Gå til innhold

Er det vanlig prosedyre at Statsforvalter ber om oppstilling over løsøre i dødsbo der arving har bodd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arvingen har bodd 50% sammen med avdøde, er mindreårig og har derfor verge.

Før avdøde gikk bort ga han beskjed til vergen om hvilke eiendeler arvingen skulle overta etter hans død, og jeg som er bostyrer har gitt vergen/arvingen disse eiendelene.

Eiendelene som ble gitt til arvingen ble ikke skrevet ned på en liste og kvittert for av vergen, siden jeg/bostyrer og vergen/arvingen kjenner hverandre.

Siden arvingen er mindreårig er det Statsforvalter som skal forvalte arven til arvingen er myndig.

Jeg har nå fått brev fra Statsforvalter der jeg skal sende inn oppstilling over løsøre i boet som har blitt levert ut til arvingen.

Jeg sa til statsforvalter at jeg har levert ut 150 til 200 ting, og har ikke skrevet det ned på en liste eller fått kvittering, men vergen og arvingen har jo tatt med seg alle disse eiendelene, så de har jo oversikt over hva de har fått utdelt.

Det som var i boet som ikke har blitt tildelt arvingen, har blitt solgt og gitt til veldedige organisasjoner og det var ønsket til avdøde.

I testamente har avdøde skrevet at jeg/ bostyrer bestemmer hva som skjer med hans ting etter at pliktdelsarvingen har fått sitt, så jeg tenker da at jeg har midt på det tørre.

Statsforvalter sier at det er vergen som har bedt om å få utlevert en oppstilling over utdelte eiendeler fra boet.

Jeg forstår ikke hvorfor vergen ønsker det, da hun selv kan lage en liste over hva hun/arvingen har fått utdelt.

Det er lett å være etterpåklok, men jeg visste ikke at det var lurt å lage en kvitteringsliste over utdelte eiendeler, når arvingen er folk man kjenner og arvingen har bodd i leiligheten 50%, og vergen har vært med å plukke ut eiendelene.

Høres ikke dette litt rart ut?

Anonymkode: cfb8e...60f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt vergen hvorfor hun ønsker det?

Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Har du spurt vergen hvorfor hun ønsker det?

Fordi de ikke tror at jeg har gitt de alt arvingen ønsket, men da burde de vært litt mer på selv.

Jeg var i dødsboet sammen med de og hadde på forhånd sortert ut alt av affeksjonsverdi for arvingen.

Mange ting spurte både arvingen og vergen meg hvorfor jeg hadde valgt ut, og de sa at de ikke hadde noe interesse av tingene, men jeg sa da at nå når dødsfallet er så ferskt er det mye man ikke tenker på, men om noen måneder eller år kan behovet forandre seg og da kan det være lurt å ta vare på ting. Jeg føler jeg nesten presset på de masse eiendeler, og det er jeg glad for at jeg gjorde, hvis ikke hadde det blitt enda mer mas nå.

Arvingen etterspør ting som avdöde hadde i leiligheten, og lurer på hva som har skjedd med disse tingene.

Jeg har forklart at en del ting har hun fått, så det må hun og vergen gå gjennom hjemme og se på, og alt det andre i leiligheten hadde jeg råderett over og jeg bestemte hva som skulle skje med det. Noe har jeg tatt selv som et minne, men mesteparten har jeg skjenket organisasjoner eller solgt.

Jeg har fortalt arvingen at dette står det om i testamentet, men hun er for ung til å forstå hva det går ut på, og mener at hun hadde rett på alle ting som var i leiligheten. Grunnen til at arvingen snakker om dette nå og etterlyser løsøre, er fordi hun er i en sorgprosess. Vergen er ikke i en sorgprosess, men hun er bare veldig ustrukturert og rotete og har ikke oversikten.

Kravet om oppstilling stiller meg i et dårlig lys og gir meg mye arbeid ekstra.

Har konferert med advokat og hun mener at kravet fra statsforvalter er tull, og at man sender inn oppstilling over løsøre når man ikke har innsyn i dødsboet, men når arvingen og har bodd der og vergen har vært med å hente ut eiendeler som arvingen har arvet, så er det unødvendig at jeg sender inn oppstilling til statsforvalter, men vergen ønsker dette likevel.

Vi er ikke helt på bølgelengde for tiden

Ts

Skrevet

Her har statsforvalter alt på det tørre. Som bostyrer burde du forstå hva det betyr at statsforvalter skal forvalte arven. 

Anonymkode: 9763e...748

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her har statsforvalter alt på det tørre. Som bostyrer burde du forstå hva det betyr at statsforvalter skal forvalte arven. 

Anonymkode: 9763e...748

Ja men jeg forstår ikke hvorfor vergen vil ha en oversikt over hva jeg har levert ut fra dødsboet, for hun kan jo bare se på alt som hun og arvingen har mottatt.

Vergen har vært i leiligheten og sett på alle eiendelene, og vi har snakket sammen om hva arvingen skal få og vergen har kopi av testamentet, der det står at jeg har råderett over dødsboet, utenom det som pliktdelssarvingen skal ha, så dette tror jeg bare er for å gjøre det vanskelig for meg. Advokaten forstod heller ikke hvorfor vergen hadde behov for dette, når hun kan se inn i sin egen bod og se hva de har mottatt og lagret fra dødsboet.

Ts

Skrevet

Jeg ville bare laget den lista etter beste evne, og sendt den til Statsforvalteren.

Anonymkode: 4795c...203

• Liker 1
Skrevet

Det virker som om situasjonen har blitt litt komplisert etter avdødes bortgang. Jeg kan forstå din forvirring og bekymring angående Statsforvalterens henvendelse og vergens ønske om en oppstilling over utdelte eiendeler.

Selv om det kanskje virker unødvendig å lage en formell liste når både du og vergen kjenner hverandre og har vært involvert i prosessen med å overføre eiendelene til arvingen, er det viktig å huske at dette handler om å sikre en korrekt og transparent forvaltning av boet, spesielt når det involverer en mindreårig arving.

Statsforvalterens anmodning kan være en del av deres vanlige prosedyrer for å sikre at arvingens interesser blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Det kan også være en del av deres ansvar for å sikre at det ikke oppstår tvister eller uklarheter i forbindelse med fordelingen av eiendeler fra boet.

Selv om du føler at du har fulgt avdødes ønsker i henhold til testamentet, og at vergen og arvingen har god oversikt over hva som er blitt utdelt, kan det likevel være lurt å samarbeide med Statsforvalteren og følge deres instruksjoner for å sikre en smidig administrasjon av boet.

Kanskje kan du ta kontakt med vergen og sammen lage en liste over de utdelte eiendelene for å imøtekomme Statsforvalterens krav. Dette vil ikke bare hjelpe med å oppfylle formelle krav, men det kan også bidra til å unngå ytterligere forsinkelser eller komplikasjoner i prosessen.

Selv om det kan virke litt forvirrende eller frustrerende for øyeblikket, er det viktig å huske at dette gjøres for å sikre en rettferdig og ordentlig forvaltning av boet til beste for arvingen.

Anonymkode: c6f73...5b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker som om situasjonen har blitt litt komplisert etter avdødes bortgang. Jeg kan forstå din forvirring og bekymring angående Statsforvalterens henvendelse og vergens ønske om en oppstilling over utdelte eiendeler.

Selv om det kanskje virker unødvendig å lage en formell liste når både du og vergen kjenner hverandre og har vært involvert i prosessen med å overføre eiendelene til arvingen, er det viktig å huske at dette handler om å sikre en korrekt og transparent forvaltning av boet, spesielt når det involverer en mindreårig arving.

Statsforvalterens anmodning kan være en del av deres vanlige prosedyrer for å sikre at arvingens interesser blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Det kan også være en del av deres ansvar for å sikre at det ikke oppstår tvister eller uklarheter i forbindelse med fordelingen av eiendeler fra boet.

Selv om du føler at du har fulgt avdødes ønsker i henhold til testamentet, og at vergen og arvingen har god oversikt over hva som er blitt utdelt, kan det likevel være lurt å samarbeide med Statsforvalteren og følge deres instruksjoner for å sikre en smidig administrasjon av boet.

Kanskje kan du ta kontakt med vergen og sammen lage en liste over de utdelte eiendelene for å imøtekomme Statsforvalterens krav. Dette vil ikke bare hjelpe med å oppfylle formelle krav, men det kan også bidra til å unngå ytterligere forsinkelser eller komplikasjoner i prosessen.

Selv om det kan virke litt forvirrende eller frustrerende for øyeblikket, er det viktig å huske at dette gjøres for å sikre en rettferdig og ordentlig forvaltning av boet til beste for arvingen.

Det er vergen som har bedt om denne listen og hun har rett til å gjøre det, men veldig merkelig når hun selv har vært med å pakke ned eiendelene og vi har snakket om hva de har fått. 

Advokat mener at dette er bortkastet tid og hvis jeg skal lage en komplett liste, må jeg reise hjem til vergen og arvingen og gå gjennom deres bod og skrive ned alt jeg ser av utleverte ting.

Jeg sorterte ut ca 200 ting fra smått til stort.

Hadde jeg visst at dette ville komme hadde jeg bedt vergen signere for hver eneste bilde/leke/kopp eller duppedings jeg leverte ut, men jeg visste ikke at dette kom til å bli ett krav siden vergen var med å pakke ned arvingens eiendeler.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vergen samarbeider ikke.

Hun svarer ikke på mine mailer engang.

Ts

Skrevet

Det er forståelig at du føler at dette er bortkastet tid, spesielt hvis det virker som om arvingen allerede har en god oversikt over hva de har mottatt. Advokatens synspunkt på saken er også forståelig, da det kan virke unødvendig å gå gjennom en omfattende prosess med å lage en komplett liste over alle utdelte eiendeler når det virker som om dette allerede er klart for partene involvert.

Det er synd at det ikke ble laget kvitteringer eller signaturer for hver enkelt gjenstand ved utlevering, men det er forståelig at dette ikke ble gjort gitt den tilliten og den nære relasjonen mellom partene

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forståelig at du føler at dette er bortkastet tid, spesielt hvis det virker som om arvingen allerede har en god oversikt over hva de har mottatt. Advokatens synspunkt på saken er også forståelig, da det kan virke unødvendig å gå gjennom en omfattende prosess med å lage en komplett liste over alle utdelte eiendeler når det virker som om dette allerede er klart for partene involvert.

Det er synd at det ikke ble laget kvitteringer eller signaturer for hver enkelt gjenstand ved utlevering, men det er forståelig at dette ikke ble gjort gitt den tilliten og den nære relasjonen mellom partene

Hadde jeg visst hvor vanskelig vergen kom til å bli i denne prosessen (det har vært mye drama fra hennes side etter dødsfallet) hadde jeg selvfølgelig gjort det, men tenkte ikke at det var nødvendig.

Man lærer så lenge man lever, og jeg føler jeg vet mer om dødsbo og arveoppgjør nå enn hva jeg har godt av.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

du kan formidle dette: 

Etter å ha vurdert situasjonen nøye, har jeg kommet frem til at det ikke vil være hensiktsmessig eller praktisk å lage en komplett liste over alle de utdelte eiendelene. Dette skyldes både den omfattende mengden av gjenstander som har blitt overført til arvingen, samt den nære involveringen til partenei prosessen.

Jeg forstår at Statsforvalteren har spesifikke krav, men jeg mener at i dette tilfellet vil en slik liste ikke tilføre ytterligere klarhet eller nytte, gitt den allerede eksisterende forståelsen mellom partene og den tilliten som er etablert.

I stedet for å bruke unødvendig tid og ressurser på å lage en omfattende liste, foreslår jeg at vi fokuserer på å dokumentere de større og mer verdifulle gjenstandene, samt å stille til rådighet for Statsforvalteren annen relevant dokumentasjon eller informasjon som kan bistå i deres gjennomgang av boet.

Jeg håper at dette forslaget kan bidra til å lette prosessen og sikre en smidig administrasjon av boet til beste for arvingen. Hvis det er behov for ytterligere diskusjon eller avklaring, er jeg selvfølgelig åpen for å drøfte dette videre

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vergen samarbeider ikke.

Hun svarer ikke på mine mailer engang.

Ts

Be advokaten du snakket med om å skrive et brev til vergen!

Anonymkode: f7ac4...a42

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som det er veldig lurt både for din egen del som bobestyrer og ikke minst arvingen sin del at denne listen lages og oppbevares for ettertiden. Jeg tror nok det vil være verdt arbeidet når vergen viser seg vanskelig å samarbeide med. 

Har vært gjennom det samme selv hvor jeg var bobestyrer, men der var vergen en uavhengig person ukjent for familien. Veldig lurt da alt ble gjort riktig og ingen dårlig stemning i etterkant. 

Anonymkode: 7479c...717

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

du kan formidle dette: 

Etter å ha vurdert situasjonen nøye, har jeg kommet frem til at det ikke vil være hensiktsmessig eller praktisk å lage en komplett liste over alle de utdelte eiendelene. Dette skyldes både den omfattende mengden av gjenstander som har blitt overført til arvingen, samt den nære involveringen til partenei prosessen.

Jeg forstår at Statsforvalteren har spesifikke krav, men jeg mener at i dette tilfellet vil en slik liste ikke tilføre ytterligere klarhet eller nytte, gitt den allerede eksisterende forståelsen mellom partene og den tilliten som er etablert.

I stedet for å bruke unødvendig tid og ressurser på å lage en omfattende liste, foreslår jeg at vi fokuserer på å dokumentere de større og mer verdifulle gjenstandene, samt å stille til rådighet for Statsforvalteren annen relevant dokumentasjon eller informasjon som kan bistå i deres gjennomgang av boet.

Jeg håper at dette forslaget kan bidra til å lette prosessen og sikre en smidig administrasjon av boet til beste for arvingen. Hvis det er behov for ytterligere diskusjon eller avklaring, er jeg selvfølgelig åpen for å drøfte dette videre

Wow, her stod det mye fornuftig jeg kan bruke.

Tusen takk🙂

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Du kan jo høre med statsforvalteren om hvordan de rent praktisk mener at du skal kunne lage en slik liste når du ikke lenger har tilgang til løsøret. Å først huske og deretter sette opp en liste over 200 gjenstander, tror jeg de færreste vil klare å få til. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ulven skrev (1 time siden):

Du kan jo høre med statsforvalteren om hvordan de rent praktisk mener at du skal kunne lage en slik liste når du ikke lenger har tilgang til løsøret. Å først huske og deretter sette opp en liste over 200 gjenstander, tror jeg de færreste vil klare å få til. 

Sekretæren hos Statsforvalter sa at det var "litt uheldig" at jeg ikke hadde laget kvitteringsliste.

Advokaten mente dette var sløsing med "fellesskapets midler", og at vergen fikk gå hjem og lete i boden sin istedenfor, sa hun.

Ts

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sekretæren hos Statsforvalter sa at det var "litt uheldig" at jeg ikke hadde laget kvitteringsliste.

Advokaten mente dette var sløsing med "fellesskapets midler", og at vergen fikk gå hjem og lete i boden sin istedenfor, sa hun.

Ts

Da sender du svar tilbake til statsforvalteren at det vanskelig lar seg gjøre å sette opp en oppstilling over løsøre i denne størrelsesorden og som allerede er overgitt arvingen. Så får du ta det derfra. Håper det løser seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ulven skrev (48 minutter siden):

Da sender du svar tilbake til statsforvalteren at det vanskelig lar seg gjøre å sette opp en oppstilling over løsøre i denne størrelsesorden og som allerede er overgitt arvingen. Så får du ta det derfra. Håper det løser seg. 

Takk😊

Ts

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke vanlig prosedyre

Anonymkode: d8897...a41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...