Gå til innhold

Blitt trukket i lønn for å gå på obligatorisk kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 50% natt i kommunen og jobber 2-3 vakter i uka. For noen uker siden var jeg strøket av de to nattevaktene mine for å gå på et kurs den ene dagen som varte 08-15. Jeg syns det var helt greit. Det er hardt å gå på nattevakt etter å ha vært på kurs hele dagen  og kunne ikke gått på kurset etter nattevakten. Problemet er at det nå ser ut til at jeg vil bli trukket i lønn for disse to nattevaktene og får kun betalt for dagvakt dagen kurset var på.

Er dette lovlig? Jeg har jo en fast lønn jeg er helt avhengig av for å få betalt regningene mine. Tjener så lite at å bli trukket for en hel nattevakt og bytte enda en nattevakt med dagvakt vil gjøre at jeg vil slite veldig. Jeg ble aldri spurt om det var greit å gjøre det på denne måten. De burde jo heller satt meg på kurs i friperioden min og gitt meg lønn for en ekstra dagvakt.

Har jeg noen rettigheter her eller er det lov å overkjøre de ansatte slik? Jobber i kommunen.

Anonymkode: 4ef56...b74

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber 50% natt i kommunen og jobber 2-3 vakter i uka. For noen uker siden var jeg strøket av de to nattevaktene mine for å gå på et kurs den ene dagen som varte 08-15. Jeg syns det var helt greit. Det er hardt å gå på nattevakt etter å ha vært på kurs hele dagen  og kunne ikke gått på kurset etter nattevakten. Problemet er at det nå ser ut til at jeg vil bli trukket i lønn for disse to nattevaktene og får kun betalt for dagvakt dagen kurset var på.

Er dette lovlig? Jeg har jo en fast lønn jeg er helt avhengig av for å få betalt regningene mine. Tjener så lite at å bli trukket for en hel nattevakt og bytte enda en nattevakt med dagvakt vil gjøre at jeg vil slite veldig. Jeg ble aldri spurt om det var greit å gjøre det på denne måten. De burde jo heller satt meg på kurs i friperioden min og gitt meg lønn for en ekstra dagvakt.

Har jeg noen rettigheter her eller er det lov å overkjøre de ansatte slik? Jobber i kommunen.

Tror ikke de har lov til det. Kontakt fagforbundet 

Anonymkode: ad7dd...351

• Liker 2
Skrevet

Styringsretten til arbeidsgiver gjør at de har rett til det, men du skal varsles innen rimelig tid, senest 14 dager før. Ble du ikke det, så har du en sak. 

Anonymkode: 8e271...f79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Styringsretten til arbeidsgiver gjør at de har rett til det, men du skal varsles innen rimelig tid, senest 14 dager før. Ble du ikke det, så har du en sak. 

Ikke hvis det følger av arbeidskontrakten at TS kun skal jobbe natt. 

Anonymkode: 3ebc0...af0

• Liker 1
Skrevet

Det kan høres ut som om du skulle hatt forskjøvet vakt.

Hvis vaktene allerede var avtalt så skulle du hatt «forskjøvet vakt» på de to nettene. Man mister nattillegget (naturlig nok, du jobber jo ikke den natten), men får et forskjøvet vakt tillegg (ligger normalt sett på 50%) -snakk med tillitsvalgt, mvh tidligere tillitsvalgt i det offentlige.

Anonymkode: 76e90...d9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bedt de gjøre det annerledes neste gang, men hadde ikke orket å ta kampen for en enkelthendelse.

Anonymkode: 0c914...7d1

Skrevet

Hadde tatt kampen.. prinsippsak. Du skulle nok egentlig søkt permisjon med lønn for at dette skulle gått riktig for seg. 

Anonymkode: d57de...18c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kontakt fagforbundet ditt. Her vil du få masse synsing-svar, og vi vet heller ikke hva som står i kontrakten din.

Anonymkode: 6861a...1e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 17.01):

Det kan høres ut som om du skulle hatt forskjøvet vakt.

Hvis vaktene allerede var avtalt så skulle du hatt «forskjøvet vakt» på de to nettene. Man mister nattillegget (naturlig nok, du jobber jo ikke den natten), men får et forskjøvet vakt tillegg (ligger normalt sett på 50%) -snakk med tillitsvalgt, mvh tidligere tillitsvalgt i det offentlige.

Anonymkode: 76e90...d9e

Dette skjønte jeg ikke🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 17.07):

Jeg hadde bedt de gjøre det annerledes neste gang, men hadde ikke orket å ta kampen for en enkelthendelse.

Anonymkode: 0c914...7d1

Denne enkelthendelsen er nok til at jeg ikke får betalt alle regningene mine. Er avhengig av hver 100-lapp for å få det til å gå rundt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 3.54):

Fikk ingen varsel 14 dager før nei. Oppdaget det tilfeldig selv i vaktboka en uke før. Tok likevel forgitt at jeg fikk utbetalt  min faste lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...