AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Sikkert jeg som ikke følger med. Men sjekker skattekortet og den har gått fra 16% til 23%! Jeg er 100% ufør, har den økt? Anonymkode: e5c39...44e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Nei, skattenivået for lavere inntekter har ikke økt. Har du vært inne og sett på hva skatteetaten forventer du skal ja i pensjon, formue, renteinntekter o.s.v? Hvis du har penger i banken, så kan skatten være satt opp fordi renteinntektene er høyere nå enn tidligere. Anonymkode: 0ffbd...ed8 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Skattetrekk og skatt er to forskjellige ting. Har du sjekket postene på skattekortet om de stemmer med det du vil få inn i løpet av året? Anonymkode: 1e8fc...811
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Du må inn å sjekke om det som står i skattekortet stemmer, har du boliglån, så må nok renteutgiftene økes, har der beregnet at du har økt mer i lønn, enn du faktisk har? Ta frem kalkulatoren og regn ut. Anonymkode: 933d4...c5b
Million Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Jeg er også uføretrygdet, og sjekker skattekortet nøye hvert år ved årsskiftet (så snart det blir lagt ut). Endrer det så 1. januar, til det som er riktig. Ofte ser man at skatteetaten overdriver forventet årsinntekt det kommende året med mange tusen kroner. De ser ut til å regne med at uføre får store inntektsøkninger hvert år, noe vi jo ikke gjør. Så dette må du justere manuelt i skattekortet ditt. Sjekk også andre ting de har ført opp i skattekortet ditt, f.eks forventede renteutgifter om du har lån osv. Der kan man også finne mange feil (alle skatteytere bør sjekke skattekortet, selv om de selv vet at de ikke har noen endringer, så kan skatteetaten tro at de har det) Logg deg på Skatteetaten.no i dag og sjekk hva som står som forventet inntekt i 2024. Du må regne det ut selv på forhånd, selvsagt, og så føre inn det utregnede beløpet i skattekortet ditt og lagre det, om det som står der fra før avviker fra tallet du kommer frem til og som er det riktige. Regn med noen få prosents økning i trygd fra mai-måned (den vanlige økningen i Grunnbeløpet som skjer hvert år).
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Million skrev (3 timer siden): Jeg er også uføretrygdet, og sjekker skattekortet nøye hvert år ved årsskiftet (så snart det blir lagt ut). Endrer det så 1. januar, til det som er riktig. Ofte ser man at skatteetaten overdriver forventet årsinntekt det kommende året med mange tusen kroner. De ser ut til å regne med at uføre får store inntektsøkninger hvert år, noe vi jo ikke gjør. Så dette må du justere manuelt i skattekortet ditt. Sjekk også andre ting de har ført opp i skattekortet ditt, f.eks forventede renteutgifter om du har lån osv. Der kan man også finne mange feil (alle skatteytere bør sjekke skattekortet, selv om de selv vet at de ikke har noen endringer, så kan skatteetaten tro at de har det) Logg deg på Skatteetaten.no i dag og sjekk hva som står som forventet inntekt i 2024. Du må regne det ut selv på forhånd, selvsagt, og så føre inn det utregnede beløpet i skattekortet ditt og lagre det, om det som står der fra før avviker fra tallet du kommer frem til og som er det riktige. Regn med noen få prosents økning i trygd fra mai-måned (den vanlige økningen i Grunnbeløpet som skjer hvert år). Hvorfor venter du til 1. januar med å endre skattekortet? Anonymkode: 1e8fc...811
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor venter du til 1. januar med å endre skattekortet? Anonymkode: 1e8fc...811 Greit å bare ta det da. Anonymkode: 28eba...ea1
Million Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvorfor venter du til 1. januar med å endre skattekortet? Anonymkode: 1e8fc...811 Fordi det er et spørsmålsfelt i skattekortendringsskjemaet der det står noe som "hvor mye har du hatt i inntekt hittil i år?" I stedenfor å endre det i desember, tar jeg 1.januar, fordi da kan jeg bare skrive 0. Jeg har inntekt fra 3 steder, inkl en fra utlandet, og gidder ikke sitte og regne ut 12 måneders inntekt. Enkelt og kjapt å bare kunne fylle ut null. Det er jo uansett skattekort for det året (1. januar) jeg fyller ut for. Endret 24. februar 2024 av Million
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 Million skrev (20 minutter siden): Fordi det er et spørsmålsfelt i skattekortendringsskjemaet der det står noe som "hvor mye har du hatt i inntekt hittil i år?" I stedenfor å endre det i desember, tar jeg 1.januar, fordi da kan jeg bare skrive 0. Jeg har inntekt fra 3 steder, inkl en fra utlandet, og gidder ikke sitte og regne ut 12 måneders inntekt. Enkelt og kjapt å bare kunne fylle ut null. Det er jo uansett skattekort for det året (1. januar) jeg fyller ut for. Hva du har tjent i 2023 har INGEN betydning når du skal endre skattekortet for 2024. Det kan endres den dagen du får det, for det begynner uansett ikke å gjelde før 1/1 ( evt første lønnsutbetaling kommende år) Jeg endrer skattekortet 2-3 ganger årlig, når jeg ser hva inntekten mon blir utover året. ( Jobber en del overtid som er vanskelig å beregne Anonymkode: 7f0f3...663
Million Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva du har tjent i 2023 har INGEN betydning når du skal endre skattekortet for 2024. Det kan endres den dagen du får det, for det begynner uansett ikke å gjelde før 1/1 ( evt første lønnsutbetaling kommende år) Jeg endrer skattekortet 2-3 ganger årlig, når jeg ser hva inntekten mon blir utover året. ( Jobber en del overtid som er vanskelig å beregne Anonymkode: 7f0f3...663 Jeg vet da det. Saken er at jeg ikke gidder å sitte å regne sammen fra tre ulike kilder hva jeg har tjent, når jeg kan vente noen dager og bare skrive null. Inntekten jeg får fra utlandet varierer fra måned til måned pga valutakurser, og den må regnes ut måned for måned.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Skrevet 24. februar 2024 Million skrev (5 minutter siden): Jeg vet da det. Saken er at jeg ikke gidder å sitte å regne sammen fra tre ulike kilder hva jeg har tjent, når jeg kan vente noen dager og bare skrive null. Inntekten jeg får fra utlandet varierer fra måned til måned pga valutakurser, og den må regnes ut måned for måned. Du skriver jo selvfølgelig 0 uansett om du endrer før du har fått lønn i nytt åt. Ellers er det ikke nødvendig med 100 % korrekt sum der, heller. Rundet opp til det nærmeste du kjenner til holder i massevis. Anonymkode: 7f0f3...663 2
Million Skrevet 24. februar 2024 #12 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver jo selvfølgelig 0 uansett om du endrer før du har fått lønn i nytt åt. Ellers er det ikke nødvendig med 100 % korrekt sum der, heller. Rundet opp til det nærmeste du kjenner til holder i massevis. Anonymkode: 7f0f3...663 Hva mener du med den første setningen? Det er jo det jeg skriver. Jeg skriver null i begynnelsen av januar. Hadde jeg fylt ut nytt skattekort i desember, året før, måtte jeg skrevet alt jeg har tjent de tolv månedene. De spør etter hva man har tjent "hittil i år". Og runde opp til det nærmeste? Nei. Jeg er litt mer pirkete og nøyaktig enn deg da, så jeg runder ikke opp noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 Million skrev (Akkurat nå): Hva mener du med den første setningen? Det er jo det jeg skriver. Jeg skriver null i begynnelsen av januar. Hadde jeg fylt ut nytt skattekort i desember, året før, måtte jeg skrevet alt jeg har tjent de tolv månedene. De spør etter hva man har tjent "hittil i år". Og runde opp til det nærmeste? Nei. Jeg er litt mer pirkete og nøyaktig enn deg da, så jeg runder ikke opp noe som helst. Tror vedkommende prøver å si at du fra midten av desember 2023 kan fylle ut skattekortet ditt for 2024, h*n bare gjør det på en kjip belærende og indirekte måte… Anonymkode: d76ac...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 Million skrev (29 minutter siden): Hva mener du med den første setningen? Det er jo det jeg skriver. Jeg skriver null i begynnelsen av januar. Hadde jeg fylt ut nytt skattekort i desember, året før, måtte jeg skrevet alt jeg har tjent de tolv månedene. De spør etter hva man har tjent "hittil i år". Og runde opp til det nærmeste? Nei. Jeg er litt mer pirkete og nøyaktig enn deg da, så jeg runder ikke opp noe som helst. Når du får nytt skattekort i midten av desember, så kan du selvfølgelig gå inn og endre det med en gang. Det er ingen felt der hvor du skal oppgi noe inntekt for det inneværende året, kun for det nye. Anonymkode: 0ffbd...ed8 1
Hedda-78 Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sikkert jeg som ikke følger med. Men sjekker skattekortet og den har gått fra 16% til 23%! Jeg er 100% ufør, har den økt? Anonymkode: e5c39...44e Skatten har ikke økt. Skattetrekket ditt har tydeligvis økt. Det kan være riktig, eller det kan være feil. Du må selv sjekke at du har riktig skattetrekk, ved å gå igjennom skattekortet ditt og sjekke tallene. Hvis du blir trekt for mer skatt enn nødvendig, så får du jo tilbake på skatten til slutt, ingen fare.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 Million skrev (13 timer siden): Hva mener du med den første setningen? Det er jo det jeg skriver. Jeg skriver null i begynnelsen av januar. Hadde jeg fylt ut nytt skattekort i desember, året før, måtte jeg skrevet alt jeg har tjent de tolv månedene. De spør etter hva man har tjent "hittil i år". Og runde opp til det nærmeste? Nei. Jeg er litt mer pirkete og nøyaktig enn deg da, så jeg runder ikke opp noe som helst. Du er helt på bærtur. Du fyller ut skattekortet for 2024, 2023 og "hittil i år" har absolutt ingen relevans til det spørsmålet uansett om du fyller det ut i desember. Anonymkode: 1b25f...b16
Perfume Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 Er også ufør og har steget en og to prosent hvert år i skatt, i de siste tre år... Uten ny gjeld /formue eller noe.. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 Million skrev (15 timer siden): Hva mener du med den første setningen? Det er jo det jeg skriver. Jeg skriver null i begynnelsen av januar. Hadde jeg fylt ut nytt skattekort i desember, året før, måtte jeg skrevet alt jeg har tjent de tolv månedene. De spør etter hva man har tjent "hittil i år". Og runde opp til det nærmeste? Nei. Jeg er litt mer pirkete og nøyaktig enn deg da, så jeg runder ikke opp noe som helst. Det skattekortet du fikk i midten av desember 2023 er jo skattekortet for 2024 og spørsmålet om hva du har tjent hittil i år gjelder 2024, så her kan du skrive 0 allerede den dagen du får det. Du trenger ikke vente til 1. januar med å fylle det ut. Anonymkode: 1e8fc...811 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå