AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Jeg spurte tilbake hva hen tenkte om dette selv. Hen er usikker og lurte videre på hva jeg tenker. Jeg svarte at det vet nok forskere best og oppfordret hen til å sjekke opp hva forskere mener om dette. To uker senere kommer samme spørsmål opp og jeg spør om hen har lest noe mer om forskning på temaet, noe hen ikke har gjort. Jeg svarer da kort at dette ikke er noe å lure på siden forskningen er klar på at klimakrisen er menneskeskapt. Hen er likevel usikker og mener hen ikke vet nok om det. Jeg oppfordrer igjen til å skaffe seg mer kunnskap på et så viktig tema. Hvordan ville dere andre reagert? Kjenner det dabber av for meg da jeg rett og slett synes det skorter mye på intelligens bare på dette. Det er selvsagt en hel haug andre ting som kommer i tillegg som trekker ned, men akkurat dette med å lure på om klimakrisen er menneskeskapt tenker jeg er ok å høre med andre på KG om hvordan dere ville reagert uten at det er identifiserbart. Vi er begge godt voksne hvis noen skulle lure på det. Har datet noen måneders tid nå, men jeg er veldig usikker på veien videre. Anonymkode: 4a2aa...3de 4 1 2
Loff77 Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spurte tilbake hva hen tenkte om dette selv. Hen er usikker og lurte videre på hva jeg tenker. Jeg svarte at det vet nok forskere best og oppfordret hen til å sjekke opp hva forskere mener om dette. To uker senere kommer samme spørsmål opp og jeg spør om hen har lest noe mer om forskning på temaet, noe hen ikke har gjort. Jeg svarer da kort at dette ikke er noe å lure på siden forskningen er klar på at klimakrisen er menneskeskapt. Hen er likevel usikker og mener hen ikke vet nok om det. Jeg oppfordrer igjen til å skaffe seg mer kunnskap på et så viktig tema. Hvordan ville dere andre reagert? Kjenner det dabber av for meg da jeg rett og slett synes det skorter mye på intelligens bare på dette. Det er selvsagt en hel haug andre ting som kommer i tillegg som trekker ned, men akkurat dette med å lure på om klimakrisen er menneskeskapt tenker jeg er ok å høre med andre på KG om hvordan dere ville reagert uten at det er identifiserbart. Vi er begge godt voksne hvis noen skulle lure på det. Har datet noen måneders tid nå, men jeg er veldig usikker på veien videre. Anonymkode: 4a2aa...3de Når forskere ikke klarer å bevise det er det vel helt greit med begge synspunkter 13 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Det jo fortsatt rom for å diskutere hvilke og hvor mye av klimaendringene som er menneskeskapt. Jeg kunne nok ikke vært sammen med en som mente at han visste mer enn forskerne, eller som hardnakket påsto at han visste svaret. Men det er jo interessant å diskutere ulike funn og ulile vinklinger rundt problematikken. Det viktigste for meg er jo å være åpen for synspunkt og kunnskap, det dukker stadig opp noe nytt. Anonymkode: 061d8...6ed 13
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Blir litt som om å diskutere hva som finnes dypest på havbunnen der ingen har vært, eller hvordan jorden egentlig «ble til» . Man vet ikke helt. Finnes forskjellige teorier. Klimaendringer har det vært siden det var mennesker på jorden. Men nå er vi mange mennesker som bruker olje, kjører bil etc. så det kan jo ha en finger med i spillet. Men det at man er så fanatisk på karbondioksid(skal liksom nesten være nulltoleranse etterhvert)er litt rart- trær og planter trenger karbondioksid- og trær og planter fjerner da endel karbondioksid. Ville heller tenkt mer miljø- vindturbiner ødelegger naturen, mye cruisebåter som forstyrrer livet i havet etc. og være nøye med gjenvinning. Anonymkode: 10d8d...dff 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blir litt som om å diskutere hva som finnes dypest på havbunnen der ingen har vært, eller hvordan jorden egentlig «ble til» . Man vet ikke helt. Finnes forskjellige teorier. Klimaendringer har det vært siden det var mennesker på jorden. Men nå er vi mange mennesker som bruker olje, kjører bil etc. så det kan jo ha en finger med i spillet. Men det at man er så fanatisk på karbondioksid(skal liksom nesten være nulltoleranse etterhvert)er litt rart- trær og planter trenger karbondioksid- og trær og planter fjerner da endel karbondioksid. Ville heller tenkt mer miljø- vindturbiner ødelegger naturen, mye cruisebåter som forstyrrer livet i havet etc. og være nøye med gjenvinning. Anonymkode: 10d8d...dff Klimaendringer Siden før det var mennesker på jorden mente jeg. Anonymkode: 10d8d...dff 1 1
svartkatt Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 Jeg lurer på hvorfor spørsmålet ble tatt opp på ny.. Har personen en kontroversiell mening, og prøver å finne ut hvordan du vil reagere på det.. skjønner ikke hvorfor noen spør om noe man selv ikke har noen mening eller tanker om, som det virker som så langt.. 5
AllahBallah Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 Hvorfor gidde date folk som er dumme? Det kan være hyggelige folk fordet, altså. Og man kan helt sikkert ha et vennskap eller knulle-forhold med dem. Men å leve et liv med en klima-fornekter? Å fornekte klima-krisen er som å fornekte drivhus-effekten. 😅 7 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 Hvis han er så uengasjert at han ikke gidder å orientere seg selv men samtidig spør meg flere ganger, så tenker jeg at en så tafatt person orker jeg ikke. Her ser jeg for meg at han spør om alt fra hvordan man koker en potet til hvilke sko som passer til blådress. Og spør igjen og igjen selv om jeg svarer. Gud bedre, dette blir som et særdeles vinglete småbarn. Anonymkode: e422b...59a 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 svartkatt skrev (7 minutter siden): Jeg lurer på hvorfor spørsmålet ble tatt opp på ny.. Har personen en kontroversiell mening, og prøver å finne ut hvordan du vil reagere på det.. skjønner ikke hvorfor noen spør om noe man selv ikke har noen mening eller tanker om, som det virker som så langt.. Er dette jeg også undrer meg over. Enten husker hen ikke å ha spurt eller så vil hen på død og liv vite hva jeg mener. Jeg har vært klar på hva jeg tenker og også hvorfor. Er flere ting som personen gjentar eller stiller spørsmål om som hen har spurt om før, også ting jeg har svart på mange ganger før. Veldig rart. Anonymkode: 4a2aa...3de
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 AllahBallah skrev (7 minutter siden): Hvorfor gidde date folk som er dumme? Det kan være hyggelige folk fordet, altså. Og man kan helt sikkert ha et vennskap eller knulle-forhold med dem. Men å leve et liv med en klima-fornekter? Å fornekte klima-krisen er som å fornekte drivhus-effekten. 😅 Må innrømme jeg tenker ganske likt som deg. Det begynner å bli for mange ting jeg undrer meg over 😅 Anonymkode: 4a2aa...3de 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg spurte tilbake hva hen tenkte om dette selv. Hen er usikker og lurte videre på hva jeg tenker. Jeg svarte at det vet nok forskere best og oppfordret hen til å sjekke opp hva forskere mener om dette. To uker senere kommer samme spørsmål opp og jeg spør om hen har lest noe mer om forskning på temaet, noe hen ikke har gjort. Jeg svarer da kort at dette ikke er noe å lure på siden forskningen er klar på at klimakrisen er menneskeskapt. Hen er likevel usikker og mener hen ikke vet nok om det. Jeg oppfordrer igjen til å skaffe seg mer kunnskap på et så viktig tema. Hvordan ville dere andre reagert? Kjenner det dabber av for meg da jeg rett og slett synes det skorter mye på intelligens bare på dette. Det er selvsagt en hel haug andre ting som kommer i tillegg som trekker ned, men akkurat dette med å lure på om klimakrisen er menneskeskapt tenker jeg er ok å høre med andre på KG om hvordan dere ville reagert uten at det er identifiserbart. Vi er begge godt voksne hvis noen skulle lure på det. Har datet noen måneders tid nå, men jeg er veldig usikker på veien videre. Anonymkode: 4a2aa...3de Trenger ikke ha noe med intelligens å gjøre, men det virker som om dette ikke er et forhold for deg da du forventer at han skal lese seg opp på noe du er interessert i og vedkommende ikke gjør det. Du kunne jo sendt linker og sett på de sammen med han i stedet for å "teste". Men uansett, om noen er veldig interessert og i startfasen så sjekker man ut den andres interesser så mulig det ikke er ideelt for han heller. Anonymkode: 8726c...180 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis han er så uengasjert at han ikke gidder å orientere seg selv men samtidig spør meg flere ganger, så tenker jeg at en så tafatt person orker jeg ikke. Her ser jeg for meg at han spør om alt fra hvordan man koker en potet til hvilke sko som passer til blådress. Og spør igjen og igjen selv om jeg svarer. Gud bedre, dette blir som et særdeles vinglete småbarn. Anonymkode: e422b...59a Du er veldig inne på noe der 😂 😂 Anonymkode: 4a2aa...3de
BobbySocks Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 svartkatt skrev (14 minutter siden): Jeg lurer på hvorfor spørsmålet ble tatt opp på ny.. Har personen en kontroversiell mening, og prøver å finne ut hvordan du vil reagere på det.. skjønner ikke hvorfor noen spør om noe man selv ikke har noen mening eller tanker om, som det virker som så langt.. Dette. Tenker fyren egentlig sitter på en skikkelig kontroversiell mening som han ønsker å fiske litt rundt. Det skremmer meg mer en ren dumhet. 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trenger ikke ha noe med intelligens å gjøre, men det virker som om dette ikke er et forhold for deg da du forventer at han skal lese seg opp på noe du er interessert i og vedkommende ikke gjør det. Du kunne jo sendt linker og sett på de sammen med han i stedet for å "teste". Men uansett, om noen er veldig interessert og i startfasen så sjekker man ut den andres interesser så mulig det ikke er ideelt for han heller. Anonymkode: 8726c...180 Har nok gitt feil inntrykk av meg selv hvis du har inntrykk av at jeg vil hen skal lese seg opp fordi jeg er svært engasjert i dette. Da hadde jeg nok heller enkelt forklart dette selv. Problemet er nok mere som en annen påpeker her at hen vet lite om svært mange opplagte ting. Og hen er heller ikke så interessert i å lære. Når man er så uengasjert og også lite kunnskapsrik dabber det litt av for meg. Det gjelder veldig mye annet også, men jeg ble svært overrasket over spørsmålet om klimakrisen kan være menneskeskapt. Anonymkode: 4a2aa...3de
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 Spørs hvorfor hun spør. Det er ærlig talt en ganske merkelig ting å spørre om, spesielt om ingen av oss driver med klimaforskning. Anonymkode: bbba7...1e6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 BobbySocks skrev (27 minutter siden): Dette. Tenker fyren egentlig sitter på en skikkelig kontroversiell mening som han ønsker å fiske litt rundt. Det skremmer meg mer en ren dumhet. Meningen i seg selv er i så fall en annen diskusjon. At han ikke tør stå for det men heller later som om han er tilbakestående lover fryktelig dårlig uavhengig av selve temaet. En sånn vag person går det ikke an å forholde seg til. Anonymkode: e422b...59a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 Det som virkelig forundrer meg er at så mange høyrefolk benekter klimaendringer pga mennesket atferd. Enten det er Trump-tilhengere eller Norgesdemokratene her i Norge, Skjønner rett og slett ikke hvorfor de er så forbaska opptatt av klimaet. Er det noen som kan komme med et vettugt svar? Anonymkode: 42410...295 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi er begge godt voksne Om han generelt ikke tror på klimakrise/endringer (til det negative) er det bare å gå videre. Finnes enkelte hendelser som ikke er klimakrise som vinterstorm og hurricane season som vi har hatt siden tidenes morgen (Snakker ikke da om at de har blitt verre) Anonymkode: 026ba...afb
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Skrevet 25. februar 2024 Vet ikke om jeg hadde giddet diskutere dette temaet på date. Men det er jo kanskje ikke så dumt å fiske litt om daten er i stand til å tenke og reflektere litt selv eller er en papegøye som gjentar det hen har hørt på NRK. Mange har jo helt utrolig bastante meninger, enten det er klima, USA-politikk eller "mangfold", uten å ha en fjerneste anelse om temaene. Jeg kunne f.eks. aldri vært sammen med en som har et intenst hatforhold til Trump, i hvert fall ikke benyttet enhver anledning til å ta det opp. Da ville jeg sett på denne personen som veldig lite reflektert. Anonymkode: 6bc2a...548 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #20 Skrevet 25. februar 2024 For å si det sånn: Hvem som har rett eller feil er vel egentlig ikke så veldig viktig. Spørsmålet er vel heller om man passer sammen, og om man har samme verdier, og hvor viktig det er om man har ulike verdier på noen felt. Man vil aldri finne noen man er 100% enig med i alt, spørsmålet er hvordan man takler det når ulikhetene kommer til syne. Har man sterke motsetninger og engasjerer seg sterkt i en sak så blir det et problem. Det kan også bli et problem selv om man har samme syn på noe, men den ene forventer at den andre skal engasjere seg like mye. Bare det at det blir en krasj på klimagreiene mellom dere er jo kanskje tegn på at dere ikke helt passer sammen. Anonymkode: b4638...363 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå