Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har en baby på snart 8 måneder. Hen sutrer/gråter MYE fortere hos meg enn de fleste andre. Jeg bruker også mye mer tid på å få hen til å falle til ro. Det er ikke alltid, men som oftest. Kan sitte på mitt fang og begynne å sutre ganske fort, for så å kunne sitte ganske lenge på fanget til faren evt svigers. Det er veldig fint at hen faller til ro hos andre og har det fint, samtidig som jeg syns det er så sårt, for jeg vil jo gjerne kose med nurket vårt 🥹 

Forstår ikke helt grunnen, er jeg kjedelig? Er kroppen min så vond å sitte på? Liker baby andre bedre enn meg? Duger jeg ikke som mamma? 
Det er sånne tanker som faller inn i hodet mitt når hen blir så fort utålmodig hos meg. 

Er det noen som har opplevd det samme eller har noen trøstende ord? 

Anonymkode: ee296...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er trygghet, derfor.

Anonymkode: 2abdd...5b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du er trygghet, derfor.

Anonymkode: 2abdd...5b7

Jeg har googlet og kommet frem til noen som mener det samme, men da føler jeg at uansett hvordan man snur og vender på det, så er mor best, selv om ungen griner eller ikke i fanget til mor. Hvis baby gråter hos far så tenker man jo ikke det samme, da er det fordi baby vil til mor eller må bli vant med far. Føler det blir sagt for å få mor til å føle seg bedre 🥹 Hvis det hadde vært fakta hadde jeg selvfølgelig følt meg bedre, men føler det er noe man bare har kommet frem til hvis baby ikke roer seg mest hos mor, fordi vi blir fortalt at «mor er best for baby». Jeg mener selvfølgelig ikke det og det er ikke helt det som blir sagt, men hodet mitt er grøt og finner ikke en bedre måte å si det på akkurat nå 😂🥹

-Ts

Skrevet

Babyer (og barn) sutrer ofte mest hos de personene de er tryggest på. Det er da de slipper følelsene løs. 

Triggeren er ofte ikke mor/trygghetspersonen i det hele tatt, men noe annet som de ikke har turt å slippe ut mens de har vært med bestemor eller andre som de ikke er like trygge på. 

Anonymkode: 8ffb7...baa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Babyer (og barn) sutrer ofte mest hos de personene de er tryggest på. Det er da de slipper følelsene løs. 

Triggeren er ofte ikke mor/trygghetspersonen i det hele tatt, men noe annet som de ikke har turt å slippe ut mens de har vært med bestemor eller andre som de ikke er like trygge på. 

Anonymkode: 8ffb7...baa

Takk, skal prøve å tro litt på det 🥹 Men alltid så vanskelig hvis baby har hatt det helt fint hos f.eks besteforeldre, så når baby kommer til meg blir alt feil.. Gjør det jo ikke noe bedre med bekymra blikk og kommentarer på gråtingen. Så hvis de tar baby igjen så kan det bli stopp på gråtingen 🥲 Føles jo ille, og føler det mest med besøk, hvor man får allés blikk rettet mot seg med gråtende baby 🤦‍♀️

-ts

Skrevet

Barnet vil ha nærhet hos deg, du er hens tryggeste person. Jeg vil tro hen holder tilbake når hen er hos andre, kanskje hen har blitt overstimulert ila de periodene du ikke har hen i fanget. Når hen kommer til deg, slapper hen av, og følelsene kommer ut. 

Anonymkode: 8c905...3c7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet vil ha nærhet hos deg, du er hens tryggeste person. Jeg vil tro hen holder tilbake når hen er hos andre, kanskje hen har blitt overstimulert ila de periodene du ikke har hen i fanget. Når hen kommer til deg, slapper hen av, og følelsene kommer ut. 

Anonymkode: 8c905...3c7

Takk, skal prøve å tro på det 🥹❤️ Det blir jo veldig mye stimuli til tider, spesielt med mye besøk 🥹

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, skal prøve å tro litt på det 🥹 Men alltid så vanskelig hvis baby har hatt det helt fint hos f.eks besteforeldre, så når baby kommer til meg blir alt feil.. Gjør det jo ikke noe bedre med bekymra blikk og kommentarer på gråtingen. Så hvis de tar baby igjen så kan det bli stopp på gråtingen 🥲 Føles jo ille, og føler det mest med besøk, hvor man får allés blikk rettet mot seg med gråtende baby 🤦‍♀️

-ts

Syns ofte ungar er veldig stille når det er nye folk i nærheten, men herjar på som vanleg når dei blir vande med dei "nye". Kanskje noko lignande med enkelte babyar også?:) tippar babyen hadde grine like mykje hos dei andre om dei hadde passa på den like mykje som deg:)

Anonymkode: c1ece...150

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns ofte ungar er veldig stille når det er nye folk i nærheten, men herjar på som vanleg når dei blir vande med dei "nye". Kanskje noko lignande med enkelte babyar også?:) tippar babyen hadde grine like mykje hos dei andre om dei hadde passa på den like mykje som deg:)

Anonymkode: c1ece...150

Mulig, men igjen så er disse besteforeldrene her en uke i strekk hver gang de er her, så baby blir jo ganske vant med de hver gang de er her 🥹

Skrevet

Her sutrer barnet mest hos far. Han er mest knyttet til far nå :) Det som kan være lurt er å vite at tilknytning også går i perioder. Hvis barnet plutselig virker å preferere noen andre, som far, mer enn deg, så er det helt vanlig. En dag er mamma favoritt. En dag er pappa favoritt. Det ville jeg jobbet med å akseptere og godta, siden du har så mange tanker om babyen ikke liker deg, om du har en ikke-sittbar kropp osv. 

Anonymkode: 6d0c6...e13

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Det er enkelt å forstå for større barn som har slått seg og ikke begynner å gråte før de kommer til mor, men logikken virker ikke like klar for de små som ikke virker som de søker trøst. Noen ganger tror jeg ungene bare ble trigget nesten ubevisst ved å kjenne lukta av melk, eller bare meg, eller høre stemmen min. Hvis noe var ubehagelig, f.eks. trøtt eller sulten, så slippes alt ubehaget ut i sutring til mor. Jeg har absolutt brukt det bevisst ved at far legger hvis ungen trenger å sovne fort. Det at ungen også søker meg i andre situasjoner overbeviste meg om at det ikke var noe galt. 

Anonymkode: d2693...110

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! 

Har en baby på snart 8 måneder. Hen sutrer/gråter MYE fortere hos meg enn de fleste andre. Jeg bruker også mye mer tid på å få hen til å falle til ro. Det er ikke alltid, men som oftest. Kan sitte på mitt fang og begynne å sutre ganske fort, for så å kunne sitte ganske lenge på fanget til faren evt svigers. Det er veldig fint at hen faller til ro hos andre og har det fint, samtidig som jeg syns det er så sårt, for jeg vil jo gjerne kose med nurket vårt 🥹 

Forstår ikke helt grunnen, er jeg kjedelig? Er kroppen min så vond å sitte på? Liker baby andre bedre enn meg? Duger jeg ikke som mamma? 
Det er sånne tanker som faller inn i hodet mitt når hen blir så fort utålmodig hos meg. 

Er det noen som har opplevd det samme eller har noen trøstende ord? 

Min gutt på 4 har alltid vært mammadalt og alltid vist mange flere følelser rundt meg enn mange andre. Han kan være glad og fornøyd til jeg kommer hjem, så kommer det sutring, trass og gråt. 

Det er et godt tegn! Det betyr at babyen din er trygg på deg. 

Anonymkode: 488bd...db7

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar, hjelper på altså 🥹❤️ 

Skrevet

Ser forsåvidt at baby sutrer oftere til pappaen enn til besteforeldrene også når de er her, så kan jo selvfølgelig være noe i det dere sier ❤️

ts

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mulig, men igjen så er disse besteforeldrene her en uke i strekk hver gang de er her, så baby blir jo ganske vant med de hver gang de er her 🥹

Hvor ofte er de der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte er de der?

Nå i det siste har det vært en uke i strekk med noen ukers mellomrom, så relativt ofte akkurat nå. Ellers er det mer i ferier da de bor et stykke unna. 
ts

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå i det siste har det vært en uke i strekk med noen ukers mellomrom, så relativt ofte akkurat nå. Ellers er det mer i ferier da de bor et stykke unna. 
ts

Jeg antar barnet ikke er like på dem og søker trygghet hos dem når de har vært der kun i ferier og ikke vært der så ofte som nå? At det sutrer likevel mer hos deg? En uke kan være nok til at barnet finner trygghet hos dem etterhvert, men de er nok ikke sammen med barnet ditt ofte og lenge nok til at de skal anses som omsorgspersoner som for eksempel du og far er :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg antar barnet ikke er like på dem og søker trygghet hos dem når de har vært der kun i ferier og ikke vært der så ofte som nå? At det sutrer likevel mer hos deg? En uke kan være nok til at barnet finner trygghet hos dem etterhvert, men de er nok ikke sammen med barnet ditt ofte og lenge nok til at de skal anses som omsorgspersoner som for eksempel du og far er :)  

Ja, kan nok være noe i det. I dag har det jo blitt veldig lite søvn og mye stimuli. Lille legger seg rundt 20:30-21 tiden en gang, men er jo mye mer stimuli mot kvelden og mye lys når det er besøk. Pleier alltid å roe ned på kvelden ellers med dus belysning og lite stimuli. Så merker det har vært veldig mye sutring så fort jeg har holdt baby spesielt i dag/ettermiddag. 

Til vanlig føler jeg nok at baby krever mer av meg enn pappaen for å være fornøyd. Om det er fordi han har mer energi enn meg akkurat nå eller om det er noe annet vet jeg ikke🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ser forsåvidt at baby sutrer oftere til pappaen enn til besteforeldrene også når de er her, så kan jo selvfølgelig være noe i det dere sier ❤️

ts

Snakk med helsestasjonen, de vil fortelle deg det samme. I blant føles det bedre av å høre bekreftelsen fra de enn ukjente  

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Snakk med helsestasjonen, de vil fortelle deg det samme. I blant føles det bedre av å høre bekreftelsen fra de enn ukjente  

Takk 🥹❤️ Men hva med når andre holder og baby gråter, som de som ser baby enda sjeldnere? Man kan jo ikke si at baby gråter fordi baby er tryggest på disse personene. 
ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...