Gå til innhold

Hvordan funker egenkapitalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir (forhåpentligvis) første gangs kjøper i år. Jeg har fått forskudd på arv av mine foreldre, og får en egenkapital på 2 mill. Fordi jeg er alene med barn får jeg ikke lån i vanlig bank. 

Husbanken sin max lånegrense er 3.8 mill. Kan jeg da evt kjøpe for 5.8mill, eller blir egenkapitalen innbakt i husbankens vurdering, sånn at jeg egentlig kun får lån på 1.8 med total kjøpesum på 3.8mill?

Anonymkode: 03b2a...007

Skrevet

Da kan du kjøpe for 5,8. Forutsatt at du får maksbeløpet selvsagt. 

Anonymkode: a68be...8df

Skrevet

Jeg er og alene med barn og har lån i vanlig bank, det er vel vanlig? 

Anonymkode: c5ff3...232

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er og alene med barn og har lån i vanlig bank, det er vel vanlig? 

Anonymkode: c5ff3...232

Kommer nok an på antall barn og årslønn 😊 Fordi barn drar opp utgiftene. Kanskje du har veldig god lønn at det dermed ikke er ett problem. For oss som er alene med flere barn og har en helt vanlig lønn, går ikke regnestykke opp for bankene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg blir (forhåpentligvis) første gangs kjøper i år. Jeg har fått forskudd på arv av mine foreldre, og får en egenkapital på 2 mill. Fordi jeg er alene med barn får jeg ikke lån i vanlig bank. 

Husbanken sin max lånegrense er 3.8 mill. Kan jeg da evt kjøpe for 5.8mill, eller blir egenkapitalen innbakt i husbankens vurdering, sånn at jeg egentlig kun får lån på 1.8 med total kjøpesum på 3.8mill?

Får du låne i husbanken med så mye egenkapital? Har du sjekket? 

Spør fordi jeg har mye egenkapital selv, men ikke får låne i vanlig bank, ufør osv. Trodde ikke husbanken ga lån til oss som har litt penger. 

Anonymkode: 61cbb...bb1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har inne en søknad nå og har vært i dialog med dem ja. De sa jeg var sikra lån hvis jeg kunne skaffe dokument på egenkaptialen.

Jeg treffer alle punkter: fast jobb, barn, førstegangs kjøper, får ikke lån i vanlig bank. Bankene jeg søkte i og fikk avslag hos (ett krav fra husbanken at man har søkt lån i 2 vanlige banker) sa også at jeg er rett i målgruppa for husbanken

Skrevet

Du får ikke lån i vanlig bank (uansett sum) og får låne 3,8 mill i Husbanken? 

Her må det være noe som ikke henger på greip.  3,8 mill utgjør med rentesatsen fra 1.mars over 14 000 pr mnd.

Da kunne du også klart et lån på 2,8 mill i vanlig bank med 6% rente. 

I tillegg kommer avdrag, strøm, forsikring og  kommunale avgifter ( evt felleskostnader om det er sameie/ borettslag) 

Anonymkode: 8616c...9a9

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye har du i årslønn?  Jeg har 730 000 i året. Har 4 mill i EK, alenemor til 2 tenåringer og fikk lån på max 3 mill. Du må jo tjene veldig mye mer enn meg, hvis du får 3.8 mill i huslån alene?

Anonymkode: 188dd...c1e

• Liker 2
Skrevet

Det her virker veldig rart. Hvorfor får du avslag på lån i vanlig bank men får låne neste 4mill i husbanken?

Anonymkode: 4e7cc...56f

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye har du i årslønn?  Jeg har 730 000 i året. Har 4 mill i EK, alenemor til 2 tenåringer og fikk lån på max 3 mill. Du må jo tjene veldig mye mer enn meg, hvis du får 3.8 mill i huslån alene?

Jeg kan ikke si annet en at jeg er fasinert over enkeltes lånevillighet (altså ikke du). Jeg har jeg en del mer en deg i inntekt (ca 800k), men føler meg kneblet når jeg måtte kjøpe ut ex og ble sittende med 2,3mill i lån... 

Skrevet
Tiuren skrev (6 minutter siden):

Jeg kan ikke si annet en at jeg er fasinert over enkeltes lånevillighet (altså ikke du). Jeg har jeg en del mer en deg i inntekt (ca 800k), men føler meg kneblet når jeg måtte kjøpe ut ex og ble sittende med 2,3mill i lån... 

Jeg syntes også 3 mill var mye for meg, så takket nei til det, men ja til 2 mill, men banken var altså villig til å gi meg 3 mill, så TS må tjene en god del mer enn meg for å betjene 3.8 mill i lån alene og da forstår jeg ikke hvorfor hun ikke får lån i vanlig bank når jeg fikk det?

Skrevet

Syns rart du ikke får i vanligbank med så mye egen kapital.

Og her jeg bor hadde du ikke trengt lån en gang. Kunne kjøpt hus og sitte med penger på konto, med det du har i egenkapital

Anonymkode: dd6ac...6a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syntes også 3 mill var mye for meg, så takket nei til det, men ja til 2 mill, men banken var altså villig til å gi meg 3 mill, så TS må tjene en god del mer enn meg for å betjene 3.8 mill i lån alene og da forstår jeg ikke hvorfor hun ikke får lån i vanlig bank når jeg fikk det?

Siterer meg selv, men kom på en ting. Mener å huske at i Husbanken kan man få opptil 50 års nedbetalingstid, mens banken har ca 25 år?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siterer meg selv, men kom på en ting. Mener å huske at i Husbanken kan man få opptil 50 års nedbetalingstid, mens banken har ca 25 år?

Ja husbanken har opptil 50 års nedbetaling ja,så kanskje noe der

Anonymkode: 61cbb...bb1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Et raskt overslag i Husbankens lånekalkulator tilsier at med to barn i skole alder og ingen biler må man ha ca 60.000 utbetalt i måneden for å få låne 3.8 til 100m2 bolig. 

https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/lanekalkulator/

Annonse
Skrevet

Mye er sakt allerede TS, men husk viss det er hus eller selveier leilighet/rekkehus du kjøper, så må du betale dokumentavgift i tilegg.

"Kjøper du en brukt selveierbolig, må du betale 2,5 % av kjøpesummen i dokumentavgift til staten"

Det må brukes av egenkapitalen din. Si at du kjøper et hus for 5,8 mill. Da må du i tillegg ut med 145.000 kr (2,5%) i dokumentavgift til staten. Så ta det med i beregningen viss du skal kjøpe hus.

Anonymkode: 771c9...96f

Skrevet

Oi. Her var det mange antakelser. Jeg har verken sagt jeg har fått ett så stort lån, eller at jeg vil ha ett så stor lån. Jeg sier at jeg venter på svar fra husbanken og at deres max grense er 3.8 mill.

Jeg har på ingen måte tenkt å kjøpe hus til over 5 mill.

Jeg tjener betydelig mindre enn det dere driver å skryter og flasher med. Jeg får ikke lån i vanlig bank fordi jeg tjener for lite og fordi jeg er alene med 3 barn. Husbanken har også lengre nedbetalings pris og lavere rente enn vanlig bank. 

• Hjerte 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi. Her var det mange antakelser. Jeg har verken sagt jeg har fått ett så stort lån, eller at jeg vil ha ett så stor lån. Jeg sier at jeg venter på svar fra husbanken og at deres max grense er 3.8 mill.

Jeg tjener betydelig mindre enn det dere driver å skryter og flasher med. Jeg får ikke lån i vanlig bank fordi jeg tjener for lite og fordi jeg er alene med 3 barn. Husbanken har også lengre nedbetalings pris og lavere rente enn vanlig bank. 

Beklager om du mener jeg "flasher", ikke meningen å være ufin.

Er husbankens max grense 3.8 i lån eller hus til 3.8? Det står klart i linken i mitt forrige innlegg at de bare unntaksvis innvilger mer en 5x brutto inntekt, og at for å låne 3.8 skal du ha en inntekt etter skatt på 60k pr måned. 

Det er godt vi har en ordning som Husbanken for at de som kan betale leiekostnad, men ikke får lån i vanlig bank, skal kunne få en god start i egen bolig. Men synd de krever "politisk korrekt" hus, noe som ofte er fordyrende. Når Husbanken ble etablert måtte man bygge "nøkternt", til dels veldig nøkternt.

image.png.7a4ccaed20e12d8e1643239383fbc231.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva mener du med maks-grense, er det Husbankens generelle maks-grense som er 3,8 millioner i lån? Ut fra det du forteller - lavtlønnet, alene med tre barn - vil du absolutt ikke få så mye i lån. 

Egenkapital er veldig bra, men du må OGSÅ kunne betjene lånet. 

Anonymkode: 666d3...17d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med maks-grense, er det Husbankens generelle maks-grense som er 3,8 millioner i lån? Ut fra det du forteller - lavtlønnet, alene med tre barn - vil du absolutt ikke få så mye i lån. 

Egenkapital er veldig bra, men du må OGSÅ kunne betjene lånet. 

Jeg la inn bolig på 125 kvadrat, to barn 6-17, ett barn under seks år, en voksen, ingen biler, ingen andre lån, og inntekt på 30k per måned uten skatt, og fikk opp at du kunne betjene et lån på kroner 0. 35 000 i mnd etter skatt: 158 000kr.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...