AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Heisann. Jeg har ulcerøs kolitt og aktiv betennelse og må trolig starte på prednisolon en periode. Som kjent kan prednisolon gi kraftig vektøkning, med økt apetitt osv. Jeg har for tiden bmi på 25 og prøver å gå ned i vekt for å ligge litt mer på midten av bmi skalaen... Er så redd for at når jeg starter på prednisolon vil jeg få økt apetitt og gå enda mer opp i vekt😔 Er det noen som har erfaring med å kombinere andre medisiner som reduserer apetitten SAMTIDIG som man tar prednisolon? For å i det minste holde samme vekt, ikke for å nødvendigvis gå ned så mye i vekt. Tenker på mysimba, ozempic etc. Anonymkode: 30391...074
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Du angriper problemene fra feil vinkel. Enkelte medisiner kan gi økt appetitt, det er riktig. Men det er ikke det samme som at de gir vektøkning. For vektøkning skjer kun når du spiser for mye over tid. Hvis du lar være å spise for mye over tid, går du ikke opp i vekt. Tilsvarende "prøver" du å gå ned i vekt. Det fungerer ikke. Å prøve betyr å gjøre et helhjertet forsøk, med usikkert utfall, på å overvinne en motstander. Å gå ned i vekt er noe som skjer av seg selv når man spiser mindre. Med andre ord handler det bare om at DU skal SPISE MINDRE. Du skal ikke engang GJØRE NOE, du skal SLUTTE Å GJØRE NOE, altså slutte å spise for mye. Anonymkode: 012c1...96f 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Du kommer garantert til å legge på deg litt av prednisolon, spesielt om det er en høy dose. Men mye av det er vannvekt og vil forsvinne så raskt du er ferdig med kuren😊 Anonymkode: 17495...d0c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Heisann. Jeg har ulcerøs kolitt og aktiv betennelse og må trolig starte på prednisolon en periode. Som kjent kan prednisolon gi kraftig vektøkning, med økt apetitt osv. Jeg har for tiden bmi på 25 og prøver å gå ned i vekt for å ligge litt mer på midten av bmi skalaen... Er så redd for at når jeg starter på prednisolon vil jeg få økt apetitt og gå enda mer opp i vekt😔 Er det noen som har erfaring med å kombinere andre medisiner som reduserer apetitten SAMTIDIG som man tar prednisolon? For å i det minste holde samme vekt, ikke for å nødvendigvis gå ned så mye i vekt. Tenker på mysimba, ozempic etc. Anonymkode: 30391...074 Er ikke det å behandle ulcerøs kolitt og kronisk sykdom viktigere for deg enn om du går opp et par kilo? Ikke frekt ment, men virker jo ut som for noen at vekta er det eneste de tenker på, og eneste de bekymrer seg for. Anonymkode: 861d5...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Heisann. Jeg har ulcerøs kolitt og aktiv betennelse og må trolig starte på prednisolon en periode. Som kjent kan prednisolon gi kraftig vektøkning, med økt apetitt osv. Jeg har for tiden bmi på 25 og prøver å gå ned i vekt for å ligge litt mer på midten av bmi skalaen... Er så redd for at når jeg starter på prednisolon vil jeg få økt apetitt og gå enda mer opp i vekt😔 Er det noen som har erfaring med å kombinere andre medisiner som reduserer apetitten SAMTIDIG som man tar prednisolon? For å i det minste holde samme vekt, ikke for å nødvendigvis gå ned så mye i vekt. Tenker på mysimba, ozempic etc. Anonymkode: 30391...074 Skjønner problemet ditt godt. Det er ikke noe god følelse å ta medisiner man vet man vil gå opp i vekt av, når man bare vil gå ned. Jeg vet ikke hvordan semaglutid og prednisolone går sammen, du får høre med legen, kanskje det går helt fint å kombinere AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du angriper problemene fra feil vinkel. Enkelte medisiner kan gi økt appetitt, det er riktig. Men det er ikke det samme som at de gir vektøkning. For vektøkning skjer kun når du spiser for mye over tid. Hvis du lar være å spise for mye over tid, går du ikke opp i vekt. Anonymkode: 012c1...96f Ja, du kan jo prøve å holde ut med konstant sult som gnager i hver celle av kroppen dag ut og dag inn under Prednisolonkur. Sult som gjør at du ikke tenker klart eller får sove. Ja, det er bare å ignorere det! Alle som går opp i vekt er jo bare late og ignorante som ikke vet at det ikke bare går an å ikke spise selv om man er DAUSULTEN. Anonymkode: d4ade...fab 2 1
Iia Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Jeg skjønner deg godt. Prednisolon kan være viktig mot sykdom, men gir (kanskje ikke alle) en enorm appetitt som kjennes omtrent umulig å stå imot. Alle skjønner at det "bare er å la være" å spise mer enn vanlig hvis man vil unngå å legge på seg, men det klarte ihvertfall ikke jeg da jeg gikk på den medisinen. Jeg har ganske god selvkontroll til vanlig og BMI innen normalområdet. Spør legen din for best kvalifisert svar på om medisinene lar seg kombinere. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 Iia skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner deg godt. Prednisolon kan være viktig mot sykdom, men gir (kanskje ikke alle) en enorm appetitt som kjennes omtrent umulig å stå imot. Alle skjønner at det "bare er å la være" å spise mer enn vanlig hvis man vil unngå å legge på seg, men det klarte ihvertfall ikke jeg da jeg gikk på den medisinen. Jeg har ganske god selvkontroll til vanlig og BMI innen normalområdet. Spør legen din for best kvalifisert svar på om medisinene lar seg kombinere. Ja, prednisolon er jo egentlig et godt hjelpemiddel for å dempe betennelser. Jeg skal rett og slett høre med fastlegen, hun pleier å være hjelpsom så stoler på henne. Kan jeg spørre hvilken dose med prednisolon du måtte gå på? Og over hvor lang tid? Ts Anonymkode: 30391...074
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 Hvor stor dose skal du gå på? Og over hvor lang tid? Anonymkode: 544ce...7a3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor stor dose skal du gå på? Og over hvor lang tid? Anonymkode: 544ce...7a3 Vet ikke helt enda faktisk... Men jeg vil tro det blir ca 20- 30 mg med opp og nedtrapping over en periode på 6 uker. Ts Anonymkode: 30391...074
Topsi Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 (endret) Vil bare si at wegovy og saxenda kan ha store bivirkninger for magen, ikke hos meg, men mange andre... Endret 24. februar 2024 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Skrevet 24. februar 2024 Jeg gikk på Prednisolon og Mysimba samtidig. 20 mg Prednisolon og 2x1 tall mysimba i døgnet. Det var bare en ti dagers kur med prednisolon, og det jeg merket var at jeg var veldig tørst. Ikke såååå mye mer sulten, tror jeg. Anonymkode: 2d896...81f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #12 Skrevet 24. februar 2024 Topsi skrev (21 minutter siden): Vil bare si at wegovy og saxenda kan ha store bivirkninger for magen, ikke hos meg, men mange andre... Oj såpass ja, hvis det er hardt for magen så er det ikke sikkert det blir aktuelt uansett. Og jeg har jo normal bmi. Aldri hørt om noen som har fått sånne medisiner med normal bmi heller. Ts Anonymkode: 30391...074
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg gikk på Prednisolon og Mysimba samtidig. 20 mg Prednisolon og 2x1 tall mysimba i døgnet. Det var bare en ti dagers kur med prednisolon, og det jeg merket var at jeg var veldig tørst. Ikke såååå mye mer sulten, tror jeg. Anonymkode: 2d896...81f Aha skjønner😊 Men du gikk i utgangspunktet på mysimba? Og så kom bare prednisolonkuren i tillegg? Ts Anonymkode: 30391...074
Iia Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, prednisolon er jo egentlig et godt hjelpemiddel for å dempe betennelser. Jeg skal rett og slett høre med fastlegen, hun pleier å være hjelpsom så stoler på henne. Kan jeg spørre hvilken dose med prednisolon du måtte gå på? Og over hvor lang tid? Ts Anonymkode: 30391...074 Hei, husker ikke eksakt dose og antall uker, men høydose med nedtrapping, kanskje tre mndr til sammen. Jeg reagerer med voldsom hunger også på lave doser, dessverre. Jeg tror det er litt individuelt, det der.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 Retningslinjer for utskriving av Mysimba, Saxenda og Wegovy er at pasienten må ha en BMI på over 30, eller 27 med vektrellaterte tilleggstilstander. Så jeg tror ikke du vil få skrevet ut det. Prøv å ikke ta sorgen på forskudd, og prøv å fokusere på at prednisolonen vil hjelpe på tarmsykdommer din. Hva er noen kilo ekstra i en periode, hvis medisinen gjør at du slipper smerter, blødninger, diaré, anemi, stomi? Anonymkode: c49ee...1ea
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Retningslinjer for utskriving av Mysimba, Saxenda og Wegovy er at pasienten må ha en BMI på over 30, eller 27 med vektrellaterte tilleggstilstander. Så jeg tror ikke du vil få skrevet ut det. Prøv å ikke ta sorgen på forskudd, og prøv å fokusere på at prednisolonen vil hjelpe på tarmsykdommer din. Hva er noen kilo ekstra i en periode, hvis medisinen gjør at du slipper smerter, blødninger, diaré, anemi, stomi? Anonymkode: c49ee...1ea Ja var det jeg tenkte, at man kan ikke få det utskrevet som normalvektig. Skal gjøre som du sier, prøve å ikke ta sorgen på forskudd, kan hende det går fint også. Denne tråden har i alle fall hjulpet meg å snu tankegangen litt😊 Har vært normalvektig hele livet, men etter graviditet og fødsel med det tredje barnet så stangnerte plutselig vekten min før jeg hadde nådd vektmålet mitt. Synes vektnedgang gikk "enkelt" etter de to andre svangerskapene, men den tredje gangen ble det tøft. Men men sånn er det. Takk for alle svar🩷 Ts Anonymkode: 30391...074 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 Hei TS, hvordan har det gått med deg og denne kuren og evt. vektøkning? Jeg begynte i dag på Prednisolonkur i 8 uker mot Ulcerøs kolitt selv. Jeg står på ganske høye doser, 40 mg første uken, 30 mg 2 uke, 20 mg 3 uke, så 15 mg...osv. Kjenner jeg gruer meg for spesielt bivirkning som vektøkning, særlig siden jeg har hatt et sterkt sug på snacks og har prøvd å leve sunnere flere ganger men jeg klarer bare ikke. Jeg har en BMI på 28...... Har gått på Prednisolon høydose en gang tidligere i høst, men da var det bare en uke!! Anonymkode: 96a1a...4c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå