Gå til innhold

Sosialhjelp - har jeg forstått dette riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg ikke har mulighet til å forsørge meg selv (ikke rett på dagpenger og får ikke jobb) så kan jeg søke om sosialhjelp som vil gi meg og mine tre barn: (2i bhg, 1 på skole) Bor i Oslo: 

Livsopphold;                                23554kr

Redusert foreldrebetaling bhg; 6000kr 

Husleie                                           14000kr

strøm                                                2500kr

Til sammen                                  45 854kr

Dette tilsvarer en årsinntekt på over 750000kr. I tillegg kommer barnetrygd på 7558kr og stønad til ekstraordinære utgifter som konfirmasjon, regulering osv. 

Blir dette riktig utregnet? 

Anonymkode: 3c214...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt å se at skattepengene mine går til noe positivt!

Anonymkode: d7a04...9b9

• Nyttig 1
Skrevet

Syke summer. 😳 Hadde glatt byttet ut uføretrygden min mot et liv på sosialhjelp. Hadde jeg vist at jeg taper så mye, så hadde jeg sagt nei til uføretrygd 

Anonymkode: f089c...2c3

Skrevet

Det er jo helt sykt😨

Anonymkode: e8ecf...4ee

• Liker 2
Skrevet

Ja det er mye. Sprøtt.Men du har vel ikke lov til å eie bolig når du er sosial klient? 

Anonymkode: dfb88...b92

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Syke summer. 😳 Hadde glatt byttet ut uføretrygden min mot et liv på sosialhjelp. Hadde jeg vist at jeg taper så mye, så hadde jeg sagt nei til uføretrygd 

Har du for lite å leve av med uføretrygd, vil du kunne få supplerende sosialhjelp. Du taper ingenting.

Anonymkode: 0ee8a...608

• Nyttig 1
Skrevet

Det er nok ikke helt sånn. Du hadde blitt bedt om å finne et rimeligere sted å bo. Barnetrygd og bidrag hadde blitt trukket av livsoppholdet ditt. Du får absolutt ikke mer en du må ha til det mest nødvendige og kun i den perioden det nødvendig. Alt av sparepenger, eller luksus må du kvitte deg med først. 

Anonymkode: 07e47...f19

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er mye. Sprøtt.Men du har vel ikke lov til å eie bolig når du er sosial klient? 

Anonymkode: dfb88...b92

Å leie hos et seriøst utleiefirma er bedre enn å eie

Skrevet

Det er nok ikke helt sånn. Du hadde blitt bedt om å finne et rimeligere sted å bo. Barnetrygd og bidrag hadde blitt trukket av livsoppholdet ditt. Du får absolutt ikke mer en du må ha til det mest nødvendige og kun i den perioden det nødvendig. Alt av sparepenger, eller luksus må du kvitte deg med først. 

Barnetrygd trekkes ikke fra livsoppholdet.

Anonymkode: 508f7...381

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du for lite å leve av med uføretrygd, vil du kunne få supplerende sosialhjelp. Du taper ingenting.

Nei det er ikke så enkelt. For uføretrygd er vurdert til nok til at man skal klare seg akkurat. Eneste man kan få av og til til nød, er nødpenger. Hvorfor tror du det er så mange uføre som står i matkø? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om jeg ikke har mulighet til å forsørge meg selv (ikke rett på dagpenger og får ikke jobb) så kan jeg søke om sosialhjelp som vil gi meg og mine tre barn: (2i bhg, 1 på skole) Bor i Oslo: 

Dette tilsvarer en årsinntekt på over 750000kr. I tillegg kommer barnetrygd på 7558kr og stønad til ekstraordinære utgifter som konfirmasjon, regulering osv. 

Du skal vel ikke plusse på redusert foreldrebetaling? Man har rett til følgende(litt variasjon etter alder på barn); 

Husleie 14000

Strøm 2500

Bhg ?? (Noen betaler kun kost pga lav inntekt. Kost i bhg skal gå av livsoppholdet)

Livsopphold voksen 7850

3 barn (6-10år) = 3*3950 = 11850

Totalt 36 200,-  

Men!! Du vil få bostøtte. Har du ingen inntekt er denne fort på 6000,-. Her har jeg beregnet inn fullt livsopphold for alle barna, dvs at du og vil ha rett på barnebidrag. Minst 4000(?).  Dette vil inntektsberegnes, så totalen blir da på 26200,-.

Dvs 314 200,- per år. 

Evt aktiviteter til barn kan ofte dekkes av midler i kommunen ol, ellers kommer det i tillegg.

Anonymkode: 6ddc4...c05

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er derfor jeg ikke kalkulerte inn bidraget. Og tror ikke jeg klarer å finne noen særlig billigere leiebolig i Oslo til meg og mine tre barn.

Er ikke livsopphold det man får for å dekke det mest nødvendige, må bare passe på å bruke det opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal vel ikke plusse på redusert foreldrebetaling? Man har rett til følgende(litt variasjon etter alder på barn); 

Husleie 14000

Strøm 2500

Bhg ?? (Noen betaler kun kost pga lav inntekt. Kost i bhg skal gå av livsoppholdet)

Livsopphold voksen 7850

Totalt 36 200,-  

Men!! Du vil få bostøtte. Har du ingen inntekt er denne fort på 6000,-. Her har jeg beregnet inn fullt livsopphold for alle barna, dvs at du og vil ha rett på barnebidrag. Minst 4000(?).  Dette vil inntektsberegnes, så totalen blir da på 26200,-.

Dvs 314 200,- per år. 

Evt aktiviteter til barn kan ofte dekkes av midler i kommunen ol, ellers kommer det i tillegg.

Selvfølgelig plusser jeg på, det er jo summen jeg måtte betalt selv om jeg hadde jobb. Da av skattede penger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Får ikke helt regnestykket ditt til å gå opp, 2 småbarn og 1 skolebarn og deg er vel rundt 21700.- 

Bostøtte ca 7000,- og så plus evt barnetrygd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husleie 14000

Strøm 2500

Livsopphold voksen 7850

Totalt 36 200,-  

Dvs 314 200,- per år. 

Livsopphold i Oslo er høyere. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er ikke så enkelt. For uføretrygd er vurdert til nok til at man skal klare seg akkurat. Eneste man kan få av og til til nød, er nødpenger. Hvorfor tror du det er så mange uføre som står i matkø? 

Jeg jobber med dette :P Det er mange som ikke klarer seg med uføretrygd, og må få supplering. Særlig de som er alene med barn. Så er jobben til sosialtjenesten å hjelpe mottaker med å se om det er måter man kan få ned utgiftene på, siden sosialhjelp egentlig skal være midlertidig.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber med dette :P Det er mange som ikke klarer seg med uføretrygd, og må få supplering. Særlig de som er alene med barn. Så er jobben til sosialtjenesten å hjelpe mottaker med å se om det er måter man kan få ned utgiftene på, siden sosialhjelp egentlig skal være midlertidig.

Så kom å jobb hos mitt lokale navkontor da. For her fikk jeg beskjed om å finne andre løsninger. 

har ikke barn, så livskvalitet betyr vist ingenting for nav. Burde kanskje skaffe meg et par, sånn at jeg tjener titalls ekstra i måneden

• Liker 1
Skrevet
Loff77 skrev (3 minutter siden):

Får ikke helt regnestykket ditt til å gå opp, 2 småbarn og 1 skolebarn og deg er vel rundt 21700.- 

Bostøtte ca 7000,- og så plus evt barnetrygd?

Livsopphold regnet jeg sånn her:

Enslig forsørger: 10188+ 2barn 3961+ 1barn 5244= 23354kr

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man bruker satsen for enslig voksen og plusser på barna. Livsopphold for en voksen er 7850,- ikke 10 188,- 

Veiledende retningslinjer for økonomisk stønad for 2024 | Statsforvalteren i Agder

Husleie på 14 000 pr mnd for en familie er billig i Oslo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Rause satser det der. Lurer på hvor i landet dette er?

Anonymkode: 508f7...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...