AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Jeg skal søke studier nå. Det står i mellom en master i ernæring og en master i rettsvitenskap. Jeg er så usikker. Jussen føler jeg er det mest fornuftige. Det har jeg garantert jobb og det er ikke en «trend»-utdanning sånn som er ernæring er. Jeg interesserer meg for samfunnsfag, politikk, litteratur/lesing osv. og tror sånn sett utdanninga passer bra for meg. Jeg er dog. redd det blir litt tørt og «hardt». Jeg må også flytte til Tromsø (veldig langt Nord og unna alt av nettverk/familie jeg har) fordi det er eneste studiestedet jeg kommer inn på jussen ved (kommer inn på nordnorskkvota). Ernæring er det jeg er mest interessert i. Jeg har en drøm om å få jobbe med folkehelse, matvareindustrien, fedmeepidemi, genmodifisert mat, spiseforstyrrelser e.l. Synes dette er et utrolig spennende felt, og dette er et studie jeg drømmer om å ta en doktorgrad i. Studerer jeg ernæring kan jeg også flytte til Oslo(en by jeg er veldig glad i) og bo gratis hos min mormor. Det som holder meg igjen her opplever mye fordommer til utdanninga. Det er så «i vinden» og «alle» skal bli det. Er også redd det blir vanskeligere å få jobb som ernæringsfysiolog enn som jurist. Matte er et fag jeg ikke er så glad i. Dette tror jeg jeg møter mer i ernæringsstudiet enn i jussen. Jussen er det mest fornuftige, noe jeg interesserer meg for og det blir lettere å få jobb. Utvekslingsmulighetene her er også mye større enn ved ernæring. Jeg må dog flytte langt vekk, og til en by jeg ikke har noe forhold til eller spesielt lyst til å bo i. Ernæring er jeg virkelig interessert i og synes er kjempespennende. Studerer jeg dette kan jeg flytte til byen jeg vil, og bo tilnærmet gratis. Motargumentene er at det er en «trendutdanning» og jeg er redd det blir vanskelig å få jobb i fremtiden (i forhold til som jurist). Her blir det nok en del matematikk (kanskje mer enn på jussen), noe jeg ikke er så glad i. Hodet sier juss mens magen sier ernæring… Hva bør jeg velge? Anonymkode: db101...702
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Du må tenke arbeidsmarked og hva du vil jobbe med. Utdanningen er så vidt et hump på veien - du skal studere i 5 år men jobbe i 40. Tror det er værre å få jobb med ernæring, mens som jurist kan du tjene masse penger i det private eller få en stabil, sikker og givende jobb i det offentlige. Ikke sikkert du har lyst til å bo hos en gammel dame i 5 år som student vel? Anonymkode: 5897b...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke sikkert du har lyst til å bo hos en gammel dame i 5 år som student vel? Må poengtere at mormor er mye ute å reiser og har en stor, fin leilighet i en finere bydel sentralt i Oslo. Så å bo der i 5 år har jeg ingen problemer med. ts Anonymkode: db101...702
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Følg hjertet. Du blir aldri god i en jobb du ikke har lyst på. Anonymkode: d3ea2...f24
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Juss er et kjedelig studium, og gir ofte en enda kjedeligere jobb. Svært få blir rike av en juristjobb. Anonymkode: 0e714...561 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 AI kommer til å gjøre kål på en masse juriststillinger innenfor contract law og de må da finne noe annet og gjøre. Ernæring er imidlertid også vanskelig da de fleste jobbene er offentlig og ofte de første som kuttes siden man ikke kan kutte legen eller sykepkeieren. Anonymkode: ee8b0...8e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg skal søke studier nå. Det står i mellom en master i ernæring og en master i rettsvitenskap. Jeg er så usikker. Jussen føler jeg er det mest fornuftige. Det har jeg garantert jobb og det er ikke en «trend»-utdanning sånn som er ernæring er. Jeg interesserer meg for samfunnsfag, politikk, litteratur/lesing osv. og tror sånn sett utdanninga passer bra for meg. Jeg er dog. redd det blir litt tørt og «hardt». Jeg må også flytte til Tromsø (veldig langt Nord og unna alt av nettverk/familie jeg har) fordi det er eneste studiestedet jeg kommer inn på jussen ved (kommer inn på nordnorskkvota). Ernæring er det jeg er mest interessert i. Jeg har en drøm om å få jobbe med folkehelse, matvareindustrien, fedmeepidemi, genmodifisert mat, spiseforstyrrelser e.l. Synes dette er et utrolig spennende felt, og dette er et studie jeg drømmer om å ta en doktorgrad i. Studerer jeg ernæring kan jeg også flytte til Oslo(en by jeg er veldig glad i) og bo gratis hos min mormor. Det som holder meg igjen her opplever mye fordommer til utdanninga. Det er så «i vinden» og «alle» skal bli det. Er også redd det blir vanskeligere å få jobb som ernæringsfysiolog enn som jurist. Matte er et fag jeg ikke er så glad i. Dette tror jeg jeg møter mer i ernæringsstudiet enn i jussen. Jussen er det mest fornuftige, noe jeg interesserer meg for og det blir lettere å få jobb. Utvekslingsmulighetene her er også mye større enn ved ernæring. Jeg må dog flytte langt vekk, og til en by jeg ikke har noe forhold til eller spesielt lyst til å bo i. Ernæring er jeg virkelig interessert i og synes er kjempespennende. Studerer jeg dette kan jeg flytte til byen jeg vil, og bo tilnærmet gratis. Motargumentene er at det er en «trendutdanning» og jeg er redd det blir vanskelig å få jobb i fremtiden (i forhold til som jurist). Her blir det nok en del matematikk (kanskje mer enn på jussen), noe jeg ikke er så glad i. Hodet sier juss mens magen sier ernæring… Hva bør jeg velge? Anonymkode: db101...702 Du skal velge det du har best sjanse på å få jobb i! Anonymkode: 95054...6ce
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Ernæring er det jeg er mest interessert i. Jeg har en drøm om å få jobbe med folkehelse, matvareindustrien, fedmeepidemi, genmodifisert mat, spiseforstyrrelser e.l. Synes dette er et utrolig spennende felt, og dette er et studie jeg drømmer om å ta en doktorgrad i. Studerer jeg ernæring kan jeg også flytte til Oslo(en by jeg er veldig glad i) og bo gratis hos min mormor. Det som holder meg igjen her opplever mye fordommer til utdanninga. Det er så «i vinden» og «alle» skal bli det. Er også redd det blir vanskeligere å få jobb som ernæringsfysiolog enn som jurist. Matte er et fag jeg ikke er så glad i. Dette tror jeg jeg møter mer i ernæringsstudiet enn i jussen. Anonymkode: db101...702 Er selvsagt lov å drømme, men tilnærmet umulig å vite om man ønsker å ta doktorgrad før man har forsøkt å studere på universitet og selv etter man har fullført en mastergrad så vet de færreste hva de går til når de starter på en doktorgrad. Jeg skriver ikke dette for å ta fra deg drømmene dine. Men jeg tror når man vurderer hva man skal studere så bør man vurdere om man vil trives om ikke får en av toppjobbene etter endt studie. Samme gjelder selvsagt for jus. Man bør ikke studere jus om man kun ser for seg å få en av toppjobbene der. Anonymkode: 82917...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 Jeg ville valgt det jeg er mest interessert i, for deg høres det ut som ernæring. Som regel vil det løse seg mtp jobb dersom du er fleksibel! Anonymkode: fa029...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 Har du snitt til å komme inn på medisin med NN-kvoten? Det er mer og mer fokus på forebygging i medisin nå til dags, så din interesse kunne definitivt dyrkes med den utdanningen. Anonymkode: edabc...bf2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er selvsagt lov å drømme, men tilnærmet umulig å vite om man ønsker å ta doktorgrad før man har forsøkt å studere på universitet og selv etter man har fullført en mastergrad så vet de færreste hva de går til når de starter på en doktorgrad. Jeg skriver ikke dette for å ta fra deg drømmene dine. Men jeg tror når man vurderer hva man skal studere så bør man vurdere om man vil trives om ikke får en av toppjobbene etter endt studie. Samme gjelder selvsagt for jus. Man bør ikke studere jus om man kun ser for seg å få en av toppjobbene der. Anonymkode: 82917...6e8 Selvfølgelig. Tar ikke ernæringsutdanningen for å skulle ta doktorgrad. Å få jobbe med forskning på matvareindustrien/fedmeepidemi er en fjern drøm innenfor ernæringsfeltet. Synes også å jobbe med ernæringsveiledning til mennesker på eldrehjem, sykehus, enheter for spiseforstyrrelser o.l. virker spennende - og det er derfor jeg kunne tenke meg utdanningen. Ikke utelukkende for å ta doktorgrad, da jeg skjønner at dette krever svært mye innsats og er veldig ambisiøst å drømme om. ts Anonymkode: db101...702
Bigote Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Ernæring er det jeg er mest interessert i. Her har du svaret ditt
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig. Tar ikke ernæringsutdanningen for å skulle ta doktorgrad. Å få jobbe med forskning på matvareindustrien/fedmeepidemi er en fjern drøm innenfor ernæringsfeltet. Synes også å jobbe med ernæringsveiledning til mennesker på eldrehjem, sykehus, enheter for spiseforstyrrelser o.l. virker spennende - og det er derfor jeg kunne tenke meg utdanningen. Ikke utelukkende for å ta doktorgrad, da jeg skjønner at dette krever svært mye innsats og er veldig ambisiøst å drømme om. ts Anonymkode: db101...702 Jeg har bachelor i matteknologi, og har jobbet i flere av de største produksjonsbedriftene, og jeg har enda ikke møtt en med utdanning kun innenfor ernæring. Alle har enten utdanning innenfor matteknologi, matvitenskap eller har fagbrev. Noen har utdanning i ernæring i tillegg. Prøv å søk opp på finn hvor mange jobber det er hvor det er ønskelig med master i ernæring, og se hvordan arbeidsmarkedet ser ut og om det er jobber du kunne tenkt deg. Anonymkode: 25459...123 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #14 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 16.46): AI kommer til å gjøre kål på en masse juriststillinger innenfor contract law og de må da finne noe annet og gjøre. Ernæring er imidlertid også vanskelig da de fleste jobbene er offentlig og ofte de første som kuttes siden man ikke kan kutte legen eller sykepkeieren. Anonymkode: ee8b0...8e7 Basert på at du ikke var smart nok til å bruke det norske ordet kontraktsrett, tror jeg ikke du har den kompetansen som kreves til å kunne forutse hvordan AI kan erstatte jurister i fremtiden. Kontraktsrett dreier mye om tolkning av kontrakter, hvor man begynner i ordlyden, men også må supplere med andre tolkningsmomenter. Det er ingen grunn til å frykte at en AI-bot vil gjøre dette bedre enn et menneske. Anonymkode: d27d2...c5f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #15 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Basert på at du ikke var smart nok til å bruke det norske ordet kontraktsrett, tror jeg ikke du har den kompetansen som kreves til å kunne forutse hvordan AI kan erstatte jurister i fremtiden. Kontraktsrett dreier mye om tolkning av kontrakter, hvor man begynner i ordlyden, men også må supplere med andre tolkningsmomenter. Det er ingen grunn til å frykte at en AI-bot vil gjøre dette bedre enn et menneske. Anonymkode: d27d2...c5f Det er mange som sier jurister blir byttet ut med AI etter hvert, men de vet stort sett ikke hva vi holder på med. Det skjer sikkert en gang i fremtiden, men det blir lenge til. Anonymkode: 95c09...a41
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #16 Skrevet 28. februar 2024 Du er heldig som har noe du brenner for! Jeg tenker at du bør velge ernæring, spesielt siden du kan tenke deg å jobbe innenfor akademia. Og det kommer fra en som studerer juss. Jusstudiet er ganske tørt, mengden pensum helt overveldende og eksamensordningen de har ved UiT (samme som ved UiO) gjør meg sliten og stresset. Så klart er det også positive sider ved studiet, jeg liker godt problemløsing, så når man får det til er det gøy å løse oppgaver. Det sosiale miljøet her er bra. Men jeg hadde nok ikke valgt dette studiet igjen, rett og slett fordi jeg ikke føler at alt strevet er verdt det (juristlønnen er ikke så høy, med mindre man blir advokat eller andre juristjobber som krever veldig gode karaktererer fra studiet). Det er mye karakterpress (ikke alle kjenner like mye på det selvsagt, men vi er mange som kjenner på det). Studiet er ganske tungt og som sagt enorme mengder pensum, noe som også gjør at jeg ikke kan jobbe så mye ved siden av studiet og føler ikke jeg har så mye fritid. Anonymkode: 8de98...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå