AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Finner lite info om dette. Hvis man er fysisk aktiv og spiser veldig sunt hver dag og derav har fine vitalia som fint langtidsblodsukker, fint blodtrykk osv, er alkohol da like skadelig som hvis man hadde spist usunn fet mat som belastet leveren og var inaktiv? Anonymkode: b73ad...4d7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Finner lite info om dette. Hvis man er fysisk aktiv og spiser veldig sunt hver dag og derav har fine vitalia som fint langtidsblodsukker, fint blodtrykk osv, er alkohol da like skadelig som hvis man hadde spist usunn fet mat som belastet leveren og var inaktiv? Anonymkode: b73ad...4d7 Alkohol er gift for kroppen og grunnen til at du blir beruset er fordi kroppen er forgiftet. Usunn mat og inaktivtet er skadelig over tid, men alkohol er skadelig på et helt annet nivå. Fettlever, kreft, psykiske lidelser, kognitiv svikt++++ Anonymkode: dd73d...711 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Alkohol er gift for kroppen og grunnen til at du blir beruset er fordi kroppen er forgiftet. Usunn mat og inaktivtet er skadelig over tid, men alkohol er skadelig på et helt annet nivå. Fettlever, kreft, psykiske lidelser, kognitiv svikt++++ Anonymkode: dd73d...711 Ja, ser den. Bare syns det er rart at en som er veldig sunn og trent ikke er bedre rustet til å tåle litt mer alkohol uten at det er skadelig. Hater å ha dårlig samvittighet etter fest i dagesvis etterpå. Vin er liksom eneste usunne vanen jeg har Anonymkode: b73ad...4d7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Jeg driver også med faste som er bevist å redusere fettlever Anonymkode: b73ad...4d7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ser den. Bare syns det er rart at en som er veldig sunn og trent ikke er bedre rustet til å tåle litt mer alkohol uten at det er skadelig. Hater å ha dårlig samvittighet etter fest i dagesvis etterpå. Vin er liksom eneste usunne vanen jeg har Anonymkode: b73ad...4d7 Dårlig samvittighet er sjelden helsebringende. Men alkohol er den dødeligste rusgiften som finnes, opiater på andreplass Anonymkode: f2857...559
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 Jeg har nylig fått meg pulsklokke som måler stress. Bare et glass vin om kvelden viser stress halve natta. Til sammenligning viser den hvile om jeg dropper det glasset med vin. Dette var veldig overraskende og har redusert alkoholinntaket siden. Tror det er noe av det verste du kan innta. Kjedelig da, for det er jo veldig godt. Anonymkode: 65197...f4a 1 1
Olaug Olsen Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 Alkohol er usunt i alle aldersgrupper. Dersom man drikker moderat dvs ca to klass vin, og så stopper, har man et moderat forbruk. Det er ikke så skadelig. Likevel viser nyere forskning at hvert eneste glass du kan droppe, vil virke positivt inn på helsen. Nylig fra forskning.no: https://www.forskning.no/alkohol-hjernen-samfunn/forskere-har-oppsummert-150-studier-om-hva-ol-vin-og-sprit-gjor-med-hjernen/2328294 Hjernestudien fra 2022: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35246521/ Altså, hjernen krymper. Jeg har selv vært glad i et glass. Både ett og to. Men etter å ha lest gjennom de siste årenes forskningsresultater, så smaker det meg ikke så mye som det gjorde da jeg var ung og naiv. I tillegg har jeg begynt å trene, noe som har ført til at kroppen min er avhengig av å restituere skikkelig flere ganger i uken. Jeg har oppdaget gjennom introspeksjon, at alhohol ødelegger søvnen min. Da vil jeg legge til at dette gjelder svært små mengder, type et glass bare. Men virkningen på søvnen er ganske dramatisk. Bekreftes her: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/et-glass-alkohol-for-sengetid-forstyrrer-sovnen 1
svartkatt Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Hvis du ikke vil gi opp alkohol kan du hvertfall redusere mengden.. drikke saktere.. ta en alkoholfri drikke mellom hvert glass vin for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 6 minutter siden, svartkatt said: Hvis du ikke vil gi opp alkohol kan du hvertfall redusere mengden.. drikke saktere.. ta en alkoholfri drikke mellom hvert glass vin for eksempel. Sant. Jeg skal ta meg en hvit måned nå, var på fest både fredag og lørdag og drakk ca 4 flasker vin til sammen. Og nå tenker jeg at hele den sunne livsstilen min har vært bortkastet og er deppa for det. Så skal gi leveren en måned til å rense seg og ta med mindre alkohol på fest så jeg rett og slett har mindre å drikke. Rører ikke alkohol i hverdagen så bare i helgene dette må jobbes med. Anonymkode: b73ad...4d7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 Nå har jeg trent og drakk en smoothie proppfull av frukt, grønt og bær. Skal faste et døgn og så leverenzymene går raskere ned, så håper jeg ikke jeg allerede har ødelagt helsa med å drikke flere flasker vin på fest i flere år nå, håper ikke det er for sent å drikke mindre Anonymkode: b73ad...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå