AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Del Skrevet 24. februar 2024 Sett litt på dette programmet, og selvfølgelig kjenner jeg noen som samler på ting, og har det litt rotete hjem, men har kun vært i et skittent hoarder-hjem som barn. Hos en klassevenninne. Moren hennes var eneforsørger og hadde helt klart psykiske problemer. Der var det alltid nedstøvet og innestengt, stablet opp med aviser på gangen, og avfall på kjøkkenet. Husker ennå lukten... Anonymkode: 6211d...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Del Skrevet 24. februar 2024 Samboeren min. Ikke like ille som på TV, men skaffer alt for mange ting, sier aldri nei til noe som er gratis, selv av ting han allerede har. Tenker aldri på om vi har plass til det, eller om vi virkelig har bruk for det. Ser bare at "den var fin/morsom/kan sikkert komme til nytte en dag..." Anonymkode: 52f50...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Del Skrevet 24. februar 2024 Tidligere nabofamilie. Stabler med kasser fulle av ting langs alle vegger, en sti i stuen hvor man beveget seg. Ingenting rent. Det verste var stanken av og selve dyreavføringen som var i hele huset. Hadde vegg til vegg tepper som var helt grusomt ekkelt. Bodde fem barn der, og barnvernet var involvert og holdt oppsyn med familie . Huset måtte rives når di flyttet. Anonymkode: e73bd...24c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Samboeren min. Ikke like ille som på TV, men skaffer alt for mange ting, sier aldri nei til noe som er gratis, selv av ting han allerede har. Tenker aldri på om vi har plass til det, eller om vi virkelig har bruk for det. Ser bare at "den var fin/morsom/kan sikkert komme til nytte en dag..."Anonymkode: 52f50...7fc Hvordan takler du det? Tror aldri jeg kunne bodd sånn. Blir det ikke et irritasjonsmoment hos deg og en kilde til konflikt, eller har du bare godtatt det? Anonymkode: 6211d...719 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Del Skrevet 25. februar 2024 Jeg kjenner et par stykker. Hos den ene familien er det hauger med klær, interiør, og søppel, støv, flekker, og hundehår i skjønn forening over alt hvor vi går og står. Alt blir sluppet rett ned på gulvet, hvis noe blir sølt blir det aldri tørket opp, og det vi kaller "kattavask" (lettvint) blir gjort en gang eller to i halvåret. (Lettvint fordi det blir vasket rundt haugene, ingenting blir plukket opp først). Det lukter ille, det er rotete, alt er klissete, og alt er skittent av søl, fett og støv. Den andre er mer av en "samlerfamilie" enn en hoarderfamilie. De samler på alt, men samlingene er organiserte, og pent stablet. Huset er stappfullt, men det er ingenting av søppel inne, og det blir vasket og ryddet regelmessig. Anonymkode: 7d4b1...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Del Skrevet 25. februar 2024 Var på besøk hos en kunstner. Han hadde alt mellom himmel og jord. Ingen søppel, men heller ikke vasket. Han hadde kun en spisestol og en liten del av et bord til å sitte på. Resten av huset var stappfullt fra gulv til tak. Flere lamper hengende i taket og på alle overflater var det så mye ting at du ikke kunne se bordflaten. Sofaen så du nesten ikke og det var en sti rundt i huset du kunne gå på, ellers lå det ting stablet over hverandre. Var mye interessant (og ikke så interessant). Anonymkode: 841df...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Del Skrevet 25. februar 2024 Faren min kan kanskje defineres som hoarder, stort hus så det så ikke overfylt ut.. men jeg kastet faktisk tilsvarende 5 store flyttebiler hos han gjennom 2 år. Anonymkode: 69fdd...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Del Skrevet 25. februar 2024 Kan man kalles hoarder dersom man har stappfullt hus med unyttige samlergreier, men likevel har det rent og ryddig? Anonymkode: d0610...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #9 Del Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan man kalles hoarder dersom man har stappfullt hus med unyttige samlergreier, men likevel har det rent og ryddig? Anonymkode: d0610...3a0 Hoarding handler ikke om søppel - hoarding handler om samling av ting man knytter emosjonell verdi til. Differansen mellom en hoarder og en ikke-hoarder er dermed ikke ryddigheten eller rensligheten i hjemmet (man kan jo ha et loft, en kjeller eller 5 soverom etter ungene som er stappa fulle av ting i gen gjester ser, ikke sant?) men om hvorvidt ting har eller ikke har emosjonell verdi. Og som alt annet er hoarding et spekter. For folk helt uten tendenser til hoarding har ting ingen emosjonell verdi. For folk med uttalt hoarding har selv gavepapiret til julegavene (som et eksempel) stor emosjonell verdi. Veldig mange av oss kjenner seg nok mer igjen i «ting har emosjonell verdi» enn i «ting har ingen emosjonell verdi» og bør dermed ikke kaste stein i glasshus - de fleste eldre i Norge er nok i en kategori 2-4 innen hoarding. Det skal ikke mer til enn et gjesterom som er ufremkommelig og du er velfortjent plassert blant de som har hoarding (på norsk heter det samlemani. Som er meget treffende.) Lidelsen der man samler på det som unektelig er rent søppel er ikke hoarding - det er squallor. En vesentlig verre lidelse å ha. Og til dere som sier dere lever «med» menneske som har hoarding? Det er en anerkjent mental lidelse. Å velge å leve med den ubehandlet er like uforsvarlig som å velge å ikke ta tak i andre lidelser som går utover ens egen og omgivelsene sin livskvalitet. Er du glad i en som har hoarding? Bruk mye krefter på å få vedkommende til å ta grep og søke behandling. Anonymkode: 0c91d...f21 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #10 Del Skrevet 25. februar 2024 Vet ikke om hun er det men mistenker en kollega er det. Hun har et gigantisk skap på jobb hvor hun har samlet opp alle eggekartonger som er brukt over flere år når hun er på jobb. Går en pakke egg om dagen Skal hun bruke det til noe? Nei Anonymkode: aede5...bbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Del Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hoarding handler ikke om søppel - hoarding handler om samling av ting man knytter emosjonell verdi til. Differansen mellom en hoarder og en ikke-hoarder er dermed ikke ryddigheten eller rensligheten i hjemmet (man kan jo ha et loft, en kjeller eller 5 soverom etter ungene som er stappa fulle av ting i gen gjester ser, ikke sant?) men om hvorvidt ting har eller ikke har emosjonell verdi. Og som alt annet er hoarding et spekter. For folk helt uten tendenser til hoarding har ting ingen emosjonell verdi. For folk med uttalt hoarding har selv gavepapiret til julegavene (som et eksempel) stor emosjonell verdi. Veldig mange av oss kjenner seg nok mer igjen i «ting har emosjonell verdi» enn i «ting har ingen emosjonell verdi» og bør dermed ikke kaste stein i glasshus - de fleste eldre i Norge er nok i en kategori 2-4 innen hoarding. Det skal ikke mer til enn et gjesterom som er ufremkommelig og du er velfortjent plassert blant de som har hoarding (på norsk heter det samlemani. Som er meget treffende.) Lidelsen der man samler på det som unektelig er rent søppel er ikke hoarding - det er squallor. En vesentlig verre lidelse å ha. Og til dere som sier dere lever «med» menneske som har hoarding? Det er en anerkjent mental lidelse. Å velge å leve med den ubehandlet er like uforsvarlig som å velge å ikke ta tak i andre lidelser som går utover ens egen og omgivelsene sin livskvalitet. Er du glad i en som har hoarding? Bruk mye krefter på å få vedkommende til å ta grep og søke behandling. Anonymkode: 0c91d...f21 Vet ikke om jeg ville bedt noen søke behandling fordi de har ting på loftet eller gjesterommet. Jeg er nok i motsatt ende, jeg har kastet ting med større emosjonell verdi. Masse arvede ting og andre ting knyttet til minner. Det hender jeg sitter og angrer og er lei meg. Jeg har også et stort tomt loft, og en diger kjeller. Kjelleren har kun nyttegjenstander som brukes (verktøy, hageredskaper). En gang i tiden, før jeg kom inn og kastet alt var det en spennende kjeller med rariteter. Trangen etter å ha det ryddig og oversiktlig og kun ting man trenger pga praktisk verdi tok over, og nå sitter jeg her, uten ting, og masse luft: litt stusselig det og… Anonymkode: 69fdd...09d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Del Skrevet 25. februar 2024 Min mor var en hoarder. Min bror sier at hans svigermor er mye verre. Oppveksten til meg og mine søsken er preget av å rydde. Anonymkode: 361cd...4b3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 25. februar 2024 #13 Del Skrevet 25. februar 2024 Kjenner til to stykker. Husene er fulle av helt unødvendige ting og det ser ikke fint ut. tror de har det sånn fordi de tror de trenger tingene og skal spare spare spare spare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #14 Del Skrevet 25. februar 2024 Jeg kjenner ingen som er horder, men jeg synes min egen bod og garasje er ille. Der skulle jeg virkelig tatt en skikkelig sjau. Jeg vet om en som arvet en leilighet av moren der de ikke hadde fått kommet inn på årevis, og der var det lag på lag med søppel på gulvet. Den gamle som bodde der hadde bodd i dette i lang tid stakkars. Det var vondt for familien å se hvordan det var der etter hennes død, og sikkert vondt for vedkommede som bodde der og hadde det sånn. Folk skulle fått hjelp.. Anonymkode: 96083...a11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Del Skrevet 25. februar 2024 Jeg kjenner til en mann med samlemani. Han var sykelig opptatt av å skaffe ting gratis, selv om han ikke nødvendigvis trengte tingene. Han hadde også store problemer med å kaste ting. Dette gjaldt også mat. Problemet med mat er selvfølgelig at det blir dårlig, så hvis han ikke hadde mer plass i egne frysere/kjøleskap, eller klarte å låne plass hos bekjente, ble mat liggende og råtne. Det samme skjedde når de gamle fryseren og kjøleskapene han fikk gratis gikk i stykker. Han hadde et lite hus, som han fylte med ting. Han hadde også flere kjøretøy, som også ble fyllt. Etterhvert ble problemene med stank, rotter og forurensning fra kjøretøyene så stort at kommunen måtte ta grep. Han ble da tvangsinnlagt på psykiatrisk mens en gruppe fra kommunen ryddet opp. Dette gjentok de med noen års mellomrom. Huset hans er nå blitt kondemnert, og tomten er eid av en nabo. Han er ikke lenger en del av bekjentskapskretsen min, så jeg vet ikke helt hva som skjedde. Jeg ser ham fremdeles sykle rundt iblant, så han er tydeligvis i live. Anonymkode: a8fc3...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Del Skrevet 25. februar 2024 Min mann er hoarder. Heldigvis ikke angående søppel, men klær, sko, fine ting av godt merke og god kvalitet. Det er likevel et stort problem. Han fyller på og fyller på, og jeg prøver for harde livet å få plass. Jeg må kvitte meg med mye jeg egentlig gjerne vil beholde, samt bruke mye innsats på å lagre ting så vi ikke drukner og snubler i dette. Det er et evig stess ved dette, og stor fortvilelse hos meg og barna. Selv flotte dyre klær og design- ting blir rot om det er for mye av det. Vi har sikkert ting for hundretusener i kasser i bodene. Hver lagringsplass i huset er fullt, og han kommer med mer. Innimellom prøver jeg å selge ting i smug, men han blir hysterisk om han oppdager at noe er solgt/borte, og vanskelig å velge ut ting han garantert ikke vil oppdage. Plutselig skal han ha tak i noe, og går gjennom alt for å finne det. Har merkelig god kontroll og husk på hva han har, selv om plassert bort for flere år siden. Anonymkode: 928ea...1fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Del Skrevet 25. februar 2024 Tja...ikke helt...men min mor klarer ikke å kaste ting. Tar vare på plastposer, tom embalasje (syltetøyglass, soddspann o.l.), har alt for mye klær, overfylt kjøleskap, har tatt vare på mye ræl fra vår barndom. Hun har det rent og greit nok, til tross for at alle rom har masse nips, dill og dall. Men hun leier faktisk et lagerrom, for å få plass til alle tingene sine. Helt tullete, med tanke på at hun har god plass, og hadde hatt plass til alle tingene sine, hvis hun bare kvittet seg med unødvendige ting. Anonymkode: d4533...461 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Del Skrevet 25. februar 2024 Mamma. Hun har for mye plass, så det er mulig å skjule det. Det er alle uthus og en hel etasje full av greier. Underetasjen i huset er ryddig, så ingen utenfra vet. Pappa prøver å rydde, men det er ikke lett når alt har verdi for mamma. Alt må ses på, kanskje man trenger det en dag, sier hun Ikke søppel/møkk/uhygenisk, heldigvis. Men bare enormt mye ting. Magasiner og aviser, feks. Vi snakker ukeblader som er 20-30 år gamle. Om det hoper seg opp et sted, bare flyttes rotet rundt. Stier rundt i rotet, hauger av ting og kasser som "skal gåes gjennom en dag". Tror det handler om kontroll. En gang fikk jeg lov til å kaste masse gamle VHS, men det var dagen før søppeltømming, så posene skulle ut av huset neste dag. Noen måneder etterpå fikk jeg vite at de sto på et annet rom fordi "kanskje det var noe verdi i videoene". Hun er i 70-årene. Jeg blir sprø, føler jeg sloss med enorme mengder ting og ikke kan vinne. Anonymkode: 7f3d9...475 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Del Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kjenner ingen som er horder, men jeg synes min egen bod og garasje er ille. Der skulle jeg virkelig tatt en skikkelig sjau. Jeg vet om en som arvet en leilighet av moren der de ikke hadde fått kommet inn på årevis, og der var det lag på lag med søppel på gulvet. Den gamle som bodde der hadde bodd i dette i lang tid stakkars. Det var vondt for familien å se hvordan det var der etter hennes død, og sikkert vondt for vedkommede som bodde der og hadde det sånn. Folk skulle fått hjelp.. Anonymkode: 96083...a11 Kan være helseskadelig å puste inn støvete skitten muggluft Anonymkode: fac29...a78 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #20 Del Skrevet 25. februar 2024 Min mor har nok hoarder-tendenser, og min far er over gjennomsnittet opptatt av at alt søppel skal sorteres riktig. Så når min mor etter mye om og men har bestemt seg for å kvitte seg med noe, stopper det opp før det kommer ut av huset fordi min far må være sikker på at det er riktig sortert. Ellers har min mor regler om at hun ikke kan kaste, gi bort eller selge ting hun har fått i gave, klær hun har strikket eller sydd selv, klær som fremdeles passer (selv om hun ikke har brukt dem på 20 år) og en mengde andre ting. Både loft, kjeller og soverom er fulle av ting. Anonymkode: b2f84...daf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå