Gå til innhold

Namsfogden tar 5000 hver mnd. Klarer ikke leve med så lite i mnd. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brutto er på 29.000 men siden de trekker 5000, pluss 6000 i skatt så har jeg ikke mye igjen. Forrige gang fikk jeg utbetalt 15.000 som skal dekke lån på 2.500 og leie på 9000. Jeg har spurt om de kan trekke mindre men hun mener jeg fint kan klare meg etter hennes regnestykke. Jeg har en konfirmasjon til min sønn nå før sommeren så håper de kunne vært villig til å utsette 2-3mnd så jeg kan spare litt. Det må da være mulig?

Kan ikke fatte at de ikke kan finne en god løsning? Må de ta så mye? Er alenemor til 2 så får en dobbel barnetrygd itillegg på slutten av mnd. Dette gir meg ingen motivasjon til å jobbe fremover, jeg blir deprimert av mindre. Håper på gode svar her og ikke kritikk, denne gjelden ligger fra meg og min eks samboer. 

Anonymkode: 40dd2...df2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må innse hva økonomien din er,forholde deg til det,og ikke leve etter evne.  Konfirmasjon er ikke essensielt, og hvis du ikke har planlagt i god nok tid og står der nå uten penger til selskapet må du ta konsekvensene. Har du mulighet til å selge noen ting e.l. ? 

Anonymkode: 48e04...516

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt skal ikke staten dekke tullete religiøse tradisjoner, er du helt fjern eller?

Anonymkode: 36a01...5e5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal ha til livsopphold og til bolig. I utgangspunktet høres det ut som at de trekker for mye. Jeg som er alene får ca 19000 å leve på som skal dekke bolig. Trekker de en prosent eller et fast beløp? Har du varierende inntekt? Leverte du inn hvor mye bokostnader du har? 

Er det noe barnebidrag fra far eller er du helt alene med barna? (Mange sier de er alenemor også når far har samvær). 

Betaler du får mye i skatt? Hvis du har stor gjeld så kan de gå inn å ta skatten som du får tilbake, derfor best å betale akkurat den skatten man skal hver måned istedet for å "spare" hos skatteetaten. 

Anonymkode: 3f69d...74f

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt skal ikke staten dekke tullete religiøse tradisjoner, er du helt fjern eller?

Anonymkode: 36a01...5e5

Men det gjør de jo, for man kan søke nav om tilskudd til konfirmasjon. Er du helt fjern eller?

TS, der er du som har satt deg i en slik situasjon. Du må selvfølgelig betale for deg.

Anonymkode: c2436...334

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår at det er tøft å stå i, og at det er vondt at det går ut over barna dine. Det dummeste du kan gjøre er å grave deg ned. Både for deg selv og for barna dine. 

Anonymkode: 3f067...995

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan ikke fatte at de ikke kan finne en god løsning?

«De» skal finne løsning for deg på problemer du har skyld i selv? Du har ikke råd til et konfirmasjonsselskap og kan derfor ikke arrangere et med mindre besteforeldre eller far betaler. Selve konfirmasjonen er gratis. 

Anonymkode: ee2b5...155

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker at selve konfirmasjon festen må utgå, desverre. Du har rotet det til for deg selv og det vil jo selvfølgelig gå utover barnet ditt. Dere må nok leve litt mer nøkternt framover.

Hvor lenge er det til du har betalt ned alt gjeld?

Anonymkode: 1fc00...3e2

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«De» skal finne løsning for deg på problemer du har skyld i selv? Du har ikke råd til et konfirmasjonsselskap og kan derfor ikke arrangere et med mindre besteforeldre eller far betaler. Selve konfirmasjonen er gratis. 

Anonymkode: ee2b5...155

Det stemmer ikke alle steder. Iallefall i Oslo koster både kirkelig og humanitær konfirmasjon. 

Anonymkode: a7786...ad0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke alle steder. Iallefall i Oslo koster både kirkelig og humanitær konfirmasjon. 

Det koster noe, men selskap og gaver koster betydelig mer.

Anonymkode: cea18...9b0

• Liker 1
Skrevet

Konfirmasjon trenger ikke koste mer enn ett par lapper, skal du ha fest og ha med familie bed alle om å ta med en rett for eks. Folk veit du er alenemor og det å for eks ha konfirmasjon som ett slikt spleiselag funker helt fint og ingen av gjestene kommer til å synes det er noe rart eller styrete.

Anonymkode: 1ab9f...6b8

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg håper ikke at du mener på alvor, at du skal ha konfirmasjonsfest for barnet om to måneder - når du sitter med gjeld som du må betale. Det viser jo hvor dårlige prioriteringer du har. Selvfølgelig må du betale ned gjelda, så får festen komme senere når du har bedre råd. Ellers så får du rådføre deg med barnefar eller slekt.

Anonymkode: 4bcf2...72c

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Humanitær konfirmasjon😂

Anonymkode: 1a33e...6b1

• Liker 19
Skrevet

Namsmannen hadde ikke vært inne i bildet om du hadde betalt for deg når du skulle, eller vært konstruktiv med kreditorene dine om nedbetaling. Når saken først havner der er de harde i klypa, det er eneste måten å vri penger ut av lite betalingsvillige mennesker.

Den gode nyheten er jo at til mer de tar, til fortere er du ferdig. Har du lenge igjen? Kanskje utsiktene til å i framtida ha 5000 mer hver måned i framtida kan motivere til å holde ut.

Jeg tenker konfirmasjonsfesten må være bare dere to og besteforeldre, en hjemmelaget middag og kake. Så kan du heller arrangere en stor 18-årsdag for slekta når du har kommet deg ut av uføret? Og hør med NAV om du kvalifiserer til noe ekstra tilskudd for konfirmasjonsfeiring, kan hende det er noe å hente der.

Anonymkode: 473d0...5b6

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Det koster noe, men selskap og gaver koster betydelig mer.

Man må ikke ha verken selskap eller gaver. 
Dessuten har man hatt 14-15 år på seg til å spare til konfirmasjonen. 
Planlegging og prioritering hadde vært lurt. 

• Liker 7
Skrevet

Du burde også ha rett til bostøtte med den økonomien du har oppgitt. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må ikke ha verken selskap eller gaver. 
Dessuten har man hatt 14-15 år på seg til å spare til konfirmasjonen. 
Planlegging og prioritering hadde vært lurt. 

Så veldig nyttig og forståelsesfullt svar. Du vet lite om de siste 15 årene til ts. Du kan kanskje snu tiden for henne også?

Anonymkode: a6534...738

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Humanitær konfirmasjon😂

Autokorrekt 🙈🙈 hadde likt å se en humanitær konfirmasjon, må være mye bedre enn det religiøse fasade styret ordinær kirkelig konfirmasjon er blitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du burde også ha rett til bostøtte med den økonomien du har oppgitt. 

Får ikke bostøtte med 29.000 brutto 

Anonymkode: 71e10...4ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Brutto er på 29.000 men siden de trekker 5000, pluss 6000 i skatt så har jeg ikke mye igjen. Forrige gang fikk jeg utbetalt 15.000 som skal dekke lån på 2.500 og leie på 9000. Jeg har spurt om de kan trekke mindre men hun mener jeg fint kan klare meg etter hennes regnestykke. Jeg har en konfirmasjon til min sønn nå før sommeren så håper de kunne vært villig til å utsette 2-3mnd så jeg kan spare litt. Det må da være mulig?

Kan ikke fatte at de ikke kan finne en god løsning? Må de ta så mye? Er alenemor til 2 så får en dobbel barnetrygd itillegg på slutten av mnd. Dette gir meg ingen motivasjon til å jobbe fremover, jeg blir deprimert av mindre. Håper på gode svar her og ikke kritikk, denne gjelden ligger fra meg og min eks samboer. 

Anonymkode: 40dd2...df2

Du må be om ny utregning. Du har krav på å sitte igjen med husleie, samt et beløp til livsopphold (10412 sist oppdatert). Beløpet til livsopphold skal dekke lån strøm etc. Så med husleie på 9000 skal du sitte igjen med 19412 i mnd og så kan namsfogden ta resten. Men så skal du ha beløp per barn (rundt 4500 per barn avhengig av alder) så da må du plusse på det. Barnebidrag og barnetrygd regnes inn i inntektsgrunnlaget ditt. Alt dette står godt forklart her: https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn

Du må selv søke til namsfogden om å få den nye utregningen.

Lykke til! 

Anonymkode: 4e2e3...709

• Liker 8
  • Nyttig 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...