Gå til innhold

Leiligheten har ingen lufteluker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på visning på en leilighet i ei blokk bygget på 70-tallet, som jeg likte veldig godt. Pusset opp/ renovert for 9 år siden, både i selve leiligheten og utvendig  (byttet alle dører, vinduer osv). 

Men det finnes ikke en eneste lufteluke i veggene eller i de nye vinduene! Det er vel ikke heldig for inneklima?

Leiligheten var ellers perfekt etter min smak, men ble veldig usikker... Holder det eventuelt å sjokklufte morgen og kveld?  Er det andre her som har bolig uten lufting? Hva gjør dere? 

Anonymkode: 9d55d...c8e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo vinduer. Sett vinduene i klem innimellom og det har samme effekt som lufteluker. 
Har bodd i flere leiligheter uten lufteluker. Null stress😀

Anonymkode: c6dd5...ed9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo vinduer. Sett vinduene i klem innimellom og det har samme effekt som lufteluker. 

Godt å høre, takk!

Skrevet

Balansert ventilasjon? 

Anonymkode: fd446...311

Skrevet

Ja, er det annen form for ventilasjon i leiligheten, som balansert ventilasjon? Jeg har utført mange inneklimamålinger gjennom jobben, og det blir dårlig inneklima i leiligheter uten ventilasjon. Målingene viser gjerne for høy CO2 og høy relativ luftfuktighet, og CO2 går veldig fort oppover etter luftingen. I tillegg til at man jo fyrer for kråka.

Det er et problem at leiligheter pusses opp av folk som ikke er kyndige og ikke forstår hva luftelukene er til, de bare setter opp plater og byttet ut vinduer til nyere vinduer uten ventiler.

Det er mulig å kjøpe miniventilasjon også.

Anonymkode: f45c3...a96

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Inneklima er svært viktig for generell trivsel og helse.

Jeg hadde aldri gått tilbake til en bolig uten enten balansert ventilasjon (foretrekker dette) eller den ventilasjonen boligen var bygget med (for eks lufteluker).

Og husk - dersom de som har pusset opp ikke kan såpass, hva annet har de gamblet på eller ikke kjent til?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var på visning på en leilighet i ei blokk bygget på 70-tallet, som jeg likte veldig godt. Pusset opp/ renovert for 9 år siden, både i selve leiligheten og utvendig  (byttet alle dører, vinduer osv). 

Men det finnes ikke en eneste lufteluke i veggene eller i de nye vinduene! Det er vel ikke heldig for inneklima?

Leiligheten var ellers perfekt etter min smak, men ble veldig usikker... Holder det eventuelt å sjokklufte morgen og kveld?  Er det andre her som har bolig uten lufting? Hva gjør dere? 

Du kan jo bytte ut vinduene med vinduer som har lufteluke. Du skal ikke mye opp i kjøpspris før «bytte to vindu» er en mindre kostnad. 

leiligheter fra 1970-tallet var slik bygget at selve konstruksjonen pustet - de hadde lite til ingen isolasjon, vinduene slapp gjennom både luft og kulde etc. Jeg har bodd i slike leiligheter uten å lufte og uten lufteluke, og inneklimaet var helt ok. Når det blåste luktet det skog på stua (strømkostnadene var et kapittel for seg selv, men luftig var det). Problemet oppstår når man pusser opp og tetter alle slike «pusterom» uten å installere balansert ventilasjon. Da blir det vått og krise veldig raskt.

Du kan bo der selv om veggene er etterisolert og vinduene tette. Men da må du legge opp til å lufte ikke bare morgen og kveld men morgen, etter jobb, utpå kvelden, rett før du legger deg, sove med vindu på gløtt, og så lufte igjen neste morgen som et absolutt minimum. Dersom du tenker tørke tøy inne må du skaffe deg en luftavfukter og sette den på når du henger opp tøyet. Du må også - dersom det ikke er en god kjøkkenvifte der - gjerne ha på luftavfukter når du tar oppvasken(!). 

Dersom oppussingen er gjort noe tilbake i tid, ts, må du ikke finne på å kjøpe uten å sjekke for råte og sopp. Om noen uten å lufte har bodd i en tett leilighet nå i vinter er sannsynligheten høy for at det alt har gått galt.

Anonymkode: cba63...a31

• Liker 4
Skrevet

Kan hende at det «bare» er blitt platet over gamle ventiler. Let etter ventiler på utsiden av bygget og så lager dere hull inn til det gamle kanalene. Dette har jeg vært med å gjort. For ja, det kan bli dårlig inneklima med høy luftfuktighet. 

Anonymkode: 501b2...a93

• Liker 3
Skrevet

Huset mitt er fra 1978 100 Serien her er det ingen lufteluker i vegg men i vinduskarmen vinduene er like gamle ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 7.18):

Det tenker jeg og. 

Har selv gammelt hus. Nokså trekkfullt i seg selv. Man må da leve med at det kan være kaldt om vinteren. Men gjør det så mye? Selv er jeg alltid godt påkledd inne om vinteren, og pulsvarmere har jeg nesten alltid på. En rask dusj på det kalde badet, fordi jeg må ha vindu åpent pga luftfuktigheten som da oppstår. Får på meg varme klær raskt etter på. Så føler jeg meg frisk og opplagt. Har nå begynt å lure på om det er derfor jeg er så sjelden syk?

Har inntrykk av at de fleste vil ha det varmt, og sjelden måtte lufte. Mange er vant med ventilasjoner uten å i det hele tatt kunne lufte. Mange steder er det ingen vindu på badet. Det er utelukket for meg.

Mange sier at de elektriske ventilasjonene er så bra. Det er de nok i begynnelsen, og ved jevnlig vedlikehold og rens. Men altså, jeg tror på vinduer og den beste luftingen er å ha vinduer. I hvert fall hvis beliggenheten er et sted hvor det er god uteluft.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 8.13):

Ja, er det annen form for ventilasjon i leiligheten, som balansert ventilasjon? Jeg har utført mange inneklimamålinger gjennom jobben, og det blir dårlig inneklima i leiligheter uten ventilasjon. Målingene viser gjerne for høy CO2 og høy relativ luftfuktighet, og CO2 går veldig fort oppover etter luftingen. I tillegg til at man jo fyrer for kråka.

Det er et problem at leiligheter pusses opp av folk som ikke er kyndige og ikke forstår hva luftelukene er til, de bare setter opp plater og byttet ut vinduer til nyere vinduer uten ventiler.

Det er mulig å kjøpe miniventilasjon også.

Anonymkode: f45c3...a96

Hvordan vet man om man har balansert ventilasjon?

Anonymkode: 129a4...063

Skrevet

Enkel sak å borre hull til lufteluker, med mindre det er betongvegger. Ventil koster noen hundrelapper, og så trenger du drill med hullsag til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Miewyn77 said:

Enkel sak å borre hull til lufteluker, med mindre det er betongvegger. Ventil koster noen hundrelapper, og så trenger du drill med hullsag til.

I veldig mange bygårder er fasaden fredet, og man får ikke lov til å borre hull i veggen. Til og med avtrekk over kokeplatene er ikke lov å føre ut.

Dette er Oslo. Kjenner ikke andre byer.

Anonymkode: d9cf5...d8f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet man om man har balansert ventilasjon?

Man har et ventilasjonsaggregat et sted i bygget, ventilasjonskanaler, ventilasjonsluker, en manual som sier at man skal rense filter en gang i måneden og bytte filter to ganger i året. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i en leilighet uten lufteluke og det var ikke noe bra.

Hver morgen våknet jeg med tett nese, kløende øyne. En fjert jeg slapp for ca. 1 time siden ble fortsatt hengende i lufta. Flaut når jeg fikk besøk en gang også spurte de om jeg hadde kokt egg. 🤮

Anonymkode: 270b5...9f9

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i en leilighet uten lufteluke og det var ikke noe bra.

Hver morgen våknet jeg med tett nese, kløende øyne. En fjert jeg slapp for ca. 1 time siden ble fortsatt hengende i lufta. Flaut når jeg fikk besøk en gang også spurte de om jeg hadde kokt egg. 🤮

Anonymkode: 270b5...9f9

Har det tilsvarende på kontoret jeg jobber på.  Enkelte av møtelokalene der er helt krise. 

Anonymkode: 1538c...021

Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi har hus bygd i 1985. Prøveprosjekt fra Block Watne om passiv hus som de så fint kaldte det. Er ingen lufteluker i vegg. På badet er det en lukke i taket  så når vi dusjer åpner vi vinduet.

Er heler ikke luftelukker i vinduene heler. Så vi har nå byttet 2 vinduer med luftplager. Og til sommeren er tanken å bore hull i alle rom til å sette inn 1 lufteluke i alle rom

Skrevet

Huset mitt har ingen lufteluker i det hele tatt. Det er gammelt da så kanskje det er grunnen?

AnonymBruker
Skrevet
Gine skrev (6 timer siden):

Huset mitt har ingen lufteluker i det hele tatt. Det er gammelt da så kanskje det er grunnen?

Så du har det ingen luftluket/avtrekkluket? Er du ikke redd for mugg? Hva gjør dere når dere ikke har luftluke på badet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 10.35):

Du kan jo bytte ut vinduene med vinduer som har lufteluke. Du skal ikke mye opp i kjøpspris før «bytte to vindu» er en mindre kostnad. 

leiligheter fra 1970-tallet var slik bygget at selve konstruksjonen pustet - de hadde lite til ingen isolasjon, vinduene slapp gjennom både luft og kulde etc. Jeg har bodd i slike leiligheter uten å lufte og uten lufteluke, og inneklimaet var helt ok. Når det blåste luktet det skog på stua (strømkostnadene var et kapittel for seg selv, men luftig var det). Problemet oppstår når man pusser opp og tetter alle slike «pusterom» uten å installere balansert ventilasjon. Da blir det vått og krise veldig raskt.

Du kan bo der selv om veggene er etterisolert og vinduene tette. Men da må du legge opp til å lufte ikke bare morgen og kveld men morgen, etter jobb, utpå kvelden, rett før du legger deg, sove med vindu på gløtt, og så lufte igjen neste morgen som et absolutt minimum. Dersom du tenker tørke tøy inne må du skaffe deg en luftavfukter og sette den på når du henger opp tøyet. Du må også - dersom det ikke er en god kjøkkenvifte der - gjerne ha på luftavfukter når du tar oppvasken(!). 

Dersom oppussingen er gjort noe tilbake i tid, ts, må du ikke finne på å kjøpe uten å sjekke for råte og sopp. Om noen uten å lufte har bodd i en tett leilighet nå i vinter er sannsynligheten høy for at det alt har gått galt.

Anonymkode: cba63...a31

Eller du kan bare montere lufteluke på eksisterende vinduer. Billig og enkelt.

Anonymkode: 00cf4...0e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...