Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Etter en lang ansettelse prosess med 2 intervju og case, spør nå arbeidsgiver etter ny referanse i tidligere jobben min i 5 år siden. Jeg har veldig dårlig erfaring med dem. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg nekte å gir referanse? De har ringt min nåværende sjef og fikk gode tilbakemelding . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan ikke tvinge deg til å gi referanse, men det virker suspekt hvis de vet du har jobbet ett sted og ikke gir de referanse. Hvorfor er referansen dårlig?  

Skrevet
black rose skrev (3 minutter siden):

Hei, 

Etter en lang ansettelse prosess med 2 intervju og case, spør nå arbeidsgiver etter ny referanse i tidligere jobben min i 5 år siden. Jeg har veldig dårlig erfaring med dem. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg nekte å gir referanse? De har ringt min nåværende sjef og fikk gode tilbakemelding . 

Hvis du nekter å gi dem referansen, blir de jo mistenksomme og tenker du har noe å skjule.

Skrevet

Er det ingen på den jobben som kan si noe fint om deg?

Anonymkode: 29682...6c5

Skrevet (endret)

Det er noe med det å være referanse som få tenker på, det er også en test om du duger i jobben din, det vil si den som er referanse-person, rykte etc.. Fåtallet oppegående mennesker gir dårlige referanser, med mindre noen faktisk ikke har gjort en dårlig jobb. Har vedkommende god attest, og vedkommende gir dårlig referanse, vil de tenke det er noe som skurrer med referansepersoner, i beste tilfelle tenker de at du er schizofren. Før eller siden får du et veldig dårlig rykte, fordi dette er noe som handler om essensielle spilleregler i samfunnet. En hindrer ikke folk videre i livet. Proffe mennesker gjør ikke det. Ledere er referanser til folk de ikke liker, gir bare en helt OK beskrivelse av arbeidsoppgaver etc. Sympatier og antipatier, eller utenforliggende hensyn hører hjemme i barnehagen, ikke i det virkelige arbeidsliv.

Men har du virkelig spasert ut av arbeidsplassen, det har gått på tverke etc., så bruker du ikke dem som referanse, så mye selvinnsikt har de fleste. Om noen ikke skjønner det, må du bare si at du helst ønsker at vedkommende bruker noen andre.

Endret av Hoia
Skrevet
black rose skrev (8 minutter siden):

Hei, 

Hva med å ikke gi nummeret til sjefen, men en kollega? Nekter du å gi referanse så kan du si hade bra til jobben . Er jo veldig mange som vil ha 2 referanser

Anonymkode: 096ce...797

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å ikke gi nummeret til sjefen, men en kollega? Nekter du å gi referanse så kan du si hade bra til jobben . Er jo veldig mange som vil ha 2 referanser

Må legge til at du må selfølgelig spørre kollegaen *

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du må bruke noen, så du bare beskjed om.at jeg må bruke dere, og at du går på intervjuer om dagen. Du trenger ikke ringe for hver jobb. 

Skrevet (endret)

Det å være referanse er jo en arbeidsoppgave. Er grunnene utenforliggende, så er det faktisk ikke i tråd med arbeidslivets spilleregler. Det er ikke sånn at man tenker at de man gir best referanse er de en har best venninne-potensiale med. Før trodde jeg det handlet om å bli likt eller ikke likt, det handler utelukkende om å utføre de oppgavene som ligger til jobben din.

Endret av Hoia
Skrevet

Det handlet mest om at jeg ikke var god nok til den jobben og derfor ble jeg høflig bedt om å slutte jobben. Nå skal han sjefen stå som referanse til en lignende jobb . Jeg har utviklet meg i løpet av disse årene , men han husker meg slik jeg var! 

Skrevet

Å nekte en potensiell arbeidsgiver noe høres ikke bra ut. Jeg ville vel forklart situasjonen - fortelle at det oppstod vanskeligheter og at referansen kan bli negativ. Det går jo an å si at man har forandret seg/modnet, noe nyeste referanse vel indikerer, og at man håper på at man får et forsøk, tross for at man kom på tverke med sjefen for noen år tilbake.

Anonymkode: 93989...ae5

Skrevet

Har du mange attester og arbeidsforhold, så skal det litt til for at det stemmer. Du må bare stole på at noen er oppegående, leser mellom linjene, at det er noe rart der, utenforliggende hensyn. 

Skrevet
black rose skrev (1 time siden):

Hei, 

Jeg opplevde en gang å søke ny jobb etter ekstremt dårlig behandling på en jobb. I den tidligere arbeidsplassen var det brudd på arbeidsmiljøloven mange ganger. Det var så ille at min lege meldte de før meg. Jeg ble stadig truet med å få sparken hvis jeg ikke gjorde det eller det. Typ: enten selger du røyk til mindreårige eller så får du sparken. Den slags og verre ting. 

Så jeg manglet attest for 1 års arbeid, jeg var ansatt et sted i kun 1 år og måtte forklare det, jeg måtte forklare hva de ville få høre om de ringte sjefen som referanse. 

Min nye arbeidsplass så bort fra hele den arbeidsplassen. 

Anonymkode: c6350...375

Skrevet

Jeg oppgir ikke forrige jobb jeg hadde som referanse på nye søknader, nettopp fordi jeg ikke vil dem skal ringe dem da det ikke gikk noe bra på den arbeidsplassen men forrige der igjen gikk veldig fint, så setter heller opp dem 😊

Anonymkode: 99993...df9

Skrevet

Om du bruker en jobb i cven din så burde du jo kunne oppgi en god referanse eller attest på dette. Hadde tenkt det skurra om ikke, men om du jobbet en plass for mange år siden (5 år tenker jeg begynner og bli en stund siden ville jeg ikke vært veldig bekymra om du ikke klarer hoste opp en god referanse) det mest relevante er uansett hva du har gjort siste 2-3 årene.

Anonymkode: 8dc4a...360

Skrevet

Det stemmer ikke. Det mest relevante er de jobbene du har utført som samsvarer best med stillingen du har søkt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...