AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Har vært sykemeldt i 2 uker, og får nærmest ikke i meg noe næring. Enten kaster jeg opp, eller så er det diaré. Legene finner ikke ut hva det er som gjør det, og har vært igjennom mange undersøkelser. Er forresten en liten stund siden jeg var sykemeldt sist. Jeg prøver å gjøre forskjellige grep i håp om å få i meg maten, og holde på den best mulig. Tenkte meg tilbake på jobb i morgen, men jeg kjenner at jeg er så slapp at jeg mest sannsynlig ikke klarer det. Har en jobb hvor jeg jobber med mennesker som kan være i veldig vanskelige situasjoner i livet, og jeg må være veldig tålmodig på jobb. Lunten blir mega kort når jeg ikke får i meg nok næring, og det passer ikke så godt sammen med jobben jeg har. Er så slapp at jeg ikke klarer å utføre hverdagslige ting i hjemmet mitt som bare det å tømme en vaskemaskin med klær osv. Går litt korte turer for å prøve og øke apetitten, men klarer ikke å gå så langt. Jeg har bedt legen om to dager til med sykemelding, men her kommer altså problemet mitt inn i bildet. Jeg jobber samme sted som en av mine foreldre. Vi jobber ikke sammen, og på forskjellige avdelinger, men den øverste sjefen er vår felles sjef. Mine foreldre har vært på ferie i to uker, og pga noen omstendigheter måtte min ene forelder be om et par feriedager til. Det vil si at min forelder er tilbake på jobb samtidig som min eventuelle sykemelding da går ut. Jeg har ikke snakket så mye med de mens jeg har vært sykemeldt fordi jeg rett og slett ikke har orket å snakke med folk. Jeg fortalte at jeg hadde spurt om to dager til med sykemelding fordi jeg fortsatt var så slapp og uvel. Fikk da beskjed av mine foreldre at jeg ikke burde ta i mot sykemeldingen fordi det da kunne virke som at jeg hadde vært med de på tur. Noe jeg altså ikke har vært. Jeg har nærmest vært sengeliggende i 2 uker. Nå føler jeg at jeg må presse meg til å gå på jobb, selv om jeg kjenner at jeg ikke klarer det. Hadde det ikke vært for den kommentaren med at kollegaene mine kan tro at jeg har vært på ferie så hadde jeg tatt de to dagene ekstra med sykemelding for å kunne stille enda sterkere når jeg er tilbake. Men nå føler jeg at jeg må gå uansett hvor slapp og dårlig jeg er. Hva er rett å gjøre her? Har en del kollegaer som har lett for å lage til historier om hvorfor man er borte fra jobb, og som er ganske dømmende. Jeg har vært åpen om hvorfor jeg er borte til min leder, og noen av kollegaene mine visste om grunnen før jeg endte opp med å bli sykemeldt. Jeg vet at det kun er meg selv som kan kjenne på hva jeg klarer, men jeg trenger egentlig bare litt tanker rundt det. Anonymkode: e90db...c86
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 Hvis du fortsatt kaster opp/har diaré så høres det ut som du trenger mer sykemelding. Tror du det er over om to dager ettersom du bare ba om to sykemeldingsdager til? Ellers så høres det helt rart ut at du skal presse deg på jobb fordi noen kan mistenke at du var på ferie. Anonymkode: 7849b...343
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Hvis du ikke føler deg frisk nok til å jobbe enda, så tar du sykemelding. Hvis det blir spørsmål på arbeidsplassen så kan det vel lett bevises at du ikke har vært på ferie. Her må du tenke på deg og din helse og ikke din mors redsel for sitt/ ditt rykte. Anonymkode: 75fdc...cb1 1
nordlending Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Hvis du har vært på fysiske undersøkelser er det jo ingen tvil om at du ikke har reist. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du fortsatt kaster opp/har diaré så høres det ut som du trenger mer sykemelding. Tror du det er over om to dager ettersom du bare ba om to sykemeldingsdager til? Ellers så høres det helt rart ut at du skal presse deg på jobb fordi noen kan mistenke at du var på ferie. Anonymkode: 7849b...343 Ja, jeg håper det. Har ikke kastet opp i dag, kun diaré. Jeg vet at det ikke er noe form for omgangssyke, for jeg vet delvis hvorfor jeg er dårlig. Men jeg er egentlig mest redd for hva de jeg jobber sammen med skal tro.. Anonymkode: e90db...c86
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 Hvordan vet du at du etter 2 uker blir klar for jobb om 2 dager? 😅 Anonymkode: 5ba81...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 nordlending skrev (4 minutter siden): Hvis du har vært på fysiske undersøkelser er det jo ingen tvil om at du ikke har reist. Det har jeg. Men uken som var nå er delt opp i to sykemeldinger hvor jeg fikk den ene over e-konsultasjon. Anonymkode: e90db...c86
Rotemor Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 Rådet fra forelderen din er regelrett barnslig. Er du syk, blir du hjemme. Man forteller mye om seg selv hvis man tror alle andre spekulerer om du har vært på ferie 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan vet du at du etter 2 uker blir klar for jobb om 2 dager? 😅 Anonymkode: 5ba81...7c2 Grunnen til at jeg tenkte to dager er fordi jeg er blitt litt bedre enn jeg var, og er redd for hva de andre tenker om jeg blir enda lenger borte. Jeg kan gå litt dårlig på jobb, men akkurat sånn som jeg føler meg i dag så kjenner jeg at det blir vanskelig i morgen. Har lagt i hele dag.. Ingen oppkast i dag, og da tenker jeg at det nærmer seg å bli bedre. Føler også at 1 uke til er litt mye i tilfelle jeg blir bedre i løpet av et par dager Anonymkode: e90db...c86
BobbySocks Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 Altså, ingen tror du lyver på den en sykemelding for å dra på ferie med foreldrene dine. Er du ikke voksen? 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Altså, ingen tror du lyver på den en sykemelding for å dra på ferie med foreldrene dine. Er du ikke voksen? Jo, jeg er snart 30. Men jeg pleier å reise til det familiestedet med mine foreldre 1-2 ganger i året. Det er derfor jeg er redd for at de kan tro det. Anonymkode: e90db...c86
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Grunnen til at jeg tenkte to dager er fordi jeg er blitt litt bedre enn jeg var, og er redd for hva de andre tenker om jeg blir enda lenger borte. Jeg kan gå litt dårlig på jobb, men akkurat sånn som jeg føler meg i dag så kjenner jeg at det blir vanskelig i morgen. Har lagt i hele dag.. Ingen oppkast i dag, og da tenker jeg at det nærmer seg å bli bedre. Føler også at 1 uke til er litt mye i tilfelle jeg blir bedre i løpet av et par dager Anonymkode: e90db...c86 Hvis du får sykemelding for ei hel uke betyr ikke det at du ikke har lov til å gå på jobb om 2-3 dager hvis du føler deg frisk. Du trenger ikke bruke hele sykemeldingen. Anonymkode: d4d7b...11e 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du får sykemelding for ei hel uke betyr ikke det at du ikke har lov til å gå på jobb om 2-3 dager hvis du føler deg frisk. Du trenger ikke bruke hele sykemeldingen. Anonymkode: d4d7b...11e Da spør jeg legen om en hel uke til, og så går jeg heller på jobb om jeg er bedre før det Anonymkode: e90db...c86 2
BobbySocks Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jo, jeg er snart 30. Men jeg pleier å reise til det familiestedet med mine foreldre 1-2 ganger i året. Det er derfor jeg er redd for at de kan tro det. Anonymkode: e90db...c86 Ville det ikke vært absurd nye enklere å bare søke om ferie?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 Hvorfor oppsøker du ikje legen i morgen for en ny vurdering og ny sykemelding? Det er ikke normalt å gå så lenge med dine symptomer Anonymkode: 5425b...2d2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Ville det ikke vært absurd nye enklere å bare søke om ferie? Altså hadde det vært for at jeg skulle på ferie eller tur, så hadde jeg jo selvfølgelig søkt om ferie. Men i og med jeg er syk, og hjemme i sengen så har jeg ikke så lyst å bruke ferie på det liksom. Kan hende jeg misforstod deg. Anonymkode: e90db...c86
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor oppsøker du ikje legen i morgen for en ny vurdering og ny sykemelding? Det er ikke normalt å gå så lenge med dine symptomer Anonymkode: 5425b...2d2 Altså jeg vet delvis hvorfor jeg er så dårlig. Har bare ikke så lyst til å brette alt ut på nettet, selv om jeg skriver som anonym. Anonymkode: e90db...c86
Rotemor Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jo, jeg er snart 30. Men jeg pleier å reise til det familiestedet med mine foreldre 1-2 ganger i året. Det er derfor jeg er redd for at de kan tro det. Anonymkode: e90db...c86 Husk at på seg selv kjenner man andre. Har du sånne tanker om folk som er sykmeldt? I så fall har du nå lært noe foreldrene dine og arbeidsmiljøet ditt har vranglært deg
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Skrevet 25. februar 2024 Ikke bry deg om hva kollegaene måtte si og tenke. Folk tenker jo uansett så mye rart om andre. Om du fremdeles er syk, kaster opp og har diaré når du spiser, bør du jo ikke tilbake på jobb enda. Jeg ville iallfall vært sykemeldt med god samvittighet da. God bedring, håper de finner ut av problemet snart. Anonymkode: ef305...77a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #20 Skrevet 25. februar 2024 Rotemor skrev (1 minutt siden): Husk at på seg selv kjenner man andre. Har du sånne tanker om folk som er sykmeldt? I så fall har du nå lært noe foreldrene dine og arbeidsmiljøet ditt har vranglært deg Nei, jeg har ikke slike tanker om de andre. Men jeg har hørt hvordan enkelte av kollegaene mine snakker om andre som er sykemeldt. Derfor blir jeg stresset, for jeg har så lite lyst å bli snakket om på den måten. Hver gang en blir sykemeldt, så er det noen av de jeg jobber med som ikke tror at personen er syk. Har ingenting med at jeg som person ikke tror at andre er syk når de har sykemelding eller egenmelding. Anonymkode: e90db...c86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå