AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 For 5 år siden fikk jeg en cyste som jeg fjernet på sykehus. Etter operasjonen sa kirurgen at hun dessverre også måtte fjerne egglederen, men at dette ikke ville påvirke graviditet i fremtiden. I alle papirene mine står det at høyre tube er fjernet. Denne uken har vi vært på utredning hos fertilitetsklinikk og jammen meg så er hele eggstokken fjernet! Ikke bare egglederen. Vi må ha IVF og dette betyr jo at jeg har en dårligere AMH (eggreserve) og generelt har et halvert antall med egg, som igjen minsker sjansene for graviditet. Kvinner som har fjernet eggstokk kommer også tidligere i overgangsalderen. Jeg har hele tiden vært «glad» for at det bare er egglederen som er fjernet, og ikke selve eggstokken der eggene bor. Har igjen gått gjennom papirene, og det står fortsatt bare tube / eggleder og IKKE ovarium / eggstokk. Altså… Anonymkode: 7c626...a8c 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Har du blitt sjekket med MR/CT? Ultralyd ser desverre ikke alt, i hvertfall ikke hvis ting ikke er der en forventer det. Jeg har hørt om eggstokker som kan finne på å "vandre" når ting blir fjernet/endret på. Det kan være arrvev som har dratt den ut av stilling, eller den ekstra plassen som har flyttet den. Hvis det er slik at den er fjernet, har du nok krav på pasientskadeerstatning, så be om full utredning. Anonymkode: db376...007 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Jeg fikk vite av en gyn at jeg kun hadde en eggstokk. Ble helt knust, var bare 22 år. Senere hos en annen gynekolog viste det seg at jeg hadde to eggstokker allikevel😅 Anonymkode: 8db6f...984 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du blitt sjekket med MR/CT? Ultralyd ser desverre ikke alt, i hvertfall ikke hvis ting ikke er der en forventer det. Jeg har hørt om eggstokker som kan finne på å "vandre" når ting blir fjernet/endret på. Det kan være arrvev som har dratt den ut av stilling, eller den ekstra plassen som har flyttet den. Hvis det er slik at den er fjernet, har du nok krav på pasientskadeerstatning, så be om full utredning. Anonymkode: db376...007 Jeg var hos klinikken to dager på rad, og ingen fant den. Fikk beskjed om å gå ordentlig på do tilfelle det var skygger fra tarmen som gjorde at det ikke var synlig. Kom tilbake dagen etterpå og en ny lege lette i nesten 30 min og jeg følte han rett og slett ommøblerte meg innvendig 😅 De konkluderte med at den var fjernet. De syns også jeg hadde lav AMH for alderen, men de mener at denne har sammenheng med at eggstokken er fjernet. Kan sikkert be om å få MR/CT men de sa begge at de dessverre var sikker på at den var borte Anonymkode: 7c626...a8c 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var hos klinikken to dager på rad, og ingen fant den. Fikk beskjed om å gå ordentlig på do tilfelle det var skygger fra tarmen som gjorde at det ikke var synlig. Kom tilbake dagen etterpå og en ny lege lette i nesten 30 min og jeg følte han rett og slett ommøblerte meg innvendig 😅 De konkluderte med at den var fjernet. De syns også jeg hadde lav AMH for alderen, men de mener at denne har sammenheng med at eggstokken er fjernet. Kan sikkert be om å få MR/CT men de sa begge at de dessverre var sikker på at den var borte Anonymkode: 7c626...a8c Hvis det var slik for meg at legene hadde konkludert med at jeg ikke hadde eggstokker hver gang de ikke fant de, så hadde det vært veldig mange ganger jeg hadde fått den beskjeden for å si det sånn. Det er veldig vanlig å ikke kunne se eggstokkene på UL. Hvis gynekolog har både sagt og skrevet at bare eggleder er fjernet ville jeg tenkt at dette mest sannsynlig stemmer. Anonymkode: d1e8e...d2c 4
Caelyn Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Nå gjelder dette noe litt annet, men likevel relevant føler jeg. Jeg ble operert for mistenkt blindtarmbetennelse da jeg var ung. De sa i ettertid at det ikke var blindtarmen, dermed hadde de ikke fjernet den. Jeg spurte hvorfor og de sa "vi fjerner ikke friske organer". Flere år senere ble jeg lagt inn med store magesmerter og igjen mistanke om blindtarmbetennelse. De åpner opp og finner ut at jeg ikke har noen blindtarm! Den hadde blitt operert bort tidligere. Jeg fortalte dette til legene og de gikk gjennom papirene fra den gamle innleggelsen min og det sto INGENTING om at de hadde gjort det. Så om eggstokken ble fjernet, så kan det faktisk skje at det ikke har blitt dokumentert. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 Jeg fjernet den ene eggstokken i slutten av tenårene pga tvekorert syste. Eggstokken var død, de hadde ikke noe valg. Uansett, fikk beskjed at det ikke hadde noe å si for graviditet senere i livet og at menstruasjon kom som vanlig hver måned, så i seg selv bør det ikke det for deg heller. Man kan komme litt tidligere i overgangsalderen, men det er sann om ett år forskjell! Anonymkode: 89a68...045
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 Dette bør du klage på og be om erstatning for. Snakk med pasientombudet i ditt fylke, så hjelper de deg videre. Hårreisende! Anonymkode: 9fd87...2c2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette bør du klage på og be om erstatning for. Snakk med pasientombudet i ditt fylke, så hjelper de deg videre. Hårreisende! Anonymkode: 9fd87...2c2 Er den fjernet er det mest sannsynlig for en grunn. Trenger ikke rope på erstatning og klaging av den grunn. Anonymkode: 871f9...912 4 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 Jeg har operert bort begge egglederne, og før fjerning av livmor, sa Gyn at hun bare fant en eggstokk. Når de opererte (vha kikkehullsoperasjon) fant de begge eggstokkene. Ultralyd er ikke alltid godt nok, så selvom det er undersøkt flere ganger, og kanskje av forskjellige - så trenger ikke det å bety at eggstokken er vekke. Om den er fjernet, skal det stå i operasjonspapirene dine. Anonymkode: 40a15...336 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er den fjernet er det mest sannsynlig for en grunn. Trenger ikke rope på erstatning og klaging av den grunn. Anonymkode: 871f9...912 Hæ? Hva babler du om? Det står i hennes pasientjournal at KUN eggleder ble fjernet, samsvarende med muntlig beskjed hun fikk etter operasjonen. Hvis likevel både eggleder OG eggstokk er fjernet uten at pasienten har fått beskjed om det, er det selvsagt grunnlag for klage og mulig erstatning. Anonymkode: 70aef...77b 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #12 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hæ? Hva babler du om? Det står i hennes pasientjournal at KUN eggleder ble fjernet, samsvarende med muntlig beskjed hun fikk etter operasjonen. Hvis likevel både eggleder OG eggstokk er fjernet uten at pasienten har fått beskjed om det, er det selvsagt grunnlag for klage og mulig erstatning. Anonymkode: 70aef...77b Klage, ja. Da kan man kanskje få en unnskyldning av sykehuset i ettertid. Hvis det er noe man tenker at kunne gitt en litt fred i sjelen så kan det være en god idé. Erstatning? Det tviler jeg på. TS har jo ikke lidd noe økonomisk tap pga. dette. Anonymkode: 4c9f3...032
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Erstatning? Det tviler jeg på. TS har jo ikke lidd noe økonomisk tap pga. dette. Anonymkode: 4c9f3...032 Hun vil kunne lide et "økonomisk tap" da IVF behandlingen potensielt kan bli dyrere og/eller mer komplisert. Anonymkode: db376...007 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun vil kunne lide et "økonomisk tap" da IVF behandlingen potensielt kan bli dyrere og/eller mer komplisert. Anonymkode: db376...007 I tillegg kan hun komme tidligere i overgangsalderen. Leger kan ikke bare fjerne organer, de må dokumentere det de gjør, noe annet er selvsagt ulovlig OG uetisk. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er den fjernet er det mest sannsynlig for en grunn. Trenger ikke rope på erstatning og klaging av den grunn. Anonymkode: 871f9...912 Ser en annen har svart fornuftig på dette vaset ditt, så helt kort: Selvsagt har man krav på erstatning for noe sånt. Forstår ikke hvorfor så mange har plusset innlegget ditt 🙄 Anonymkode: 9fd87...2c2 3 1
Rosa Dartle Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er den fjernet er det mest sannsynlig for en grunn. Trenger ikke rope på erstatning og klaging av den grunn. Anonymkode: 871f9...912 Eier du ikke empati? Hun bør søke Norsk Pasientskadeerstatning. Det er jo helt hinsides å sitte i en situasjon med IVF og ikke vite på forhånd at man har fått fjernet en eggstokk. Så viktig at sånne ting meldes så pasientsikkerheten kan bedres. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #16 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I tillegg kan hun komme tidligere i overgangsalderen. Leger kan ikke bare fjerne organer, de må dokumentere det de gjør, noe annet er selvsagt ulovlig OG uetisk. Ser en annen har svart fornuftig på dette vaset ditt, så helt kort: Selvsagt har man krav på erstatning for noe sånt. Forstår ikke hvorfor så mange har plusset innlegget ditt 🙄 Anonymkode: 9fd87...2c2 Man får ikke erstatning for feilføringer i journalen altså…. Man kan få medhold dersom man er feiloperert. Men det står det ikke noe om i dette innlegget. Dere må lære dere å lese. Anonymkode: c84db...00d 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #17 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Klage, ja. Da kan man kanskje få en unnskyldning av sykehuset i ettertid. Hvis det er noe man tenker at kunne gitt en litt fred i sjelen så kan det være en god idé. Erstatning? Det tviler jeg på. TS har jo ikke lidd noe økonomisk tap pga. dette. Anonymkode: 4c9f3...032 Man kan få menerstatning også. Min livmor ble ødelagt pga. pasientskade, og da fikk jeg menerstatning fordi sannsynligheten for å kunne få barn var liten. Anonymkode: 50a01...3fb
Ulven Skrevet 24. februar 2024 #18 Skrevet 24. februar 2024 1 minutt siden, Rosa Dartle said: Hun bør søke Norsk Pasientskadeerstatning. Det er jo helt hinsides å sitte i en situasjon med IVF og ikke vite på forhånd at man har fått fjernet en eggstokk. Så viktig at sånne ting meldes så pasientsikkerheten kan bedres. Pasientskadenemda er ikke lette å hanskes med, og de krever dokumentasjon ut av en annen verden. Så skal TS ha noe sjanse til å nå gjennom med en slik sak, må det ytterligere undersøkelser til.
Silva Pluvialis Skrevet 24. februar 2024 #19 Skrevet 24. februar 2024 Norsk pasientskadeerstatning er dessverre et helt latterlig korrupt organ.. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #20 Skrevet 24. februar 2024 Ulven skrev (1 minutt siden): Pasientskadenemda er ikke lette å hanskes med, og de krever dokumentasjon ut av en annen verden. Så skal TS ha noe sjanse til å nå gjennom med en slik sak, må det ytterligere undersøkelser til. Norsk pasientskadeerstatning. Nemnda er hvis den går videre. Før fantes noe som het Norsk Pasientforening, de var fantastiske, men de fikk ikke midler over statsbudsjettet lenger. De hjalp nemlig pasienter som hadde blitt skadet på sykehus.. Det er tøft å nå fram ja, dessverre. Men man bør uansett forsøke! Det kan hjelpe at det faktisk er noe som er skrevet i journal. Det hjalp meg da sykehuset endret forklaring, pluss vitner. Anonymkode: 50a01...3fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå