Gå til innhold

Dåp-konfirmasjon-bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man gifte seg i kirken uten å være døpt eller konfirmert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kirken krever at minst en av de som skal gifte seg (altså enten bruden eller brudgommen) er medlem av den norske kirken. Medlemskap forutsetter at man er døpt. Er man ikke døpt må må døpes i voksen alder før man kan bli meldem...

Skrevet

Min mann er hverken døpt eller konfirmert, men jeg er begge deler. Det ble aldri noe spørsmål om dette da vi skulle gifte oss i kirken.

Men jeg vet at min svigerinne fikk "kjeft" av presten da de skulle gifte seg fordi hun ikke ønsket å døpe seg i voksen alder. Presten hadde egentlig ikke noe lyst til å vie dem, men kunne ikke nekte da min bror var medlem av kirken.

Skrevet

Ja til skille av kirke og stat sier nå jeg bare!

Det er så mye styr med kirken hele tiden.....

Skrevet
Min mann er hverken døpt eller konfirmert, men jeg er begge deler. Det ble aldri noe spørsmål om dette da vi skulle gifte oss i kirken.

Men jeg vet at min svigerinne fikk "kjeft" av presten da de skulle gifte seg fordi hun ikke ønsket å døpe seg i voksen alder. Presten hadde egentlig ikke noe lyst til å vie dem, men kunne ikke nekte da min bror var medlem av kirken.

Jo, det kan han.

En prest kan nekte å vie et ektepar der ikke begge er døpt/medlem av den Norske Kirke. Men da finner man alltids en annen prest som ikke har en like sterk personlig overbevisning på akkurat det punktet.

Hva hvis en av oss er medlem i et annet trossamfunn eller tilhører en annen religion?

At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke. Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel i Den norske kirke.

Skrevet
Ja til skille av kirke og stat sier nå jeg bare!

Det er så mye styr med kirken hele tiden.....

Helt uenig. Kirken står for mye av norsk skikk og tradisjon.

La statskirken bestå, hvertfall i disse tider med så mye annen religiøs innflytelse i samfunnet.

Gjest Gjest_Nuwanda_*
Skrevet

Vel, kan jo på en måte forstå prestene.

"Nei jeg er ikke "medlem" her, tror ikke på det kirken står for, har ikke tatt del i kirkens ritualer, vil ikke bli "medlem" her nå, - men vil gjerne gifte meg her..."

Det er litt vanskelig å få bukta og begge endene.. ;)

Skrevet
:kjempesinna: Hvorfor vil dere absolutt gifte dere i kirka hvis dere hverken er døpt eller konfirmert der. Driver dere gjøn og humbug med kirka og kirkelige handlinger? Ja, jeg bare spør.
Skrevet
:kjempesinna: Hvorfor vil dere absolutt gifte dere i kirka hvis dere hverken er døpt eller konfirmert der. Driver dere gjøn og humbug med kirka og kirkelige handlinger? Ja, jeg bare spør.

Dersom ingen er medlem i krika får man ikke gifte seg der, men det kan jo være at EN av dem er det og virkelig ønsker dette (og står for det) men at den kommende ektefellen ikke føler for å være medlem av statskirka av den grunn, men går med på å gifte seg der av hensyn til den andre?

Skrevet

Etter hva jeg har hørt, er det opp til presten. I vår patetiske statskirke kan nemlig hver lille prestef... selv avgjøre. En venn av meg giftet seg i kirken- han er ikke medlem, brudeskvalderet hans var utmeldt. Jeg synes det er ganske hårreisende, men kjærka selger seg selv bare det kommer folk. Mulig fyren står oppført som medlem uten at han vet det, men døpt er han i alle fall ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...