Gå til innhold

Kan jeg anmelde naboen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

har en eldre mann som nabo, fra vi flyttet inn i huset så har han hele veien vært negativ til alt vi gjør.

Har vi en snekker innom, henger naboen og følger med på hva vi sier.

Skal vi gjøre noe i Hagen har han egne meninger og mener han bestemmer.

han har kaldt oss jævla utlendinger og vært ufin.

jeg har hele tiden vært snill men nåå, er jeg litt lei.

Han kjører forbi innkjørselen vår hvergang vi er ute for å følge med. Han kjører forbi og rett hjem igjen. Og vi får faktisk øyekontakt med han når han kjører ned. Han er alltid stygg i blikket og ser på oss.

kona nekter å hilse eller svare oss når vi sier noe.

jeg er såå lei av at han aldri gir meg fred.

Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: e08e0...067

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan i alle fall anmeldes for hatefulle ytringer og eventuell trakassering.

Anonymkode: e9c1b...d49

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det eneste du kan anmelde for som jeg tror kan føre noe sted, er hatefulle ytringer. 

Anonymkode: 30322...8ae

• Liker 3
Skrevet

Så jeg kan ikke få stoppet måten han hele tiden ødelegger for oss når vi går ut i hagen?

blir så sliten av det.

er redd han skal kjefte på ungene, et annet nabo barn hadde klart å sparke fotball over på hans side og naboen hadde bedt ungen dra til helvete. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så jeg kan ikke få stoppet måten han hele tiden ødelegger for oss når vi går ut i hagen?

blir så sliten av det.

er redd han skal kjefte på ungene, et annet nabo barn hadde klart å sparke fotball over på hans side og naboen hadde bedt ungen dra til helvete. 

Hvordan ødelegger han? Det finnes ingen lov mot å være en sur og kjip gubbe, det må finnes en konkret lov som brytes, så du må ha veldig konkrete og beviselige eksempler for å kunne anmelde.

Hatefulle utringer (å rope "jævla utlendinger" til dere) kan anmeldes. 

Ellers kan man anmelde pågående og plagsom adferd, brudd på naboloven osv, men det kan fort bli henlagt om det ikke er alvorlig.

Skrevet

Det du bør gjøre er å ignorere hans eksistens så langt det er mulig. 

Anonymkode: be8cf...d69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei.

har en eldre mann som nabo, fra vi flyttet inn i huset så har han hele veien vært negativ til alt vi gjør.

Har vi en snekker innom, henger naboen og følger med på hva vi sier.

Skal vi gjøre noe i Hagen har han egne meninger og mener han bestemmer.

han har kaldt oss jævla utlendinger og vært ufin.

jeg har hele tiden vært snill men nåå, er jeg litt lei.

Han kjører forbi innkjørselen vår hvergang vi er ute for å følge med. Han kjører forbi og rett hjem igjen. Og vi får faktisk øyekontakt med han når han kjører ned. Han er alltid stygg i blikket og ser på oss.

kona nekter å hilse eller svare oss når vi sier noe.

jeg er såå lei av at han aldri gir meg fred.

Hva bør jeg gjøre? 

En typisk norsk rasist. Bare til vinne over han. Har du mann? Hvis ikke er det derfor han gjør det, de er feige å angriper bare eldre, kvinner, barn, svake osv. 

Anonymkode: 485a7...a56

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Som de andre her sier, "jævla utlendinger" er en hatefull ytring som kan anmeldes. Kanskje best med en form for bevis, da. 

Hvis han er slik mot andre naboer også, kanskje dere kunne gått sammen for å snakke med ham? Gi beskjed om at oppførselen hans er svært ufin.

Anonymkode: e65cb...d9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

blir så sliten av det.

Du burde kunne vise til at du har forsøkt å snakke med han da, før evt anmeldelse. Og om du skal komme noen vei med en anmeldelse så tror jeg kanskje at om han har kalt dere «jævla utlendinger» en gang ikke vil bli prioritert. (Sier ikke at det er riktig, men tror nok det må litt mer konkret og beviselig trakassering til for at det ikke skal bli henlagt)

Har dere forsøkt å bli kjent med han? Kanskje han er en ensom, gammel grinebiter bare. Kill them with kindness, som det heter.

Hvis du er redd han skal kjefte på ungene så må du jo evt herde barna litt da. Barn har ikke vondt av å vite at alle ikke alltid er like snille og pedagogiske. Nei, det er ikke riktig at en voksen skal be et barn dra til helvete, men det skjer. Da må barna lære seg å trekke seg bort fra situasjonen og hente en voksen feks. (Lær de hva som er rett og galt, og at de alltid kan si ifra til dere).

Anonymkode: eec13...bb7

Skrevet

Prøv å bli kjent med han? Kanskje han har bodd der hele sitt liv, så er det bygd nye boliger nærmere enn hva han liker? Viser viktighet av å eie eiendommene rundt boligen din.

Anonymkode: 90fe8...010

Skrevet

Jeg har prøvd å snakke og være hyggelig. Vi fjernet en stygg hekk som trakk til seg masse bier fordi sønnen min er hyperallergisk, naboen hang på vår eiendom mens vi fjernet. Selv om hekken var på vår side så spurte vi han om hvilken hekk han syntes det er ok at vi planter. Vi har hele tiden vært hyggelige og sakt hei.

Men han ble plutselig aggressiv og sint fordi han mente vår hekk på vår eiendom skal være 3 meter inn fra hans grense. Når vi holdt oss 1,5 meter inn på vår grense etter å ha forhørt oss med kommunen.

Etter dette har han bare blitt merkelig.

når han kaldte oss jævla utlendinger sa jeg : se og kom deg vekk fra min eiendom, du har ingenting her å gjøre, så dro jeg inn.

Alle andre naboer er norske, de har fortalt at han trør han eier hele nabolaget (7 hus) henger seg oppi alt.

• Liker 1
Skrevet

Hatefulle ytringer kan absolutt anmeldes. Film at han henger rundt dere, hva han sier osv. Kan være dere kan tilføre trakassering. I bestefall får dere besøk/kontakt forbud. Da må han holde kjeft. Mulig han gir seg av seg selv om han merker at dere filmer han. Hvis han sier noe rasistisk, be han gjenta eller spør hva han sa som om du ikke hørte han, slik at det et klart og tydelig.

Anonymkode: a43b6...812

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

blir så sliten av det.

Dere kan gå sammen med naboene, banke på døren og fortelle han hvor landet ligger.

Og, nei, jeg mener ikke at dere skal true han. Eller opptre truende. Men dersom han vet - med absolutt sikkerhet - at du og naboen på andre siden kommer og ringer på døren og høflig men insisterende forteller han at slik adferd ikke er ålreit, og ber han om å forklare hvorfor han velger å være så ufin - hver - eneste - gang - han velger å ty til uønsket adferd så er sjansen ekstremt stor for at han vil slutte. Og det er absolutt ingen grunn til at dere rundt ikke skal la han føle konsekvensene av sitt valg av handlinger.

Anonymkode: 500d1...728

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har prøvd å snakke og være hyggelig. Vi fjernet en stygg hekk som trakk til seg masse bier fordi sønnen min er hyperallergisk, naboen hang på vår eiendom mens vi fjernet. Selv om hekken var på vår side så spurte vi han om hvilken hekk han syntes det er ok at vi planter. Vi har hele tiden vært hyggelige og sakt hei.

Men han ble plutselig aggressiv og sint fordi han mente vår hekk på vår eiendom skal være 3 meter inn fra hans grense. Når vi holdt oss 1,5 meter inn på vår grense etter å ha forhørt oss med kommunen.

Etter dette har han bare blitt merkelig.

når han kaldte oss jævla utlendinger sa jeg : se og kom deg vekk fra min eiendom, du har ingenting her å gjøre, så dro jeg inn.

Alle andre naboer er norske, de har fortalt at han trør han eier hele nabolaget (7 hus) henger seg oppi alt.

Jeg synes det høres ut som den beste strategien er å bygge naboskap med de andre naboene deres. Snakk med dem og få støtte når han har vært vanskelig. Han kommer nok alltid til å være sur og tverr, det er ikke noe dere kan endre med å være fine og høflige mennesker. Han er en tapt og stusselig sak. Fortell barna at han "er litt spesiell" og at de skal fortelle dere om det skjer noe de ikke synes er ok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hatefulle ytringer kan absolutt anmeldes. Film at han henger rundt dere, hva han sier osv. Kan være dere kan tilføre trakassering. I bestefall får dere besøk/kontakt forbud. Da må han holde kjeft. Mulig han gir seg av seg selv om han merker at dere filmer han. Hvis han sier noe rasistisk, be han gjenta eller spør hva han sa som om du ikke hørte han, slik at det et klart og tydelig.

Jeg har hengt opp kamera mot inngangen, dette gjorde vi i fjor sommer da han hele tiden gikk på vår eiendom når vi ikke var hjemme. Det henger skilt rundt at området er videoovervåket så nå går han heldigvis ikke inn på eiendommen vår. 
Vi har valgt å late som han er luft siden han kaldte oss jævla utlendinger. Ser ikke på han, hilser ikke, osv.

Men er såå ekkelt at han kjører forbi innkjørselen så fort vi er der. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hengt opp kamera mot inngangen, dette gjorde vi i fjor sommer da han hele tiden gikk på vår eiendom når vi ikke var hjemme. Det henger skilt rundt at området er videoovervåket så nå går han heldigvis ikke inn på eiendommen vår. 
Vi har valgt å late som han er luft siden han kaldte oss jævla utlendinger. Ser ikke på han, hilser ikke, osv.

Det skjønner jeg. Han har store problemer i topplokket, det er ingen tvil. Dere har jo da videobevis at han tar seg tilrette på deres eiendom da. Går han i hagen og overalt?

Skrevet
mirjia skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det høres ut som den beste strategien er å bygge naboskap med de andre naboene deres. Snakk med dem og få støtte når han har vært vanskelig. Han kommer nok alltid til å være sur og tverr, det er ikke noe dere kan endre med å være fine og høflige mennesker. Han er en tapt og stusselig sak. Fortell barna at han "er litt spesiell" og at de skal fortelle dere om det skjer noe de ikke synes er ok.

Naboene er oppdatert. Og de har snakket med han. Men han gir seg jo ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Naboene er oppdatert. Og de har snakket med han. Men han gir seg jo ikke

Men så lenge han ikke gjør noe ulovlig så er det ikke noe du kan anmelde. Å kjøre forbi innkjørselen og sende sure blikk er ikke noe som kan anmeldes. Skriv ned alle opplevelsene, i detalj, med dato og tid, så har du det dokumentert dersom han skulle gå over streken i fremtiden. Da kan alt det som er for smått i dag være med å styrke en eventuell sak.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre er ikke det ulovligå ferdes på offentlig vei eller å "blikke" andre. Skjønner jo at det er totalen her som gjør at det føles ubehagelig men om du ikke har besøksforbud så er det lite du kan gjøre.

Ignorerer han, bygg gjerde/plant hekk og kamera på egen eigedom+ film eventuelt interaksjoner mellom dere om han oppsøker dere. Anmeld eventuelle trusler og hatefulle ytringer ref jævla utlendinger.

Anonymkode: 01cc8...ebd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sånne folk forandrer seg aldri.

Du kan jo enten bare være overhyggelig mot han og smile og si hei når du ser han uansett hvor sur han er.

Eller du kan slå tilbake når han er frekk og si at det er bedre å være utlending og glad enn å være en norsk bitter gubbe med så dårlig humør. 

Endret av Blåttvann
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...