AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Hei legger ved bilde som viser 2 forskjellige lufteventiler/lufteluke og den ene sitter i veggen i stuen mens den andre er i badet over dusjen. jeg bare lurer på om jeg kan lukke begge too? Eller vil dette føre til konsekvenser? Kan man lukke Alle luftluker og ventiler som sitter I vegg /Tak og bare bruke vindusventiler? jeg lufter bade 12 timer ved åpne vinduet. og begge vindusventilene er åpne. men jeg er bare redd for at det har ført til at ventilasjonen inni veggene er ødelagt fordi jeg har tettet disse 2 og en til i et annet toalet men der er det godt med luftgjennomstrømning. Anonymkode: 4e6eb...dd1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Denne er over dusjen i badet Anonymkode: 4e6eb...dd1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Faren ved å tette ventiler i et bygg som ikke har balansert ventilasjon er at fukt bygger seg opp over tid og fører til fuktskader, dugg, mugg og råte. De fleste venner seg til sitt eget inneklima, også når dette er dårlig. Mugg og råte vil derfor oppstå før de fleste merker at boligen har et inneklima som er dårlig. En moderne bolig skal - som en generell tommelfingerregel - ha utskifting av ALL inneluft hver andre time. Du sier du lufter hver 12. time. Det er 6 ganger så sjeldent som du bør skifte ut inneluften din - som et absolutt minimum. Så kan vi anta at siden du bor i et eldre bygg så kommer *noe* luft gjennom dårlig isolerte vegger, vinduer og dører. Men likevel: forsøk å lufte hver 2. time når du eller andre er i boligen. I tillegg til å ha ventilene åpne. Og, du? Husk at ventiler skal vaskes, tørkes støv av og skiftes filter på 1-2 ganger i året som et minimum. Og husk å føre tilsyn med kanaler tilhørende ventilene og vedlikeholde og vaske dem ved behov. Anonymkode: 997a5...7d3 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Faren ved å tette ventiler i et bygg som ikke har balansert ventilasjon er at fukt bygger seg opp over tid og fører til fuktskader, dugg, mugg og råte. De fleste venner seg til sitt eget inneklima, også når dette er dårlig. Mugg og råte vil derfor oppstå før de fleste merker at boligen har et inneklima som er dårlig. En moderne bolig skal - som en generell tommelfingerregel - ha utskifting av ALL inneluft hver andre time. Du sier du lufter hver 12. time. Det er 6 ganger så sjeldent som du bør skifte ut inneluften din - som et absolutt minimum. Så kan vi anta at siden du bor i et eldre bygg så kommer *noe* luft gjennom dårlig isolerte vegger, vinduer og dører. Men likevel: forsøk å lufte hver 2. time når du eller andre er i boligen. I tillegg til å ha ventilene åpne. Og, du? Husk at ventiler skal vaskes, tørkes støv av og skiftes filter på 1-2 ganger i året som et minimum. Og husk å føre tilsyn med kanaler tilhørende ventilene og vedlikeholde og vaske dem ved behov. Anonymkode: 997a5...7d3 Hvordan vet man om man har balansertventilasjon Eller ikke? Anonymkode: 4e6eb...dd1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan vet man om man har balansertventilasjon Eller ikke? Anonymkode: 4e6eb...dd1 Du ser det på ventilene. Du har bare naturlig ventilasjon, ikke balansert eller mekanisk. Og når du kun har en ventil over dusjen og ikke noe som trekker fuktigheten ut utenom den, bør den absolutt stå åpen. Anonymkode: 79aeb...4c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå