Gå til innhold

Mange panikkanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke spist, og nesten ikke drukket på 5 døgn. Var på legevakten i går kveld pga brystsmerter, men uten funn. Ba om væske iv, men det ville de ikke gi siden blodtrykket var fint.

Har følt meg stresset og redd hele dagen i dag, da jeg er redd for hjerteproblemer til tross for undersøkelse i går kveld. 

Nå i kveld har jeg hatt fire panikkanfall, hvor jeg tror jeg skal dø, besvime og kaster opp/brekker meg. Har også et konstant angstanfall, som gjør at jeg ikke slapper av et sekund. Tok en valium kl 19. Alle panikkanfallene har vært etter det.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har mest lyst til å bli innlagt, da jeg føler meg heeeeelt ute av det, og bare vrir meg i fortvilelse og ubehag. 

Anonymkode: 6e7df...c35

Skrevet

Kan legge til at jeg ikke får sove. 
Startet med Cipralex på tirsdag, og den ble seponert på legevakten i går. Da jeg kom hjem i natt tok jeg 7.5mg zopiclone, og sov da 3 timer. 
Tørr ikke te zopiclone i kveld, siden jeg tok valium i kveld.

Tidligere netter også sover svært lite pga kvalme. 

TS

Skrevet

It’s all in your head

Anonymkode: f7688...55b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke spist, og nesten ikke drukket på 5 døgn. Var på legevakten i går kveld pga brystsmerter, men uten funn. Ba om væske iv, men det ville de ikke gi siden blodtrykket var fint.

Har følt meg stresset og redd hele dagen i dag, da jeg er redd for hjerteproblemer til tross for undersøkelse i går kveld. 

Nå i kveld har jeg hatt fire panikkanfall, hvor jeg tror jeg skal dø, besvime og kaster opp/brekker meg. Har også et konstant angstanfall, som gjør at jeg ikke slapper av et sekund. Tok en valium kl 19. Alle panikkanfallene har vært etter det.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har mest lyst til å bli innlagt, da jeg føler meg heeeeelt ute av det, og bare vrir meg i fortvilelse og ubehag. 

At du har en vedvarende angst følelse angst skal jeg ikke stille noen spørsmålstegn ved, men at du har et konstant angstanfall er ikke mulig.
Hva innleggelse angår vil du ikke få plass på akuttpsykiatrisk avd  med den problematikken du beskriver, men det kan hende du kan få plass på en døgnenhet  tilknyttet DPS men der er det ventetid og du må bli henvist.

Anonymkode: a8f42...4f6

Skrevet

Akuttime hos fastlegen i morgen er nok en ide, da finner dere ut av veien videre sammen. Det er vel mulig at dette henger sammen med Cipralex-starten din og at du derfor vil kjenne på litt ubehag nå frem til den er helt ute av kroppen. 

Anonymkode: 99ea7...d2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Akuttime hos fastlegen i morgen er nok en ide, da finner dere ut av veien videre sammen. Det er vel mulig at dette henger sammen med Cipralex-starten din og at du derfor vil kjenne på litt ubehag nå frem til den er helt ute av kroppen. 

Takk for svar.

Kjenner at jeg er veldig stresset i dag også. Ble kanskje 2 timer søvn i natt til sammen. Vurderer konstant å ringe legevakten, da brystsmertene stresser meg veldig, og jeg er skikkelig redd for å få panikkanfall i dag/kveld også! 

Men blir uansett time til fastlegen i morgen, ja. Håper virkelig at det slipper så fort cipralexen er ute av kroppen.

TS

Skrevet

Har du ikke spist noen ting i det hele tatt på fem dager?

Skrevet

Kommer sikkert av oppstarten på Cipralex. 

Brystmertene dine kommer mest sannsynlig av at du er stresset og redd, da snører musklene i brystet seg. 

Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: 2d192...577

Skrevet
exictence skrev (20 minutter siden):

Har du ikke spist noen ting i det hele tatt på fem dager?

Prøvd å spise litt, men bare kastet opp. Spiste litt potetgull i går som jeg klarte å beholde. 
Prøver å drikke eplejuice og Farris. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kommer sikkert av oppstarten på Cipralex. 

Brystmertene dine kommer mest sannsynlig av at du er stresset og redd, da snører musklene i brystet seg. 

Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: 2d192...577

Sannsynligvis. Men føles veldig reelt.

takk!

Skrevet

Jeg synes du bør ta en Valium til og få i deg litt mat og drikke. Hvis du fremdeles føler deg urolig ved sengetid så ta en til, da slipper du å blande med Zopiclone Det er fullstendig innafor å benytte deg av beroligende når du faktisk har resept på det og har så sterke angstsymptomer som nå. Så ringer du fastlegen i morgen tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tilsvarende en gang da jeg hadde oppstart av ny antidepressiva.  Det ble da at jeg gikk tilbake til den gamle, og ble senere lagt inn for medisinbytte. 

Men dette var for 20 år siden, og jeg tror det muligens var lettere å få innleggelse da. Det hører også med at jeg hadde små barn som jeg ikke ville utsette for synet av en Mamma som trodde hun holdt på å dø.

Anbefaler egentlig alle som skal begynne med eller endre antidepressiva om å ha kontakt med legen innen ei uke fra oppstart, og deretter igjen etter ei uke eller to. Det er også innafor å be om symptomdempende medisin for oppstart. Hva du får og hvor mye blir mellom deg og legen, men i hvertfall noe som gjør at en holder ut de første ukene. Min erfaring er at det er tyngre for kropp og sinn å "mislykkes " med medisinstart/-bytte, enn å ta litt ekstra i noen uker.

Anonymkode: f8a0c...506

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes du bør ta en Valium til og få i deg litt mat og drikke. Hvis du fremdeles føler deg urolig ved sengetid så ta en til, da slipper du å blande med Zopiclone Det er fullstendig innafor å benytte deg av beroligende når du faktisk har resept på det og har så sterke angstsymptomer som nå. Så ringer du fastlegen i morgen tidlig.

Ble ganske skremt i går da jeg fikk panikkanfall etter valium, så tror ikke jeg tørr å ta det. Bare sånn i tilfelle det var den som utløste det. Zopiclone er jeg vant til å bruke, da jeg pleier å bruke 1 i uka ca. 
Men ja, skal absolutt kontakte fastlegen i morgen. Men hva kan man egentlig forvente av hjelp fra fastlegen? Dette føles jo uutholdelig. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde tilsvarende en gang da jeg hadde oppstart av ny antidepressiva.  Det ble da at jeg gikk tilbake til den gamle, og ble senere lagt inn for medisinbytte. 

Men dette var for 20 år siden, og jeg tror det muligens var lettere å få innleggelse da. Det hører også med at jeg hadde små barn som jeg ikke ville utsette for synet av en Mamma som trodde hun holdt på å dø.

Anbefaler egentlig alle som skal begynne med eller endre antidepressiva om å ha kontakt med legen innen ei uke fra oppstart, og deretter igjen etter ei uke eller to. Det er også innafor å be om symptomdempende medisin for oppstart. Hva du får og hvor mye blir mellom deg og legen, men i hvertfall noe som gjør at en holder ut de første ukene. Min erfaring er at det er tyngre for kropp og sinn å "mislykkes " med medisinstart/-bytte, enn å ta litt ekstra i noen uker.

Husker du hvor lenge etter siste tabletten du var «normal» igjen?
Etter denne erfaringen tror jeg ikke jeg tørr å teste ny type antidepressiva uten innleggelse! Men da må man vel søke om plass, og vente i lang tid. Jeg har også små barn, og kjenner det ikke er noe kjekt å være så syk foran barna, og ikke klare å ta vare på dem i det hele tatt. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble ganske skremt i går da jeg fikk panikkanfall etter valium, så tror ikke jeg tørr å ta det. Bare sånn i tilfelle det var den som utløste det. Zopiclone er jeg vant til å bruke, da jeg pleier å bruke 1 i uka ca. 
Men ja, skal absolutt kontakte fastlegen i morgen. Men hva kan man egentlig forvente av hjelp fra fastlegen? Dette føles jo uutholdelig. 

Etter denne erfaringen tror jeg ikke jeg tørr å teste ny type antidepressiva uten innleggelse! Men da må man vel søke om plass, og vente i lang tid. Jeg har også små barn, og kjenner det ikke er noe kjekt å være så syk foran barna, og ikke klare å ta vare på dem i det hele tatt. 

TS

Synes det er veldig rart om Valium skulle utløse panikkanfall hos deg. Det er helt motsatt av slik det skal fungere. Var det første gangen du tok Valium?

Legen vil vurdere situasjonen din og du vil antagelig få en undersøkelse. Pass på å spørre legen om alt du lurer på. Hvis Valium ikke virker eller gjør deg dårligere så må du fortelle om det, kanskje det finnes andre alternativer du kan prøve hvis ting fremdeles er uutholdelig i morgen.

Antagelig vil legen din være enig med legevakten om at det var medisinstarten som gjorde dette. Når du i morgen da har fått to like vurderinger, undersøkelse og bekreftelse på at det du kjenner kun er en bivirkning av medisin, da vil du kanskje lettere slå deg til ro med det og ikke være så redd for den fysiske helsen din lenger.

Ettersom tiden går vil du nok føle deg bedre, kanskje du allerede føler deg bedre i morgen. Men hvis du ikke greier å spise, drikke, sove eller kan benytte deg av beroligende medisin, så kan det ta tid før nervesystemet greier å roe seg.

Angående det med å prøve andre anti-depressiva. Siden du (sannsynligvis) fikk denne reaksjonen av Cipralex nå så vil man velge en type som virker på en annen måte neste gang. Da er sjansen for å få angst av den svært liten og ikke noe å være redd for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står at cipralex har en halveringstid på 30 timer, men kan merkes i kroppen i opp til en uke.

Jeg kan ikke huske hvor lenge antidepressiva har hengt igjen i kroppen, da jeg stort sett har vært kontinuerlig medisinert de siste 30 årene. 

1 av 10 000 kan oppleve angst av valium, men jeg tror nok helst det er oppstart og seponering av cipralex som har utløst det.

At du har barn hjemme bør de ta hensyn til i forhold til din medisinering og oppstartsbivirkninger, men hør med legen og legg en plan med tett oppfølging.

Skrevet

Jeg har vært borti en del av det samme selv. Fikk Cipralex for noen år siden i forbindelse med et samlivsbrudd og depresjon. Jeg fikk 10mg (som visst var dobbel dose av det jeg skulle ha startet på). Jeg hadde angst fra før. Men det ble mye verre da jeg fikk Cipralex. Langvarige panikkanfall og angstanfall. Jeg fikk valium på legevakten, etter mye om og men. Men det slapp ikke. Fikk ikke sove. Spydde hele tiden. Jeg tålte ikke Cipralex. Ta kontakt med lege!

Anonymkode: 43e18...541

Skrevet

En tur til fastlegen din høres nok lurt ut. Brystsmertene høres jo veldig relatert til panikkanfallene dine. Hvis de i tillegg går over periodevis, så er det nok ingenting farlig, men muskelspenninger. Fokuset ditt på brystsmertene gjør nok at angsten din opprettholdes. Har du noen sammen med deg? Tøft å stå i det der alene. Vet det er vanskelig, men prøv å husk at angst ikke er farlig. Man dør ikke lell om det føles sånn. Kroppen orker ikke å være i et heftig angstanfall over lengre tid, så det verste vil gå over. Pust rolig og dype pust når fra kommer. Prøv å sitt i ro når det kommer og ikke gjør noe for å prøve å avverge det. La det komme og deretter passere. God bedring!

Anonymkode: b4b50...e36

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har vært borti en del av det samme selv. Fikk Cipralex for noen år siden i forbindelse med et samlivsbrudd og depresjon. Jeg fikk 10mg (som visst var dobbel dose av det jeg skulle ha startet på). Jeg hadde angst fra før. Men det ble mye verre da jeg fikk Cipralex. Langvarige panikkanfall og angstanfall. Jeg fikk valium på legevakten, etter mye om og men. Men det slapp ikke. Fikk ikke sove. Spydde hele tiden. Jeg tålte ikke Cipralex. Ta kontakt med lege!

Høres jo veldig likt ut egentlig! Startet du med en annen type antidepressiva?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En tur til fastlegen din høres nok lurt ut. Brystsmertene høres jo veldig relatert til panikkanfallene dine. Hvis de i tillegg går over periodevis, så er det nok ingenting farlig, men muskelspenninger. Fokuset ditt på brystsmertene gjør nok at angsten din opprettholdes. Har du noen sammen med deg? Tøft å stå i det der alene. Vet det er vanskelig, men prøv å husk at angst ikke er farlig. Man dør ikke lell om det føles sånn. Kroppen orker ikke å være i et heftig angstanfall over lengre tid, så det verste vil gå over. Pust rolig og dype pust når fra kommer. Prøv å sitt i ro når det kommer og ikke gjør noe for å prøve å avverge det. La det komme og deretter passere. God bedring!

Anonymkode: b4b50...e36

Har heldigvis samboeren min. Men han kunne ikke sitte oppe med meg på natta, da han må ta ansvar for barna. Derfor ble natta ekstra krevende. 
Men takk for gode råd! 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Høres jo veldig likt ut egentlig! Startet du med en annen type antidepressiva?

Har heldigvis samboeren min. Men han kunne ikke sitte oppe med meg på natta, da han må ta ansvar for barna. Derfor ble natta ekstra krevende. 
Men takk for gode råd! 

TS

Jeg fikk time hos legen og så fikk jeg komme på KAD. Fikk endelig sove da jeg fikk noe kvalmestillende saft. Var på KAD en natt før jeg så fikk komme på akutt DPS. Jeg slutta på antidepressiva etter fire dager. Fikk helt stygga etter den opplevelsen. Var på DPS i 6 dager. Gikk til psykolog jevnlig i den perioden.

Kan anbefale deg å prøve å skifte fokus, så langt det går. Si til deg selv at det ikke er farlig. Kall angsten din for noe. Lag den til en "person/karakter", en kjip kompis. Gi den et tullete navn og anerkjenn at angsten/"Dangbert" er "på besøk". Jeg føler med deg og det er helt jævlig når det står på, men det går over. Det høres ut som du har angst for angsten. Det må du forsøke å få jobbet med, for den graver deg dypere ned.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk time hos legen og så fikk jeg komme på KAD. Fikk endelig sove da jeg fikk noe kvalmestillende saft. Var på KAD en natt før jeg så fikk komme på akutt DPS. Jeg slutta på antidepressiva etter fire dager. Fikk helt stygga etter den opplevelsen. Var på DPS i 6 dager. Gikk til psykolog jevnlig i den perioden.

Kan anbefale deg å prøve å skifte fokus, så langt det går. Si til deg selv at det ikke er farlig. Kall angsten din for noe. Lag den til en "person/karakter", en kjip kompis. Gi den et tullete navn og anerkjenn at angsten/"Dangbert" er "på besøk". Jeg føler med deg og det er helt jævlig når det står på, men det går over. Det høres ut som du har angst for angsten. Det må du forsøke å få jobbet med, for den graver deg dypere ned.

Takk for tips! 

Jeg tviler jo litt på at jeg vil bli innlagt, så lenge jeg ikke er der midt i et panikkanfall. Synes det er vanskelig å uttrykke for ille det faktisk er, da jeg ubevisst alltid «skjerper meg» mens jeg er hos legen 😔 Skal ha med meg samboeren min på legetimen da, så kanskje han klarer å forklare hvor ille det faktisk har vært! 
Innleggelse hadde jo vært det beste. Ellers håper jeg på daglig oppfølging fremover. Men er redd jeg skal få beskjed om ny legetime om ei uke liksom 😩

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...