Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til hytta i Sverige i palmehelgen..jeg jobber 50% og er 50% sykemeldt. Planen er å øke mot sommer. Jeg jobber ma ,tirs, onsdag. 

Drar til hytta torsdag til søndag. 

Sjefen sier jeg må avspasere torsdag og fredag. Men da er jeg jo ikke på jobb. Er dette rett?

Anonymkode: a6abd...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal til hytta i Sverige i palmehelgen..jeg jobber 50% og er 50% sykemeldt. Planen er å øke mot sommer. Jeg jobber ma ,tirs, onsdag. 

Sjefen sier jeg må avspasere torsdag og fredag. Men da er jeg jo ikke på jobb. Er dette rett?

Forstår ikke spørsmålet. 

Anonymkode: c4ff7...2f0

Skrevet

Forstår heller ikke spørsmålet. Spør fagforeningen eller nav. Jeg trodde du må avspasere eller bruke feriedager når du skal til utlandet. Da jeg var sykemeldt kunne jeg ikke reise til utlandet uten å få trekk i sykemeldingen.

Anonymkode: 5dc22...3b5

Skrevet

Hei 

Hvilken type jobb har du ?

skulle du opprinnelig jobbet noen av de dagene ?

Anonymkode: 09111...e1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, du har ikke lov til å reise til utlandet mens du er sykemeldt. 

Skrevet

Sjefen din har jo ikke noe med hva du gjør på dagene du er sykemeldt? Men det kan være du bør ha avtale med fastlegen din at hytteturer til Sverige er greit for din helse, hvis arbeidsgiver snakker med nav, og nav tar seg tid til å undersøke.

Anonymkode: 82e24...f8f

Skrevet

Hvis du skal reise til ut av Norge når du er sykemeldt må du kontakte nav, du må fylle ut et skjema. Det bruker å gå helt fint :-).

Anonymkode: 09111...e1d

• Nyttig 2
Skrevet
Traktor skrev (Akkurat nå):

Jo, men det må avtales. Det holder at sykemelder er enig i at det går fint.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du jobber ikke tors-fre og kan bruke dagene som du ønsker uten å måtte ta ferie, avspasering e.l.

• Liker 1
Skrevet

Innad i eøs er det fult lovlig å reise som sykmeldt.

Anonymkode: 6deac...625

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Flere skriver at man ikke ikke dra til utlandet som sykemeldt. Man kunne ikke det før, nå kan man dra hvor man vil innenfor EØS. Du kan altså dra til Sverige uten problem. Og nei, du selvfølgelig ikke avspassere torsdag og fredag. Sjefen din har ingenting med hva du gjør dagene du er sykmeldt. Men hvis du har økt arbeidsmengden din før du drar og da egentlig skal jobbe, nå du du 

Anonymkode: 659b6...581

• Liker 4
Skrevet
Traktor skrev (3 minutter siden):

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Her er hva NAV sier om den saken:

Sitat

Skal du reise utenfor eller innenfor EØS?

Hvis du er EØS-borger og skal reise til et land innenfor EØS, trenger du ikke søke NAV på forhånd, men du må sjekke at reisen er forenelig med pliktene du har som sykmeldt slik som de er beskrevet ovenfor. 

Hvis du reiser utenfor EØS, har du i utgangspunktet ikke rett til sykepenger. Du kan likevel søke NAV om å få beholde sykepengene i 4 uker i løpet av en 12 måneders periode. Hvis du vil være sikker på svaret, bør du søke før du reiser. Gå til søknad om å beholde sykepenger utenfor EØS.

Hvis ikke du har avtalt oppfølging eller møter de aktuelle dagene, så tror jeg nok ikke arbeidsgiver kan kreve at du avspaserer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du man-fre jobb? Da jobber du jo det du skal den uken og er syk torsdag og fredag. Vi får forresten ikke lov til å avspasere/flexe når vi er sykemeldte, må i så fall bruke feriedager. 

Anonymkode: d8d76...ff7

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det fordi du ikke har fått sykemld for den perioden ennå? Hvis du har planlagt fri da så mener kanskje arb giver at du må bruke avspasering eller ferie de dagene? Men det er jo litt sært da siden du vet at du mest sannsynlig er sykemeldt da? 

Anonymkode: d8d76...ff7

Skrevet

Hvorfo og hvordan vet arbeidsgiver at du skal på hytta?

Anonymkode: 369b2...190

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Arbeidsgiver kan vel sette deg opp på jobb de dagene det er mest nødvendig for jobben, men om dere har avtale om at du skal jobbe mandag, tirsdag og onsdag så har du jo allerede jobbet de prosentene du skulle den uka 👍🏻

Anonymkode: 6e7a6...a2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår heller ikke spørsmålet. Spør fagforeningen eller nav. Jeg trodde du må avspasere eller bruke feriedager når du skal til utlandet. Da jeg var sykemeldt kunne jeg ikke reise til utlandet uten å få trekk i sykemeldingen.

Anonymkode: 5dc22...3b5

Selvsagt kan du forlate landet. Hvorfor tror du at du ikke kan det? :klo: 

Ts: Hvor du er og hva du gjør Tor-man er ikke noe arbeidsgiver har noe med, gitt at du ikke arbeider de dagene. Så hvorfor formidlet du at du skulle noe til arbeidsgiver? Å spørre om «fri» en dag man ikke arbeider er som å spørre om det er ok at man tar fri søndag når man aldri har arbeidet søndager. Irrasjonelt.

Uansett: som arbeidstaker er det din plikt å ha satt seg inn i ikke bare dine rettigheter men også dine plikter. Les relevant lovverk for ditt liv. Og les ALT relevant lovverk. Og les jurister betraktninger av lovverket, og nylige dommer. Som et absolutt minimum. 

Anonymkode: fb4c7...ff5

Skrevet

Hvis du er SM tors og fre trenger du ikke avspasere selv om du drar på ferie.

Skrevet

Sjefen din har jo ikke noe med hva du gjør på dagene du er sykemeldt? Men det kan være du bør ha avtale med fastlegen din at hytteturer til Sverige er greit for din helse, hvis arbeidsgiver snakker med nav, og nav tar seg tid til å undersøke.

Nav bryr seg ikke så lenge du er innenfor EØS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...