Gå til innhold

Det å date kollegaer i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kort og direkte her: er det generelt sett ansett som akseptabelt eller "lov"
å date en kollega her i Norge? Jeg antar dette kommer litt ann på type yrke også?

Setter pris på svar og kan svare på spørsmål også

Anonymkode: 907b1...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo fullstendig lov?

Poenget er bare hva som sies "Don't shit where you eat". Det KAN bli problemer ettehvert.

• Liker 5
Skrevet

Forrige arbeidsplass ble jeg bedt ut av 3 stk som utviklet følelser og enda en som ba meg ut men han var indirekte samarbeid. Det var ikke gjensidig og jeg tenkte ikke over det annet enn litt kleint. Nå er jeg et nytt sted og forelsket i en kollega og håper så inderlig han ikke er redd for normer og ditt og datt og ber meg ut 🙈

Anonymkode: 77f8c...4b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forrige arbeidsplass ble jeg bedt ut av 3 stk som utviklet følelser og enda en som ba meg ut men han var indirekte samarbeid. Det var ikke gjensidig og jeg tenkte ikke over det annet enn litt kleint. Nå er jeg et nytt sted og forelsket i en kollega og håper så inderlig han ikke er redd for normer og ditt og datt og ber meg ut 🙈

Aaaw 😁

Anonymkode: 907b1...ce9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer mer an på personer enn yrke/arbeidsplass.

Jeg vet om folk som dater på jobb, og jeg vet om flere som er single og bare hooker på konferanser/fester. Og jeg ville aldri engang vurdert gå på date med en jeg jobber med.

Anonymkode: 5c180...344

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er den kvinnelige parten som tar initiativet så er det vel greit? Ellers kan det nok bli konsekvenser 

Anonymkode: 69692...6c1

• Liker 5
Skrevet

Tidligere var arbeidsplassen en av de viktigste stedene å treffe nye kjærester, og fortsatt akseptert selv om den yngre generasjon foretrekker Tinder og andre apper.

Anonymkode: 5a70b...2e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis det er den kvinnelige parten som tar initiativet så er det vel greit? Ellers kan det nok bli konsekvenser 

Anonymkode: 69692...6c1

Misforstår du ofte ting her i livet? 

Anonymkode: 69aa3...ab4

• Liker 3
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvorfor ber ikke du han ut?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Don't eat where you shit

Anonymkode: 34b0c...a7c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ille bettatt av kollega, men jeg gjør ikke noe med det med mindre jeg plukker opp noe gjensidig interesse.

Anonymkode: 2310f...f4d

Skrevet

Trodde #metoo satte en stopper for kjærlighet på jobb

Anonymkode: 22eec...c15

Skrevet

Hos oss er det flere som har blitt par i årenes løp, men så har det vært en arbeidsplass med over 3000 ansatte også. Men det er en company policy at det ikke skal være relasjoner i tilfeller der det være interessekonflikter.

Så har vi ulike grader av samhold i de ulike avdelingene. Der jeg jobber har vi uttrykket workwife/workhusband. Det vil si det kan være tette bånd på jobb, men begge har gjerne partnere privat. Det går mye på kjemi og er ikke nødvendigvis uttrykk for at det er romantisk/seksuelt forhold. Det er bare en greie som alle aksepterer. Jeg har også et par kollegaer av det motsatte kjønn som jeg har god kjemi med. Vi er gjerne faste dansepartnere/hangarounds på fest, vi kan ha et slagt intimt forhold akkurat der og da, men igjen, ikke noe seksuelt. 

Men det har forekommet at jeg har hatt sex med en kollega, uten at det har vært problematisk og uten at det vært meningen med noe mer utover det. Kjenner til flere tilfeller og det er en felles forståelse om at det som skjer på jobb/fest, det blir der og vil gjør ikke noe nummer ut av det med type sladder og slik. 

Har ved et tilfelle hatt et kortvarig forhold med en på jobben, men vi var aldri et par utad.

I min bransje jobber vi typisk veldig mye og det er naturlig at man utvikler ulike type forhold når man tilbringer så mye tid sammen. 

Jeg har også vært betatt og forelsket flere ganger, uten at jeg har tatt initiativet til noe mer. Andre ganger har jeg fått oppmerksomhet som kanskje ikke har vært ønsket. Men da har jeg sagt klart ifra, og det har vært uproblematisk.

Et familiemedlem giftet seg nettopp med sin kollega.

Akkurat nå er jeg litt småforelsket, men har ikke turt å gjøre noe fremstøt. Vi har en god tone, men sees ikke så ofte iløpet av arbeidsdagen. Så nå prøver jeg å være synlig når det faller seg naturlig, kjenner på at det kribler litt i magen og er topp motivert for jobb hver dag 🙂

Anonymkode: eb4ef...369

Skrevet (endret)

Det er mange faktorer som spiller inn på om det er greit.
Forhold mellom over- og underordnet unngår man, og andre relasjoner med stor forskjell i status/erfaring/makt.
Ingen bryr seg om to på gølvet på en produksjonsbedrift blir kjærester, om de ikke skaper drama i arbeidsmiljøet.
Det alle har noe med er om en skaper trøbbel i arbeidsmiljøet, f.eks. ved å ikke respektere andres avslag, sende klamme meldinger eller dra inn uvedkommende.

Endret av Andro
  • Liker 1
Skrevet

Det er mange som har truffet hverandre på min arbeidsplass. Det er et ganske ungt miljø.

Det er klare retningslinjer for hva som skjer i slike situasjoner. Man kan ikke ha lederstilling (da må den med høyest stilling finne seg noe annet), og man jobber ikke på samme prosjekt. 

Ved brudd er arbeidsplassen stor nok til at man slipper å forholde seg til den andre. 

Og de lar forholdet ligge igjen hjemme. Eneste de gjør felles i løpet av arbeidsdagen er å dele bil hjem. 

Anonymkode: 833a9...bd2

Skrevet

Kommer an på hvor nær kollega man er. Hvis det er noen man bare ser i korridorene, kantina eller på store allmøter og julebord, kjør på. Hvis det er noen man har nesten daglige møter med og sitter på nabokontoret så blir det kleint for alle hvis krangelen fra frokostbordet tas med til møtet en halvtime senere.

Anonymkode: de31e...91f

• Liker 1
Skrevet

Jeg var sammen med en kollega, og vi tok en avsjekk med både leder og hr før vi lot det bli altfor seriøst. De sa at det var fritt frem, men at det var ryddig av oss å si i fra. 

når det er sagt så kan jeg ikke anbefale å bli sammen med en kollega😂 jeg har egentlig hatt som et prinsipp å ikke date kollegaer. Jeg gjorde et unntak, og det blir med det unntaket. Aldri igjen. Du tror du kjenner noen etter å ha jobbet tett i flere år, men den gang ei. Jeg har lært min lekse.

Anonymkode: 2913e...90a

Skrevet

Det er normalt og helt greit. Man bør være åpen om det når det blir litt seriøst.  Man må være litt obs på maktforhold.

Det er ikke automatisk ulovlig å bli sammen med en underordnet, men da skal man virkelig trå forsiktig. Det er en vurdering fra sak til sak om noen misbruker autoriteten sin, og jeg tenker at den ene bør flyttes eller slutte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...