AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Finnes det noe tidlige tegn på at en mann har tendensen til kvinne mishandling? Fysisk og eller emosjonelt? Jeg faller mye for sånne og de for meg, vil unngå samme feil igjen. Anonymkode: 85642...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Hvis du ofte faller for menn som mishandler så bør du gå å prate med en psykolog og finne ut av hvorfor du gjør det. Mange av de har sikkert visse likheter som gjør at du faller for de, og du må finne ut hvordan du kan bryte ut av det mønsteret. Anonymkode: be223...be5 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Dessverre kan det jo være svært vanskelig å oppdage, før man bor sammen. Tidlige tegn kan jo være at han forsøker å ødelegge selvtilliten og selvbilde ditt, små kommentarer om at du ikke er god nok, fin nok, smart nok, påpeker at du kanskje sier dumme ting, feil ting, oppfører deg flaut. Paranoia og sjalusi for at du ser på andre menn, selvom du ikke gjør det. Sosial kontroll er jo svært vanlig, at de ikke vil at du skal være med vennene dine, de vil ikke at du skal ha så mye kontakt med familie, de liker ikke at du tar en lønningspils med jobb osv. Økonomisk kontroll er også vanlig, feks at de vil at du skal slutte å jobbe etter man har flyttet sammen, fordi de kan "forsørge" deg, men det handler jo mer om at du blir avhengig av han. Anonymkode: 96c50...d36 3 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Kan bare snakke for meg selv her; Men det første tegnet mitt er sommerfugler i magen!! Får jeg det, så er det IKKE ett godt tegn!!Det er faktisk kroppen min som sier i fra at dette ikke er bra! Sommerfugler i magen er frykt, nervøsitet osv.. Google det gjerne! Også var/er jeg veldig var på om hvordan de snakker om andre og tar ansvar for seg selv. Er det andres feil at de er der de er i livet? Er exene gale? Er sjefen/kollegaene dritt? Er de ett offer for andres valg? Jeg er også EKSTREMT oppmerksom på om JEG føler meg redd for å ta opp noe med dem? Merker jeg at jeg endrer meg, eller jeg merker at jeg begynner å tilpasse hvordan jeg snakker, kler meg, etc, på grunn av frykt for hvordan de vil reagere.. Men dette er bare meg på grunn av tidligere erfaringer.. Har gått i terapi i 5 år, er selv terapeut nå, og ja, jeg er fullstendig klar over mine ‘’feil’’ altså😅 Var gift med en mann som utøvde psykisk og emosjonell vold de første 9 årene, klarte først å dra etter første episoden med fysisk vold! Men bare for det at naboene ringte politet og barnevernet, for da hadde de endelig ‘’nok’’ bevis❤️ Takk gud for ‘’nabokjerringene’’ der jeg bodde❤️🔥❤️🔥 Anonymkode: efaa5...3da 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Tidlige tegn: -De begynner med love bombing. Du er det mest fantastiske vesenet de har møtt! De har aldri elsket noen på den måten!De kan ikke leve uten deg, og vil flytte inn/gifte seg/få barn med deg MED EN GANG! -De snakker stygt om eksen(e). Stakkars, (h)eksene var så stygge med ham. Så fæle, mot snille, snille ham. -Det ender forhåpentligvis med at du er en av de gale eksene som han forteller sin Store Kjærlighet om. Anonymkode: 3746f...6db 7 6
Fremmed fugl Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Det første tegnet er vel uærlig romantisk. Det er i den fasen han skal fange deg. Du føler deg fantastisk av all det positive. Når du er fanget, så må han få kontroll over deg, og begynne å få deg å føle deg usikker på deg selv, du skal selv gi deg skylden for at det ikke er så fantastisk lengre. Her kommer det regler og kontroll. Som er urimelige, og gjerne praktisk umulige. Du bryter med hans urimelige regler, han straffer deg med ulike metoder (gjerne "silent treatment") der du prøver å gjøre han blid igjen. Men han kommer aldri i bli som i starten, da han var falsk når han var sjarmerende og romantisk. Så starter volden. Menn som mishandler kan være rike eller fattige, ha gode jobber eller uføre, så du kan ikke plukke dem ut der. Mitt kanskje dårlige tips er å starte forsiktig, gjerne med å først bli venner. Se etter tegn på empati. Er dette en empatisk person. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 Kanskje spørsmålet du bør stille deg er hvorfor du ikke forlater menn når de behandler deg dårlig... Anonymkode: 7381a...806 1
