Gå til innhold

Håndvask, hva er dine vaner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min mann og jeg er svært ulike hva håndvaskrutiner angår. Han mener jeg er hysterisk, jeg mener han er slurvete.

Jeg vasker hendene når jeg har vært ute (uansett ærend) og kommer inn, når jeg skal tilberede mat/spise, etter toalettbesøk, etter bleieskift, hvis jeg har ryddet/vasket opp/tatt husvask/klesvask etc.

Mannen vasker kun etter toalettbesøk og før måltid.

Hva er vanlig? Hva gjør dere andre?

Endret av Anononyma
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her, ts. Jeg liker å ha rene hender og det er ikke for mye, men akkurat passe.  ;) 

• Liker 1
Skrevet

Hver gang jeg enten føler meg ekkel på hendene, eller før jeg skal gjøre noe som krever rene hender. Etter handletur, toalettbesøk selvfølgelig, etter jeg har gått ut med søppelet, før og etter oppvask, etter å ha klappet dyr.  Jeg tror jeg er innafor formen på håndvask. Vasker litt ekstra om jeg har tatt i en våt klut, eller har vært på brukthandel. 

Anonymkode: d7a84...91b

• Liker 1
Skrevet

Når det trengs vasker jeg hendene! Men jeg overdriver ikke, for jeg plages med tørre hender og orker ikke smøre hele tiden. 

Anonymkode: 3108f...f04

• Liker 1
Skrevet

Når jeg kommer hjem, før matlaging, etter toalettbesøk, etter å ha ryddet/vasket litt i huset. 

Er ikke så nøye etter bruk av tastatur (hjemme) eller kos av katt. 

Bruker kaldt vann, og kun såpe i handflaten og fingrene (aldri oppå hendene), så blir ikke tørr tross hyppig vask. 

Anonymkode: 0fa96...10b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg kommer hjem, før matlaging, etter toalettbesøk, etter å ha ryddet/vasket litt i huset. 

Er ikke så nøye etter bruk av tastatur (hjemme) eller kos av katt. 

Bruker kaldt vann, og kun såpe i handflaten og fingrene (aldri oppå hendene), så blir ikke tørr tross hyppig vask. 

Jeg foretrekker også kaldt vann! Første gang jeg hører noen andre si det, fikk en overveldende godfølelse av å ikke være den eneste rare lenger 😄 

Skrevet

Det kommer litt an på. Hvis jeg er på hytte, den type hytte jeg er på, så bruker jeg minimalt med vann. Men jeg har ofte en antibac uten alkohol med meg.

Skrevet

Man vasker da hendene etter bleieskift?!
Utenom det tenker jeg at etter toalettbesøk og før måltid er et helt greit nivå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg foretrekker også kaldt vann! Første gang jeg hører noen andre si det, fikk en overveldende godfølelse av å ikke være den eneste rare lenger 😄 

Det er det beste trikset for å ikke tørke ut hendene 👍 Så finnes ikke rart, bare fornuftig. 

Skrevet

Synes dere begge to har helt ok hygiene. Du er ikke hysterisk, men kanskje litt vel nøye. Han burde begynne å vaske hender når han kommer hjem.

Anonymkode: c42a6...75f

Skrevet

Jeg gjør det samme som trådstarter, jeg er plaget med tørre hender, men heller det enn å gå rundt med masse bakterier 

Skrevet

Første jeg gjør om morgenen er å vaske hendene før jeg setter på kaffen.

Deretter går jeg på do,vasker hendene etter det. Går på badet og vasker hender. 

Drikker kaffe og ordner litt inne.

Så vasker jeg hendene og lager frokost og matpakken. 

Vasker hendene etter å ha spist frokost. 

På jobb vasker jeg meg over 20.ganger. olje,fett,kloakk og kjemikalier.

Vasker hendene da jeg kommer hjem fra butikken FØR maten blir satt på plass,samt etter. 

Vasker meg før og under matlaging. 

Er jeg utenfor døren å kommer inn,vasker jeg meg det første gjør. 

Er oppvokst på gård, så er opplært til god hygiene. 

Er så mange folk som er utrolig ureinslige.

Narsissisme eller dumhet?

Anonymkode: f7017...2f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er det beste trikset for å ikke tørke ut hendene 👍 Så finnes ikke rart, bare fornuftig. 

Jeg vasker da hendene minst 50 daglig, er da aldri tørr. Smører meg aldri. 

Men har arbeidshender,sikkert derfor. 

Skrevet

Vasker henda etter toalettbesøk (bleieskift ville jeg satt som toalettbesøk), før jeg lager mat, hvis jeg er grisete, ikke hver gang jeg har vært ute, men jeg gjør ingenting før håndvask etter f.eks. reise på offentlig transport og besøk på kjøpesenter, passer på at henda er rene før rydding av oppvaskmaskinen, så kanskje et sted mellom ts og mannen hennes?

Anonymkode: 5c55f...d79

Skrevet

Vasker hender etter toalettbesøk, før matlaging og etter jeg har vært ute. Ellers vasker jeg hvis hendene "føles skitne".

Skrevet

Vasker hender når jeg kommer inn hjemme, stort sett. Etter dobesøk. Før jeg lager noe som helst av mat. Ofte underveis i matlaging, om jeg tar på kjøtt eller fisk. Etter å ha snytt nesa. Om jeg er hos noen som har dyr/har besøk av dyr, og koser med dem. (Men legger merke til at mange med dyr ikke gjør det). Føler meg ikke overrenslig. Syns det er litt rart at folk ikke vasker hender etter å ha blitt slikket på av hunder og katter f eks.

Anonymkode: 633f1...bb5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg vasker da hendene minst 50 daglig, er da aldri tørr. Smører meg aldri. 

Men har arbeidshender,sikkert derfor. 

Folk er forskjellige. Noen får lettere tørr hud enn andre. 

Anonymkode: 3108f...f04

• Liker 1
Skrevet

Jeg er faktisk usikker på om jeg vasker hendene før matlaging som en fast rutine. jeg vasker hendene utallige ganger under matlaging da. Jeg vasker ellers hendene alt for ofte og de er veldig tørre. Hater følelsen av skitne eller litt fettete hender. Jeg er ellers ganske avslappet når det kommer til renslighet. Vasker sikkert huset for sjeldent og dusjer annenhver dag. Jeg vasker ikke hendene for at jeg er redd for bakterier, dog etter toalettbesøk, bleieskift, tatt på rått kjøtt og lignende så vasker jeg hendene grundig. 

Anonymkode: c5eca...d08

Skrevet
Anononyma skrev (2 timer siden):

Min mann og jeg er svært ulike hva håndvaskrutiner angår. Han mener jeg er hysterisk, jeg mener han er slurvete.

Jeg vasker hendene når jeg har vært ute (uansett ærend) og kommer inn, når jeg skal tilberede mat/spise, etter toalettbesøk, etter bleieskift, hvis jeg har ryddet/vasket opp/tatt husvask/klesvask etc.

Mannen vasker kun etter toalettbesøk og før måltid.

Hva er vanlig? Hva gjør dere andre?

Jeg vil si jeg har normal god håndhygiene, for meg høres det ekstremt ut å vaske hendene etter klesvask og rydding.. Selv vasker jeg hendene etter jeg har vært på do, før matlaging og når jeg kommer hjem etter at jeg har vært ute. Har slitt med tvangstanker rundt håndvask/hygiene før, og da vasket jeg på meg soppinfeksjon i huden.

Anonymkode: ca8e3...742

• Liker 1
Skrevet

Samme som deg + litt til. 

Jeg har hund, så jeg vasker også hendene etter å ha kost/tatt på hunden mens jeg spiser eller lager mat. Hvis hendene mine havnet i munnen på hunden eller jeg ble slikket eller leke-bitt under kos og lek, så vasker jeg hendene etterpå. Etter å ha tatt på hundemat/godteri/bein og etter å ha tatt på lekene. Gjør det ubevist, for det er slik jeg ble lært opp som barn. 

Er ganske obs på å ta hendene i munnen uten å ha vasket de først. Igjen, er på grunn av vane. Jeg sleiker aldri på fingrene når jeg spiser. Får fnatt av folk som gjør det.

Vasker hendene for mye egentlig. Får ikke til å smøre de heller, for jeg føler de er skitten og må vaske det av etterpå. 

Anonymkode: 7199c...d1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...