der. Så får dere barn og ser hvilke behov det evt medfører. Kanskje betyr det at dere - om noen år, ser at det er nødvendig med større bolig. Men det kan også være at dere syns det fungerer helt fint i leiligheten. Begge deler er helt uproblematisk. Det som fikk oss til å tenke litt mer på dette er at vi bor i et sentrumsnært område der større boliger kommer til salgs litt sjeldnere. Og nå ser det ut til å være kjøpersmarked, vi har sett på ett par enebolig som har vært ut til salgs i flere måneder nå, før ble de få eneboliger kuppet veldig fort, så vi er lett redd for at hvis om 5/6 år vi føler for å kjøpe enebolig så blir det vanskeligere enn det er nå. Dere som flytta da barnet skulle begynne på skole, hva er det som fikk dere til å flytte akkurat da? På grunn av skolekrets, eller fordi det var da dere følte det begynte å bli trangt? Anonymkode: 40387...1c1
Daisy-love Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 En fjern venninne kjøpte stort hus og gjorde alt klart for å øke familien. Visste seg at det ikke ble så lett. De endte med å selge igjen og kjøpe noe i mellomsjiktet mens de prøvde mer, og etterhvert fikk hjelp i utlandet med å få barn. Kjøp leilighet nå, også tar dere de behovene som kommer når de kommer.
fru Alving Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Det er veldig vanskelig å skulle spå behovene deres om fem år. Kanskje får dere ikke barn, kanskje får dere trillinger hvem vet. Det er mange barn som vokser opp i leilighet og har det aldeles strålende med det. Det kan og være at dere når dere får barn finner ut at det var hus dere egentlig ville ha. Eller ikke. Jeg ville tenkt mer på hvor dere egentlig vil bo. er dette et sted dere ser for dere å opdra barna deres, er skolen bra, er det barnevennlig og har mulighetene som dere synes er viktige? Tror ikke du skal tenke så mye på at dere lar hus gå fra dere, om dere ikke ønsker eget hus. Så er det og sånn at det å lytte til råd kan være lurt, men det sier og mye om den som gir disse rådene. Noen har et A4 liv de skal putte alle inn i, to barn, hus, fast jobb og Tesla. Hytte ++++
fru Alving Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 fru Alving skrev (2 minutter siden): Det er veldig vanskelig å skulle spå behovene deres om fem år. Kanskje får dere ikke barn, kanskje får dere trillinger hvem vet. Det er mange barn som vokser opp i leilighet og har det aldeles strålende med det. Det kan og være at dere når dere får barn finner ut at det var hus dere egentlig ville ha. Eller ikke. Jeg ville tenkt mer på hvor dere egentlig vil bo. er dette et sted dere ser for dere å opdra barna deres, er skolen bra, er det barnevennlig og har mulighetene som dere synes er viktige? Tror ikke du skal tenke så mye på at dere lar hus gå fra dere, om dere ikke ønsker eget hus. Så er det og sånn at det å lytte til råd kan være lurt, men det sier og mye om den som gir disse rådene. Noen har et A4 liv de skal putte alle inn i, to barn, hus, fast jobb og Tesla. Hytte ++++ Har forresten en bekjent på facebook som har bodd i en stor leilighet i Oslo( dog ikke midt i sentrum) og barna hans har vokst opp der. Nå er de flyttet ut og han og kona har solgt leiligheten flyttet til Asker og kjøpt seg enebolig i en alder av 60+. Synes det er helt herlig! 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 fru Alving skrev (22 minutter siden): Det er veldig vanskelig å skulle spå behovene deres om fem år. Kanskje får dere ikke barn, kanskje får dere trillinger hvem vet. Det er mange barn som vokser opp i leilighet og har det aldeles strålende med det. Det kan og være at dere når dere får barn finner ut at det var hus dere egentlig ville ha. Eller ikke. Jeg ville tenkt mer på hvor dere egentlig vil bo. er dette et sted dere ser for dere å opdra barna deres, er skolen bra, er det barnevennlig og har mulighetene som dere synes er viktige? Tror ikke du skal tenke så mye på at dere lar hus gå fra dere, om dere ikke ønsker eget hus. Så er det og sånn at det å lytte til råd kan være lurt, men det sier og mye om den som gir disse rådene. Noen har et A4 liv de skal putte alle inn i, to barn, hus, fast jobb og Tesla. Hytte ++++ Vi et veldig fornøyd der vi bor, det er sentrumsnært, vi trenger ikke bil i hverdagen og det er god tilgjengelighet av bil fra Otto/Hyre når vi trenger det, og begge har max 15/20min til jobb på sykkel. Vi har parker, kafeer, butikker, kino, osv innen 15min gange. Vi er mye ut i marka og det er lett å komme seg ditt med sykkel eller buss. Men vet lite om skoler og barnehager, vi vet at det finnes i nærheten, men vet ikke om skolene er bra eller ikke. Tenker at kanskje det er ikke den beste plass å bo med småbarn (men har sett at det er flere lekeplass i området, hva mer er viktig for småbarn å ha i nærheten da?), men tror det er bedre for større barn så de får mer frihet og trenger ikke å bli kjørt ditt og datt hele tiden da det meste finnes i nærheten. Anonymkode: 40387...1c1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 Vi kjøpte hus med stor hage. Nå skulle jeg ønske vi hadde mindre lån slik at vi hadde hatt råd til å jobbe litt redusert mens ungen er liten. Forstod ikke skikkelig før jeg fikk barn selv at jeg vil jo tilbringe så mye tid som mulig med henne. Anonymkode: e39c1...277 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 Jeg er oppvokst i leilighet i 4.etg i en familie på fire. Mange barn og lekeplasser i nærheten var supert. I dag bor jeg, mann og to barn i enebolig på over 200m2 med stor hage. Utrolig mye jobb og tidkrevende, men mannen tar seg av arbeidet. Jeg kunne gjerne bodd mindre og så kunne begge jobbet redusert, men heldigvis har vi god nok råd til at jeg kan det + reise hvor vi vil. Det er fordeler og ulemper med alt, men jeg kunne gjerne ha bodd i blokk igjen. Eller i et rekkehus også, men er jo også stas å bo i et flott hus! Anonymkode: c05ef...2ef
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 Gjeldfri gir enorm frihet! Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne valgt det, men med 5 barn så måtte jeg gå for hus. Anonymkode: 6dd4f...85d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 Hvis du tenker barn, TS, er det aller viktigste å flytte til riktig skolekrets. Dere må bruke tid på å sjekke utdanningsetatens sider. Gå for skoler med høy trivsel og lite mobbing, og med gode skoleresultater. Enda bedre om dere kjenner noen lærere eller folk med barn dere kan snakke litt med. Kanskje kontroversielt, men jeg tenker dere må finne et sted der dere passer inn demografisk - både i form av inntekt og verdisett. Dere vil ikke være rikest, ikke fattigst, og jeg personlig synes også det er lettere når folk rundt er på ca samme utdanningsnivå som en selv. Like folk leker best som man sier, det er enkelt å komme i kontakt med folk der man ikke skiller seg ut. Vurder også hverdagslogistikken - kan barna gå til venner, skole og fritidsaktiviteter selv? Det letter betydelig på jobben med barn. Så kan du bestemme hva dere skal kjøpe etterpå ift hva dere har råd til i området dere vil bo. Ville personlig aldri gått for hus i et dårlig område for barna, da hellere rekkehus eller leilighet til eksempel 😊 Anonymkode: 0c004...b4d 1
Maskinfører Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 Jeg ville anbefalt hus med en flott hage og skape gode barndomsminner
fru Alving Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi et veldig fornøyd der vi bor, det er sentrumsnært, vi trenger ikke bil i hverdagen og det er god tilgjengelighet av bil fra Otto/Hyre når vi trenger det, og begge har max 15/20min til jobb på sykkel. Vi har parker, kafeer, butikker, kino, osv innen 15min gange. Vi er mye ut i marka og det er lett å komme seg ditt med sykkel eller buss. Men vet lite om skoler og barnehager, vi vet at det finnes i nærheten, men vet ikke om skolene er bra eller ikke. Tenker at kanskje det er ikke den beste plass å bo med småbarn (men har sett at det er flere lekeplass i området, hva mer er viktig for småbarn å ha i nærheten da?), men tror det er bedre for større barn så de får mer frihet og trenger ikke å bli kjørt ditt og datt hele tiden da det meste finnes i nærheten. Anonymkode: 40387...1c1 Det høres jo flott ut det. Jeg er veldig enig i det du sier i HI om at du ønsker å bo rimeligere for å kunne ha mer tid med barna når de er små, det er etter mitt skjønn en riktig prioritering. Så er det og slik at livet skjer, noen ganger får man nye behov og ting kan endre seg. Det høres veldig lurt ut at det er et område med en del forskjellig tilbud både av kultur og natur. Som en annen sier ville jeg tenkt på skolekretsen og at dere passer inn i området dere bor. Det er greit å ikke være fanten i det rikeste området i byen, eller de eneste foreldrene med Master/Doktorgrad. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 fru Alving skrev (50 minutter siden): Som en annen sier ville jeg tenkt på skolekretsen og at dere passer inn i området dere bor. Det er greit å ikke være fanten i det rikeste området i byen, eller de eneste foreldrene med Master/Doktorgrad. Jeg sjekka ut skolekretsen nå, og det er alt fra dyr villa område, fine nybygg til slite blokker så syns det er vanskelig å vite om man passer. Vi er begge ingeniører med bare bachelor, så ikke spesielt høy utdannet. Anonymkode: 40387...1c1
pressplay Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 Jeg ville gjort følgende. Kjøpt leilighet nå da jeg forstår at dere vil være gjeldfrie. Sett av det dere klarer i indeksfond da dere ikke har utgifter til lån. Det vil uansett være mange år til dere har behov for noe større og jeg støtter 100% idéen om at dere da har mulighet til å bli hjemme lengre med små barn. Når barna blir større og dere trenger større plass kan dere på nytt lete etter et større hjem. Så lenge barna er i barnehagealder har dere ikke behov for et stort hjem, sett at dere ikke får en skokk med unger.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 pressplay skrev (6 timer siden): Jeg ville gjort følgende. Kjøpt leilighet nå da jeg forstår at dere vil være gjeldfrie. Sett av det dere klarer i indeksfond da dere ikke har utgifter til lån. Det vil uansett være mange år til dere har behov for noe større og jeg støtter 100% idéen om at dere da har mulighet til å bli hjemme lengre med små barn. Når barna blir større og dere trenger større plass kan dere på nytt lete etter et større hjem. Så lenge barna er i barnehagealder har dere ikke behov for et stort hjem, sett at dere ikke får en skokk med unger. Hmm, jeg er uenig i at familier med barnehagebarn ikke trenger mer plass. Når de er 0-2 år, kanskje, men det er vel nesten når det er 3-6 at det er mest behov for hage og plass til leker? I skolealder er de i trampolina eller på fotballbanen liksom, og det er ikke samme type lek med masse leketøy. Fra 0-2 år er det masse utstyr man må ha, stellebord, vogn, sprinkelseng, akebrett osv, og så kommer det ski, skøyter, sykkel, pulk, hjelm fra de er 3-4. pluss klær, ytterklær og sko til alle årstider samtidig når de går i barnehagen. Det tar aldri slutt. Og så er det dette med flytting og evt oppussing - det er 1000 ganger lettere uten barn. Tenk så deilig at alt er klart når baby kommer 😊 Skolebarna har også mye utstyr, men det er nesten så det holder med spillemaskin, iPad of tv fra de er 8-9. Anonymkode: 0c004...b4d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå