AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #41 Skrevet 25. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mange som blir sykemeldte pga helsa under graviditet, så jeg ville sett det litt an før jeg stresset meg opp, hvis jeg var deg. Anonymkode: 95363...001 Hun har ikke jobb å gå til etter permisjonen, så litt stresset bør hun være. Anonymkode: 69886...81b 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #42 Skrevet 25. februar 2024 Altså, dere har har jo ikke råd til å få et barn? Hva hvis det er tvillinger? Et alvorlig sykt barn? Grøss Anonymkode: efb33...16d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #43 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du må begynne å søke faste jobber NÅ, mens du er fire uker på vei. Det løser alle problemene dine. Anonymkode: 72424...389 Dette er et godt råd. Anonymkode: cb924...9d8
Yodas Skrevet 25. februar 2024 #44 Skrevet 25. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Her er resepten....DEN EVIGE RESEPTEN Få deg en utdannelse. Få deg en jobb. Skaff deg et sted å bo. Sørg for at du har en stabil arbeidsplass. ..og med enkle, små bokstaver....få deg en familie....Hvis du gjør det i oppført rekkefølge, burde verken deg eller familien din (på 12 000 mennesker) ha noe problem med å klare seg Anonymkode: 3a803...3c1 Og så er det mange av oss som har gjort noe av dette i feil rekkefølge, som allikevel klarer oss utmerket. 2
Topsi Skrevet 25. februar 2024 #45 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan argumenter du for at det er rimelig at en gravid skal sykemelde seg kun på grunnlag av egen økonomi og mangelfulle planlegging? Anonymkode: f4445...cff Jeg tenker at hvis 2 mnd med redusert økonomi velter det for en som snart skal ha baby, og det ikke er mulig å finne andre jobber pga graviditeten så er dehøyt ke den verste unnskyldningen for sykepenger over kort tid som jeg har hørt 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #46 Skrevet 25. februar 2024 Topsi skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at hvis 2 mnd med redusert økonomi velter det for en som snart skal ha baby, og det ikke er mulig å finne andre jobber pga graviditeten så er dehøyt ke den verste unnskyldningen for sykepenger over kort tid som jeg har hørt Så trygdesvindel er greit, bare man har dårlig nok planleggingsevne og manglende konsekvenstekning ? Jeg minner om at dette er en situasjon TS har satt seg i helt frivillig, det handler ikke engang om uflaks og uheldige omstendigheter. Skal man først begynne med moralsk relativisme, er det ganske mange som har mer "akseptable" grunner enn dette. Anonymkode: f4445...cff 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #47 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hi Vil være fri for jobb (vikariatet går ut) omtrent 2-3 måneder før termin. Om jeg går ut i perm da, må jeg ikke tilbake i jobb når baby bare er tre måneder?? For mor har vel 6 måneder permisjon? Anonymkode: 119bb...f35 Om du har jobbet 6 av 10 mnd før fødsel får du foreldrepenger tilsvarende det du har tjent hver mnd. Du får vel 7 mnd permisjon, ikke 6. Anonymkode: bdc39...cde 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #48 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har ikke jobb å gå til etter permisjonen, så litt stresset bør hun være. Anonymkode: 69886...81b Jobb får hun vel. Hun har jo noen måneder å søke på når hun er i permisjon. Anonymkode: 95363...001
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #49 Skrevet 25. februar 2024 Hi Ja, en situasjon vi har satt oss selv, noe naivt. Baby har vi råd til. En uventet situasjon utenfor vår kontroll tok hele beløpet på sparekontoen vår, i tillegg til en fast månedlig sum utgift over mange måneder. Vi hadde altså penger, men som mange vet - ting kan skje ila livet, ting som ikke er selvforskyldt også. Disse sparepengene hadde fint fått oss gjennom noen måneder uten full inntekt, men ikke nå lenger. Ikke rekker eller klarer vi å bygge opp tilstrekkelig økonomiske midler på tiden fram mot fødsel, som gjør at jeg kan redusere lønna med nesten 50 prosent, pga denne månedlige utgiften som skal vare litt til. Så ja, jeg har jo skyld i graviditeten. På den andre siden; skal jeg vente noen år til med å prøve (av ulike grunner blir det for sent), fordi det ikke finnes løsning på 2 måneder uten jobb... Jeg må bare lete og finne løsninga! Anonymkode: 119bb...f35
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #50 Skrevet 25. februar 2024 Får selge og leie istedet. Anonymkode: bd32c...301
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #51 Skrevet 25. februar 2024 Topsi skrev (10 timer siden): Det er kun et par mnd, men som en annen sier, mulig du kan sykemelde deg et par mnd, jeg ser ikke på det som veldig urimelig akkurat i din situasjon Selvsagt er det urimelig å snylte til seg sykepenger når man selv har satt seg i en slik situasjon! Anonymkode: 8ffb8...67b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #52 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er snakk om 2 måneder før permisjonen din. Har du ikke råd til 64% inntekt i 2 måneder før du går ut i permisjon er det rart du har økonomi til å få barn. Anonymkode: 4f46c...b74 Du får slutte å sløse med penger, og lære deg å prioritere som en skikkelig mor da. Anonymkode: 61da9...caf
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #53 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du får slutte å sløse med penger, og lære deg å prioritere som en skikkelig mor da. Anonymkode: 61da9...caf huff, du kan ikke være riktig god Anonymkode: 119bb...f35
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #54 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Får selge og leie istedet. Anonymkode: bd32c...301 Veldig fornuftig! Antakeligvis er du økonomisk rådgiver eller lignede, med utdanning, gitt den ekstremt gode og rasjonelle økonomiske logikken din 👍 Imponerende Anonymkode: 119bb...f35
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #55 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså, dere har har jo ikke råd til å få et barn? Hva hvis det er tvillinger? Et alvorlig sykt barn? Grøss Anonymkode: efb33...16d Ja, fornuftig tanke. Og hva hvis det blir firlinger, hvor tre av dem har alvorlige funksjonshemminger? Dette burde være lovpålagt å tenke på OG ha økonomi til, før man i det hele tatt forsøker å bli gravid! Grøss! Anonymkode: 119bb...f35
Rainstorm2.0 Skrevet 26. februar 2024 #56 Skrevet 26. februar 2024 Gratulerer så mye med planlagt graviditet! 🥰 Dette ordner du, du er en kompetent og mektig kvinne! Livet skjer oss alle mann, noen er bare ekstra opptatt av å holde fast i verdensbildet sitt om at det er mulig å ha kontroll på alt mulig, og ikke har overskudd til noen gode ord til noen som har havnet litt i ei klemme. Vet ikke helt hvorfor. Søk jobber, møt opp som ditt blide, optimistiske selv på intervju, og du får en jobb. Gå ut i permisjon og nyt tiden uten økonomiske bekymringer, mens du blir lei av gulp og våkenetter 🥰 Og får du ikke jobb selv med ditt blide selv, så får du i verste fall engangsstønad. Men folketrygdloven §14-7 sier også i tredje ledd at "For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49 når stønadsperioden for foreldrepenger starter, skal beregningsgrunnlaget fastsettes ut fra inntekten i de beste seks av de siste ti kalendermånedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og andre ledd, hvis dette gir et høyere grunnlag enn etter første ledd." Når du tviler på slikt, gå til kilden. Dette ordner seg! Så kooooselig at det endelig klaffet for dere. 😘 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #57 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du får slutte å sløse med penger, og lære deg å prioritere som en skikkelig mor da. Anonymkode: 61da9...caf Hvorfor siterer du meg her? Jeg er ikke TS. Jeg har heller ikke satt meg inen situasjon der jeg ikke har råd til barn. Anonymkode: 4f46c...b74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå