AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Jeg prøver å forstå konseptet stimming, men blir ikke helt klok på det. Har alltid tenkt at det er noe mennesker med autisme gjør, men jo mer jeg leser om det, så skjønner jeg at det er noe alle gjør. Jeg gjør det selv også. Alt bra å vugge med kroppen til å klikke på en kulepenn. Så det er altså ikke kun for mennesker med autisme. Stimmingen er heller ikke bare flapping med hender, vugging eller slike åpenbare ting, men kan også være å tygge på klær, løpe og kaste seg ned i en sofa, eller å tegne omriss av bygninger med synet. Siden stimming er så mye, og alle har det skjønner jeg ikke hvorfor det snakkes så mye om i forbindelse med autisme? Stimmer du? Hvordan? Har du autisme? Anonymkode: 55ebe...909
Stor pike Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 (endret) Jeg har ikke autisme. Men jeg stimmer. Tegner firkanter på låret eller beveger beinet i et spesielt mønster. Endret 25. februar 2024 av Stor pike
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Alle stimmer. Ved autisme er det så uttalt at det får utover daglig funksjon. Anonymkode: 9da7f...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Aldri gjort. Anonymkode: 75c74...703
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Aldri gjort. Anonymkode: 75c74...703 Har du aldri selvstimulert? Anonymkode: 4c714...b08
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du aldri selvstimulert? Anonymkode: 4c714...b08 Nei. Anonymkode: 75c74...703
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle stimmer. Ved autisme er det så uttalt at det får utover daglig funksjon. Anonymkode: 9da7f...4c6 I si at det går utover daglig funksjon blir å ta litt hardt i, synes jeg. Det handler mer om at det er noe som skiller seg fra det normale, enten det er valg av stim eller intensitet. I den grad det går utover daglig funksjon er det oftest i form av at folk legger merke til det, som kan føre til at de blir uhøflige, du kan bli sosialt isolert, eller det kan gå utover ansettelsesforhold. Selv om det teknisk sett kan være riktig å si at det går utover daglig funksjon, så er det ikke på denne måten folk vil tenke på det når du sier det, så å bruke de ordene blir veldig villedende. Anonymkode: 76a89...8ed
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei. Anonymkode: 75c74...703 Oki. Jeg spurte ei som biter negler,hun svarte også nei Anonymkode: 4c714...b08 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Jeg har ikke autisme og jeg kjente ikke til ordet, men jeg stimmer nok med flere ting. Spesielt når jeg konsentrerer meg er det en god ting å ha en repeterende, litt beroligende ting å gjøre og det er der uten at jeg vet at jeg har satt i gang med det. Gjør det kun når jeg er hjemme alene, for det krever total avslapping for å gjøre det helt og fullt. Anonymkode: 38a75...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå