AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Jeg fylte et stort hull tett inntil nerven på onsdag og har hatt ekstreme smerter siden. Har vært hos tannlegen for å sjekke i dag, og de ber meg prøve å holde ut, de tror det går seg til. Jeg er i tillegg gravid, så det er begrenset hvor mye smertestillende jeg kan ta. Klokken er nå 2 om natten og smertene er så ille at jeg ikke får sove. Sitter her med en sovende 2 åring ved siden av meg som lader opp til ny aktiv dag.. Jeg har SÅ lyst til å bare trekke denne tanna i morgen, jeg er i ferd med å klikke fullstendig av disse smertene. Har noen her erfaring med noe lignende? Tannlegen ønsker virkelig at jeg skal prøve å holde ut 1 uke totalt. Men minimalt med smertestillende og en 2 åring som ikke lar meg hvile gjør at det føles helt umulig.. Anonymkode: f442e...d87 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Jeg hadde stort hull i nest bakerste jeksel for noen år siden. Tannlegen boret og la på fylling, men dette førte til betennelse i nerven som jeg da måtte til spesialist for å rotfylle kort tid etter. Hadde det akkurat som du beskriver. Smertene var så store at det nesten var umulig å sove (selv med "ubegrenset" mengde smertestillende). Husker jeg vurderte å hoppe ut av vinduet for å få slutt på smertene. Helt jævlig! Hvis de tror det går seg til så dreier det seg neppe om mange dager, selv om det er en fattig trøst akkurat nå. Du er på dag 4 allerede. Jeg er ingen ekspert, men jeg har hørt at hvis du bare trekker tanna uten å gjøre noe mer så kan det både endre på tannstillingen din og svekke kjevebenet i området du slutter å tygge, så da ville jeg heller vurdert rotfylling (evt. med krone) eller implantat. Tannsmerter er det verste som finnes! Håper det går over snart 🤗 Anonymkode: e68d7...2c3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Det er ikke uvanlig at man kjenner det godt etter man har fått en stor fylling, spesielt om man har gått med det en stund og det har vært "irritert". Jeg har ikke en tann jeg ikke har hatt et hull i og har hatt det slik flere ganger. Ene gangen så tok det et par måneder før det "roet" seg helt i den ene tanna. Å trekke tenner er lite lurt da det som en over kommenterte vil ødelegge for resten av tennene og kan på sikt endre utseendet ditt siden tenner er en del av ansiktets oppbygning. Hvis denne tanna fortsetter å plage deg vil jeg heller anbefaler deg å få en rotfylling og få deg en krone på den, det koster litt men det er det verdt. Nå er det helg så jeg ville ventet til mandag og hvis det fortsatt er vondt så får du det rotfylt. Ikke noe problem å gjøre dette når du er gravid, det har jeg selv gjort. Ellers må du bare holde ut og ta de smertestillende du kan ta. Anonymkode: 1678e...a5a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Jeg har hatt utholdelige smerter etter både trekking av tann og rotfylling. Har da måttet bruke tramadol. Det er det eneste som tok bort smertene. God bedring💖 Anonymkode: 38211...e15
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Jeg har ikke hatt smerter etter fylling, men jeg hadde infeksjon under en tann der jeg hele tiden fikk beskjed om at antibiotika ville ta det, og jeg bare måtte gi det tid. Tok både reseptfrie smertestillende og B-preparater i fleng uten effekt, hjalp først da de skar opp det som var problemet og fastlegen skrev ut OxyNorm. Tror faktisk ikke de fire tannlegene jeg var hos skjønte hvor vondt det var, selv om hele ansiktet var hovet og jeg gråt bare noen kom borti. Heldigvis har jeg en fantastisk fastlege som skjønte behovet for smertestillende når jeg tok kontakt der. Så hvis du fremdeles har vondt syns jeg du skal kontakte tannlege i dag og be om hjelp. Å gå sånn med tannsmerter er ren tortur, du kan ikke vente at det skal forsvinne av seg selv. Anonymkode: dde26...8a9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Jeg fylte et stort hull i narkose. Det tror jeg reddet meg. Hadde jeg ligget anspent og livredd hadde jeg nok hadde vondt. før det ble bestemt narkose ble det forsøkt å borre å legge fylling med vanlig bedøvelse. Det ble så vanskelig på alle måter. Tannlegen sa det etter timen at dette var tøft til meg. Han så jeg strevde mye under behandlingen. Å at jeg mest sannsylig måtte gjøre opp igjen den fyllingen i narkose. For jeg var en narkosepasient i hans øyne. Noe han hadde rett i. Jeg hadde vondt flere uker i munnen etter fyllingen da jeg anspente meg i redsel og smerter. Ønsker ikke den tiden tilbake. Anonymkode: b40b9...00f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå