Gå til innhold

Helsevesen: Du som har jobbet turnus, men har valgt å ikke gjøre det mere. Hva er grunnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Turnus, helsevesen, dag, natt og kveld....sånn går nu dagan.

Noen liker det...andre får søvnproblemer og helseutfordringer.

Du som har aktivt valgt å gå bort fra turnus,  hva var årsaken(e)? 

Kommer du noen gang til å gå tilbake til turnusarbeid igjen?

Anonymkode: d2fc7...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har søvnproblemer og trenger i tillegg en forutsigbar hverdag. Jeg har utfordringer med å planlegge, derfor må jeg ha det «enkelt» og alltid vite når jeg skal jobbe. Det gjør meg ingenting å jobbe på kvelden i seg selv, men hvis jeg f eks er ferdig kl 22 om kvelden så får jeg ikke sove. Uansett hvor rolig vakten har vært. 

Anonymkode: 4780a...fa0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt møkk lei turnus, alltid på jobb når noe sosialt skjedde. 3.hver helg kommer alt for fort. I tillegg til dårlig døgnrytme. 
Var sjeleglad da jeg uansett skulle bytte jobb og fant en dagstilling. Kommer aldri til å jobbe turnus igjen. 

Selvfølgelig kan jeg savne det å kunne sove lenge, eller ha fri midt i uka. Men det veier ikke opp for dårlig søvn og å “alltid” være på jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har søvnproblemer og trenger i tillegg en forutsigbar hverdag. Jeg har utfordringer med å planlegge, derfor må jeg ha det «enkelt» og alltid vite når jeg skal jobbe. Det gjør meg ingenting å jobbe på kvelden i seg selv, men hvis jeg f eks er ferdig kl 22 om kvelden så får jeg ikke sove. Uansett hvor rolig vakten har vært. 

Jeg går ikke tilbake til turnus nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnproblemer og at jeg "aldri" kunne være tilstede på fotballkamper, turneringer, bursdager osv. Viktig for meg å være tilstede i ungenes liv og jeg følte jeg gikk glipp av veldig mye.

Ulempen: er egentlig B-menneske, så det var krevende å starte i en dagjobb med oppstart kl 08.00. Har gått seg til og jeg går aldri tilbake til turnus. 

Anonymkode: 51f1d...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare jobbet i helsevesenet en sommer, og er så glad for at turnus ikke er vanlig innen mitt egentlige yrke. Syntes det var dritt å ha seinvakt når jeg uansett våknet klokka sju på morgenen og bare måtte gå og vente på å dra på jobb. Syntes også sein-tidligvakter var helvete på jord og klarer ikke å fatte hvordan man ikke har rett på ett eller annet ubekvemtillegg for det. 

Anonymkode: 1d8dc...90d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet både 3-delt og 2-delt turnus i flere år, men søvnproblemene bare økte ettersom årene gikk. Hadde jeg kveld-dag så ble det null søvn, nedskjæringer gikk ut over samvittigheten, dårlig bemanning og mye ansvar da jeg var alene om ansvaret på avdelingen, dårlig ledelse, mindre fagmiljø osv.. Årsakene var mange, men jeg skjønte at det ikke kom til å bli bedre med tiden. Heller motsatt.. 

Jeg kommer aldri til å jobbe turnus igjen. Jeg er storfornøyd med kontorjobb og mer overskudd i hverdagen. 

Anonymkode: 913ca...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere med dagjobb når man er alene med barn. Også er det veldig deilig å ha fri i helgene og alle røddagene.

Anonymkode: 91d26...99a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet ren nattevaktstilling i mange år uten problemer. Helt til jeg plutselig sluttet å få til å sove etter nattevakt. Jeg kunne ha 5 netter i slengen uten noe særlig mer enn noen få timer søvn de 5 døgnene. Jeg ble til slutt et veldig utrivelig menneske å ha rundt seg. Gikk over til D/A, men kom til slutt over en 07.30-15.00 jobb man-fre. Aldri mer skal jeg jobbe turnus. Alt for godt å ha fri i helgene. Pengene er ikke verdt det for min del. 

Anonymkode: e8742...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med søvn og er avhengig av gode rutiner for at jeg skal kunne sove ordentlig, det er vanskelig med kveldsvakt til 23 og på vakt igjen 07:30. Trives også  bedre med å ha fri i helgene, foretrekker det, fremfor å ha fri en hverdag fordi jeg har helgevakter senere samme uke. 

Anonymkode: c7c4d...74e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Slettet.

Ser tråden gjelder helsevesen, der har ikke jeg jobbet selv om jeg har jobbet turnus...

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus har på et sett og vis deilig: bedre lønn og nattevakter. Jeg elsket nattevakter. God lønn og minimalt med arbeid. Og å ha fri midt i uka var digg. Lettere å avtale ting som ikke kan gjøres i helgene, f.eks veterinærtimer.

Men! Jeg elsker jul, og jeg ville ha fri hver eneste julaften. Jeg mislikte senvakter. Jeg ser ikke vitsen med seinvakter; jeg går bare og venter på å gå på jobb. Sov dårlig gjorde jeg også, og fikk dårlig samvittighet om jeg sov lenge for da hadde jeg ikke mange timene før jobben begynte. Å jobbe helg var kjipt. Og selve arbeidet var ikke noe for meg(sykehjem), så nå jobber jeg kun dag, og det er helt ok.

Anonymkode: 454b0...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest pga arbeidstidene. Passet ikke lenger inn i livet og hverdagen, så fikk meg dagjobb med fri i helgene. Nå jobber jeg mens ungene er på skole/bhg/sfo, og det er helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har jobbet både 3-delt og 2-delt turnus i flere år, men søvnproblemene bare økte ettersom årene gikk. Hadde jeg kveld-dag så ble det null søvn, nedskjæringer gikk ut over samvittigheten, dårlig bemanning og mye ansvar da jeg var alene om ansvaret på avdelingen, dårlig ledelse, mindre fagmiljø osv.. Årsakene var mange, men jeg skjønte at det ikke kom til å bli bedre med tiden. Heller motsatt.. 

Jeg kommer aldri til å jobbe turnus igjen. Jeg er storfornøyd med kontorjobb og mer overskudd i hverdagen. 

Anonymkode: 913ca...ae1

Jeg jobber 3-delt turnus i et annet fagfelt. Har gjort det i 11 år og merker det på helsen. "Drømmen" er en kontorjobb 8-16. Men litt vanskelig å få slike jobber med kun vgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (24 minutter siden):

Edit: Slettet.

Ser tråden gjelder helsevesen, der har ikke jeg jobbet selv om jeg har jobbet turnus...

Du kan svare likevel :)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde dager, jul og helg var grunnen min.

Selv med mye fri, så hjelper det lite å ha fri midt i uka, når selskaper/fester/hendelser skjer i helga.

Selv om jeg har lite sosialliv, klarte alltid slike hendelser å skje når jeg jobbet helg, og bytting fungerer dårlig, da man fortsatt har andre vakter det skal passe sammen med.

Elsker også jul, og ja man kan ikke ha fri hvert år, slik er det, alle må ta sin del. Og det er dritt kjipt å ikke være hjemme med familie på jul.

Røde dager savnet jeg. Når alle snakker om 17 mai, påske? Himmelspretten. Alt det de skal, og ja for meg er det helt vanlige dager, bare litt mer lønn 😕

Søvn var også en faktor, det å snu over til dag var grusomt. Switche mellom kveld og natt gikk greit, men dag det var vanskelig. Jeg er nok mer et B mennesket. Men fungerer nå med dagtid stilling et annet sted for jeg også klarer å rette meg etter rutiner. Men da må jeg få lov til å følge rutinene med søvn; leggetid og når jeg står opp.

Anonymkode: c8a12...450

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Turnus, helsevesen, dag, natt og kveld....sånn går nu dagan.

Noen liker det...andre får søvnproblemer og helseutfordringer.

Du som har aktivt valgt å gå bort fra turnus,  hva var årsaken(e)? 

Kommer du noen gang til å gå tilbake til turnusarbeid igjen?

2 tette små barn. Ønsket mer frihet for barna, og dagtidsarbeid, ikke helg, helligdagsfri.. 

Ønsker absolutt å gå tilbake til turnus når barna er større. 

Anonymkode: 41aad...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan svare likevel :)) 

Okei :) 

Først av alt valgte jeg turnus bort fordi muligheten bydde på det. Men turnus var ikke bra for meg.

Enten måtte jeg sove meg opp til eller så måtte jeg sove meg opp fra nattevakt. Det spiste opp mye av dagene.

Det verste var kveldsvaktene. Gikk hele formiddagen og ventet på å gå på jobb, oppmøte midt i middagstiden, jobbing hele ettermiddag og kveld, for så hjem for å sove. Men når jeg kom hjem så var hjernen min på høygir, så jeg måtte bruke noen timer av natta for å roe ned. Greit nok hvis jeg hadde fri eller kveldsvakt dagen etter, men nesten etter hver kveldsvakt hadde jeg dagvakt så det ble minimalt med søvn mellom vaktene. Det gjorde at jeg måtte ty til alkohol og melatonin for å jekke kroppen ned for å få meg noen timer på øyet. Tidvis ofte og mye. Ikke bra i det hele tatt! 

Og fordi jeg nesten alltid var margtrøtt på dagvaktene pga turnus og dårlig søvn, så måtte jeg hjem for å sove litt etter dagvakta også.

Jeg trodde jeg behersket det godt. Jeg jobbet jo slik i mange år, og hadde sverget til at turnus var tingen for meg. Men fakta er at jeg var helt zombie, var aldri uthvilt, sov mye på dagtid når andre var våkne og det tæret på helsa. 

At jeg i tillegg følte jeg gikk glipp av verden utenfor pga turnusen, herav at jeg måtte jobbe høytider også (julevaktene var sensitivt for meg), samt aldri fikk noe helgefølelse, så ser jeg i ettertid at turnus var egentlig et levende mareritt for meg.

Jeg fikk et nytt liv med dagjobb og faste rutiner på alt. Har ikke drukket alkohol og tatt melatonin siden ;) 

Så kommer aldri til å gå tilbake til turnus igjen. Aldri. Ikke for 2 mill i året engang.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker meg vekk fra turnus nå pga alle de allerede nevnte årsakene. Barn, livet. Senvakter og gå glipp av fotballkamper og fremføringer, helgevakter som alltid treffer når det skjer noe spesielt, og ikke minst JUL. Den beste tiden i året. Orker ikke tanken på usikkerheten rundt om det blir min tur neste gang hvert eneste år. 

Fungerer særs dårlig i tredelt turnus og holder helt alvorlig på å gå på veggen. I tillegg er det så enormt mange søkere på dagtidsstillinger at jeg gir snart opp hele greien. Blir skikkelig motløs av tanken på å gå turnus mange år til. Skjønner ikke de som har gått i tredelt turnus i 25 år.

Anonymkode: cd8e8...5bd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søker meg vekk fra turnus nå pga alle de allerede nevnte årsakene. Barn, livet. Senvakter og gå glipp av fotballkamper og fremføringer, helgevakter som alltid treffer når det skjer noe spesielt, og ikke minst JUL. Den beste tiden i året. Orker ikke tanken på usikkerheten rundt om det blir min tur neste gang hvert eneste år. 

Fungerer særs dårlig i tredelt turnus og holder helt alvorlig på å gå på veggen. I tillegg er det så enormt mange søkere på dagtidsstillinger at jeg gir snart opp hele greien. Blir skikkelig motløs av tanken på å gå turnus mange år til. Skjønner ikke de som har gått i tredelt turnus i 25 år.

Anonymkode: cd8e8...5bd

Da er vi to. Det er jo helt umulig å komme gjennom nåløyet på slike stillinger😩

Anonymkode: b356e...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...