AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Jeg begynner å bli redd jeg er i ferd med å få diabetes type 2, her er de symptomene jeg har - Overvektig - Våkner på natten med kaldsvette, føles som jeg er i ferd med å svime av. Har da pleid drikke et glass juice eller 2 (pga mistankene mine) og da har problemet forsvunnet etter 30 min ish) - De gangene jeg har forsøkt å gå ned i vekt og vært i et kaloriunderskudd, men så skal ha en ‘cheat day’ har det som står over skjedd begge gangene MEN jeg er ung, og det er de siste 2 årene jeg har blitt ‘feit’. Jeg var mye fysisk aktiv før, spist unormalt sunt (holdninger i hjemmet)helt opp til vendepunktet. Siden det er en sykdom som kanskje er litt tabubelagt, og jeg er ung, vil jeg ikke gå til legen hvis dette ikke er noe farlig. Men jeg er redd det er værre enn jeg selv håper på. Hva tror dere? Kan det være prediabetes/diabetes? Høres det ut som noe annet? Anonymkode: ac220...71c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Siden det er en sykdom som kanskje er litt tabubelagt, og jeg er ung, vil jeg ikke gå til legen hvis dette ikke er noe farlig. Det er helt umulig for noen her inne å fjerndiagnostisere deg og vite om dette er farlig eller ikke. Mest sannsynlig er det ikke det, men diabetes 2 er jo heller ikke farlig. Anbefaler deg å be om en rutinesjekk hos legen din uten å nevne noe om diabetes, beskriv symptomer og pass på at de måler langtidsblodsukker også. Anonymkode: 933b4...88c 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt umulig for noen her inne å fjerndiagnostisere deg og vite om dette er farlig eller ikke. Mest sannsynlig er det ikke det, men diabetes 2 er jo heller ikke farlig. Anbefaler deg å be om en rutinesjekk hos legen din uten å nevne noe om diabetes, beskriv symptomer og pass på at de måler langtidsblodsukker også. Anonymkode: 933b4...88c Ja skjønner at dere ikke akkurat kan finne ut om jeg er syk eller ikke, tenkte mer på om noen hadde ein peiling. Setter stor pris på svar! Skal dra til legen å sjekke opp:) Anonymkode: ac220...71c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg begynner å bli redd jeg er i ferd med å få diabetes type 2, her er de symptomene jeg har - Overvektig - Våkner på natten med kaldsvette, føles som jeg er i ferd med å svime av. Har da pleid drikke et glass juice eller 2 (pga mistankene mine) og da har problemet forsvunnet etter 30 min ish) - De gangene jeg har forsøkt å gå ned i vekt og vært i et kaloriunderskudd, men så skal ha en ‘cheat day’ har det som står over skjedd begge gangene MEN jeg er ung, og det er de siste 2 årene jeg har blitt ‘feit’. Jeg var mye fysisk aktiv før, spist unormalt sunt (holdninger i hjemmet)helt opp til vendepunktet. Siden det er en sykdom som kanskje er litt tabubelagt, og jeg er ung, vil jeg ikke gå til legen hvis dette ikke er noe farlig. Men jeg er redd det er værre enn jeg selv håper på. Hva tror dere? Kan det være prediabetes/diabetes? Høres det ut som noe annet? Anonymkode: ac220...71c Med dia2 er problemet for høyt blodsukker, så jeg stusset litt på at du drikker juice fordi du mistenker dia2. Uansett så er det viktig å gå til legen med symptomene du har. Det er legen som skal ta jobben med å finne ut om det dreier seg om noe farlig eller ikke. Anonymkode: 893b7...ffa 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 For det første; det er en relativt enkel diagnose å sette. Du drar til en lege som bestemmer om det skal tas fastende blodsukker, urinprøve og HbA1c (langtidsblodsukker). For det andre; til deg som skriver at «diabetes type 2 ikke er farlig». Nei, ikke like farlig som å veive med ukrainsk flagg i Russland, men absolutt farlig nok i den forstand at ubehandlet eller dårlig regulert diabetes kan føre til en hel haug med alvorlige senfølger. Til trådstarter: dra til lege, ta et oppgjør med deg selv og om det er slik du vil ha det. Vil du være en belastning mot deg selv og samfunnet (store utgifter økonomisk) ved å fortsette å være overvektig, eller er DU villig til å gjøre en forandring? Valget er ditt. Anonymkode: 670df...7d9 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Det er overhodet ikke bare eldre som får diabetes, virker som du tror det er rart du kan ha det siden du er ung. Det er altså såå feil! Derfor må du i alle fall være veldig ærlig med legen om alle symptomene dine slik at legen får testet deg skikkelig. Har du høyt blodsukker får du behandling med metformin, samt en plan for hvordan du skal spise. Anonymkode: 62022...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 Ubehandlet diabetes 2 gir ikke lavt blodsukker Anonymkode: 0a50b...00d 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 Det første tegnet på diabetes er ofte at en er er tørst og drikker mye. Er ofte å tisser. Dobbelt syn. Hyppige soppinfeksjon. Vektnedgang. Diabetes 1 kan gi føling som ligner det du beskriver. Dvs at blodsukkeret ditt er lavt og at du trenger sukker for å øke det. Men du beskriver at dette skjer når du har spist mye sukker,så det du beskriver kan jo ikke være lavt blodsukker. Anonymkode: 1b36e...c2a
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 Hei! Tusen takk for alle svarene jeg fikk:) Var hos legen og fant ut at symptomene mine ikke hadde noe som helst med fedmerelaterte sykdommer å gjøre, så det er ikke rart vi alle hadde problemer med å pusle på plass brikkene når jeg la så sterke føringer for hva jeg mistenkte. For å si det sånn hadde ikke den juicen noen som helst effekt ene eller andre veien😂. Takk for hjelp❤️ TS Anonymkode: ac220...71c
Blueberrymuffin Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 (endret) oi, her var det mye, så skal prøve å ta en ting av gangen 😊 AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 7.33): - Våkner på natten med kaldsvette, føles som jeg er i ferd med å svime av. Har da pleid drikke et glass juice eller 2 (pga mistankene mine) og da har problemet forsvunnet etter 30 min ish) Anonymkode: ac220...71c Dette høres mer ut som reaktiv hypoglykemi, veldig lavt blodsukker som er det motsatte av diabetes. AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 7.33): - De gangene jeg har forsøkt å gå ned i vekt og vært i et kaloriunderskudd, men så skal ha en ‘cheat day’ har det som står over skjedd begge gangene Anonymkode: ac220...71c Jeg fikk diabetes type 1 i starten av tjueårene. Men for meg så startet det med perioder av reaktiv hypoglykemi, jeg hadde episoder med veldig lavt blodsukker (føling), fikk dette påvist hos fastlege etter flere timer. Man må vel ha 2 tilfeldige målinger under 2.3 mmol for å få påvist reaktiv hypoglykemi, noe jeg hadde for over 10 år siden. Men ettervært som tiden gikk avtok og stoppet episodene med følingen og blodsukkeret mitt steg gradevis, helt til jeg fikk diagnosen diabetes med blodsukker godt over 20 mmol. Vanlig blodsukker skal ligge mellom 4.0 - 7.8 mmol, hvor blodsukker over 11.2 mmol er diabetes. Men utifra det du beskriver så høres det ut som du har reaktiv hypoglykemi, lavt blodsukker og føling, som er det motsatte av diabetes. Men jeg nevner historien min, fordi for noen som får diabetes type 1 i voksen alder får tidlig episoder med lavt blodsukker fordi bukspyttkjertelen overkompanserer for å produsere nok insulin. AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 7.33): MEN jeg er ung, og det er de siste 2 årene jeg har blitt ‘feit’. Jeg var mye fysisk aktiv før, spist unormalt sunt (holdninger i hjemmet)helt opp til vendepunktet. Anonymkode: ac220...71c Man kan få diabetes type 1 og type 2 i alle aldere, og med ulike kroppsformer. Selv om det vanligste er å få type 1 når man er ung og undervektig, og type 2 er vanligst i voksen alder med overvekt, men det finnes unntak. Har et familiemedlem som er reletivt slank som fikk type 2 i voksen alder, så symptombilde er viktigere enn alder og vekt. Vanlige symptomer på både type 1 og type 2 er hyppig vannlating, økt tørste og dobbeltsyn. Ved type 1 er det også vanlig å gå mye ned i vekt før diagnose. AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 7.33): Siden det er en sykdom som kanskje er litt tabubelagt, og jeg er ung, Anonymkode: ac220...71c Hvorfor mener du diabetes er tabubelagt? Jeg har aldri skammet meg for å ha diabetes. Jeg gikk visstnok veldig opp i vekt etter jeg starta på insulin og veier mer enn jeg skal nå, men jeg har aldri skammet meg over at jeg har diabetes. Det er viktig å huske at diabetes er noe som kan ramme alle, i alle aldere og fasonger, så ingen grunn til at det skulle være tabubelagt. Type 1 er kun arv, type 2 er ofte en kombinasjon av gener og livsstil, men man må være arvelig disponibel for å få diabetes, både type 1 og 2. Du kan lese mer om diabetes her: https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/arsaker-til-diabetes/ AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 7.33): vil jeg ikke gå til legen hvis dette ikke er noe farlig. Men jeg er redd det er værre enn jeg selv håper på. Hva tror dere? Kan det være prediabetes/diabetes? Høres det ut som noe annet? Anonymkode: ac220...71c Ubehandlet diabetes er farlig, det kan både skade synet ditt, blodsirkulasjon til andre organer, overbelaste nyrene, og i ytterste konsekvens død om man går for lenge med dette ubehandlet. Derfor skal du ta en tur til fastlegen. Om det er reaktiv hypohlykemi eller veldig tidlig pre-diabetes skal jeg ikke uttale meg om, men en sjekk hos legen og et måling av blodsukker og hba1c vil gi deg raskt svar 😊 Men ta deg en tur til legen du, det er din helse, og slike ting er viktig å ta tak i. Edit: så ikke at du hadde svart og vært hos legen før etter jeg hadde skrevet innlegget. Men lar det står, kan jo være noen andre som lurer på noe av det samme 😊 Endret 10. mars 2024 av Blueberrymuffin 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #11 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 21.22): Det første tegnet på diabetes er ofte at en er er tørst og drikker mye. Er ofte å tisser. Dobbelt syn. Hyppige soppinfeksjon. Vektnedgang. Diabetes 1 kan gi føling som ligner det du beskriver. Dvs at blodsukkeret ditt er lavt og at du trenger sukker for å øke det. Men du beskriver at dette skjer når du har spist mye sukker,så det du beskriver kan jo ikke være lavt blodsukker. Anonymkode: 1b36e...c2a Det er svært sjelden at ubehandlet diabetes type 1 gir føling. I såfall må det være fordi bukspyttkjertelen går litt berserk før den stopper å produsere insulin. Anonymkode: b3783...f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå