Gå til innhold

Utslitt av pappa (60 år) som maser om penger

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg trenger å blåse ut litt og trenger sårt litt styrke til å stå imot min egoistiske og manipulative far.

Kort historie: Min far er en narsissist som hele livet har utnyttet andre for penger da han ikke liker å jobbe. Inntil besteforeldrene mine døde lånte han store summer av dem for å finansiere dyre ferier, gaver til damene sine, klær, klokker, restaurantbesøk, hotellopphold og mye mer. Arven etter dem brukte han selvfølgelig med en gang på hotell som han bodde på i månedsvis fordi han ikke lenger hadde en plass å bo (han bodde periodevis hos mine besteforeldre). For få år siden fikk han også en ukjent erstatningssum, trolig millioner, pga yrkesskade som jeg mistenker han påførte seg selv. Disse pengene ble også brukt opp på kort tid.

Han har oppført seg forferdelig mot alle familiemedlemmer, fulgte ikke opp meg eller broren min etter skilsmissen, lyver, vært utro og manipulerer. Jeg synes det er fryktelig vondt. Har blokkert ham på sosiale medier slik at vi kun har begrenset kontakt på WhatsApp. Etter mine besteforeldre døde har han kontaktet meg oftere og oftere. Han har begynt å mase på meg mer og mer om penger, til tross for at jeg er student og sier nei gang på gang. Jeg lånte ham penger sist i 2020, men jeg stoppet å låne ham etter det fordi det går ikke an å holde på sånn.

Hele greia gir meg angst, i tillegg til at jeg er konfliktsky - noe som gjør det vanskelig å kutte kontakten helt.  Han bor nå i Thailand, trolig rullert på å bo med flere damer der. 

Jeg holder på å skrive masteroppgave nå, og skal bli samboer med kjæresten min til sommeren i en annen kant av landet. Frykten er at faren min plutselig skal dukke opp på døra vår og trenger et sted å bo. Grunnen til at jeg ikke har blokkert ham helt er for å ha noe kontroll på hvor han er i tilfelle han drar tilbake til Norge.

Jeg har lagt ved noen bilder fra meldinger han har sendt meg siste månedene. Den siste meldingen jeg fikk er den hvor han anklager meg for ikke å spørre hvordan han har det, hvorpå han deretter later som ingenting. Jeg tenker å komme med motsvar til ham men jeg må samle opp litt styrke først. Er så utrolig nedtrykt. Kjenner på en skam over å ha en sånn far.

Spoiler

IMG_5489.jpeg

IMG_5488.jpeg

IMG_5487.jpeg

IMG_5486.jpeg

IMG_5485.jpeg

IMG_5429.jpeg

IMG_5428.jpeg

IMG_5427.jpeg

Endret av HelenSk
Skrivefeil
  • Hjerte 43
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har litt erfaring med dette selv, men ikke så ille som hva du står i. Be han ryke å reise og at du aldri kan låne han penger, samme hva slags renteløsninger han kommer opp med. Gir du han penger, så får du nok aldri disse tilbake.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg ville svart at han må slutte og spørre deg om å låne han penger for det har du aldri anledning til. Og når det opphører kan du vurdere å ha litt kontakt med han på mld. Nå blir du jo livredd for å spørre hvordan han har det da det 100% fører til spm om å låne penger.

Anonymkode: b66c1...6b3

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Blokker overalt! Du trenger ikke denne personen i livet ditt. Han forsøker å utnytte deg, manipulere deg og lure deg.  Hva positivt gir han deg egentlig, som har gjort til at du har holdt ut med denne type oppførsel?

Anonymkode: 73b00...902

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
HelenSk skrev (16 minutter siden):

Hei! Jeg trenger å blåse ut litt og trenger sårt litt styrke til å stå imot min egoistiske og manipulative far.

Kort historie: Min far er en narsissist som hele livet har utnyttet andre for penger da han ikke liker å jobbe. Inntil besteforeldrene mine døde lånte han store summer av dem for å finansiere dyre ferier, gaver til damene sine, klær, klokker, restaurantbesøk, hotellopphold og mye mer. Arven etter dem brukte han selvfølgelig med en gang på hotell som han bodde på i månedsvis fordi han ikke lenger hadde en plass å bo (han bodde periodevis hos mine besteforeldre). For få år siden fikk han også en ukjent erstatningssum, trolig millioner, pga yrkesskade som jeg mistenker han påførte seg selv. Disse pengene ble også brukt opp på kort tid.

Han har oppført seg forferdelig mot alle familiemedlemmer, fulgte ikke opp meg eller broren min etter skilsmissen, lyver, vært utro og manipulerer. Jeg synes det er fryktelig vondt. Har blokkert ham på sosiale medier slik at vi kun har begrenset kontakt på WhatsApp. Etter mine besteforeldre døde har han kontaktet meg oftere og oftere. Han har begynt å mase på meg mer og mer om penger, til tross for at jeg er student og sier nei gang på gang. Jeg lånte ham penger sist i 2020, men jeg stoppet å låne ham etter det fordi det går ikke an å holde på sånn.

Hele greia gir meg angst, i tillegg til at jeg er konfliktsky og blir - noe som gjør det vanskelig å kutte kontakten helt.  Han bor nå i Thailand, trolig rullert på å bo med flere damer der. 

Jeg holder på å skrive masteroppgave nå, og skal bli samboer med kjæresten min til sommeren i en annen kant av landet. Frykten er at faren min plutselig skal dukke opp på døra vår og trenger et sted å bo. Grunnen til at jeg ikke har blokkert ham helt er for å ha noe kontroll på hvor han er i tilfelle han drar tilbake til Norge.

Jeg har lagt ved noen bilder fra meldinger han har sendt meg siste månedene. Den siste meldingen jeg fikk er den hvor han anklager meg for ikke å spørre hvordan han har det, hvorpå han deretter later som ingenting. Jeg tenker å komme med motsvar til ham men jeg må samle opp litt styrke først. Er så utrolig nedtrykt. Kjenner på en skam over å ha en sånn far.

Vis skjult innhold

IMG_5489.jpeg

IMG_5488.jpeg

IMG_5487.jpeg

IMG_5486.jpeg

IMG_5485.jpeg

IMG_5429.jpeg

IMG_5428.jpeg

IMG_5427.jpeg

Du må bare slutte å svare ham. Blokker ham. Han er psyk og trenger psykisk helsehjelp. Ikke penger.. Han har hatt hele livet på å få fikset økonomien sin og han har bevisst gjort feil valg gang på gang. Det er IKKR synd på ham og du burde ikke trengt å unnskylde deg. 

Anonymkode: 0464b...d9a

• Liker 22
  • Hjerte 2
Skrevet

Aldri, aldri, ALDRI la deg overtale til å gi eller låne bort en eneste krone her uansett hva!!

For en udugelig far. Hold han mest mulig på avstand, og skaff heller et godt liv for deg og dine. Denne faren er ikke en av «dine». 

Om du så gav en milliard ville det aldri bli nok, og han er ikke istand til å bli en god far..

Anonymkode: 12364...e37

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvis du ikke vil kutte ham helt, så kan du gjøre følgende: 

Send ham en melding:

Hei far ( eller navn )

Jeg vil med denne meldingen fortelle deg at du må stoppe å spørre meg om å låne penger. Du må gi deg med det med en eneste gang, og for alltid. Jeg har ikke penger å låne bort, for jeg trenger hver krone selv. Jeg vil gjerne ha kontakt med deg, men da må jeg vite at du slutter 100 prosent å be om å låne penger. Jeg får veldig dårlig samvittighet hver gang du spør og jeg ikke kan låne deg penger. Det gjør til at jeg også gruer meg for å spørre hvordan du har det. Jeg orker ikke mer av den dårlige samvittigheten som jeg i utgangspunktet ikke skal ha, og jeg orker ikke grue meg mer til neste gang du skal spørre. Sånn nå har jeg sagt det, og du kan velge selv. 

• Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg får også mld hver mnd noen få dager etter trygden kommer om å låne bort penger til forelder. Min forelder er narkoman da, men samme greia. jeg synes det er forferdelig slitsomt å forholde meg til!
Kan feks aldri snakke om hva jeg har fått i lønn,eller hva jeg har i timen  kveldstilegg eller helgetillegg, da tror hen at jeg har masse penger! må hele tiden late som vi lever ved å snu hver krone.
Noen ganger låner jeg bort, andre ganger sier jeg nei. Får utrolig nok alltid tilbake, enten når trygda kommer som avtalt , eller mnd etter. "kan du låne meg 400kr til brød?" "kan du låne meg 200kr til ost?"  Det er jo til dop, det skjønner jo jeg også.....

• Liker 5
  • Hjerte 15
Skrevet

Huff, så trist å lese.. tror jeg også ville blokkert han helt altså..evt gitt han kniven på strupen..enten slutter du ….eller så vil jeg ikke ha noe mere med deg å gjøre.

Anonymkode: 8abbc...a7a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For en manipulator han er. Tydelig at han ikke bryr seg om deg, kun seg selv. Legger fram spørsmål om pengelån som en gevinst for deg med at du skal få igjen mer (av hva han ikke har). Nei, han der villa jeg kutta kontakten med. Du skylder han ingen ting her i livet.

Anonymkode: be19c...d17

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet

Send han en lang melding, også skriver du på slutten at hvis han trenger penger - så søker han sosial stønad hos NAV. Du er ingen bank. Det skal være unormalt at foreldre skal be om penger til barna sine.

Anonymkode: 8ac39...9c3

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Hei. Dette blir mye pengemas. Ser du påpeker at vi ikke bryr oss , fordi vi ikke spør hvordan det går med deg. Du spør ikke oss om hvordan det går med oss heller. Og spør jeg hvordan det går, er det altid et svar om at du mangler penger å må låne penger igjen. Eneste kontakten vi har handler om å låne deg penger jeg ikke har.

Så det handler jo ikke om å ikke bry seg, men at den kontakten vi har er bare ikke hyggelig. 

Vil du ha en reaksjon,  eller anser du meg kun som en lommebok?

Jeg har mindre penger enn deg, så hvis du går tom hele tiden, så må du rett og slett lage max budsjett pr uke du kan bruke.  Jeg kommer heller ikke i fremtiden finansiere din luksus livstil  og festing. Det er ikke mitt ansvar.

Min oppførsel kommer helt an på din oppførsel. Og jeg ser helst at du aldri spør meg om penger noen sinne. Om vi skal ha en form for relasjon. 

Også skriver du NEI!!!! Hver gang han spør. 

Husk han bør jo ha mer dårlig samvittighet for å spørre deg slik, enn du bør ha iht å ikke gi han pengene 

Anonymkode: d83ac...e5d

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet

Må bare få,tilføye at jg beundrer deg for å være så sterk å stå i mot dette. Han er riktignok faren din, men den patetiske måten han manipulerer å spiller på dette bør være nok til å miste total sympati.

Du er ikke kald og ufølsom datter  om du ikke låner ham penger til tull. ALLE som tigger sier de skal bruke dem på mat. Absolutt alle. Og skulle  han ikke hatt penger til mat, ja så har han prioritert å bruke dem på nor annet tull. Kan vedde på at han er storrøyker. Alkohol er sikkert heller ikke fjernt for ham. Å spise seg god og mett koster 200 kr. Å drikke seg full og røyke koster 1000 kr.

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg synes ikke at det er et poeng om du er student med nærmest ikke-eksisterende inntekt, eller en "kakse" med millionlønn - dine penger er DINE penger! Det trengs null og niks unnskyldning eller forklaring på hvorfor du ikke vil gi/låne penger til noen. Utrolig frekt! 

Hver gang du låner noen penger, tar du bort penger fra ditt budsjett, minimerer hva du egentlig hadde i inntektsposten (selv om du får det tilbake), tar fra bufferkontoen din eller sparekontoen din feks - og du setter de i karantene til en viss dato fram i tid. Dette påvirker selvsagt dine muligheter, og hele budsjett. Hjelper ikke at du får de tilbake om 4 uker.

Det finnes sosiale ordninger til dette. Du er ikke Nav eller en bank. 

Anonymkode: 00d36...b7e

• Liker 12
Skrevet
Teardrop skrev (19 minutter siden):

Jeg får også mld hver mnd noen få dager etter trygden kommer om å låne bort penger til forelder. Min forelder er narkoman da, men samme greia. jeg synes det er forferdelig slitsomt å forholde meg til!
Kan feks aldri snakke om hva jeg har fått i lønn,eller hva jeg har i timen  kveldstilegg eller helgetillegg, da tror hen at jeg har masse penger! må hele tiden late som vi lever ved å snu hver krone.
Noen ganger låner jeg bort, andre ganger sier jeg nei. Får utrolig nok alltid tilbake, enten når trygda kommer som avtalt , eller mnd etter. "kan du låne meg 400kr til brød?" "kan du låne meg 200kr til ost?"  Det er jo til dop, det skjønner jo jeg også.....

Beklager avsporing men, jeg måtte bare le litt av det du skrev her, for det er så tragikomisk. Min mor er også narkoman og en gang møtte jeg henne i byen helt tilfeldig hvor hun drev å tigget penger. Så spurte hun meg om jeg kunne låne henne 700 spenn til en kopp kaffe 🤣🤣🤣. 700 kr til kaffe liksom, kokt på gullvann den kaffen da eller.😅

Anonymkode: ab948...488

• Liker 22
  • Hjerte 6
Skrevet

Du trenger ikke å forklare hverken relasjon eller hvorfor du ikke kan låne penger, for når du gjør det vil en narsissist tolke deg som at du faktisk vurderer det og at han har en slags påvirkning på deg. Det er en bekreftelse narsissisten får mer motivasjon på. Beste er å ignorere totalt, ikke svare, og helst ikke ha på noen funksjon der han ser du har lest meldingene. Virker kanskje hjerterått, men han her er ikke en som vil deg noe vel.

Anonymkode: be19c...d17

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Beklager avsporing men, jeg måtte bare le litt av det du skrev her, for det er så tragikomisk. Min mor er også narkoman og en gang møtte jeg henne i byen helt tilfeldig hvor hun drev å tigget penger. Så spurte hun meg om jeg kunne låne henne 700 spenn til en kopp kaffe 🤣🤣🤣. 700 kr til kaffe liksom, kokt på gullvann den kaffen da eller.😅

Anonymkode: ab948...488

En øl på byen koster over 100 kr nå. Poenget er at har man dårlig råd og går på Nav så går man IKKE på byen og drikker. Verken øl, fram eller kaffe til verken 50 eller 500 kr.

• Liker 2
Skrevet

Du vet TS at med mindre du kutter kontakten så er du med på leken, sant? Du må aldri snakke med han igjen. Det er eneste håpet for at noe kan bli bedre.

Slike mennesker endrer seg nok ikke uansett, men eneste håp er hvis han mister alt og alle rundt seg. 

Anonymkode: 4381e...f39

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om han bor i Thailand, er det jo rimelig suspekt at han ofte spør om 1000-1500 kr til "mat". Du får ganske mye mat til den summen på Rema i Norge. Han bor i Thailand, hvor mat koster "ingenting".

Det er da enten prat om spilleavhengighet, sexkjøp, narkotika eller annet misbruk, eller annen avhengighet.

Anonymkode: 00d36...b7e

• Liker 13
Skrevet

Tusen takk for alle svar så langt, jeg har lest de med tårer i øynene og kjenner at de gir meg styrke. 🥹 Skal ta skjermbilde og lagre alle sammen på mobilen min så jeg kan ta de frem når jeg trenger det.

Angående faren min så vet jeg at han aldri kommer til å forandre seg. Han har alltid vært en manipulator som spiller på samvittigheten til andre, og når han blir motsagt så flykter han eller tråkker de andre ned i grøfta. Ett eksempel er en gang han spurte søskenbarnet mitt om hvordan det gikk med barna hennes, vel vitende om at hun stod i en vanskelig kamp med barnevernet om å få barna sine tilbake. Kaldt. Og til og med på dødsleiet til besteforeldrene mine tok han penger av dem. Han forsøkte også å få tak i lommeboka til bestefar da han fortsatt lå i sykesenga etter å ha sovnet inn.

De siste årene bestefaren min levde var han mye nedtrykt pga mine fars løgner. Stadig fikk besteforeldrene mine spørsmål om å låne penger til mat, husleie osv, men egentlig gikk de til utenlandsferier som han postet stolt om på Facebook. Han ba meg alltid om å ikke si det til bestefar, men jeg nektet å lyve for ham så jeg sa det alltid rett ut til bestefar.

Jeg var mye hos mor og far, altså bestemor og bestefar, da jeg vokste opp. Flere ganger avlyste pappa helgene våre for å straffe mamma, og jeg var da ofte hos bestemor og bestefar i stedet. En plass hvor jeg og resten av barnebarna følte på omsorg, kjærlighet og trygghet. Han er nok sjalu på dette.

Jeg våknet i dag med angst i brystet og hadde egentlig lyst til å ignorere hele greia, men nå har jeg formulert et svar som jeg tenker å sende ham: «Jeg har det fint, men jeg mister nattesøvnen av beskyldningene dine og spørsmål om å låne penger til stadighet. Jeg orker ikke å grue meg mer, så det trenger jeg at du slutter med. Og mor og far har ingenting med det å gjøre, så det er ingen vits i å skylde på dem.»

• Liker 1
  • Hjerte 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...