Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal kjøpe en enebolig snart, bare venter til jeg finner drømmestedet. Ideen er at jeg skal lage et soverom med et "connecting" bad. Mulig badet ikke eksisterer, så gå ut ifra det. Spørs helt hvilken planløsning det er. Soverommet må være stort nok til en dobbelseng, kommode, 2 god stoler (eller en 3 seters) et lite bord, og en tv. 

Hvor dyrt kan dette bli? Jeg skal nemlig leie ut rommet så det blir en fin ekstra inntekt i perioder. 

Anonymkode: dd0fe...ec9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nytt bad med elektro/ vann...  5- 600000kr minimum sku jeg tru. 

Anonymkode: cd4ab...631

• Liker 2
Skrevet

Blir vel billigere å bygge hus med dette enn å totalrenovere et

Anonymkode: 5454b...7bc

Skrevet

Det er jo et veldig stort soverom du sikter til? Pluss et bad. Jeg vil regne med det billigste vil være om du finner en enebolig hvor to mindre soverom kan slås sammen til dette du ønsker deg. 

Ellers er det jo FULLSTENDIG umulig å gi noe prisoverslag uten at du har en plantegning.. Det sier vel seg selv? 

Anonymkode: aec95...5d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bygg selv, da det blir billigere

Anonymkode: d85eb...79f

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Du bør se etter et hus, hvor du kan kan bruke et eksisterende bad og linke det til et rom. 

Det blir fort veldig dyrt å bygge et nytt bad. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nytt bad med elektro/ vann...  5- 600000kr minimum sku jeg tru. 

Anonymkode: cd4ab...631

Det blir dyrere enn det hvis det ikke er eksisterende vann/kloakk i rommet, det kan jeg garantere. Vi betalte 500k for nytt bad rett før jul. Ikke stort, ikke luksuriøst, men med fliser på vegg og gulv. Da ble ingen ting flyttet. Avløp (toalett) er visst det verste, det er kjempedyrt å flytte/etablere. 

Anonymkode: 424e9...e02

• Liker 5
Skrevet

Jeg trodde ikke det var lov å  leie ut hybler uten kjøkkenmuligheter? Skal du da gi leieboeren fri adgang til ditt kjøkken og dele det med ham/henne?

Ellers er jeg enig med de som sier at planen din høres forferdelig dyr ut. Tror faktisk det blir bedre og billigere for deg å bygge selv, eller kjøpe en bolig som allerede har en godkjent hybeldel (ofte ligger disse i underetasjen/kjelleren og har hybelkjøkken og bad allerede).

Anonymkode: f5d13...959

• Liker 2
Skrevet

Har ingen erfaring og kan ikke tippe noen pris, men dersom vann og kloakk er ca der badet skal bli og du KUN må bruke 5-600.000 kr som blir foreslått over her, vil det ta veldig mange år med utleie før du får overskudd.

F.eks med leieinntekt 5000 kr pr mnd (det er tross alt ikke en hybel):

500.000 kr / 5000 kr pr mnd /12 mnd pr år = 8 år med konstant utleie før dette er dekket og du får overskudd

Om du tenker at leietakerne ikke skal flytte dobbeltseng og store møbler ut og inn av leiligheten din og slite på dørkarmer og golv, så må du kjøpe inn dette også.

Du får raskere penger ut av utleie hvis huset allerede har bad ved siden av et soverom. Eller hvis det er klart eller lett å gjøre om til hybel/utleiedel og dette ikke fordyrer boligens pris helt grasalt.

De som leier ut et rom for å spe på inntekten sin, bruker kanskje bare et gjesterom som det er (evt lett overflateoppussing) og hvis man har to bad i boligen kan leietaker bruke det ene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da bør du se etter bolig der det ligger soverom rett ved vann og avløp. Å koble deg på iht andre siden av boligen kan bli svindyrt. Vi laget bad nå utvidet fra det gamle pga det var på 4m2 og økt med ca 5m2.  Vi har valgt gulvbelegg og plater på veggene, fordi det er billigst å sette opp. Materialer på rør ol, kostet like mye som gulvbelegg støp og veggplater fibo trespo.  Og da har vi gratis rørlegger pga  kjenner en som nektet å ta betalt.   Så kun materialer er vi på 120.000kr. Pluss at min mann er snekker og jeg har godkjent kurs på baderomsplater, så har vi også lagt de selv. Kommer nok på ca 10.000- 20.000 til.

Anonymkode: e1d96...6cf

Skrevet

Om du skal kjøpe enebolig må det da være bedre å lage en fullverdig hybel fremfor å leie ut et rom med dobbeltseng, sofa og toalett… hvem vil bo der, og skal de lage mat på ditt kjøkken? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...