Gå til innhold

Bilsyke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 8 år som alltid har slitt med bilsyke. Begynte tidlig med postafen og hatt effekt av det. Men de siste par årene har det ikke fungert. Er det noe annet man kan prøve? Flere som ikke har effekt av postafen? 

Anonymkode: a36f2...e64

Skrevet

Ingefærtabletter eller Sea Bands, kanskje? Sjekk ut alle kjerringråd. Noen av dem høres helt idiotiske ut, men de fungerer overraskende ofte.

Regner med at dere ikke har noen «luktegreier» i bilen (Wunderbaum o.l). Det er å be om bilsyke.

Og kanskje se litt på kjørestilen. Bilmerke/biltype kan også bety noe. Selv ble jeg aldri bilsyk før min far byttet fra Volvo til Mazda.

Anonymkode: 72e6f...2bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ingefærtabletter eller Sea Bands, kanskje? Sjekk ut alle kjerringråd. Noen av dem høres helt idiotiske ut, men de fungerer overraskende ofte.

Regner med at dere ikke har noen «luktegreier» i bilen (Wunderbaum o.l). Det er å be om bilsyke.

Og kanskje se litt på kjørestilen. Bilmerke/biltype kan også bety noe. Selv ble jeg aldri bilsyk før min far byttet fra Volvo til Mazda.

Ts 

Seabands er forsøkt. Ingefær liker ikke barnet. Har forsøkt ulike ting blant annet plaster på navel. 

Ingen lukteting i bilen. Vi har bytta biler i løpet av livet og sitter på med andre også, blir like syk. Ikke forsøkt Mazda. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ser ungen på skjerm i bilen? Det er oppskriften på å bli kvalm.

Litt ung fortsatt....men verdt å kikke på, fungerer bra. 

Plaster mot reisesyke :

https://www.felleskatalogen.no/medisin/scopoderm-baxter-563777

Anonymkode: 91573...208

Barnet får ikke gjøre noe i bilen annet enn å høre på musikk, lydbøker. Ingen skjerm, leker eller annet. 

Skrevet

Sitter i forsetet? 

Anonymkode: 1108f...6db

Skrevet

Jeg har slitt med bilsyke hele livet og spesielt som barn. Jeg måtte alltid se ut av vindet, helst forover så man kan følge med på veien. Det hjalp å ha noe i ørene (propper med musikk eller lydbok). Ikke drikke noe særlig og ikke spise feks is, men spise litt salt snacks som feks salte skruer. Vinduet åpent iblant. Pauser. Og at kjørestilen var litt rolig, ikke bråbrems og rask akslerasjon og sånn.

Anonymkode: 53bcf...283

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sitter i forsetet? 

Det hjalp alltid meg men 8-åringer er jo for små til å sitte foran aktiv airbag i forsetet så da må man ha bil der den kan skrus av + vet ikke om det da er helt trygt?

Skrevet

Plaster i kryss over navelen. 

Høres helt sykt ut, men det har alltid funket på broren min. Han kastet opp tidligere før bilen hadde rullet 200 m, men aldri etter han fikk plaster på. 

Skrevet (endret)

Vi brukte Ginger Trips fra helsekost og det fungerte veldig bra. Kan varmt anbefales.

Endret av Arkana
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sitter i forsetet? 

Ja. 

Jeg har slitt med bilsyke hele livet og spesielt som barn. Jeg måtte alltid se ut av vindet, helst forover så man kan følge med på veien. Det hjalp å ha noe i ørene (propper med musikk eller lydbok). Ikke drikke noe særlig og ikke spise feks is, men spise litt salt snacks som feks salte skruer. Vinduet åpent iblant. Pauser. Og at kjørestilen var litt rolig, ikke bråbrems og rask akslerasjon og sånn.

Vi gjør alt dette også. Det gjør at vi klarer å unngå oppkast noen ganger, men veldig slitsomt å være kvalm hver gang vi skal lenger unna enn 5/10 min. 

Det hjalp alltid meg men 8-åringer er jo for små til å sitte foran aktiv airbag i forsetet så da må man ha bil der den kan skrus av + vet ikke om det da er helt trygt?

Sitter foran. Vi skrur av airbag. 

Munchlax skrev (2 timer siden):

Plaster i kryss over navelen. 

Høres helt sykt ut, men det har alltid funket på broren min. Han kastet opp tidligere før bilen hadde rullet 200 m, men aldri etter han fikk plaster på. 

Noen år siden vi prøvde det sist, er verdt og prøve igjen. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts 

Seabands er forsøkt. Ingefær liker ikke barnet. Har forsøkt ulike ting blant annet plaster på navel. 

Ingen lukteting i bilen. Vi har bytta biler i løpet av livet og sitter på med andre også, blir like syk. Ikke forsøkt Mazda. 

Barnet får ikke gjøre noe i bilen annet enn å høre på musikk, lydbøker. Ingen skjerm, leker eller annet. 

Ingefærtabletter skal svelges hele, så man kjenner ikke smaken.

Skrevet

Sett ham i setet bak til høyre. La passasjersetet foran ham stå tomt, og ta av nakkestøtten. Senk passasjersetet dersom det er mulig. Han på sitte på bilpute så han kommer litt opp, da kan han se veien nesten som om han satt i passasjersetet. 

Anonymkode: 6936f...080

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har et barn på 8 år som alltid har slitt med bilsyke. Begynte tidlig med postafen og hatt effekt av det. Men de siste par årene har det ikke fungert. Er det noe annet man kan prøve? Flere som ikke har effekt av postafen? 

Sett ungen i midten i baksetet. Da ser h*n fremover. Noe som gjerne hjelper betraktlig. Og som en annen nevner, ikke skjerm i bilen hvis h*n har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...