Gå til innhold

Nei, du kan ikke kjøpe brukte møbler!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo de som er sære. 

Kjøper de aldri brukt på landet, siden du drar inn by som et slags argument? 

Trodde gjenbruk var trendy overalt... enten man tenker på miljø og økonomi, eller man vil ha unike og spesielle ting man ikke finner nytt.

Anonymkode: 99db7...2eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Møbler er mote og gamle «klassikere» får man bare brukt. Vil man ha noe annet enn Ikealignende, så er brukt bra.  

Ulike typer hus «krever» ulike typer møbler. Noen boliger har god plass og man kan ha store prangende møbler, andre er små og nette med store vinduer og man må f.eks kun ha lave ting.  Husets vinkler har mye å si. Sofaer blir lett for store eller feil vinkel. Vi burde kjøpt ny sofa for jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke helt får møblert som ønskelig pga vinkelen på sofaen, i gammrlt hus passet den perfekt.

Anonymkode: f6e92...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

🙈 google skjeggkre og papp du…

Anonymkode: 6feeb...74d

Sant.. jeg har akkurat flyttet og inneredet ny leilighet og kjøpt en del brukt, liker litt retro møbler og sånt. 

Første og forhåpentlivis siste gang jeg har sett et skjeggkre i hele mitt liv var da jeg bestilte en flunkende ny TV, og gjett hva som kravlet ut av den esken. Enten er lageret til Elkjøp eller lageret til Postnord infisert av skadedyr.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Deilig ignoranse om du tror dette er forbeholdt byen.

Anonymkode: d9e3e...b20

Logikk kan være vanskelig... Folk i byer bor tettere, de som bor i blokker og bygårder har naboer bare noen centimeter unna og disse skadedyrene har ingen problemer med å komme seg igjennom tak og vegger.

Anonymkode: 44243...2f0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg bor på bygda, er på samme alder som din mor, og akkurat nå sitter jeg i den eneste stolen her i huset som er kjøpt ny. Så vi handler brukt på bygda også. Vi har grei økonomi, og kunne kjøpt alt nytt hvis vi ville.

Gjenbruksbutikker popper opp i hver eneste liten avkrok for tida, til og med her. 

Anonymkode: 2d1ac...c21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler litt her jeg sitter nå og tenker på skjenken, sofaen, lenestolen, to små stuebord, spisebordet, stolene, TV´en, dekoderen, kommodene, skoskapene, garderobeskapene, sengene, lekekassene, dusjkabinettet,, vasken + skapene på badet, kjøleskapet, skrivebordsstolen til tenåringen, kunsten på veggene og ellers det meste av inventar og bruksting i skuffer og skap + klær i skapet og til og med pc´en jeg skriver på er kjøpt brukt. Da jeg tenkte gjennom alle rommene kom jeg på at doen og et skrivebord er kjøpt på butikk. Jeg handler mye brukt både pga miljøet/bærekraft og økonomi, men også fordi mye som selges i dag ikke er i nærheten av å ha samme kvalitet som tidligere. Trenger barna eller jeg noe nytt sjekker jeg alltid Finn før jeg eventuelt handler fra butikk. Barna har alt de trenger, men ikke nødvendigvis nyeste modell av alt. Tenåringen her insisterte sist på å reparere mobilen da skjermen knuste fremfor å kjøpe ny. Jeg sa han kunne få "ny" brukt mobil da hen hadde hatt mobilen lenge, men det var uaktuelt. Hen mente mobilen fungerte bra, men kun trengte ny skjerm. Det ble begrunnet med at hvordan skal det gå med miljøet om man bytter ut hele gitaren fordi det ryker en streng? Jeg er stolt av å ha fornuftige barn som ser verdien av gjenbruk og det å fikse ting som lett lar seg fikse fremfor å tenke bruk og kast i ett og alt. Vi har mye mindre søppel enn naboene og jeg tror det også har med mindre emballasje og lite matsvinn. Tenker ikke vi har veldig fokus på dette hele tiden, men etter år som alenemor og med dårlig råd har jeg innarbeidet rutiner som gjør at jeg får mye ut av lite samtidig som jeg er bevisst på å spare miljøet når jeg kan/bør det. Overraskende hvor mange forbrukere som kaster unna brukbare ting og handler nytt ut fra ønsker om ny stil og at moten endrer. Tenker også med gru på alle babyklærne i alle butikkene som nyfødte bruker få uker før de byttes ut. Greit at mange trolig kjøper brukt eller arver, men at det er marked for hele tiden å selge så mye nytt som det er i butikkene sjokkerer meg i 2024. Må legge til at jeg ikke handler ukritisk, og når jeg har kjøpt senger brukt er disse nøye vurdert i forkant. Er møbler, klær/sko eller andre ting mye brukt/slitt bør man selvsagt vurdere nytten av å kjøpe brukt, men generelt mener jeg at økt fokus på gjenbruk og bærekraft er nødvendig for alle i tiden vi lever i. Bruk heller penger på tjenester som spa/velvære, restaurantbesøk, gode matprodukter og annet innen tjenester og konsumering fremfor innkjøp av varer som resulterer i unødvendig forsøpling. Det er mange måter sørge for at arbeidskraft opprettholdes og på den måten fortsette å ha penger i omløp uten at det må gi så store konsekvenser for miljøet som dagens forbruk gir for mange forbrukere i dag.

Anonymkode: 4bd8b...d29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, vet du hva! Brukt er bedre enn nytt på så mange av de viktigste områdene: bærekraft, miljø og økonomi! 

Din mor og søster er bakstreverske. Gjenbruk er trendy, og takk for dét!

(Sitter i skrivende stund og leter etter brukte deler til kjøkkeninnredning på finn.no)

Anonymkode: 16183...bf9

Nye ting er bedre enn brukt. En vet ikke om det er katter eller mennesker har tisset i sofaen.

Anonymkode: 7b495...f07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Din mor og bestemor er sikkert ressurssvake, lavt utdannede kvinnfolk som leser Se & Hør og ikke tror på klimaskiftet. Bare klapp deg selv på skulderen over at du har blitt mer oppegående enn dem. 

Anonymkode: 0182e...99f

Mor og søster står det.  Prøv en gang til.

Anonymkode: 629cd...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadedyr vil vel uansett være aktuelt kun på møbler med stoff. Ingen grunn til å ikke kjøpe spisebord f. eks brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter din familie å sitte på andres sofaer og stoler når de er på besøk? De er jo også brukte? Spiser de på restaurant, med brukt bestikk?

Anonymkode: 346dc...c3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du er over 18 siden du bor i egen leilighet? Er det du som skal betale for møblene eller er det familien? Hvis det er du som skal betale selv og du er myndig, så kjøper du vel det du vil selv?

Anonymkode: 26e36...2c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er også skeptisk til brukte møbler, spesielt hvis de kjøpes i en by. Vet aldri hvilke skadedyr som følger med på kjøpet som veggdyr og skjeggkre.

Anonymkode: 44243...2f0

Sant, men det kan nye møbler også ha, spesielt skjeggkre.

Anonymkode: dd1ae...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsløst, snobbete, fisefin, miljøfiendtlig og idiotisk, ville jeg kalt det. Jeg hadde ledd, og kjøpt det som passet MEG. Og så hadde jeg vært sjeleglad for at jeg ikke er like korka som de to.

Anonymkode: fee6c...7a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt mange av møblene våre brukt. Vi er unge og ganske nyetablerte, og det koster å innrede et helt hus hvis man skal kjøpe alt nytt. Så får vi også høy kvalitet på møbler til en mye billigere penge enn å kjøpe f.eks ikea. Vi har f.eks to stoler som koster 24.000 tilsammen ny som vi kjøpte for 6000 nesten ubrukt. Og så har vi et bord som kan utvides til 10 plasser som vi kjøpte for 7000 som egentlig koster rundt 20.000 nytt. 

Anonymkode: c4b1c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo de som er sære. 

Kjøper de aldri brukt på landet, siden du drar inn by som et slags argument? 

Trodde gjenbruk var trendy overalt... enten man tenker på miljø og økonomi, eller man vil ha unike og spesielle ting man ikke finner nytt.

På landet er det ikke så mange folk og ikke vanlig siden det er lange avstander, og ikke som i byen der du finner en sofa 200m unna og en lampe et stopp unna med bussen.

Er vokst opp i en bygd med 250 innbyggere og ingen omtrent kjøpte møbler brukt fordi det var ikke marked for det.

Det er fb grupper for kjøp/ salg men det er mest barneklær og småting.

Mine foreldre har kjøpt pent brukt bil men der går grensen.

Min søster er så fin på det at hun tror alt brukt er ekkelt og skittent , og mine foreldre tenker man er fattig.

De tilhører en annen generasjon.

Jeg har ikke bil og det har ikke folk rundt meg heller, så for meg er det faktisk lettere å kjøpe et møbel i en butikk og få det bringt hjem, men nå har jeg flyttet inn i en leilighet mitt i sentrum av byen og lettere å få tak i brukte møbler.

Ts

Anonymkode: 06e27...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en familie har man ulike meninger, det er en god ting å bare godta det og så gå videre. Å dømme noen fordi de mener noe annet enn deg eller bli krenka for det, lager bare dårlige familieforhold. Stå opp for egne meninger og kjøp brukt og ikke heng deg opp i andre sine meninger. Det er du som skal bo der. 

Anonymkode: 46d3a...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor i helsikken flytter du hele tiden, og KJØPER og SELGER hver gang? Er ikke møblene dine flyttbare?!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt brukt selv og vært kjempefornøyd 😊 Bra for lommeboka, bra for miljøet, og det verken plager eller angår ingen andre enn den som skal ha møblene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...