AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Jeg venter på å inn til behandling for spiseforstyrrelser. Noen kvelder sliter jeg med brystsmerter og høy puls som gjør at jeg sliter med å sove. Er dette noe jeg bør ringe legevakten for dersom det skulle skje igjen? Det går alltid over etter en liten stund. Hva kan de eventuelt gjøre med saken? Jeg har foreløpig normal bmi, hvis det har noen betydning. Anonymkode: 1a7b9...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Ring legevakten og spør. Man kan få hjerterytmeforstyrrelser bl.a. ved underernæring og dehydrering, så det bør ikke kimses bort. Fikk det selv. Anonymkode: 1ed91...784 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Det du beskriver tror jeg er en sak for fastlegen din. Hvis du går til han, får du kanskje noe sovemedisin, beroligende eller liknende som kan hjelpe deg neste gang det blir vanskelig å sove. Legevakten er ment for akutte ting om ikke kan vente til neste gang fastlegen er tilgjengelig. Er du i tvil, ring legevakten og spør. De kan svare på telefon, om det er noen grunn til å komme til dem eller ikke. Anonymkode: 36ffd...1cb 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): angst Anonymkode: 1db27...787 Jeg er veldig godt kjent med angstproblematikk, å føler meg egentlig ganske trygg på at det ikke er dette. Men kan jo ikke være helt 100% sikker. Anonymkode: 1a7b9...e5a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): angst Anonymkode: 1db27...787 De som feks er veldig undervektig kan også få hjerteproblemer. Ts: ring legevakt om du er usikker. De svarer om du bør komme. Ring evt fastlegen for time i morgen for å finne ut hva det et. Anonymkode: 9210c...d22 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver tror jeg er en sak for fastlegen din. Hvis du går til han, får du kanskje noe sovemedisin, beroligende eller liknende som kan hjelpe deg neste gang det blir vanskelig å sove. Legevakten er ment for akutte ting om ikke kan vente til neste gang fastlegen er tilgjengelig. Er du i tvil, ring legevakten og spør. De kan svare på telefon, om det er noen grunn til å komme til dem eller ikke. Anonymkode: 36ffd...1cb Tusen takk for svar. Ja det er det jeg er litt usikker på, om det er akutt nok. Anonymkode: 1a7b9...e5a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg venter på å inn til behandling for spiseforstyrrelser. Noen kvelder sliter jeg med brystsmerter og høy puls som gjør at jeg sliter med å sove. Er dette noe jeg bør ringe legevakten for dersom det skulle skje igjen? Det går alltid over etter en liten stund. Hva kan de eventuelt gjøre med saken? Jeg har foreløpig normal bmi, hvis det har noen betydning. Anonymkode: 1a7b9...e5a Hvis du har bmi under 17.5 eller over 40 ville jeg kontaktet legevakt med brystsmerter. Kommer litt an på alder også, men ikke bare gamle som kan få slag/ hjerteinfarkt. Anonymkode: 650c1...5ed 1
Maskinfører Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Jeg vil tro de tar deg inn til sjekk og deretter henvise deg videre 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 Selv om du er normalvektig kan det være være unormale verdier i elektrolytter, ved feil ernæring. Har du tatt blodprøver nylig, og sjekket? Feil i kaliumverdier blandt annet kan gi rytmeforstyrrelser og verre. Ville bedt om at det sjekkes hos fastlege, men alltid kontakt lege dersom du skulle akutt få brystsmerter og du blir engstelig altså. Lykke til. Anonymkode: 0cf21...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om du er normalvektig kan det være være unormale verdier i elektrolytter, ved feil ernæring. Har du tatt blodprøver nylig, og sjekket? Feil i kaliumverdier blandt annet kan gi rytmeforstyrrelser og verre. Ville bedt om at det sjekkes hos fastlege, men alltid kontakt lege dersom du skulle akutt få brystsmerter og du blir engstelig altså. Lykke til. Anonymkode: 0cf21...f8f Jeg tok sist blodprøver for rundt 3 måneders tid siden. Anonymkode: 1a7b9...e5a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis du har bmi under 17.5 eller over 40 ville jeg kontaktet legevakt med brystsmerter. Kommer litt an på alder også, men ikke bare gamle som kan få slag/ hjerteinfarkt. Anonymkode: 650c1...5ed Har normal bmi foreløpig. Anonymkode: 1a7b9...e5a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 Maskinfører skrev (3 minutter siden): Jeg vil tro de tar deg inn til sjekk og deretter henvise deg videre Hvor kan jeg bli henvist? Er vel ikke så mye å få gjort noe med kanskje Anonymkode: 1a7b9...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 Synes du skal ta kontakt med fastlegen i morgen. Det er greit å få sjekket ut. Anonymkode: 346ff...3d3 2
Maskinfører Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor kan jeg bli henvist? Er vel ikke så mye å få gjort noe med kanskje Anonymkode: 1a7b9...e5a Mener legevakt kan henviser videre ? joda de fleste ting kan behandles 1
Lill3My Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har normal bmi foreløpig. Anonymkode: 1a7b9...e5a At bmi er normal, betyr ikke at du er utenfor faresonen dersom du feks har gått mye ned i vekt den siste tiden, eller om du kaster opp eller bruker avføringsmidler. De to tingene der har mye mer p si for akutt helserisiko enn bmi alene
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 Du blander sammen. Kontakter du legevakta for behandling av høy puls, så er det evt det de tar tak i. Spiseforstyrrelse i seg selv kan ikke behandles med et besøk på legevakta. Heller ikke i akutt psykiatrien. Anonymkode: c2562...424 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor kan jeg bli henvist? Er vel ikke så mye å få gjort noe med kanskje Anonymkode: 1a7b9...e5a Nei, gå til fastlegen. legevakten kan henvise/ sende videre til sykehus, men dette er jo ikke et sånt tilfelle. det høres jo veldig ut som angstanfall, men hvis du vet det ikke er det, ta blodprøver og sjekk om du mangler noe selvom du har normal bmi. Kanskje også noe sovepiller / beroligende hadde vært kjekt. Har du du prøvd magnesium og melatonin? Anonymkode: 9ee7c...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Skrevet 25. februar 2024 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Mener legevakt kan henviser videre ? joda de fleste ting kan behandles Henvise hvor? Ja, hvis en trenger en akutt operasjon kan de sende videre til sykehus. De sender jo ikke ts til akutten ved mistanke om vitaminmangel feks. Anonymkode: 9ee7c...c4e 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #20 Skrevet 25. februar 2024 Med mindre du har sirkulatoriske rytmeforstyrrelser, alvorlig ubalnse i elektrolyttene eller øvrig sterkt redusert allmenntilstand, så gjøres det lite med spiseforstyrrelser på en legevakt. Anonymkode: c18ad...02d 1
Anbefalte innlegg