AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #61 Skrevet 25. februar 2024 M35+ skrev (13 timer siden): Har en 4-åring som trenger en paracet. Men hvordan får dere andre det til? Har prøvd både stikkpiller, svelgetabletter, sugetabletter, flytende, prøvd å pakke inn i Nutella. Men det er nesten umulig å få i ungen noen når hen har vondt og derfor i veldig dårlig humør. Storesøskenen var det samme i samme alder. Hvordan får dere andre det til? Det er sjeldent de trenger noe, men det er ganske kjipt når en ikke får en paracet i en gråtende unge med feber og vondt. Banansmeltetabletter smaker greit. Bland i litt vann og gi? Flytende i en sprøyte han kan prøve å ta selv? Anonymkode: 43fbb...223
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #62 Skrevet 25. februar 2024 Eva-Lena skrev (23 minutter siden): Så det er bedre at barnet har høy feber og i absolutt verste tilfelle dør da eller? Hva trur du skjer om barnet havner på sykehus? Dere som tror at barna dør av feber klarer jeg ikke å ta helt seriøst altså. Hvis barnet ikke får i seg drikke, så prøver man jo først med isbiter, pinne-is eller annet. Jeg regner også med at hvis barnet blir så uttørket at hen står i fare for å dø av det, så vil de fleste oppegående foreldre reagere og ringe legevakten. Anonymkode: 175cd...50e
Eva-Lena Skrevet 25. februar 2024 #63 Skrevet 25. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere som tror at barna dør av feber klarer jeg ikke å ta helt seriøst altså. Hvis barnet ikke får i seg drikke, så prøver man jo først med isbiter, pinne-is eller annet. Jeg regner også med at hvis barnet blir så uttørket at hen står i fare for å dø av det, så vil de fleste oppegående foreldre reagere og ringe legevakten. Anonymkode: 175cd...50e Hva trur du skjer på legevakten da? Trur du ikke legevakten vil reagere om det kommer foreldre som ikke klarer å gi barn medisiner? Å skylde på at barn ikke vil ta medisin blir for dumt. Enkelte ganger bestemmer ikke barn noe som helst og vedr medisin er det en av tingene foreldre har full bestemmelsesrett. Dessuten så hjelper ikke isbiter, pinnene eller annet på feber. Hvordan mener du det skal hjelpe annet enn mot uttørking? Endret 25. februar 2024 av Eva-Lena 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #64 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke om de nekter å ta. Stikkpiller er de som har raskest effekt. Har et barn høy feber dilldaller jeg ikke med alternativer. Anonymkode: 76aae...88e Bedre med oralt fordet. Man kan bruke sånne sprøyter som man sprøyter det inn i munnen . Det er mye bedre enn å tvinge noe inn i baken .. Anonymkode: 6e1be...dd8
Eva-Lena Skrevet 25. februar 2024 #65 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bedre med oralt fordet. Man kan bruke sånne sprøyter som man sprøyter det inn i munnen . Det er mye bedre enn å tvinge noe inn i baken .. Anonymkode: 6e1be...dd8 Om barnet får flytende medisin med skje eller sprøyte spiller ingen rolle. Smaken er der like fordømt og like raskt å spytte ut igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #66 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bedre med oralt fordet. Man kan bruke sånne sprøyter som man sprøyter det inn i munnen . Det er mye bedre enn å tvinge noe inn i baken .. Anonymkode: 6e1be...dd8 Det er da ikke bedre om man ikke får det i, ungen, eller ikke aner hvor mye ungen faktisk har fått i seg av medisinen… Dessuten er det MYE enklere for både en selv og barnet å putte inn en stikkpille, det er over på seriøst 1 sekund. Å tvinge i en unge flere ML flytende mens man holder fast med makt, holder fast kjeve, ungen har panikk og må svelge unna er mye værre… Anonymkode: a8d41...07a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #67 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): En 4-åring burde ALDRI få paracet. Glad noen sliter med å medisinere småbarn. Anonymkode: 211a5...120 Er ikke enig i at man aldri skal gi paracet men ut fra tråden mistenker jeg at enkelte har for lav terskel. Kanskje har salg av paracet i dagligvaren bidratt til å senke terskelen. Det er ikke sånn at feber er farlig og at høy temperatur, la oss si oppmot 40 grader automatisk betyr at man skal gi paracet. Jeg har gitt paracet til min en gang, ellers holder det med isbiter som drikke og en fuktig klut på panna når hun har feber. Noen svarer jo som om de har gitt paracet mange ganger allerede. På Helsenorge så står det at hvis man må gi paracet flere ganger i året, så skal dette være etter avtale med lege. Det er et legemiddel, ikke noe man putter i barna ukritisk. Det er problematisk at større barn og ungdom spiser paracet som om det var sukkertøy. Forbruket er alt for høyt og jeg tenker at man gjør barna en bjørnetjeneste hvis man alltid skåner dem for ubehag ved sykdom. Det er slitomt å ha vondt, men hva skjer om vi lærer barna at de enkelt kan slippe hodepine? Før noen anklager meg for noe så vil jeg legge til at det er pyton når barnet er syk. Min spiser ingenting, sutter på isbiter og ligger rett ut på sofaen og sover dårlig på natta ved feber. Men sånn er det å være syk, og det går over. Jeg kan også si at jeg ønsket å skåne datteren min for vannkoppene fordi jeg husker hvor plagsomt det var, og flere barn jeg kjenner har blitt skikkelig dårlige og ligget med feber i dagevis. Men helsesykepleier på skolen her gir ikke vaksine til friske barn (selv om jeg var villig til å betale kr 1000) - fordi dette er et ubehag de må lære seg å stå i. Jeg er ikke helt enig da det er plenty av andre sjanser til å føle seg syk men det var nå argumentet henns. Pluss at man kan bli smittet uansett fordi sprøyte 1 og 2 settes med flere ukers mellomrom, men jeg var villig til å prøve fordi jeg tror min kommer til å bli skikkelig syk siden hun blir såpass dårlig av vanlig forskjølelse. Hvis jhun får feber som varer i flere dager og ikke får i seg drikke, så kommer jeg nok til å gi paracet altså. Anonymkode: 175cd...50e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #68 Skrevet 25. februar 2024 Å husker godt den tiden ja. Forferdelig. Fikk de i det til slutt med tvang. Men jeg fikk høre no at det ikke skulle gi sammen med melkeprodukter? Er det noe nytt? Legen hadde sagt til min venninne at den jobber mot medisinen. Aldri hørt før. Men no et det over 20 år siden jeg drev på med dette da. Anonymkode: df084...c6c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #69 Skrevet 25. februar 2024 Prøvd forskjellig. Brusetablett: Problemet er at alt nå drikkes. Vanskelig om de nekter etter en slurk. Stikkpille: Jeg mener det bør unngås på barn (baby ok). Ikke greit å stikke noe i rumpen om de ikke vil. Da er det bedre "tvinge" i en skje med nugatti og knust paracet. Tablett: Bland i syltetøy, honning, nugatti, iskrem eller det barnet liker. Kan også knuses og løses i litt saft (kun et par slurker så det går raskt). Jeg tenker det er lov å bestikke litt når de er syk. Si at barnet får en is, godteri, skjermtid el. etterpå hvis medisinen tas. Man kan også leke litt. Late som dukken eller bamsen får medisin først. Hente doktorsett osv. Anonymkode: 2d158...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #70 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nysgjerrig.. Hvorfor tvinger/lurer dere paracet i barna? Har dere opplevd feberkramper eller noe? Jeg fikk aldri slik som barn. Nå virker det som om "alle" bruker dette når barna har feber? Anonymkode: 175cd...50e Ja. Feberkramper og vill oppkast når tempen nærmer seg 38. Barnet er dog flink å ta paracet selv, hen vet der er viktig. Anonymkode: ed5df...bcc
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 25. februar 2024 #71 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke enig i at man aldri skal gi paracet men ut fra tråden mistenker jeg at enkelte har for lav terskel. Kanskje har salg av paracet i dagligvaren bidratt til å senke terskelen. Det er ikke sånn at feber er farlig og at høy temperatur, la oss si oppmot 40 grader automatisk betyr at man skal gi paracet. Jeg har gitt paracet til min en gang, ellers holder det med isbiter som drikke og en fuktig klut på panna når hun har feber. Noen svarer jo som om de har gitt paracet mange ganger allerede. På Helsenorge så står det at hvis man må gi paracet flere ganger i året, så skal dette være etter avtale med lege. Det er et legemiddel, ikke noe man putter i barna ukritisk. Det er problematisk at større barn og ungdom spiser paracet som om det var sukkertøy. Forbruket er alt for høyt og jeg tenker at man gjør barna en bjørnetjeneste hvis man alltid skåner dem for ubehag ved sykdom. Det er slitomt å ha vondt, men hva skjer om vi lærer barna at de enkelt kan slippe hodepine? Før noen anklager meg for noe så vil jeg legge til at det er pyton når barnet er syk. Min spiser ingenting, sutter på isbiter og ligger rett ut på sofaen og sover dårlig på natta ved feber. Men sånn er det å være syk, og det går over. Jeg kan også si at jeg ønsket å skåne datteren min for vannkoppene fordi jeg husker hvor plagsomt det var, og flere barn jeg kjenner har blitt skikkelig dårlige og ligget med feber i dagevis. Men helsesykepleier på skolen her gir ikke vaksine til friske barn (selv om jeg var villig til å betale kr 1000) - fordi dette er et ubehag de må lære seg å stå i. Jeg er ikke helt enig da det er plenty av andre sjanser til å føle seg syk men det var nå argumentet henns. Pluss at man kan bli smittet uansett fordi sprøyte 1 og 2 settes med flere ukers mellomrom, men jeg var villig til å prøve fordi jeg tror min kommer til å bli skikkelig syk siden hun blir såpass dårlig av vanlig forskjølelse. Hvis jhun får feber som varer i flere dager og ikke får i seg drikke, så kommer jeg nok til å gi paracet altså. Anonymkode: 175cd...50e Dette her. Endelig sa noen det. Barnet mitt er snart 4, kan telle på én hånd de gangene paracet har vært nødvendig. Så ca 1 gang i året. Jeg tror folk generelt knasker mye paracet og lignende, helt ukritisk. Dette overføres klart til barna deres.
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 25. februar 2024 #72 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har et barn som tåler feber dårlig. Drikker ikke, spiser ikke, sover ikke, bare ligger og vrir seg og sutrer. Da gir vi paracet. Jeg har også et barn som tåler feber bedre, da gir vi bare ved tydelig smerte eller svært høy feber. Uansett må man tvinge inn medisiner noen ganger Vi starter med å presentere medisinen og belønningen. "Dette er medisin, den skal hjelpe deg å bli frisk. Du må ta medisinen. Etterpå skal du få noe godt." Deretter gir vi et valg. "Vil du drikke i kopp eller med sprøyte?" Valget blir vanlig vis sprøyte. Deretter får han velge om det skal være tvang. "Vil du sitte i ro selv, eller skal jeg holde deg fast?" Dette er viktig, fordi det gir en viss kontroll også ved tvang. Det kan også være godt å slippe å bruke selvkontroll på å gjøre noe fælt selv, og heller la mamma ta kampen. Hvis jeg skal holde fast setter jeg barnet på fanget mitt, og holder hodet hans fast mot skuldra mi med venstre arm. Så tar jeg sprøyta langt bak i munnen, og sprøyter forsiktig, mens jeg følger med på at han svelger unna. Hvis han ikke vil åpne munnen tar jeg sprøyta helt bak jekslene og presser den inn mellom kjevene. Tilslutt, ros og belønning, samt trøst hvis det er nødvendig. Anonymkode: a1946...ef3 Den bruker vi også. «Gjør du det selv eller skal jeg tvinge deg», hun velger som regel tvang haha. Men som du sier får hun et snev av valg i det også. Så masse skryt og klem og high five.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #73 Skrevet 25. februar 2024 Knuser en halv 500 mg og tar det på en skje med nugatti/syltetøy😅 Anonymkode: 058d3...b85
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #74 Skrevet 25. februar 2024 Jentamedtekopp skrev (3 minutter siden): Dette her. Endelig sa noen det. Barnet mitt er snart 4, kan telle på én hånd de gangene paracet har vært nødvendig. Så ca 1 gang i året. Jeg tror folk generelt knasker mye paracet og lignende, helt ukritisk. Dette overføres klart til barna deres. Vi har fått beskjed om å gi Paracet hver gang vi har vært hos lege og legevakt. Har ørebarn + sykdom som gjør at barnet er mye innlagt på sykehus. Å ikke gi Paracet til barnet her fører til at barnet får høy feber, skjelver, spiser ikke, drikker ikke, sover ikke og blir mye dårligere form… Gir selvfølgelig ikke Paracet om ungen har 38 i temp og fin allmenntilstand. Tror de aller fleste tar en vurdering ut fra helhetsbildet. Anonymkode: a8d41...07a 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #75 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): En 4-åring burde ALDRI få paracet. Glad noen sliter med å medisinere småbarn. Anonymkode: 211a5...120 ALDRI? Uten unntak? Har du barn? Har du opplevd feberkramper? Svært medtatt barn med 40.7 i feber og stigende? Barn som hyler og hyler med smerter, men som slutter å hyle når det får smertestillende? Anonymkode: 5fef3...c24 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #76 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som tror at barna dør av feber klarer jeg ikke å ta helt seriøst altså. Hvis barnet ikke får i seg drikke, så prøver man jo først med isbiter, pinne-is eller annet. Jeg regner også med at hvis barnet blir så uttørket at hen står i fare for å dø av det, så vil de fleste oppegående foreldre reagere og ringe legevakten. Anonymkode: 175cd...50e Hvis barnet orker å spise og drikke når det får paracet, men klarer det ikke uten paracet så gir man paracet. Jeg blir alvorlig bekymret hvis noen tenker det er ok at barn blir dehydrert, men dette kunne vært unngått med paracet 🤯 Anonymkode: 5fef3...c24 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #77 Skrevet 25. februar 2024 Flytende!💁♀️ null problem. Hadde en kort fase i 3-4 års alderen da de ikke ville ta flytende, men da måtte de velge mellom stikkpille og å ta den flytende. Anonymkode: 78bdb...8ec
Ella Grisella Skrevet 25. februar 2024 #78 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): En 4-åring burde ALDRI få paracet. Glad noen sliter med å medisinere småbarn. Anonymkode: 211a5...120 Saklig! 🤦♀️ 40 i feber og ørebetennelse og du gir ikke Paracet? DET er drøyt det! 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #79 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du aner jo ikke hva du prater om… Anonymkode: a8d41...07a Nei, ikke når det gjelder tvang. Det finnes måter på å få barn til å ta medisiner uten å måtte bruke tvang. Stappe ungen sin med tablett i kjeften/rompa er bare motbydelig. Anonymkode: 72467...d30 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #80 Skrevet 25. februar 2024 Før fikk man kjøpt Pinexpulver med jordbærsmak i Sverige. Det likte mine barn godt. Vet ikke om de har det lenger. Anonymkode: d67de...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå