Gå til innhold

Bekjent med rusproblemer har tatt kontakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For mange år tilbake så møtte jeg en fyr på tinder. Vi snakket lenge og hadde gode samtaler, men det kom etter hvert frem at han hadde alvorlige rusproblemer. Han mistet jobben sin og rotet det skikkelig til for seg selv. Vi møttes aldri, men vi hadde kontakt en god stund, var egentlig interesserte i hverandre og hadde planer om å møtes - men alt gikk dårlig da han falt utpå igjen. Vi møttes derfor aldri.

Likevel ringte han meg ofte på de rareste tidspunkt da han var rusa, og han ringte også om han trengte noen å snakke med. Jeg tok telefonen og var der for han. Han begynte også å møte en dame som rusa seg, og jeg så ikke lenger på han som et alternativ når det gjaldt et forhold - men jeg var der for han som en venn og støtte når ting var vanskelig. Etter hvert måtte jeg slutte å ta telefonen, nettopp fordi det ble for mye. Jeg har også vært i et forhold de siste 4 årene, så han har egentlig ikke forsøkt å kontakte meg - både fordi jeg har blitt mindre tilgjengelig og fordi jeg er i et forhold.

Nå har han tatt kontakt igjen. Jeg har fått inntrykk av at han er på et bedre sted, men jeg vet ikke. Han har sendt meg melding på mobilen, facebook og lagt meg til på snap. Jeg har ikke svart eller godkjent, da jeg føler at det blir feil overfor min samboer på et vis. Likevel har jeg litt dårlig samvittighet og håper jo at han har det bra. Men jeg kan ikke være der for han sånn jeg har vært tidligere - jeg ble utslitt. 

Skal jeg svare han på meldingen han sendte, eller skal jeg ignorere? Jeg synes det er vanskelig.. Samboer er klar over at han har tatt kontakt, da jeg er helt åpen om det. 

Anonymkode: 455de...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ignorer… vurderer du ta en rusmisbruker inn i livet ditt? Det er å be om trøbbel, oppførselen deres er ikke forenlig med vanlige folks liv…

Anonymkode: f9e03...3b0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det opp et rødt flagg at han tar kontakt på så mange ulike plattformer og måter. Allerede her viser han på en måte at han ikke gir deg noe pusterom eller gjør det vanskelig å si nei på en måte. I hans situasjon ville jeg kanskje nøyd meg med en melding og vært litt mindre pågående ved å ikke kontakte deg på så mange måter. 

Det er stygt å ignorere, men noen ganger må man bare beskytte seg selv. Svarer du gir du han lille fingeren.

Anonymkode: e34e0...a69

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en sterk mistanke om at du ikke kan gi noe av det han er ute etter, er det kanskje best for begge parter at du ignorerer. Fort gjort å komme til å oppmuntre for så å skuffe.

Anonymkode: c3998...166

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an helheten. Jeg lever med dårlig samvittighet med dette. Hadde en x som jeg har hatt litt sporadisk kontakt med. Han sa at han var så lei seg for at han mista meg. Vi var veldig ung når vi hadde et forhold. Jeg. Viste han slet en del. Flere som sa ikke ha kontakt med han siden han ruser seg så mye. Jeg vet jeg betydde mye for han. Han tok kontakt. Jeg ignorerte. Han ble meldt savnet en stund etterpå. Ble funnet død flere år etter det. Så ja. Jeg trur han søkte hjelp fra meg. Et siste skrik om hjelp. Jeg klarer ikke å legge meg fra den tanken. 

Anonymkode: 2d1fb...5cf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ta opp tråden. Et så skjevt forhold er ikke vennskap, du blir som en ubetalt støttekontakt. 

Vi kan ikke ta ansvaret for andres liv. Selv ikke om det betyr de tar livet sitt faktisk. 

Anonymkode: f3a7b...ea1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg faktisk forklart for kjæresten min og så vet jeg han hadde sagt at jeg bare skulle blokkere. Folk som virkelig vil ha kontakt har noen underlige veier for å få det til, så da hadde jeg informert typen og sagt at jeg blokkerer slik at han slapp å få dette i trynet senere.

Anonymkode: 77d31...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svart, han vet jo at du er i et forhold? Hvis ikke hadde jeg sagt det med en gang. 
Du har jo all mulighet til å sette alle de grensene du trenger. Du kan foreks la vær å ta telefon hvis han ringer, men bare svare på meldinger. Og du trenger heller ikke svare med en gang, du kan vente til du har tid. Jeg har nære som er rusavhengig og vet at det er ekstremt slitsomt, men vet også at det å ha en dialog på et vis med folk utenfor det miljøet er veldig verdifult. Du bestemmer jo helt selv hvor mye tid det tar. Du kan svare kort på meldinger, du kan vente noen dager osv. Trenger ikke ta telefon ved anrop. Og vær tydelig i at du har et travelt liv med jobb og samboer osv. Men å ignorere helt hadde jeg aldri hatt samvittighet til. 

Anonymkode: 28526...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke slippe han inn i livet ditt igjen. Hva vil han egentlig ha av deg? Han du beskriver minner om han min venninne måtte rømme fra. Heter han noe på M S, trønder i 30 åra?

Venninna må nå leve på hemmelig adresse for å unngå at han tar kontakt igjen. Han har sitti i fengsel, driv med narko og er voldelig. Lyver mye til alle han kan utnytte og holdt på med flere damer på en gang. Skikkelig psyko fyr. Gjeldsslave er han også blitt med mange ubetalte krav mot seg.

Blokker han!

Anonymkode: 638fd...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med slike mennesker er at de tar kontakt fordi de er ute etter å oppnå noe fra en.

Tok du kontakt med han ts?

Anonymkode: 4694b...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...