Fremmed fugl Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje spørsmålet du bør stille deg er hvorfor du ikke forlater menn når de behandler deg dårlig... Anonymkode: 7381a...806 Hvor mange kvinner i den situasjonen har du snakket med? 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kan bare snakke for meg selv her; Men det første tegnet mitt er sommerfugler i magen!! Får jeg det, så er det IKKE ett godt tegn!!Det er faktisk kroppen min som sier i fra at dette ikke er bra! Sommerfugler i magen er frykt, nervøsitet osv.. Google det gjerne! Også var/er jeg veldig var på om hvordan de snakker om andre og tar ansvar for seg selv. Er det andres feil at de er der de er i livet? Er exene gale? Er sjefen/kollegaene dritt? Er de ett offer for andres valg? Jeg er også EKSTREMT oppmerksom på om JEG føler meg redd for å ta opp noe med dem? Merker jeg at jeg endrer meg, eller jeg merker at jeg begynner å tilpasse hvordan jeg snakker, kler meg, etc, på grunn av frykt for hvordan de vil reagere.. Men dette er bare meg på grunn av tidligere erfaringer.. Har gått i terapi i 5 år, er selv terapeut nå, og ja, jeg er fullstendig klar over mine ‘’feil’’ altså😅 Var gift med en mann som utøvde psykisk og emosjonell vold de første 9 årene, klarte først å dra etter første episoden med fysisk vold! Men bare for det at naboene ringte politet og barnevernet, for da hadde de endelig ‘’nok’’ bevis❤️ Takk gud for ‘’nabokjerringene’’ der jeg bodde❤️🔥❤️🔥 Anonymkode: efaa5...3da Dette beskriver så godt min ex. Første helga var det allerede et tegn som jeg overså 😞 Anonymkode: 85642...4b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje spørsmålet du bør stille deg er hvorfor du ikke forlater menn når de behandler deg dårlig... Anonymkode: 7381a...806 Vokste opp med dårlige menn, aldri opplevd en bra en. Men liker kjærlighet og nærhet. Anonymkode: 85642...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #12 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette beskriver så godt min ex. Første helga var det allerede et tegn som jeg overså 😞 Anonymkode: 85642...4b4 ❤️ Det er ofte likt mønster som utvikler seg💞 Er du stødig i engelsk? Så kan jeg finne noen linker å legge ut fra youtube som har hjulpet meg mye💙 Anonymkode: efaa5...3da
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 Her har jeg nok kun å gå på hvordan han var sosialt og lengde på tidligere relasjoner, men det trenger jo heller ikke å bety noe. Min mann ble psykisk voldelig først etter at vi vært gifte i 2 år. Og det tok aldri slutt. Ble verre. Hvis jeg skal begynne å dejte igjen så skal jeg se etter noen med gode sosiale relasjoner, familie og venner, i hvertfall. Anonymkode: c9de5...798 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 Vil bare påpeke at ikke alle menn som mishandler, love bomber i starten. Anonymkode: 96c50...d36 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 Boka Why Does He Do That av Lundy Bancroft er god, den hjalp meg å forstå det voldelige forholdet jeg var i. Boka har en liste over tidlige tegn på at en mann kan bli mishandler: 1. Snakker negativt om tidligere partnere. Det er normalt å ha en viss bitterhet overfor tidligere partnere, men en mann som er ekstremt fokusert på å snakke stygt om tidligere partnere veldig tidlig i datingen er et rødt flagg. Og om en mann sier at tidligere partnere har beskyldt ham for å være voldelig, så er det sannsynligvis noe i det. 2. Respektløs overfor deg. Som at han ikke tar meningene dine på alvor, ler av ting du sier (på en negativ måte). Også hvis han ser på deg som en gudinne, som er helt perfekt, som "redder ham" fra andre forferdelige damer som han har vært sammen med før. Som "endelig forstår ham". Han ser ikke deg, han ser en slags manic pixie dream girl som kun fins for å gjøre hans liv perfekt. (boka forklarer dette bedre enn jeg kan😅) 3. Gjør tjenester selv om du spesifikt ber ham om å la være eller ekstreme former for generøsitet - så mye at du blir ukomfortabel. Det er tegn på at han prøver å få deg til å skylde HAM noe i fremtiden. 4. Kontrollerende - små kommentarer om hvordan du går kledd, kommentarer om hva du spiser, kommentarer om hvordan du gjør jobben din/ lever livet ditt. 5. "Possessive", sjalu. "Unnskyld for at jeg ble sint da du var med den mannlige vennen din, jeg er bare så utrolig glad i deg. Jeg orker ikke at du er i nærheten av andre menn." Ringer flere ganger om dagen, blir furten når du ikke svarer raskt nok på melding, vil alltid vite hvor du er og hva du gjør. 6. Ting er aldri hans feil. Hver gang noe skjer, skylder han på alle andre. Om noe går galt på jobben, er det aldri hans egen feil, det er alltid alle andre. Etter hvert vil du være den som får skylden for ting som er galt, for ting er jo aldri hans feil. 7. Han er selvopptatt. Snakker mye om seg selv, lytter ikke til det du har å si, endrer alltid tema for å snakke om seg selv 8. Misbruk av alkohol og narkotika, spesielt om han prøver å presse deg til å ta del i det. 9. Sexpress. 10. Forholdet blir ekstremt seriøst veldig tidlig. 11. Han skremmer deg når han blir sint. - Kommer for nære deg når han kjefter - finger i ansiktet, små dytt, blokkerer deg fra å gå vekk, holder deg fast. - Roper høyt, gjør seg selv stor, gjør så du føler deg redd. - Kommer med vage trusler - "du vil ikke se meg når jeg blir skikkelig sint", "du vet ikke hvem du kødder med" - Kjører for fort eller uforsiktig når han er sint - Slår i veggen - Kaster gjenstander (selv om det ikke er mot deg) Hvis du bare blir LITT redd når han er sint tidlig i forholdet, er ikke dette noe som vil bli bedre i fremtiden. 12. Hyklersk - andre forventninger til seg selv enn til deg. 13. Generelt negative holdninger til kvinner. Han kan godt si at akkurat DU er annerledes enn alle andre damer, men det varer ikke lenge. Du vil bli "som alle andre", så legg merke til alle negative holdninger til kvinner generelt. 14. Han ser ut til å bli tiltrukket av sårbarhet (denne var viktig for meg) - menn som blir tiltrukket av damer som er ekstremt mye yngre enn dem, som "redder" dem fra et annet voldelig forhold, sjefer/lærere/leger som går etter elever/pasienter, velger spesifikt damer med psykisk sykdom eller en traumatisk barndom. Det er ikke sånn at ett av disse punktene garanterer for at mannen blir misbruker i fremtiden, men det er ting man bør tenke over. Boka forklarer hvert enkelt punkt mye mer nøye enn jeg har hatt mulighet til her, så anbefaler å lese den om man er nysgjerrig. Anonymkode: 11810...c05 10 2 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #16 Skrevet 24. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Boka Why Does He Do That av Lundy Bancroft er god, den hjalp meg å forstå det voldelige forholdet jeg var i. Boka har en liste over tidlige tegn på at en mann kan bli mishandler: 1. Snakker negativt om tidligere partnere. Det er normalt å ha en viss bitterhet overfor tidligere partnere, men en mann som er ekstremt fokusert på å snakke stygt om tidligere partnere veldig tidlig i datingen er et rødt flagg. Og om en mann sier at tidligere partnere har beskyldt ham for å være voldelig, så er det sannsynligvis noe i det. 2. Respektløs overfor deg. Som at han ikke tar meningene dine på alvor, ler av ting du sier (på en negativ måte). Også hvis han ser på deg som en gudinne, som er helt perfekt, som "redder ham" fra andre forferdelige damer som han har vært sammen med før. Som "endelig forstår ham". Han ser ikke deg, han ser en slags manic pixie dream girl som kun fins for å gjøre hans liv perfekt. (boka forklarer dette bedre enn jeg kan😅) 3. Gjør tjenester selv om du spesifikt ber ham om å la være eller ekstreme former for generøsitet - så mye at du blir ukomfortabel. Det er tegn på at han prøver å få deg til å skylde HAM noe i fremtiden. 4. Kontrollerende - små kommentarer om hvordan du går kledd, kommentarer om hva du spiser, kommentarer om hvordan du gjør jobben din/ lever livet ditt. 5. "Possessive", sjalu. "Unnskyld for at jeg ble sint da du var med den mannlige vennen din, jeg er bare så utrolig glad i deg. Jeg orker ikke at du er i nærheten av andre menn." Ringer flere ganger om dagen, blir furten når du ikke svarer raskt nok på melding, vil alltid vite hvor du er og hva du gjør. 6. Ting er aldri hans feil. Hver gang noe skjer, skylder han på alle andre. Om noe går galt på jobben, er det aldri hans egen feil, det er alltid alle andre. Etter hvert vil du være den som får skylden for ting som er galt, for ting er jo aldri hans feil. 7. Han er selvopptatt. Snakker mye om seg selv, lytter ikke til det du har å si, endrer alltid tema for å snakke om seg selv 8. Misbruk av alkohol og narkotika, spesielt om han prøver å presse deg til å ta del i det. 9. Sexpress. 10. Forholdet blir ekstremt seriøst veldig tidlig. 11. Han skremmer deg når han blir sint. - Kommer for nære deg når han kjefter - finger i ansiktet, små dytt, blokkerer deg fra å gå vekk, holder deg fast. - Roper høyt, gjør seg selv stor, gjør så du føler deg redd. - Kommer med vage trusler - "du vil ikke se meg når jeg blir skikkelig sint", "du vet ikke hvem du kødder med" - Kjører for fort eller uforsiktig når han er sint - Slår i veggen - Kaster gjenstander (selv om det ikke er mot deg) Hvis du bare blir LITT redd når han er sint tidlig i forholdet, er ikke dette noe som vil bli bedre i fremtiden. 12. Hyklersk - andre forventninger til seg selv enn til deg. 13. Generelt negative holdninger til kvinner. Han kan godt si at akkurat DU er annerledes enn alle andre damer, men det varer ikke lenge. Du vil bli "som alle andre", så legg merke til alle negative holdninger til kvinner generelt. 14. Han ser ut til å bli tiltrukket av sårbarhet (denne var viktig for meg) - menn som blir tiltrukket av damer som er ekstremt mye yngre enn dem, som "redder" dem fra et annet voldelig forhold, sjefer/lærere/leger som går etter elever/pasienter, velger spesifikt damer med psykisk sykdom eller en traumatisk barndom. Det er ikke sånn at ett av disse punktene garanterer for at mannen blir misbruker i fremtiden, men det er ting man bør tenke over. Boka forklarer hvert enkelt punkt mye mer nøye enn jeg har hatt mulighet til her, så anbefaler å lese den om man er nysgjerrig. Anonymkode: 11810...c05 Dette var interessant. Det er så rart fordi de mishandlede menn jeg har vært med og datet har aldri vært helt like, men kjenner igjen disse punkter i de jeg har vært sammen med men på ulik vis. Merket nå at en jeg begynte å prate med som heg ble kjent på en app hevet meg som " gudinne" og påsto vi var ment til å være sammen og har en overnaturlig forbindelse. Han sa han ikke er sjalu type, men når jeg innrømte jeg chatter med andre ble han sint.. Han var også veldig streng og bestemt over at han var en helt fantastisk person og det aller beste for meg. Jeg gikk litt nok, ble redd gan virket kontrollerende. Jeg sier ikke selv mye om tidligere partnere selv, men om temaet kommer opp sier jeg sannheten at de var ikke bra for meg/ mishandlede. Da snakker jeg selv negativt on tidligere partnere. 🙈 Anonymkode: 85642...4b4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #17 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes det noe tidlige tegn på at en mann har tendensen til kvinne mishandling? Fysisk og eller emosjonelt? Jeg faller mye for sånne og de for meg, vil unngå samme feil igjen. Anonymkode: 85642...4b4 Sjalusi, kontrollbehov, selvopptatthet. Se hvordan han behandler service folk. Anonymkode: 98c44...e65 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #18 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Finnes det noe tidlige tegn på at en mann har tendensen til kvinne mishandling? Fysisk og eller emosjonelt? Jeg faller mye for sånne og de for meg, vil unngå samme feil igjen. Anonymkode: 85642...4b4 Jeg tenker at det er lurt å sjekke ut personen, ta en «referansesjekk». Møt en du har felles bekjente med. Norge er så lite at du bør kjenne noen fra samme sted, bransje etc. Anonymkode: ff850...3da 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #19 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Sjalusi, kontrollbehov, selvopptatthet. Se hvordan han behandler service folk. Anonymkode: 98c44...e65 Det med service folk er en myte i mange tilfeller, erfaringen jeg har er at de er enten totalt likegyldig til dem eller veldig sjarmerende ovenfor dem. Stemningen skifter så fort de snur seg og du står igjen. De svarte øynene er ikke å spøke med. Anonymkode: dc660...705 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 14.08): Finnes det noe tidlige tegn på at en mann har tendensen til kvinne mishandling? Fysisk og eller emosjonelt? Jeg faller mye for sånne og de for meg, vil unngå samme feil igjen. Anonymkode: 85642...4b4 Har en hel haug med tips: se om de er respektløse...det kan starte med små ting etter noen uker...Han kaller deg dum eller er respektløs....se og hvordan han karakteriserer andre...om de er dumme eller gale osv. Da er de mishandler som regel.....de ender opp med å slå etter noen mnd....obs obs!! Anonymkode: f319f...956
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå