AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Jeg har testet svakt positivt, etter mange måneders forsøk. Jeg har et vikariat, og da vi startet prøvingen, trodde vi at det skulle slå til på første forsøk og at jeg derfor skulle gå ut i perm under vikariatperioden. Kort fortalt; det viste seg at det ikke gikk på første forsøk, eller andre, eller tredje, osv.. Månedene har gått, og nå viser det seg altså at jeg antakeligvis er gravid. Det er jo flott, MEN... Nå blir det jo slik at fødselen blir ETTER at vikariatet mitt har gått ut, og jeg kan ikke få forlrngelse! Det er jo egentlig totalt krise mtp inntekt 😑 Det vil si at jeg må finne en jobb og antakelig skjule at jeg er gravid. Hvem vil vel ansette noen som skal starte nytt arbeidsforhold ved å gå ut i perm rett etterpå. Har noen vært i lignede situasjon? Hva gjorde du? Noen som har tips? Dette ble jo bare så dumt og dårlig timet, føler meg dum som har satt oss i denne situasjonen med dyrt boliglån, studielån, billån, osv.. Råd? Anonymkode: 119bb...f35
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 Hva betyr før termin? Hvor lenge før? Anonymkode: e78ef...aea
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Jeg var i samme situasjon, og meldte meg hos vikarbyrå. Fikk foreldrepenger etter gjennomsnittet av inntekten i x måneder tilbake. Anonymkode: a8139...03c 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Du melder deg som arbeidsledig og mottar dagpenger såfremt du kvalifiserer og søker nye jobber. Anonymkode: dbde7...ae9 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 Hvor lenge før termin? Du kan gå ut i permisjon inntil 12 uker før termin. Men da får du selvsagt tilsvarende kortere permisjon etter fødsel. Ellers har du vel rett på dagpenger, hvis du ikke skulle få annen jobb. Noen får seg jobb som gravide, ja - men du har rett i at det er vanskelig, spesielt vikariater. Anonymkode: f942a...04f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 Hvorfor kan du ikke få forlengelse? Hvis det er behov for videre vikariat, kan de ikke gi dette til noen andre enn deg med minde de har andre grunner (som at du er dårlig i jobben). Graviditet kan ikke brukes som grunn til å ikke forlenge. Anonymkode: 556ea...531
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 Hi Vil være fri for jobb (vikariatet går ut) omtrent 2-3 måneder før termin. Om jeg går ut i perm da, må jeg ikke tilbake i jobb når baby bare er tre måneder?? For mor har vel 6 måneder permisjon? Anonymkode: 119bb...f35
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 Dårlig planlegging. Å tro at en graviditet skal sitte på første forsøk blir bare for dumt. Anonymkode: d989f...d81 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Jeg var i samme situasjon og fikk dagpenger frem til jeg gikk ut i permisjon tre uker før termin. Anonymkode: 2669f...c7b
Topsi Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hi Vil være fri for jobb (vikariatet går ut) omtrent 2-3 måneder før termin. Om jeg går ut i perm da, må jeg ikke tilbake i jobb når baby bare er tre måneder?? For mor har vel 6 måneder permisjon? Anonymkode: 119bb...f35 Du har vel rett på dagpenger, og fordi du har vært i jobb 6 av 9 mnd før fødsel har du rett på permisjon med lønn. Tror jeg. Det burde gå bra. Er vel kun de siste.mnd før fødsel du går nedi inntekt, så opp igjen 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 Topsi skrev (16 minutter siden): Du har vel rett på dagpenger, og fordi du har vært i jobb 6 av 9 mnd før fødsel har du rett på permisjon med lønn. Tror jeg. Det burde gå bra. Er vel kun de siste.mnd før fødsel du går nedi inntekt, så opp igjen Takk for svar. Dagpenger er vel omtrent 64 prosent av lønna jeg hadde, det går ikke opp mot utgiftene. Å selge hus og hjem er også uaktuelt. Anonymkode: 119bb...f35
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor kan du ikke få forlengelse? Hvis det er behov for videre vikariat, kan de ikke gi dette til noen andre enn deg med minde de har andre grunner (som at du er dårlig i jobben). Graviditet kan ikke brukes som grunn til å ikke forlenge. Anonymkode: 556ea...531 Og du tror at de er så dumme at de innrømmer at de ikke forlenger vikariatet fordi hun er gravid? Javel. Dette er veldig ukorrekt å si, men det som lønner seg er om TS blir sykmeldt noen uker før vikariatet utløper. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for akkurat dette, det er samfunnet som svikter her. Anonymkode: cb924...9d8 2 11
Gjest Anonyme-meg Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og du tror at de er så dumme at de innrømmer at de ikke forlenger vikariatet fordi hun er gravid? Javel. Dette er veldig ukorrekt å si, men det som lønner seg er om TS blir sykmeldt noen uker før vikariatet utløper. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for akkurat dette, det er samfunnet som svikter her. Anonymkode: cb924...9d8 Så man skal snylte på staten fordi man har tatt dårlige valg?
Topsi Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar. Dagpenger er vel omtrent 64 prosent av lønna jeg hadde, det går ikke opp mot utgiftene. Å selge hus og hjem er også uaktuelt. Anonymkode: 119bb...f35 Det er kun et par mnd, men som en annen sier, mulig du kan sykemelde deg et par mnd, jeg ser ikke på det som veldig urimelig akkurat i din situasjon 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar. Dagpenger er vel omtrent 64 prosent av lønna jeg hadde, det går ikke opp mot utgiftene. Å selge hus og hjem er også uaktuelt. Anonymkode: 119bb...f35 Det er snakk om 2 måneder før permisjonen din. Har du ikke råd til 64% inntekt i 2 måneder før du går ut i permisjon er det rart du har økonomi til å få barn. Anonymkode: 4f46c...b74 19 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 Det er kanskje ukorrekt å si ja,men jeg var i liknende situasjon som deg. Ble gravid under vikariat,var 8uker på vei og ble sykemeldt en liten periode pga tidlig problemer med bekkenet. Corona kom og arbeidsgiver anbefalte meg om å forsøke å forlenge sykemeldingen ut graviditeten pga permitteringer. Var ikke noe problem å gjøre det da jeg faktisk slet med bekkenet,men i ditt tilfellet hadde jeg nok sykemeldt meg et par uker før det går ut. Eller det aller beste er å forsøke å finne en annen jobb allerede nå. Anonymkode: 7f1f2...266 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 Jeg var i samme situasjon. Jeg var delvis sykemeldt en stund før (jobbet på småbarnsavdeling i barnehage), og ble fullt sykemeldt før vikariatet gikk ut. Spekulativt i manges øyne kanskje, men helt lovlig, og jeg fikk da sykepenger fram til permisjonen startet. Jeg hadde uansett ikke klart å jobbe mer enn litt fram mot termin, så i mitt tilfelle var det ganske reellt. Anonymkode: 0522c...9ee 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 Du må vel bare begynne jobbsøk og fortsette med det til du får en jobb. Mannen din kan evt forsøke å dra inn mer inntekt ved ekstrajobb, overtid mm. Be om avdragsfrihet på lån, eller forleng lånetiden (kan endres tilbake når du får jobb). Spar på alle faste utgifter: dropp strømmetjenester, treningsabb, fritidsaktiviteter. Innfør shoppestopp på alt unntatt dagligvarer og nødvendig bytte av f eks sko. Skaff utstyr til baby via Finn/fb. Lag sparebudsjett for matinnkjøp - sjekk tilbud, handle smart, dropp snacks, brus, alkohol, og andre unødvendige ting. Lev sparsommelig og fokuser på menneskene - babyen, hverandre, venner og familie. Anonymkode: 453dc...48b 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er snakk om 2 måneder før permisjonen din. Har du ikke råd til 64% inntekt i 2 måneder før du går ut i permisjon er det rart du har økonomi til å få barn. Anonymkode: 4f46c...b74 Det er vel snakk om hvor mye hun kan få utbetalt av lønnet permisjon. Anonymkode: 453dc...48b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #20 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var i samme situasjon. Jeg var delvis sykemeldt en stund før (jobbet på småbarnsavdeling i barnehage), og ble fullt sykemeldt før vikariatet gikk ut. Spekulativt i manges øyne kanskje, men helt lovlig, og jeg fikk da sykepenger fram til permisjonen startet. Jeg hadde uansett ikke klart å jobbe mer enn litt fram mot termin, så i mitt tilfelle var det ganske reellt. Anonymkode: 0522c...9ee Lovlig? Sykmelding er hvis du faktisk er syk. Juger du til legen, er det umoralsk snylting. Anonymkode: 453dc...48b 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå