Gå til innhold

Er det huseier eller leieboer sitt ansvar?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi leier en leiliget hvor vasken på kjøkkenet har blitt helt tett, dvs verken plumbo eller rensing av rørene rett under vasken hjelper. :forvirret:

En av de jeg bor sammen med mener dette er huseiers ansvar å fikse, mens jeg mener vi har skyld i det selv (selv om det skal mye til å tette rørene såå mye på den tiden vi har bodd her.) Dessuten vil jeg nødig "mase" eller "forstyrre" huseieren med ting hun på en måte ikke har noe med.

Hvem har rett?

(Og eventuelt hva kan gjøres med dette forferdelige problemet? :sur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at dette er huseiers ansvar og ordne opp i. Og hvis det har gått så langt at plumo og slike ting ikke fungerer, er det vel ikke annet å gjøre enn å kontakte rørlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at dette er huseiers ansvar siden vanlig plumo mm ikke fungerer.

Gi beskjed om dette snarest mulig slik at ev. skader begrenses. Er dere for trege og det har oppstått skader pga det så blir dere ansvarlig.

Huseier skal ordne opp, men viser det seg at årsaken til at det ble tett er leieboers, så kan huseier kreve utgiftene dekket.

La oss si at du kastet ob, bind og bomullspinner i do og denne tetter seg og det flyter over. Huseier må ordne opp. Du må betale for det er helt klart at du har gjort noe du ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leietaker har ansvar for vanlig vedlikehold bl.a. av servanter, vannklosettskåler og badekar, i tillegg til oppstaking av avløpsrør til egen vannlås.

Når det er sagt, så skader det ikke å ringe huseier dersom det er noe. Dersom det ligger utenfor leiligheten kan det være noe en annen leieboer gjør som gjør at det er tett hos dere.

Jeg er husvert selv, og så lenge jeg bodde i byen kom jeg gjerne innom dersom leieboerene hadde noen problemer selv om det ikke lå innenfor min vedlikeholdsplikt. En huseier er interessert i at alt er tipp topp i leiligheten han leier ut, så jeg synes du skal varsle han og fortelle at du har prøvd en del, men nå funker det ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier en leiliget hvor vasken på kjøkkenet har blitt helt tett, dvs verken plumbo eller rensing av rørene rett under vasken hjelper.  :forvirret:

En av de jeg bor sammen med mener dette er huseiers ansvar å fikse, mens jeg mener vi har skyld i det selv (selv om det skal mye til å tette rørene såå mye på den tiden vi har bodd her.) Dessuten vil jeg nødig "mase" eller "forstyrre" huseieren med ting hun på en måte ikke har noe med.

Hvem har rett?

(Og eventuelt hva kan gjøres med dette forferdelige problemet?  :sur: )

Som leietaker er du pliktig til å holde rør åpnet. de virket da du flyttet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier en leiliget hvor vasken på kjøkkenet har blitt helt tett, dvs verken plumbo eller rensing av rørene rett under vasken hjelper.  :forvirret:

Hvem har rett?

(Og eventuelt hva kan gjøres med dette forferdelige problemet?  :sur: )

Plumbo behøver ike være noe hokus pokus for virkelige tette rør. har du prøvd med slik sugekopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen! (Trådstarter her)

Takk for alle svar jeg har fått! Men jeg må si jeg er fortsatt veldig usikker på hva vi skal gjøre. Nå mener de jeg bor sammen med at det ikke er avløpet som er tett, men at pakningene lekker(?) Det skjønner jeg ikke helt, for det har jo aldri lekket ut vann under vasken, men vi får se hva som skjer senere. Regner med at de oppdager at det er avløpet som er tett. :lol:

Jeg ser fortsatt på det som vårt problem, ikke huseierens.

Men frustrerende å ikke kunne bruke vannet, oppvaskmaskinen eller vaskemaskinen - JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har gått så langt at du ikke tør bruke vannet, oppvaskmaskina eller vaskemaskina, da har det allerede gått for langt. Du må finne en løsning NÅ både for å hindre følgeskader og for å berolige deg selv.

Dersom plumbo ikke hjelper kan du prøve en annen avløpsåpner. Selv har jeg brukt en som heter Mudin som er veldig god. Den får du kjøpt i rørleggerbutikker (badebutikker) og på byggevarebutikker. Er det helt tett, kan du gjerne bruke hele flaska, la det stå over natta og helle kokende vann ned i sluket etterpå (fra ovnen, ikke fra springen. Viktig at det første er helt varmt).

Dersom det ikke funker kan kanskje en stakefjær være løsningen. Da kan du i alle fall finne ut hvor langt ned problemet sitter. Er det utenfor din leilighet er ikke problemet ditt.

Dersom ikke noe av dette hjelper er det på høy tid å ringe til rørlegger. De som har kortest ventetid er også ganske dyre.

Dersom det skulle vises seg at det ligger utenfor din leilighet, så er huseier ansvarlig for det. Men han skal alltid ha muligheten til å prøve å rette opp i feilen før ekstern hjelp blir tilkalt. Så jeg synes du skal prøve å ringe han fort.

Jeg hadde selv en leieboer som hadde problem med et sluk, og da skaffet jeg avløpsåpner og rørlegger så fort jeg fikk vite om problemet. (Som viste seg å være bind og tamponger for mange år i en kloakk kum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er røreme gamle? hvis det er problemet må du tilkalle mannen med høytrykksspyleren. Og da burde vel strengt tatt huseier betale, siden du ikke er skyld i de tette rørene når det er grums som har bygget seg opp over mange år.

og så må dere for all del slutte å bruke plumbo og andre etsende avløpsåpnere. Rørlegere hater dette produktet, siden det ved tett rør bare er med på å tett mer igjen, og når rørleggeren åpner rørene får han all den etsende plumboen på hendene. Jeg har snakket med flere rørleggere som har fortalt meg dette, og det er like ille med flytende som pulverplumbo.

Det rørleggerne anbefaler er å heller vedlikeholde rørene ved å helle flytende sun maskinoppvask i sluket innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Dette er en av de tingene som følger med når man leier ut, ring husverten og spør om han kan ordne det. Huseier vil vanligvis sette pris på at dere ikke gjør for mange kreative forsøk på å fikse saken selv,siden det ofte kan gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere kan ta kontakt med huseierforeningen eller leietakerforeningen og få svar på hva som er korrekt. huseierene har fått flere nye plikter i løpetav de siste årene innen utleie. det er huseiers ansvar at alt i leiligheten fungerer som det skal, leietaker er ansvarlig for skade som de måtte påføre leiligheten. leietaker er ikke ansvarlig for naturlig slitasje over tid.

så lenge dere ikke har ødelagt rørene og tettet dem til selv, er det huseiers ansvar å sørge for at disse fungerer. men for at huseier skal ha mulighet til det, må leietaker si fra med en gang problemet oppstår. unnlater dere det, og det oppstår skader som følger av at ting ikke fungerer som de skal, blir dere erstatningsansvarlige siden dere har unnlatt å si fra. de fleste huseiere er interessert i å rette opp skade på eiendom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på siden kanskje, men bror er rørlegger og anbefaler absolutt ikke plumbo. Dersom det åpner tettheten med en gang, løser deg seg bra. Men problemet er dersom det er veldig tett. Når man da heller på plumbo, og det ikke løser seg, vil plumboen forstene seg der det er tett. Altså bare forverre problemet...

Sånn litt på siden... Jeg visste ikke dette før han sa det. Men er jo logisk da! for pulveret vil jo bare legge seg og forstene seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut, og i mine kontrakter heter det "skader eller truende skader skal straks meldes utleier"

Hvis dette ikke blir ordnet opp i kan det oppstå fuktskader. Når dere ikke melder i fra selv om dere er klar over problemet kan dere bli holdt ansvarlig.

Sannsynligvis er det utleiers ansvar å dekke utgiftene til dette, med mindre skaden skyldes uforsvarlig bruk (bomullsdotter, ob osv som tetter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffegjesten

Tenk om rørene i vannlåsen er gamle og av bly, noe som var vanlig før. Da er Plumbo tingen - da forsvinner hele vannlåsen også. Plumbo er bare kaustisk soda som etser bly. Vær obs. Ingen tette rør fordi røret er borte.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta kontakt med huseier med en gang, uansett hvem sitt ansvar det er, så er det hennes eiendom som har blitt skadet, og det er helt sikkert av hennes interesse å vite at det er problemer som slik det er nå, står uten å bli gjort noe med.

at man ikke vil bry henne unødvendig..... dette er ikke unødvendig.

dere kan ikke bruke vann, det er absolutt ikke unødvendig.

og som andre sier, dersom det ikke blir rettet, så kan det bli større skader, og blir det større skader pga at dere ikke sa ifra/gjorde noe med en gang, så kan dere bli ansvarlige og måtte betale myyyye!

fuktskader, rørskader etc som har fått stå å godgjøre seg lenge, kan bli dyrt.

slutt å gjette på hva det kan være, og begynn å gjøre noe. og start med å informere huseier.

siden du ikke er sikker på hvem som har ansvaret, så si det da.

at det er oppstått ett problem med vannet i forhold til baderom, du er ikke sikker på hvem som står ansvarlig og at du uansett ønsker at hun er informert om saken og kan være med på avgjørelser på hva som gjøres med saken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er huseierens ansvar at ting i leiligheten man leier skal virke når man bor der. Uansett om man har bodd der lenge eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta for all del kontakt med huseier,slik at h*n kan få gjort noe med det!

Jeg har opplevd her at det var lekkasje på toalettet på hybelen.- Men hun som leide sa ingenting, så jeg oppdaget det først når jeg fikk en ekstra "dusj" fra taket i kjelleren! (Jeg låser meg nemlig IKKE inn for å inspisere leiligheten....) Vannskader er dyrt, og er dere sløve med å varsle feil, må dere være med å dekke regningen!

Med mindre feilen skyldes at dere har puttet ting i avløpet som ikke hører hjemme der, er det huseier som har ansvaret for at vann og avløp fungerer.

Kom på en artig historie fra nabohuset for en tid tilbake. Der var hybelboeren i harnisk over at doen gikk tett så ofte og hun var lei av å stake. Huseier fikk tak i rørlegger. Og når hybelboeren kom hjem sto det en stor pappeske med brukte bind og tamponger i gangen hennes merket med en lapp :"Dette skal ikke i toalettet! Venlig hilsen rørleggeren"Kanskje ikke så rart at hun fikk regningen også...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing her, men er det huseiers eller leieboers plikt til å utstyre leilighet med røykvarslere og brannslukkningsapparat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing her, men er det huseiers eller leieboers plikt til å utstyre leilighet med røykvarslere og brannslukkningsapparat?

Huseiers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her!

Takk for alle svar jeg har fått. Nå har heldigvis problemet løst seg. Det viste seg at det ikke var så alvorlig som først antatt og det hjalp med en stakefjær og litt plumbo (som jeg vet mange misliker. det har jeg hørt mange ganger). Vi tok ikke kontakt med huseier denne gangen, men vi gjør nok det neste gang det skjer et lignende (eller et annet) problem..

Og som mange av dere påpeker, slike "småskader" kan bli store om man ikke gjør noe med problemet rask, spesielt må man passe på vannskader og slikt, dette er vi (heldigvis) fullstendig klar over, og vi har ingen hensikt å ødelegge leiligheten selv om vi ikke eier den selv. ;)

Igjen - takk for mange og seriøse svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...