AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 I dagens samfunn blir jeg møtt med masse negative reaksjoner fra venner på at man så inderlig ønsker seg samboer. Jeg står utrolig stødig i livet, men får hele tiden høre at -"du må bare lære deg å nyte eget selskap" -"alle trenger å være alene" -"må du ha mann for å få barn", -"Hvorfor ønsker du deg så inderlig kjæreste"? -"Kan du ikke bare nyte å være fri"? (Hvilken frihet, man er jo fri i forhold) På en annen side, er det veldig innafor å snakke om at hvis man prøver å få barn/ er prøvere, så er det så vondt å se andre med barnevogn eller være med på bavysnakk osv. Men det er liksom ikke ok å si at det er sårt å bare ha par rundt seg og bare venner som snakker om parlivet. Det skal man liksom ikke fortelle venner at er vondt. hva er greia? Er det ikke biologisk naturlig å ønske seg i et forhold, ønske kjærlighet, trygghet, osv framfor å spille på karrierekortet og selvstendigkortet? I samfunnet skal man liksom ta på denne sterke masken. mvh kvinne 34, oslo (Bare til info: Jeg er hverken deperat, utlyser desperasjon, bare forteller mine indre ønsker og indre ensomhet til veninner. Jeg har de siste årene hatt en fin karriere (står selvstendig), reiser på ferie alene, pusser opp alene (med masse ekstrarbeid fordi jeg er for liten til å bære materialer opp🙈), er på masse fritidskurs, hobbier, jeg vet hvordan å være alene, og stå fint i det liksom, da er det ekstra vondt .) Anonymkode: a03f0...fe7 3 3 1
svartkatt Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Det er vel ikke tabu? Og jeg tenker at en del av de utsagnene er ment beroligende, altså at du ikke trenger stresse med det. 3 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Det er da enda mer tabu å ikke ønske forhold og ikke ønske barn. Anonymkode: 10d11...4ca 4 2
anonym ss Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Er det noen som har blitt møtt med forståelse? "Nyt friheten", "Lær deg å være alene, det er sunt" er basically det samme som å si "Hvorfor har du så lyst på forhold, det er feil holdning". Er det ikke ok å ha følelser, gråte og kjenne på ensomhet, og så uttrykke dette til kjære og nære? 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Kan hende de prøver å betrygge deg, om ikke, kanskje du burde spørre dem hvorfor de mener du ikke skal kunne ønske det de også trives med? Så forstår de kanskje bedre? Anonymkode: 9bd14...522 3
anonym ss Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er da enda mer tabu å ikke ønske forhold og ikke ønske barn. Anonymkode: 10d11...4ca I 2024? 🤔 Tror du er i 1990 nå 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 Å ønske en partner og barn er da det mest menneskelige som finnes? Tviler på Prada veskene dine kommer til å varme hjertet ditt når du sitter på stranda i den dyre ferien din alene i 60åra.. Anonymkode: e03d3...bd8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 anonym ss skrev (2 minutter siden): I 2024? 🤔 Tror du er i 1990 nå Nei, det er mange som kimser av oss som ikke ønsker forhold og barn. Det ses på som "unaturlig" Anonymkode: 975c4...4a7 3
Rainstorm2.0 Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 Jeg tror ikke dette handler om at det er tabu å ønske forhold. Jeg tror det er fordi folk generelt er dårlig på å møte andres følelser, og føler de må løse det for den andre. Naturligvis kan de ikke gi deg en kjæreste (mange prøver jo det også) og prøver da å gi deg et slags motto som plaster på såret. Dette er generelt for alt av følelser. Hvis man er syk, ufør og ikke har jobb --> Sett pris på at du har en stabil bolig! Hvis man ikke fikk jobben --> Ja, ja, men du slipper å reise så langt! Hvis man er ensom --> Du slipper i alle fall å forholde deg til upålitelige folk! Hvis man har et for hektisk liv --> Du er i det minste ikke ensom! Osv. osv. Jeg synes det er få ting det er så utbredt forståelse for som at man ønsker forhold, selv om folk ikke greier å være emosjonelt tilgjengelig i en samtale om det. Tvert i mot blir frivillig single møtt med mistro, og fordømmelse. Dét er tabu. 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 Det er vel ingen av delene. Men det er vel ingen som hindrer deg i å prøve på det. Og vil du snakke masse med venner i forhold om at du vil ha kjæreste? Jeg snakker aldri med venner med barn om at jeg vil ha barn, for de har jo ikke noe fornuftig å si til den lengselen. Kjenner meg overhode ikke igjen om at det er noe publikum for den slags. Vet venner som slett med å få fikk høre VELDIG mye rart,så jeg har bestemt meg for å ikke diskrete det med folk. Anonymkode: 32b9c...404
katties Skrevet 24. februar 2024 #11 Skrevet 24. februar 2024 Tror det ikke nødvendigvis er tabu, men at folk avfeier følelsene til andre noen ganger. Noen synrs det er rart å snakke om det å føle seg sårbar. Noen prøvet å være oppmuntrende. Noen vet rett og slett ikke hva de skal anbefale og prøver å tulle problemet vekk. Norn har vært i elendige forhold. Mange grunner, men det betyr ikke at det er feil å ville være i et forhold. 1
Hmmmmmm Skrevet 24. februar 2024 #12 Skrevet 24. februar 2024 Jeg merker at folk syns det er rart jeg syns det nydelig å være singel. Men jeg syns det er rart folk har blitt vant til å godta og svelge kameler at de har klart å overbevise seg selv om at de lever sitt beste liv, og prøver å overbevise andre. Ja men, hva med ditten og hva med datten. Det er behov for en mann som kan fikse det og det. Det hører jeg ofte.
Hmmmmmm Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Å ønske en partner og barn er da det mest menneskelige som finnes? Tviler på Prada veskene dine kommer til å varme hjertet ditt når du sitter på stranda i den dyre ferien din alene i 60åra.. Anonymkode: e03d3...bd8 Så det betyr at du kun har partneren i livet ditt?! Det høres i såfall stusselig ut 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 Fordi det er rart å ikke klare å trives i eget selskap,det betyr egentlig at man ikke liker seg selv. Det er en form for selvskading når man hopper inn i et forhold med den første og beste gang på gang, fordi det er et tegn på at man trenger bekreftelse. Anonymkode: 718f7...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ...Det er en form for selvskading når man hopper inn i et forhold med den første og beste gang på gang, fordi det er et tegn på at man trenger bekreftelse. Anonymkode: 718f7...ab5 Antar det er det disse folkene IKKE gjør, siden de er single og frustrerte? Anonymkode: 32b9c...404 3
anonym ss Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Fordi det er rart å ikke klare å trives i eget selskap,det betyr egentlig at man ikke liker seg selv. Det er en form for selvskading når man hopper inn i et forhold med den første og beste gang på gang, fordi det er et tegn på at man trenger bekreftelse. Anonymkode: 718f7...ab5 Mange er nok desp. Helt enig. Men mange har vært alene i mange år, og som jeg sa, drar på reiser alene, koser seg i eget selskap fordi de har vært alene i mange år og lært seg det deretter. Men er det ikke lov å si at man er lei, lei av å skulle trives i eget selskap år etter år? Det er jo mot naturen. Så dette du sier, er sant om noen aldri har lært seg det. Men de fleste kan nok være med seg selv, og samtidig være lei av å høre dette, fordi det er ikke sant at man trenger bekreftelse. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 anonym ss skrev (29 minutter siden): Men er det ikke lov å si at man er lei, lei av å skulle trives i eget selskap år etter år? Jo. Men det er ikke så lett å vite hva man skal si til det, kanskje. Jeg har venninne som sa det. På meg virker det ikke som hun gjør så mye for å kunne få seg kjæreste. Men hva vet jeg. Jeg har skjønt at hun føler seg litt ensom så jeg har invitert litt oftere på middag mm. Anonymkode: 32b9c...404 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 Vanskelig å vite hva man skal si, så det høres vel ut som en slags "trøst". Pluss i kombinasjon med at vi lever i en veldig "strong independent woman who needs no man" tid. Det er jo det som går igjen i filmer, serier, og SoMe. Uansett vil jeg påstå at det fortsatt er normen å ønske seg mann og familie her i virkeligheten. Det er også biologisk sett det som gir mening å ønske, det er ikke tabu i hvert fall. Anonymkode: 16e06...73e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Skrevet 25. februar 2024 katties skrev (8 timer siden): Tror det ikke nødvendigvis er tabu, men at folk avfeier følelsene til andre noen ganger. Noen synrs det er rart å snakke om det å føle seg sårbar. Noen prøvet å være oppmuntrende. Noen vet rett og slett ikke hva de skal anbefale og prøver å tulle problemet vekk. Norn har vært i elendige forhold. Mange grunner, men det betyr ikke at det er feil å ville være i et forhold. Hvis noen spør hvordan de skal slanke seg så vil noen svare at det er bedre å være overvektig. Hvis noen sier at de har lyst på kjæreste så vil noen svare at de har det best ensom Jeg tror at vi projiserer våre livsvalg på andre og blir krenket av at noen ønsker noe annet enn oss Anonymkode: 76802...2ef 1
Isambard Skrevet 25. februar 2024 #20 Skrevet 25. februar 2024 Det er en individualistisk kultur. Man skal ikke ha behov for andre mennesker. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå