AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Jeg fjernet nylig en føflekk på låret, og da virket ikke bedøvelsen som den skulle. Legen satte mer, men denne virket heller ikke, så jeg kjente både at legen skar og sydde. Samme dag fjernet jeg en annen flekk, og bedøvelsen virket fint da. Nå er jeg redd for at det samme skal skje igjen. Noen flere som har opplevd det? Kan jeg ha hatt uflaks, eller kan jeg risikere å få en kropp hvor bedøvelsen ikke virker? Anonymkode: 4ef57...704
Anjatapinjata Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 Jeg sliter med det samme, det er temmelig jævli. Hos tannlege får jeg veldig mye bedøvelse feks. Har operert uten bedøvelse og det er helt grusomt. Anbefaler deg å gi beskjed om det om du skal ha det igjen, så de kan sette mer og gi det litt tid å fungere skikkelig før de skjærer ol. Jeg fikk beskjed om å ligge stille å holde kjeft, så jeg gir klart beskjed på forhånd nå. 3
Forumkonto Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Har opplevd det samme - at bedøvelse ikke funker. Da jeg måtte sy etter klipp under fødsel fungerte ikke bedøvelsen. De sprayet på mer og mer, mulig de satt sprøyter også. Men jeg kjente hvert sting. Det var ikke noe særlig. Det er vel litt individuelt det der. Har også opplevd lite effekt av paralgin forte. Mener å ha lest at 20-30 % ikke har effekt av morfinpreparater. Føler heller ingen ruseffekt av cosylan. Vet ikke om andre merker noe av den, men jeg kjenner meg i alle fall helt normal de gangene jeg har brukt det ifm sykdom.
Forumkonto Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 Forumkonto skrev (3 minutter siden): Har opplevd det samme - at bedøvelse ikke funker. Da jeg måtte sy etter klipp under fødsel fungerte ikke bedøvelsen. De sprayet på mer og mer, mulig de satt sprøyter også. Men jeg kjente hvert sting. Det var ikke noe særlig. Det er vel litt individuelt det der. Har også opplevd lite effekt av paralgin forte. Mener å ha lest at 20-30 % ikke har effekt av morfinpreparater. Føler heller ingen ruseffekt av cosylan. Vet ikke om andre merker noe av den, men jeg kjenner meg i alle fall helt normal de gangene jeg har brukt det ifm sykdom. Leser nå at 10-15 % av befolkningen ikke har effekt av kodein, som er virkestoffet i paralgin forte. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 Ja, det skjer og har skjedd meg flere ganger. Opplevde det under en neseoperasjon, fikk panikk og reiste meg opp midt under senansen. Det var ganske skremmende, men de fikk fyllt på med mer og fikk gjennomført. Har også opplevd det flere ganger ved tannlegebesøk. Siste gang hos tannlege skulle de gjøre et større inngrep og tannlege valgte da å avbryte pga ikke mulig å gjøre uten bedøvelse. Jeg fikk da en annen type bedøvelse neste gang som var ganske heftig, men virket iallefall godt. Ifølge tannlegen så var ikke dette så uvanlig. Han var heldigvis en hensynsfull tannlege og ved alle neste tannlegebesøk forsikret han seg hele veien om bedøvelsen virket. Jeg passer også på å nevne dette i alle tilfeller der bedøvelse er aktuelt Anonymkode: ecd68...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 Jeg reagerer ikke på kodein som er virkestoff i mye. Fikk morfin under fødsel og ved en prolaps. De kunne ikke forstå at det ikke fungerte. Men utrolig nok så gjorde det ikke det. Må ha dobbel dose under narkose osv... Anonymkode: 94f86...f11
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 Har du rødt hår? Det kan påvirke smerteterskelen Anonymkode: 5ee1e...e25 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du rødt hår? Det kan påvirke smerteterskelen Anonymkode: 5ee1e...e25 Nei. Og jeg har høy smerteterskel i utgangspunktet. Men å sy uten bedøvelse er ikke noe godt. Anonymkode: 4ef57...704
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 Samme her, både ang fjerning av føflekker og bedøvelse hos tannlegen. Ting som går «dypere», typ epidural, narkose, spinal etc fungerer fint. Forøvrig er det ikke kodein i lokalbedøvelse (stort sett lidokain). Anonymkode: 49c67...3a0
Ulven Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 Noen med cyp-avvik, reagerer ikke normalt på bedøvelse. To av mine familiemedlemmer har flere av disse avvikene og har ikke effekt av vanlig bedøvelse. Vet du om det ble satt samme bedøvelse ved begge inngrepene? 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 42 minutter siden, Forumkonto said: Leser nå at 10-15 % av befolkningen ikke har effekt av kodein, som er virkestoffet i paralgin forte. Jeg har en genfeil og ingen morfinpreparater fungerer på meg (har fått utslag på flere CYP tester). Det eneste av smertestillende som fungerer er paracet og ibux. Anonymkode: 0ff86...ab6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 Ulven skrev (2 minutter siden): Noen med cyp-avvik, reagerer ikke normalt på bedøvelse. To av mine familiemedlemmer har flere av disse avvikene og har ikke effekt av vanlig bedøvelse. Velkommen til min verden. Noe forbannet herk når du står der i en akuttsituasjon og trenger smerteindring og blir sett på som en narkoman når du forsøker å si at de vanlige som paralgin etc ikke har effekt. Tok sin tid til de fant ut av hva som var greia, husker ikke i farta hvilken av CYP'ene jeg har men har endelig fått det inn i kjernejournalen nå. Anonymkode: 99fc3...c66
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 Dere som opplever dette - få fastlege til å ta en blodprøve for å sjekke dere for såkalte CYP-varianter. 10-15 % av befolkningen kan ha en eller flere genvarianter som gjør at man kan reagere annerledes på mange ulike medikamenter, inkl. smertestillende. Jeg måtte selv finne ut av dette, og få fastlegen til å ta blodprøver. Viste seg at jeg har flere slike såkalte CYP-feil. Dette gjør at jeg ikke har smertestillende effekt av en rekke medikamenter. Bedøvelsen tannlegene bruker inneholder ofte adrenalin (tror jeg det er) som tilleggsstoff i smertestillende. Det er mange, inkl. meg, som pga. adrenalinet som er tilsatt da ikke har smertestillende effekt av den typen smertestillende. Det er gjerne samme som brukes til bedøvelse i hud ved mer overfladiske inngrep - og samme der. Jeg har noen ganger skulle tatt biopsi i hud, og har da spurt om legen ikke kan ta det uten bedøvelse, siden det går fort og samme med bare ett-to stikk når de syr etterpå (tilsammen 2-3 smertestikk tilsammen). Men det vil ikke legene, så da har jeg gått gjennom xx antall "bedøvende" sprøyter som ikke har effekt før jeg har fått 8-10 injeksjoner. Blir like oppgitt hver gang, for det hadde vært mindre smerte om de bare tok biopsien uten bedøvelse og sydde det ene eller to stingene etterpå. (Jeg har høy smerteterskel.) Siden slike CYP-varianter også kan påvirke hvordan kroppen omsetter virkestoffer i en rekke andre medikamenter også, så er det lurt å få kartlagt om det er mistanke om at man kan ha slike genvarianter. Ikke minst kan det også være aktuelt for eldre som får store bivirkninger eller ikke effekt av medikamenter også (noen av dem kan bli forgiftet pga. måten de bryter ned og skiller ut virkestoffene). En annen ting, det virker som om leger, også på sykehus har altfor lite fokus på dette og at selv når man har fått påvist CYP-varianter som påvirker virkning av medikamenter, så har de ikke denne informasjonen lett tilgjengelig i journalsystemene sine. Uten unntak må jeg selv opplyse både at jeg har slike CYP-varianter, og selv da må jeg selv huske alle kodene for alle variantene jeg har, for legene greier ikke å finne det i journalsystemet, da det for min del er 8-10 år siden jeg ble testet og fikk det påvist. For oss dette gjelder er dette en sikkerhetsglipp i journalsystemene, både hos fastleger og på sykehus. Anonymkode: 7f876...7f7 1
Tiuren Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Har du rødt hår? Det kan påvirke smerteterskelen Anonymkode: 5ee1e...e25 Det må være en myte, i alle fall ikke en regel. Jeg kjenner en rødhåret jente, og jeg vet hun tåler utrolig mye smerte.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 1 minutt siden, Tiuren said: Det må være en myte, i alle fall ikke en regel. Jeg kjenner en rødhåret jente, og jeg vet hun tåler utrolig mye smerte. Det er faktisk forsket på, ikke en myte. Noen bedøvelser virker dårligere, og anestesi kan virke kortere. Anonymkode: 1586b...795 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Velkommen til min verden. Noe forbannet herk når du står der i en akuttsituasjon og trenger smerteindring og blir sett på som en narkoman når du forsøker å si at de vanlige som paralgin etc ikke har effekt. Tok sin tid til de fant ut av hva som var greia, husker ikke i farta hvilken av CYP'ene jeg har men har endelig fått det inn i kjernejournalen nå. Anonymkode: 99fc3...c66 Samme opplevelsene har jeg, blitt beskyldt for å kontakte legevakt (ved akutt enorme smerter) kun for å få utskrevet sterke smertestillende. Jeg hadde (har) forhøyet risiko for å få en tilstand som er akutt veldig alvorlig, men det ville de heller ikke tro på. Så ga de meg tramadol som jeg ble kjempedårlig av og sendte meg hjem ute noe fordi de mente jeg bare forsøkte å få ut narkotiske stoffer. Jeg har visst om mine CYP-varianter i hvert fall 8-10 år, og har fremdeles ikke fått det inn i kjernejournal! Jeg har sterke mistanker om at jeg har flere slike varianter enn hva som ble testet første gangen, man til nå ikke fått gehør for å bli testet for det, selv om "alt" tilsier at jeg må ha flere slike varianter enn hva som er påvist. Helt håpløst av helsevesenet! For meg er det uforståelig når man i så mange år møter motvilje mot å få det inn i kjernejournal, funnene er jo udiskutable og helt avgjørende når man trenger smertestillende. Men... har lært meg å tåle mye smerte... Anonymkode: 7f876...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 Har du rødt hår og fregner? Vi med det har 20% sjanse for at anestesien ikke virker. Anonymkode: 768ce...08c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Skrevet 25. februar 2024 Tiuren skrev (9 minutter siden): Det må være en myte, i alle fall ikke en regel. Jeg kjenner en rødhåret jente, og jeg vet hun tåler utrolig mye smerte. Forskning har vist at rødhårede tåler mer smerte enn andre. Anonymkode: 7f876...7f7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #20 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du rødt hår og fregner? Vi med det har 20% sjanse for at anestesien ikke virker. Anonymkode: 768ce...08c Jeg er ikke Ts, men har svart over her. Jeg har ikke rødt hår eller fregner. Har heller ikke foreldre med rødt hår. Tror min mormor hadde et svakt rødskjær i sitt brune hår som ung, men hun er alltid blitt betegnet som brunette, så tviler på at jeg har noe gen derfra som har påvirket noe heller. Anonymkode: 7f876...7f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå