Gå til innhold

Te av bringebærblad, reell effekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har termin idag, og kjøpte meg en pakke bringebærblad-te. Ser på pakningen at det anbefales minst 4 uker før fødsel.

Hvilke erfaringer har dere? Er det bare svada, eller kan det sette i gang eller lette fødselen? 

Anonymkode: 8c786...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Jeg har termin idag, og kjøpte meg en pakke bringebærblad-te. Ser på pakningen at det anbefales minst 4 uker før fødsel.

Hvilke erfaringer har dere? Er det bare svada, eller kan det sette i gang eller lette fødselen? 

Ga det en sjanse noen dager før termin, men smakte så fælt, så droppa det. Ble igangsatt 3 dager etter termin😄

Anonymkode: c1bcc...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undersøkte dette selv, og fant ut at det beste er å droppe det da det kan ha negativ effekt på fødsel. Man kan få falske rier og vanskeligere fødsel og potensielt noen komplikasjoner. Leste også om flere leger og jordmødre som advarte mot den teen. 

Anonymkode: 903c7...e07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg undersøkte dette selv, og fant ut at det beste er å droppe det da det kan ha negativ effekt på fødsel. Man kan få falske rier og vanskeligere fødsel og potensielt noen komplikasjoner. Leste også om flere leger og jordmødre som advarte mot den teen. 

Men flere mener jo det motsatte. Min jordmor har ikke sagt noe annet enn at det er et kjerringråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å drikke 37+0, turte ikke før. Var andregangs, spontan vannavgang 39+3 og ungen var ute etter 1 time, ingen behov for smertelindring. To pyntesting og ingen etterrier (som mange andregangs er plaget med).

Om jeg kan takke bringebærbladte? Aner ikke, men kommer til å drikke det denne runden også😊

Anonymkode: e141d...0e4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk det jevnlig et par uker før termin, fødte to dager før termin (førstegangs)!

skal nevnes at vi også hadde sex 2-3 ganger hver eneste dag de siste to ukene for å prøve å speede opp også. Om en av disse metodene fungerte, om det var kombinasjonen eller tilfeldighet vites ikke!

Anonymkode: c53dc...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med det i uke 37, og fødte i uke 38.. Var førstegangs. Aner ikke om det var pga teen, men min mor, mormor og ellers de jeg vet om i familien har født etter termin. 

Anonymkode: 46340...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tbl og fikk alltid ganske heavy kynnere etterpå. Brukte de i ca 3 mnd. Ungen ble født på 12 timer, uten komplikasjoner. Fødte 10 dager før termin (korrigert) 

Anonymkode: 434e2...49e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men flere mener jo det motsatte. Min jordmor har ikke sagt noe annet enn at det er et kjerringråd

Av jordmødre eller leger? Der er det mange forskjellige meninger. Jeg gikk til en privat klinikk for UL i forrige svangerskap, og hun ene UL-jordmoren som jobber der mente genuint at det ikke var noe problem å spise spekemat feks. "Oddsen for at det skal gå galt er jo minimal". Som om det er et godt nok argument.

Poenget mitt er at det finnes like mange meninger som det finnes jordmødre, og de lusker rundt i et område mellom medisin og velvære-industri. Studier viser at det ikke virker å være en positiv effekt av bringebærblad-te, men det antyder heller det motsatte. Større sannsynlighet for maserier/kynnere, større sannsynlighet for smertefulle rier, større sannsynlighet for revning av livmor. Det du får av informasjon her er jo anektdotisk. Noen vil si at det hjalp, andre ikke. 

Mitt anektodiske bevis er at som andregangs var fødselen rask og enkel. Jeg fikk et par pyntesting etterpå. Jeg var oppe og gikk etter en time og var i kjempeform. Fødte 2 dager før termin og fødselen startet spontant. Jeg tok ikke bringebærblad-te. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...