Gå til innhold

Britisk langhår oppdrettere, drøm knust

Prøvermammaen

Anbefalte innlegg

Om oppdretteren er registrert i NRR og vil selge katter med stamtavle så er det regler for hvor gammel katten kan være ved 1. Kull og siste kull. Hvor lang tid det må minimum være mellom hvert kull og hvor mange kull katten totalt kan få. Alderen på kattungene når de kan flytte til mor er det også regler på.

Det største problemet er at folk kjøper katter uten stamtavle til nesten full pris. De bidrar til kattungefabrikker og mødre som får kull etter kull uten pause for der er det null kontroll.

De beste katteoppdretterne trenger ikke annonsere på Finn.no for de har som oftest ventelister.

Rasekattene som kommer fra seriøse oppdrettere finner du ved å gå på katteutstillinger og ved å kontakte oppdrettere direkte.

Anonymkode: 25f06...79f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Om oppdretteren er registrert i NRR og vil selge katter med stamtavle så er det regler for hvor gammel katten kan være ved 1. Kull og siste kull. Hvor lang tid det må minimum være mellom hvert kull og hvor mange kull katten totalt kan få. Alderen på kattungene når de kan flytte til mor er det også regler på.

Det største problemet er at folk kjøper katter uten stamtavle til nesten full pris. De bidrar til kattungefabrikker og mødre som får kull etter kull uten pause for der er det null kontroll.

De beste katteoppdretterne trenger ikke annonsere på Finn.no for de har som oftest ventelister.

Rasekattene som kommer fra seriøse oppdrettere finner du ved å gå på katteutstillinger og ved å kontakte oppdrettere direkte.

Det er sant, det er derfor jeg i utgangspunktet ønsker rasekatt. Men, disse oppdretterne driver med kynisk og kald fabrikkvirksomhet og de er alt for lett tilgjengelig og i mangfold. De har 20+ katter som de avler på rundgang. Når kattene er for gamle til å avles på, så selges de. De bryr seg ikke om dyrene i det hele tatt. Alt de tenker på er profitt. Det er nettopp slik en rasekatt blir ødelagt og avlet i hjel. Tror du virkelig en slik oppdretter bryr seg om helse og genene ved å gidde å fokusere på å øke det genetiske mangfoldet i rasen? De kaster ikke bort tid og penger på å importere partner fra et annet land slik seriøse hundeoppdrettere gjør. 

Problemet her er at de seriøse oppdrettene er skjult. Slik at de skadelige og dårlige oppdretterne får ødelegge rasene. 

Det er ikke bare i katteverden at dette er et stort problem. Men oppdrettermiljøet for katter er mye mindre enn for hunder. Så de driver i enda større skala enn hva de useriøse hundeoppdretterne gjør. 

Anonymkode: d81e5...681

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er sant, det er derfor jeg i utgangspunktet ønsker rasekatt. Men, disse oppdretterne driver med kynisk og kald fabrikkvirksomhet og de er alt for lett tilgjengelig og i mangfold. De har 20+ katter som de avler på rundgang. Når kattene er for gamle til å avles på, så selges de. De bryr seg ikke om dyrene i det hele tatt. Alt de tenker på er profitt. Det er nettopp slik en rasekatt blir ødelagt og avlet i hjel. Tror du virkelig en slik oppdretter bryr seg om helse og genene ved å gidde å fokusere på å øke det genetiske mangfoldet i rasen? De kaster ikke bort tid og penger på å importere partner fra et annet land slik seriøse hundeoppdrettere gjør. 

Problemet her er at de seriøse oppdrettene er skjult. Slik at de skadelige og dårlige oppdretterne får ødelegge rasene. 

Det er ikke bare i katteverden at dette er et stort problem. Men oppdrettermiljøet for katter er mye mindre enn for hunder. Så de driver i enda større skala enn hva de useriøse hundeoppdretterne gjør. 

Anonymkode: d81e5...681

Mitt inntrykk innen rasen jeg har er at de fleste oppdretterne henter inn rikelig med katter fra utlandet. Begge mine katter har foreldre og besteforeldre fra bla Skottland, Polen, Latvia, Sverige og Danmark. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (5 timer siden):

Jeg tenker motsatt. Å aktivt drive med avl er det etiske, det er de som driver med ukastrerte «huskatter» som er uetisk. Avl av rasekatter er da ikke mer uetisk en hundeavl. Disse kattene blir kastrerte, vaksinerte og tatt vare på. Det motsatte av uetisk kattehold.

Det dere virker å tro er at alle som har rasekatt ville hatt en huskatt om de ikke hadde hatt rasekatten sin. Det stemmer jo overhode ikke. 

Hva tror du skjer med disse rasekattene når eierne blir lei dem, dør fra dem eller de stikker av? Jo, akkurat det samme som med huskatter, de blir hjemløse katter. Rasekatt er heller ingen garanti for kastrering, snarere tvert i mot, mange av eierne ønsker å ha mulighet til å avle på dem.

Anonymkode: 23c92...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tror du skjer med disse rasekattene når eierne blir lei dem, dør fra dem eller de stikker av? Jo, akkurat det samme som med huskatter, de blir hjemløse katter. Rasekatt er heller ingen garanti for kastrering, snarere tvert i mot, mange av eierne ønsker å ha mulighet til å avle på dem.

Og dette er et oppfunnet problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine rasekatter har kommet ferdig kastrert fra oppdretter.

Anonymkode: 8b68d...667

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mine rasekatter har kommet ferdig kastrert fra oppdretter.

Anonymkode: 8b68d...667

Det er nok av de som ikke blir det. På Finn ligger det haugevis av kattunger som er halvt et-eller-annet, så det er mengder av rasekatter som ikke er kastrert der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvermammaen skrev (På 24.2.2024 den 11.43):

I alle år har jeg hatt en stor kjærlighet for dyr, men spesielt katter. Har også hatt katt store deler av livet. Siden jeg var liten har jeg hatt et ønske om å drive oppdrett, spesielt da det i alle år for meg ble fremstilt som noe ekte katte elskere gjør, og av interessen og lidenskapen for rasene det gjelder. 

for tre år siden begynte jeg å lese meg opp på alt man trenger å vite for å drive med dette, jeg tok også kontakt med oppdrettere av rasen Bristisk Langhår, da jeg for noen år tilbake virkelig falt for personligheten til katten min. I senere tid fikk jeg også en pus til. 

uansett ble jeg møtt med mer motgang enn jeg hadde forestilt meg, ingen oppdrettere av rasen ønsket nye oppdrettere velkommen, og jo mer jeg undersøkte, og fulgte med på oppdrettere, jo mer forskrekket og trist ble jeg. 

Det pøser på med kull på kull, ved hver løpetid hos kattene, det er masse produksjon, og noen kjærlighet for dyrene får jeg ikke inntrykket av at det er, eks har aldri oppdrettere av mine to tatt kontakt for å høre hvordan det går med de etc. eller vist noe bryderi så fort de var ute av huset og pengene ble betalt. 
jeg skulle virkelig ønske at det å drive oppdrett ble skattebelagt og mye strengere. 

Hvordan kan noen ha hjerte til å oppdra kattunger i 4 mnd, for så å aldri bry seg om de igjen?! Og se kattene gå igjennom løpetid på løpetid, svangerskap på svangerskap osv?! 

i løpet av mitt 30 år lange liv har jeg opplevd å ha 3 kull, da jeg har vært forvert, og til den dag i dag tenker jeg fortsatt på hvordan de har det, og sender titt og ofte meldinger med de som overtok kattene. Føler meg priveligert og heldig som fikk være en del av å forme de til de gode og trygge kattene de er i dag. 

siden jeg ble ufør i tidlig alder  ønsket jeg så sterkt å gjennomføre drømmen, drømmen om å ha et kull annethvert år, for å oppfostre ekte smågoinger, og kanskje til å med ha et felleskap med andre som også brenner for det samme som meg, med den samme kjærligheten og lidenskapen. 
den drømmen ble knust i tusen biter :(. 

Dette gjelder jo ikke enhver oppdretter og enhver rase, men et stort flertall. 

skulle ønske det ble en regel hvor man kun hadde et kull annenhvert år,Slik ville det antagelig blitt mer omsorg og kjærlighet pr kull, enn om det var masse produksjon. 

For Har man mange av et dyr og driver masse produksjon , blir de fort sett på som objekter, vs et familie medlem. 

Håper bare ikke jeg er alene om disse meningene, og at det blir satt et større fokus rundt dette. 
Dyr er også levende vesner, og kjæledyr skal være likeverdige familie medlemmer, og ikke pengemaskiner. 

Du drar alle under en kam nå... det er nok ikke normalen det du forklarer her... 

Jeg som er oppdretter på en rase som er langt mer sjelden enn den du har ser ikke andre oppdrettere på denne måten. Om en oppdretter har flere hunnkatter så er det ikke unormalt at det kan bli noen kull iløpet av 1-3 år, men det krever også at de følger et regelverk. For seriøse oppdrettere er medlem i et forbund som utsteder stamtavler og da har de gjeldende regelverk å følge i dette forbundet. 

Selv har jeg 1 kull i året ca men jeg har også flere katter ut til forvert som kattungene vokser opp hos før de flytter. Har kontakt med de fleste kjøperne men opplever ofte at ikke alle kjøperne vil ha så mye kontakt etter ta de har fått katten sin. Så det går begge veier det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine rasekatter er selvfølgelig kastrerte. Jeg har null kunnskap om avl men har skjønt at det handler om mer enn å pare to tilfeldige individer av samme rase. 

Jeg har også overtatt min mors hanhund av rasen toypuddel. Gud hjelpe hvor mange tåpelige eiere av små hunder det er der ute. Får ukentlig spørsmål av tilfeldige hundeeiere jeg møter på tur om de kan få låne han til paring. Jeg sier han er plaget med eksem og har et nervøst lynne og derfor ikke egnet til avl men det preller av. Jeg sier konsekvent nei for jeg synes det er alt for ukritisk avl og kryssing av små raser fordi så mange er dumme nok til å betale latterlige summer for et dyr uten stamtavle og null kontroll over foreldres helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 11.58):

Hun vin kjøpte kattene av er helt gal. Kun penger, penger, penger. Hadde vi vist.. Vi ente opp med en supernervøs syk katt, og hun ble helt vill når vi påpekte det. Livredd for ryktet sitt, ikke katten. Mente det var dyrlegen som overbehandlet katten og mente vi skulle kjøre tre timer til hennes dyrlege så hun kunne få bevis for at katten var frisk. 

Jeg har virkelig mistet troen. Men derfor har jeg og lyst å bli oppdretter, for å bli en bra en. Folk fortjener gode katter. 

Anonymkode: 0de65...3ba

Hvor i landet er dette? Og hvilken rase katt?

Anonymkode: ff9c8...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 13.00):

Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Det er ikke i menneskets biologi og instinkt å avle opp katter slik det er å føre sine gener videre. Ikke finnes det løshunder i Norge heller. 

Det finnes omtrent 100 000 hjemløse katter i Norge og bestanden bare øker og øker. Det finnes ikke nok hjem/forverter til alle kattene. 1 katt kan få opptil 4 kull i året. Det er rett og slett uforsvarlig å fortsette å avle og avle på katter når det finnes så utrolig mange uten hjem! 
Den dagen det ikke finnes 100 000 hjemløse katter kan man begynne med oppdrett. Renrasede katter tar opp er hjem like mye som hvilken som helst annen katt. Det er like unødvendig og like tragisk å bidra til å øke problemet. Vær ansvarsfull, redd katter istedenfor å avle på dem om du er så innmari glad i dem og ikke bidra til mer hjemløshet.

Anonymkode: 2499b...4d5

Det er ikke rasekatter som er hjemløse her i landet. 

Jeg har lest flere tråder her inne, hvor man tydelig ser holdninger mange folk har til katt.

Katter trenger ikke steriliseres/kastreres.

Katter kan være ute i all slags vær året rundt. De tåler fint 20 minus.

Katter skal fôres opp på 90% maismel (tørrfôr). Rent kjøtt er godteri. 

Kjører man på en katt, så lar vi den bare ligge.

Katter som går ute, blir sparket, skutt etter, kastet stein på. 

Katter blir satt ut i skogen, puttet i plastpose og kastet i vannet eller i søppelet, når sommerferien starter.

Det er alt for mange mennesker i dette landet som får seg katt, men ikke vet noe om kattehold. Flere fremstår som steinkalde psykopater, når de snakker om katter. 

Det burde innføres strengere regler for hvem som får lov til å ha katt (kjæledyr).

De som bruker 15 000++ på en katt, setter den ikke ut i skogen når de skal på sommerferie. Rasekatt-eiere er IKKE skyld i alle de hjemløse kattene her i landet. Det er ikke folk som ønsker en rasekatt sitt ansvar å rydde opp etter alle psykopatene som ikke evner å ivareta dyrene sine. 

Anonymkode: 8353f...567

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor i landet er dette? Og hvilken rase katt?

Anonymkode: ff9c8...720

Nå lurer jeg på om det er jeg som har svart eller om vi er to med akkurat samme erfaringen? Spent på anonymkoden nå 😆

Anonymkode: 0de65...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten jeg har er ren rasekatt, det er jeg sikker på etter å ha vært i kontakt med en seriøs oppdretter og lest om 'typen' fra NRR. Han har også en uvanlig bakgrunn som gjorde at han var ganske redd og usosialisert når jeg overtok ham. Men det har dessverre vist seg at hans oppdretter ikke var så seriøs og ansvarlig som jeg trodde. Ikke registrert i NRR har jeg funnet ut, og opp gjennom månedene vi har hatt kontakt over meldinger, så har det kommet fram ulik infå som jeg har stusset på, som motstridende påstander. Følte meg delvis ført bak lyset. Når jeg så tok opp noen av disse bekymringene, ble hun ualminnelig sur, og ba meg ikke kontakte henne mer. Jeg ønsket for eksempel å få stamtavle på pusen siden jeg ikke har hatt rasekatt før, men det ble ikke fulgt opp, selv om jeg ville betale for det. Litt kjipt, fordi det hadde vært artig å ha, til å henge på veggen eller noe slikt.

Dette blir egentlig identifiserende hvis akkurat denne personen er innom her, men whatever. Betalte heldigvis (i etterpåklokskapens lys) ikke penger for katten, siden de allerede hatt solgt den til noen andre, og senere tok den tilbake pga dårlig stell og at eieren prøvde å få ham avlivet (det jeg ble fortalt vertfall). Men det har kostet ganske mange tusen for kastrering (operasjon pga en sykdom), samt løveklipp, vaksine ++. Er nok oppe i ca 10 000 nå.

Alt det har ikke noe å si, for så vidt, for jeg er uansett uendelig glad i katten, og gjør alt for ham ❤️

Kanskje heller se på det som en lang måte å si at det er flere tvilsomme oppdrettere der ute, selv om jeg egentlig ikke vil kalle dette "bakgårdsoppdrett". Og hvis jeg skal skaffe meg rasekatt senere i livet, så vil jeg heller betale en drøy slant hos en seriøs oppdretter, få papirer og alt det der med en gang, og ikke nødvendigvis gjøre det via Finn. Og vertfall ikke betale fx 10000 for en tvilsom rasekatt fra finn.

Og for de som hater rasekatter og oppdrettere, jeg forsøkte i 2 år(!) å få katt via Dyrebeskyttelsen og andre som dem, men det var klisj umulig når jeg måtte ha en innekatt. "Alle" kattene der måtte ha egen hage og greier, som i praksis betyr at man må eie enebolig eller villa her i Oslo. Utrolig teit politikk å være så begrensende når sikkert 90% her bor i leilighet / blokk, og det samtidig er så mange katter som trenger et nytt hjem.

Hvordan har det gått med TS forresten, har du klart å begynne med oppdrett likevel?

Anonymkode: 0abe1...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...