Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Mensen truse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Beklager hvis denne tråden havner feil, var litt usikker på hvor spørsmålet hørte hjemme.

Noen som har erfaring med mensentruser? Vurder å skaffe meg det, men de er jo ganske dyre, og man bør vel ha en 3-4 stykker, så hadde vært fint å høre erfaringer. 

Byttet fra tampong til menskopp for 6 måneder siden ca og jeg er helt frelst! Kommer aldri til å bytte! Bruker truseinnlegg bare for å være på den sikre siden, noen ganger er den ikke helt riktig på plass, eller der går litt for lenge til jeg har mulighet å gå på toalettet, så det er en fin sikkerhet, men blæ for noe dritt med truseinnlegg som ligger feil, teipen som klistrer seg etc. etc. så hvis disse trusene virkelig er bra, er det nok verdt hver krone!

• Liker 1
Skrevet

Bruker de fra Lindex, elsker de! Jeg bruker også menskopp i utgangspunktet, og menstruse på trening. Men jeg merker at jeg ofte velger menstruse på jobb også fordi jeg jobber i helsevesenet og fort kan gå 8-12 timer uten dobesøk og da er trusene bedre på heavy dager gitt. 

Anonymkode: 0a581...4b9

Skrevet

Hvordan funker en menstruse da? Skal man bruke bind/tampong/menskopp i tillegg? Jeg skjønner ikke helt..? 

Anonymkode: b0c51...289

• Liker 1
Skrevet

Ikke erfaring med menstruse. Men har du vurdert vaskbare truseinnlegg i stoff, som supplement til menskopp/alternativ til menstruse? Disse har trykknapper og kan derfor justeres om de kommer for langt bak/fram. Eller rett og slett bare tøybind?

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan funker en menstruse da? Skal man bruke bind/tampong/menskopp i tillegg? Jeg skjønner ikke helt..? 

Anonymkode: b0c51...289

Nei du trenger ikke bruke noe i tillegg. Menstruser tar opp til 5 tamponger/bind (i væskemengde). Den har jo sydd inn mange stofflag. 

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Pringle said:

Ikke erfaring med menstruse. Men har du vurdert vaskbare truseinnlegg i stoff, som supplement til menskopp/alternativ til menstruse? Disse har trykknapper og kan derfor justeres om de kommer for langt bak/fram. Eller rett og slett bare tøybind?

Tøybind og truseinnlegg flytter seg, bare for å ha nevnt det som en ulempe, jeg testet det en periode, men fant aldri noen som ikke flyttet seg. Det var ekstremt irriterende. Så pass på at du evnt tester noen som ikke flytter seg hvis det finnes (til TS altså). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tøybind og truseinnlegg flytter seg, bare for å ha nevnt det som en ulempe, jeg testet det en periode, men fant aldri noen som ikke flyttet seg. Det var ekstremt irriterende. Så pass på at du evnt tester noen som ikke flytter seg hvis det finnes (til TS altså). 

Ja, du har rett. De flytter seg jo 😬Men du kan flytte dem tilbake.

Skrevet

Jeg syr egne tøybind som jo er mye rimeligere. Har hørt mye bra om menstrusene. 

Tøybind er enkelt å lage, bruker bunn av gamle fleecejakker, innlegg av gamle flanellpysjamaser eller sengetøy i flanell og topp i bomull, gjerne av gamle klær/sengetøy her og. Det er flere grupper på facebook med gode symønster. 

Anonymkode: cbfc4...844

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine selvsydde flytter seg ikke, men de har jeg laget for meg så da har jo jeg sydd de slik at de passer meg og mitt undertøy. 

Tror også mye er avhengig av hva slags underlag det er brukt for det, er det et glatt plastikklignende stoff så glider det nok enklere. Jeg bruker fleece fra gamle fleecejakker. Det er ikke vanntett, men vannresistent. Har aldri opplevd lekkasje med de til tross for kraftige blødninger. 

Anonymkode: cbfc4...844

Skrevet

Hvordan rengjør man menstruere, skylles de og vaskes i vaskemaskin eller slenges de bare rett i vaskemaskinen? Har sett på de fra Lindex selv, og er nysgjerrig på konseptet. Men kjenner jeg er litt skeptisk også 🫣

Anonymkode: 14fec...4b4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan rengjør man menstruere, skylles de og vaskes i vaskemaskin eller slenges de bare rett i vaskemaskinen? Har sett på de fra Lindex selv, og er nysgjerrig på konseptet. Men kjenner jeg er litt skeptisk også 🫣

Anonymkode: 14fec...4b4

Skylles i kaldt vann også vaskes. Så da kan du velge om du skyller de i maskinen eller for hånd. Min maskin har kaldt skylleprogram. Men det tar meg bare 2 min å skylle de for hånd og, så er liksom ikke noe stress. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Pringle said:

Ja, du har rett. De flytter seg jo 😬Men du kan flytte dem tilbake.

Gadd liksom ikke den konstante justeringen. 🤣

Skrevet

Jeg har så lyst til å prøve menstruse, men ser at omtrent alle skal vaskes på 30 eller 40 grader.. jeg vasker jo undertøy på 60. Er det noen som vasker de på 60? 

Anonymkode: 5d518...d4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gadd liksom ikke den konstante justeringen. 🤣

Klart. Som andre påpeker, det varierer også hvor mye de flytter seg. For meg har det hovedsakelig vært sånn at truseinnleggene sklir, mens bindene holder seg på plass. Sikkert noe med arealet å gjøre, større overflate gir bedre feste/stabilitet. 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt min første denne uken. Jeg blør veldig mye på dag 2 og 3. Tenkte jeg bare skulle ha den på en goood stund for å se hva den tåler. Den tålte dag 2 og 3. God å ha på, men jeg syns de luktet fort og det er ekkelt å gå å føle at jeg er våt.  Vile jo normalt sett byttet mye oftere enn hva jeg gjorde det, så var bare for å teste om de virkelig holdt. 

Men abefales absolutt. Til neste runde vil jeg ha tampong under slik jeg pleier. Er bare en stor trygghet at den tåler lekkasje fra full tampong, spesielt på natten. 

Anonymkode: ffbe9...39f

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst å prøve dette, men ser AB over svarte på det som har vært mitt spørsmål/bekymring - går man rundt og føler seg våt, og lukter det?

Jeg blir nok uansett å bruke det som supplement/ekstra sikkerhet til menskopp eller tampong, så den bør vel klare det lille av eventuelle uhell og lekkasjer som kommer da. 

Men kunne vurdert å bruke kun menstruse hjemme, eller på nettene.

Jeg kommer nok til å kjøpe uansett, koster lite å teste det. Noen anbefalinger av merke?

Anonymkode: 4543f...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lyst å prøve dette, men ser AB over svarte på det som har vært mitt spørsmål/bekymring - går man rundt og føler seg våt, og lukter det?

Jeg blir nok uansett å bruke det som supplement/ekstra sikkerhet til menskopp eller tampong, så den bør vel klare det lille av eventuelle uhell og lekkasjer som kommer da. 

Jeg kommer nok til å kjøpe uansett, koster lite å teste det. Noen anbefalinger av merke?

Nå hadde jeg på min i 1.5 døgn så ikke rart det luktet, normalt sett bytter man jo oftere enn som så. Det var som sagt en test for å se hva den tålte. Våt føler jeg meg ellers om jeg kun bruker bind, derfor liker jeg best tampong ved siden av. 

Jeg kjøpte fra Lindex, kostet 399. Er fornøyd:) 

Anonymkode: ffbe9...39f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 12.42):

Jeg har så lyst til å prøve menstruse, men ser at omtrent alle skal vaskes på 30 eller 40 grader.. jeg vasker jo undertøy på 60. Er det noen som vasker de på 60? 

Anonymkode: 5d518...d4c

Jeg har vasket mine på 60 grader. Tipper at de kan bli mer slitt og at produsent ikke kan garantere for holdbarhet etterhvert om man ikke følger vaskeanvisningen. 
Mine er foreløpig like fine så tipper det ikke har så mye å si. 
Jeg vasker heller på 60 grader og kjøper nye etter et par -tre års tid om det trengs. 

Anonymkode: 3a7e3...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns det har gått helt fint med både lukt og følelsen av å være våt. Eneste jeg slet med var den følelsen man fikk etter og ha vært på toalettet og når man da tok på seg den brukte trusen igjen. Da er den nemlig blitt kald og føles kjempevåt. Så fort den er tilbake til kroppstemperatur så kjenner man ingenting. 
Syns det er et kjempelurt produkt, spesielt for de som blør mye og ofte kan blø gjennom. Eller for jenter som nettopp har fått menstruasjon og ikke har rutine for å følge opp bytte bind osv. 

Anonymkode: 3a7e3...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

bruker lindex sine. De føles ikke våte, men jeg har kjøpt de som skal tåle mest væske.

Skylles i kaldt vann og vaskes i maskin på 40 grader. var skeptisk til akkurat det, men de blir rene. Lar de dog ikke ligge, men vasker to hver kveld.

Anonymkode: fd02f...2e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...