Gå til innhold

Hvordan er litauiske og rumenske menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er litauiske og rumenske menn som kjæreste/ partnere? 

Anonymkode: 12a70...15c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hardtslående.

Anonymkode: 5edcb...355

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Min erfaring er at de er ofte oppdratt til at menn skal være menn, ikke gråte, være sterke uansett. De er gjerne litt emosjonellt numne samtidig som de ikke kan hanskes med egne følelser, litt umodne og kan ha en 5årings trassalder. Men dette gjelder ikke bare menn nedover Europa, finnes mange voksne emosjonellt underutvikla menn i norge og, men litt mer nedover pga krig uro, fattigdom og sånt 

Anonymkode: 958d8...0f9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at de er ofte oppdratt til at menn skal være menn, ikke gråte, være sterke uansett. De er gjerne litt emosjonellt numne samtidig som de ikke kan hanskes med egne følelser, litt umodne og kan ha en 5årings trassalder. Men dette gjelder ikke bare menn nedover Europa, finnes mange voksne emosjonellt underutvikla menn i norge og, men litt mer nedover pga krig uro, fattigdom og sånt 

Anonymkode: 958d8...0f9

Hørtes ganske likt ur som min Engelske exmann det der, kanskje litt like over hele Europa? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hardtslående.

Kan bekrefte dette….

Anonymkode: d9753...2a6

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

- Tradisjonelle kjønnsroller: forventer at du lager mat og steller huset 

- Sjalu

- Dårlig på å regulere følelsene sine

- Blir ofte for fulle når de drikker 

- Voldelige når full og sjalu 

- Liker kvinnelige og feminine kvinner, sier klart i fra om du legger på deg 

- Gammeldagse i barneoppdragelsen 

- Røyker 

Anonymkode: 958e2...cfd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde en periode der jeg prøvde å være mer åpen om å date mennesker med annerledes bakgrunn enn meg selv og skrev mellomannet med en norsk rumener i en periode. Dro på en date og jeg fikk kalde føtter når han ville bli eksklusiv fra date 1, uten å lure på hva jeg tenkte om saken. Han var veldig pressede masete og pågående. 

Han hadde en helt grei jobb som lærer, men hadde aldri kjøpt seg eget sted å bo fordi han sendte alle pengene sine til mor og søster i hjemlandet. Hans far og bror ringte hver dag og det var visst høylydte diskusjoner om penger. Det var viktig at jeg skulle bo i hans område til tross for at jeg hadde barn i annen skolekrets.. For han skulle aldri flytte. 

Ble dritredd 🙈 jeg løp. 🚩

Anonymkode: 4ba05...1c3

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 12.08):

- Tradisjonelle kjønnsroller: forventer at du lager mat og steller huset 

- Sjalu

- Dårlig på å regulere følelsene sine

- Blir ofte for fulle når de drikker 

- Voldelige når full og sjalu 

- Liker kvinnelige og feminine kvinner, sier klart i fra om du legger på deg 

- Gammeldagse i barneoppdragelsen 

- Røyker 

Anonymkode: 958e2...cfd

Legg til utro, så har du en bra beskrivelse

Anonymkode: 65805...bbc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har folk bare negative opplevelser 🤯

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig glad i røyk. På et religiøst nivå.

Anonymkode: 35600...3f6

Skrevet

Gammeldagse. Har jobbet mye med rumenske menn, de sier gjerne rett ut at kvinner ikke har noe på en mannsdominert arbeidsplass å gjøre. 

Anonymkode: 06aa1...dab

Skrevet

Min venninne er gift med en mann fra Litauen. Har fremstår som veldig koselig. Virker so de har det veldig bra ilag og at han er veldig omsorgsfull.

Anonymkode: 391d4...357

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har folk bare negative opplevelser 🤯

Jeg tror du skal tenke deg om noen ganger. De mennene som kommer til Norge er først og fremst fattige arbeidere fra områder og sosiale klasser med lav/ingen utdannelse. Det fører med seg mye grums. 

Anonymkode: 29e5c...3cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg datet lenge en mann fra Litauen. Han røykte, det er mindre vanlig blant norske menn. Han var ift norske menn jeg har erfaring med, mer initiativrik, mer gentleman, mer overtroisk, viste mindre sårbarhet, opptatt av at damen må være yngst i forholdet

Anonymkode: 4e084...5f6

• Hjerte 1
Skrevet

Har datet en rumener. Flink å røyke og drikke, men en fantastisk mann som tok godt vare på meg.

Anonymkode: d8eb3...195

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Alt mitt er mitt og alt ditt er mitt, de har vanskelig for å skille mellom sine egne eiendeler og andre sine eiendeler.

Anonymkode: 5de40...1d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns de fleste litauske menn jeg har kommet over virker hyggelige, med i tiden (kvinner burde være likestilte, ha egen inntekt osv). Ganske vanlige moderne menn. Er kanskje et klasseskille der.

Rumenske menn opplever jeg som verre. Ganske vanlig at rumenske kvinner her i alle fall får seg norsk partner, fordi de ikke ønsker en rumensk mann.

Anonymkode: 4ffa6...ed9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 12.02):

Kan bekrefte dette….

Anonymkode: d9753...2a6

Jeg også 🙂

Anonymkode: f9d5f...7f4

• Hjerte 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 11.35):

Hardtslående.

Hva mener du med "hardtslående" ? 

Anonymkode: 8cf9b...c55

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er samboer med en Rumensk mann, vi har vært sammen i 12 år. Jeg har vært mye i Romania og lært mye om kulturen, og den er definitivt annerledes en vår på en del ting. Mer gammeldags, tradisjonelle kjønnsroller, også ugjevne kjønnsroller: Det er for eksempel helt OK at mannen går ut på byen og flørter med damer, mens dama skal sitte hjemme. Som andre over skriver læres guttene opp til at det er svakt å vise og å snakke om følelser, noe som kan gjøre det komplisert i forholdet.

Men: Det er store individuelle forskjeller (som med menn her hjemme), mange av de jeg har møtt er ikke bare åpne for men også helt overbeviste om at ting både er og gjøres bedre i mange andre land, og det finnes mange sympatiske sider: Jeg oppfatter den gjengse rumenske mann som svært omsorgsfull, lar ikke deg som kvinne alene løse problemer som oppstår, gentleman, gjestfri, generøs, familiekjær, og svært lojal ovenfor sine nærmeste. En Rumensk mann lar deg for eksempel ikke bære handleposene eller kofferten din, det er de nemlig lært opp av mamma at det er deres jobb. 

Når det gjelder personlige erfaringer med samboeren min har det tatt mange samtaler (og for han å bo her i landet) for å luke ut endel rusk. Han har aldri forventet at jeg skulle gjøre alt husarbeidet og lage all maten, men det var litt å gå på når det gjaldt generelt kvinnesyn og også dette med å snakke om følelser heller enn bare å reagere og la det bli med det.

Jeg har aldri latt han slippe unna med kommentarer eller liknende om kvinner, og har stilt han knallhardt til veggs hver gang og virkelig utfordret han på disse tingene, og også gitt han kvinnens perspektiv. Jeg merker en enorm endring, og han har selv på eget initiativ sagt at "huff, nå når jeg tenker tilbake på hvordan jeg har snakket til enkelte kvinner i fortiden blir jeg rett og slett flau av meg selv".

Jeg vet det høres ut som mye jobb, å skulle "oppdra" en voksen mann - men han er verdt det. Vi har det fantastisk sammen, han sender fremdeles tilfeldige meldinger midt på dagen med "jeg tenker på deg" når vi begge er på hver vår jobb, er raus med klemmer og kjærtegn, kjøper med roser til meg eller mango (som han vet jeg elsker), spør alltid hvordan jeg har det, er utrolig støttende, har mye humor og tuller mye i hverdagen, lytter når jeg trenger det, er omsorgsfull, er fantastisk med familien min (de forguder han) - og i motsetning til eksmannen min må jeg ikke styre familien AS alene: han står i alle hverdagens små og store utfordringer sammen med meg. 

Og jeg må si en ting til: Jeg har vokst så utrolig mye som menneske av å være sammen med en fra en annen bakgrunn, få et annet perspektiv. Samtalene våre er fremdeles utrolig spennende - noen ganger går det hett for seg når vi er uenige - og hver samtale vi har utfordrer meg og får meg itl å se ting fra flere vinkler. Det har vært og er en utrolig berikelse i livet mitt, og jeg både tror og håper at vi kommer til å fortsette å holde den gode spenningen oppe resten av livene våre. 

Anonymkode: 9781f...315

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...