AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #21 Skrevet 24. februar 2024 De får valget brusetablett i Cola = Colamedisin, ellers så setter jeg romperakett med tvang. Vi har hatt flere runder med feberkramper på guttene, så her er det ingen kjære mor. Anonymkode: 079ae...cfb 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #22 Skrevet 24. februar 2024 Nysgjerrig.. Hvorfor tvinger/lurer dere paracet i barna? Har dere opplevd feberkramper eller noe? Jeg fikk aldri slik som barn. Nå virker det som om "alle" bruker dette når barna har feber? Anonymkode: 175cd...50e 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #23 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De får valget brusetablett i Cola = Colamedisin, ellers så setter jeg romperakett med tvang. Vi har hatt flere runder med feberkramper på guttene, så her er det ingen kjære mor. Anonymkode: 079ae...cfb Da er det forståelig. Anonymkode: 175cd...50e
Korsihalsen Skrevet 24. februar 2024 #24 Skrevet 24. februar 2024 M35+ skrev (1 time siden): Granulat? Det har jeg ikke hørt om før. Hvor får du det? Apotek
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #25 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nysgjerrig.. Hvorfor tvinger/lurer dere paracet i barna? Har dere opplevd feberkramper eller noe? Jeg fikk aldri slik som barn. Nå virker det som om "alle" bruker dette når barna har feber? Anonymkode: 175cd...50e Vil ikke at barna skal ha det vondt, kanskje dine ikke brydde seg så mye. Anonymkode: ebd28...a27 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #26 Skrevet 24. februar 2024 Ikke bra og gå med for høy feber heller. Anonymkode: ebd28...a27 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #27 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stikkpiller. Medisin er ikke et valg. Anonymkode: 2cb9d...eb3 Hvorfor stikkpiller? Finnes bedre alternativ.. Anonymkode: 6e1be...dd8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #28 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil ikke at barna skal ha det vondt, kanskje dine ikke brydde seg så mye. Anonymkode: ebd28...a27 De må jo lære seg å ha vondt? Feber er noe herk men det har jo en funksjon. Anonymkode: 175cd...50e 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #29 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke bra og gå med for høy feber heller. Anonymkode: ebd28...a27 Samtidigs å er feber en del av kroppens immunforsvar og noen ganger bør feberen få lov å jobbe, dersom allmenntilstanden ellers er grei. Anonymkode: 079ae...cfb 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #30 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nysgjerrig.. Hvorfor tvinger/lurer dere paracet i barna? Har dere opplevd feberkramper eller noe? Jeg fikk aldri slik som barn. Nå virker det som om "alle" bruker dette når barna har feber? Anonymkode: 175cd...50e Når feberen nærmer seg 41 grader så tenker jeg at paracet er innafor🙄 gjerne for en grad eller to siden... Barn kan ha det kjempevondt samtidig som de nekter å ta medisiner som vil lindre smerte, gjøre dem friske osv. Frykten for at det er ekkelt, vondt, rart eller annerledes kan bli veldig stor. Særlig når de er syke. Foreldre ønsker å hjelpe sine barn. Anonymkode: 5fef3...c24 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #31 Skrevet 24. februar 2024 4 åring får valget mellom å svelge pille (vet barnet klarer det) eller stikkpille. Er feberen høy eller raskt stigende har det hendt at vi har bestemt at det blir stikkpille. De få gangene har barnet vært så dårlig at hen ikke har orket å protestere. Vi har lært barnet til å ligge på siden når vi skal ta stikkpiller. Da føler hen seg ikke så avkledd og eksponert, og slapper mer av. Da tar det 1 sekund å fikse stikkpillen. Dessuten er det enklere å la barnet ligge mest mulig under dyna når det gjøres slik, og dermed ikke fryse. Barnet velger oftest stikkpiller etter vi begynte med denne metoden. Anonymkode: 5fef3...c24 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #32 Skrevet 24. februar 2024 Paracet eller annen febernedsettende har vi aldri trengt å gi med tvang. Vi har et barn som ikke skal ha særlig feber fordi hun har epilepsi, og hun liker både smeltetabletter og mikstur. Da hun var yngre, protesterte hun heller ikke på stikkpille. Så har vi et barn som stort sett ikke vil ha, og som heller ikke må ha. Om hun har høy feber på kveldstid, sover vi sammen med henne uansett, og sjekker temperaturen gjennom natten. Feberen hennes har alltid sunket utover natten, og hun har sjelden hatt betydelig redusert allmenntilstand grunnet eller samtidig med høy feber. De få gangene allmenntilstanden har vært betydelig redusert, og hun har vært ordenlig dårlig, har hun hun gått med på stikkpille eller kanskje snarere vært for slapp til å protestere. Vårt ene barn har vært nødt til å ta en del medisin gjennom livet. Og noen ganger må en bruke tvang, fordi det står om liv og helse. Men paracet dropper vi altså så fremt det ikke står om liv og helse. Ellers er det nok en del flaks inne i bildet når noen får gitt fireåringen sin nødvendig paracet uten trøbbel, mens andre strever med det. Til alt hell syns altså den som må hos oss at det smaker skikkelig godt. Anonymkode: d9d9c...fbf 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #33 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nysgjerrig.. Hvorfor tvinger/lurer dere paracet i barna? Har dere opplevd feberkramper eller noe? Jeg fikk aldri slik som barn. Nå virker det som om "alle" bruker dette når barna har feber? Anonymkode: 175cd...50e Når ungen har 40 i feber om natten så blir det Paracet enten hu vil eller ikke… Små barn vet ikke sitt eget beste. Skulle ungen min bestemt selv så hadde hu aldri tatt medisiner uansett hvor syk hun er, sittet i bilen uten seler, gått ut på vinteren i kjole og sandaler, aldri lagt seg om kvelden, ikke pusset tenner, spist kake og is til frokost… Som forelder er man pliktig til å gi barna helsehjelp, og det innebærer også medisinering når det er behov for det. Jeg lar ikke ungen min ligge å pines unødvendig når det kan bedres ved å sette en stikkpille som tar 1 sekund. Anonymkode: a8d41...07a 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #34 Skrevet 24. februar 2024 Da ungen ikke ville ha stikkpille lenger, lærte jeg henne å ta tabelett. Tok noen forsøk før det satt, men dæsken så stolt hun var da hun klarte det. Hun lærte også metoden til venninnene sine 😅 Anonymkode: 3d4df...53e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #35 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nysgjerrig.. Hvorfor tvinger/lurer dere paracet i barna? Har dere opplevd feberkramper eller noe? Jeg fikk aldri slik som barn. Nå virker det som om "alle" bruker dette når barna har feber? Anonymkode: 175cd...50e Min sykepleie tante sa at dersom barnet klarer å protestere høylytt mot å ta febernedsettende, så er heller ikke feberen så ille at febernedsettende er nødvendig. De får det riktignok bedre med medisin, men for mange barn er tvangsmedisineringen nesten verre. Har barnet over 40-41 i feber er det som regel for slapt til å protestere og da merker de nesten ikke at de får stikkpille. Anonymkode: c6a96...f19 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #36 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som forelder er man pliktig til å gi barna helsehjelp, og det innebærer også medisinering når det er behov for det. Jeg lar ikke ungen min ligge å pines unødvendig når det kan bedres ved å sette en stikkpille som tar 1 sekund. Er egentlig enig i denne. Da mi lille var innlagt på sykehus med infeksjon ga de Ibux og Paracet (stikkpille) hver 5 time. Først og fremst for at ungen skulle ha det mest mulig ok. Til slutt ble hun så vandt med det at hun ikke brydde seg. Anonymkode: c6a96...f19 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #37 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor stikkpiller? Finnes bedre alternativ.. Anonymkode: 6e1be...dd8 Ikke om de nekter å ta. Stikkpiller er de som har raskest effekt. Har et barn høy feber dilldaller jeg ikke med alternativer. Anonymkode: 76aae...88e 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #38 Skrevet 24. februar 2024 En 4-åring burde ALDRI få paracet. Glad noen sliter med å medisinere småbarn. Anonymkode: 211a5...120
Gjest Annas1992 Skrevet 24. februar 2024 #39 Skrevet 24. februar 2024 Svært sjeldent vi må gi, men vi gikk fra Paracet til Nurofen. Smaker visst bedre, mindre mengde og bedre effekt hos barnet. Men det er jo farlig å gi til barnet ved vannkopper, så når det eventuelt kommer i hus, må han klare seg uten noe om han trenger og fortsatt nekter Paracet. Smertestillende er uansett ikke noe jeg kommer til å tvinge han til å ta, da jeg ikke regner det som nødvendig medisin.
Rotemor Skrevet 24. februar 2024 #40 Skrevet 24. februar 2024 Macro skrev (3 timer siden): Du er den voksne og iblant må vi tvinge barna for at de skal ha det best og tryggest mulig. En 4-åring kan ikke passe helsa si selv. Jeg hadde sagt at barnet skal ha paracet fordi sånn og slik, men barnet kan selv velge om det vil ta svelgetablett eller stikkpille feks. Enig. Man får gjerne forhandle om metoden, men ikke om medisinen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå