Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et litt rart spørsmål her som jeg håper at noen kan hjelpe meg med….

Jeg er for tiden delvis bosatt i danmark pga jobb. Jeg har adresse og er folkeregistrert i norge og har ingen umiddelbare planer om å «bli dansk». FIrmaet jeg jobber for er norsk, men med en dansk avdeling som jeg altså jobber ved kanskje 80 prosent av tiden. Jeg skatter derfor også til både norge og danmark.

Her i danmark har jeg valgt å leie en leilighet «litt på landet» fordi jeg trives best slik. Kollektivmulighetene er gode og frem til nå har dette ikke vært noe problem. Saken er dessverre den at jeg har fått et komplisert brudd i foten og må påregne å gå på krykker i mange måneder. Dette gjør «livet på landet» kombinert med kollektivtransport og full jobb ganske komplisert. Hadde jeg hatt bil kunne jeg kjørt fra døren min og direkte til døren på jobb. Det ville også lettet f.eks handling osv veldig. Akkurat nå er jeg sykemeldt, mye fordi at det pr i dag faktisk ikke lar seg gjennomføre praksis og krykke rundt så mye, pluss at bruddet enda er såpass ferskt. Å kjøpe egen bil i danmark akkurat nå er ikke et alternativ.

Det viser seg derimot at jeg har verdens aller snilleste bror som har tilbudt meg å låne bilen sin da han selv ikke bruker den. Men denne bilen står jo i Norge - på norske skilt! Jeg leser meg frem til at dersom man tar med en norsk bil som flyttegods, så skal denne omregistreres innen 30 dager. Men her er det jo ikke det aktuelt, bilen skal jo hjem igjen og skal beholde de norske skiltene sine 🤷‍♀️

Hva er reglene som norsk statsborger som jobber i danmark å låne en norsk bil og kjøre denne i danmark over lenger tid? 😅 Jeg skal så klart ringe vegvesenet eller hvem nå man ringer på mandag, men jeg fikk akkurat tilbud om å låne denne er så spent på om noen har vært borte i en lignende problemstilling 🙈 

Hilsen en som helst vil tilbake i jobb så fort som mulig, men som befinner seg i «feil land» 😅

Anonymkode: 064a9...319

Skrevet

Du må sjekke med danskenes svar på vegvesen og evt tollmyndighetene i Danmark. 

Jeg gidder ikke Google for deg. 
Som utenlandsk statsborger i Norge kan du kjøre din utenlandske bil her en viss periode, så må den ut av landet, eller man må betale avgift for innførsel hit. 

Anonymkode: e7055...75f

• Liker 2
Skrevet

Dette må du spørre danske skattemyndigheter om, men som bosatt i Danmark så stemmer det at du ikke har lov til å kjøre utenlandskregistrert bil i mer enn 30 dager før den må importeres og registreres.

Omstendighetene er forresten irrelevante bortsett fra din status som bosatt/skattemessig bosatt i Danmark.  

Anonymkode: ec5ca...241

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må sjekke med danskenes svar på vegvesen og evt tollmyndighetene i Danmark. 

Jeg gidder ikke Google for deg. 
Som utenlandsk statsborger i Norge kan du kjøre din utenlandske bil her en viss periode, så må den ut av landet, eller man må betale avgift for innførsel hit. 

Som det står i HI har jeg allerede googlet det uten å finne svaret på nøyaktig det jeg spør om, det var derfor jeg spurte her :) 

Hadde det vært MIN bil som jeg tok med som flyttegods kunne jeg kjørt denne på norske skilt i 30 dager før jeg måtte omregistrert den.

Her snakker vi om bilen til min bror som jeg potensielt skal låne noen måneder. Den skal derfor hverken tolles inn som flyttegods eller omregistreres til danske skilt da bilen på et tidspunkt skal hjem igjen til norge. Jeg har heller ingen planer om å melde flytting ut av norge, så der utgikk uansett å ta den med som flyttegods.

Jeg har altså en reisejobb hvor jeg mesteparten av tiden befinner meg i danmark, jeg hører til i norge 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må du spørre danske skattemyndigheter om, men som bosatt i Danmark så stemmer det at du ikke har lov til å kjøre utenlandskregistrert bil i mer enn 30 dager før den må importeres og registreres.

Omstendighetene er forresten irrelevante bortsett fra din status som bosatt/skattemessig bosatt i Danmark.  

Anonymkode: ec5ca...241

Ja, jeg må vel bare ringe dem på mandag :) 

Ja jeg er klar over at omstendighetene er irrelevant for skattemyndighetene/tollvesenet, var mer for å forklare situasjonen til de som tok seg bryet med å svare meg på et forum. 

Men det er vel heller ikke aktuelt for meg å eventuelt kjøpe en billig bil her i danmark uten dansk personnummer. Får vel hverken registrert den eller forsikret den vil jeg tro.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men det er vel heller ikke aktuelt for meg å eventuelt kjøpe en billig bil her i danmark uten dansk personnummer. Får vel hverken registrert den eller forsikret den vil jeg tro.

Du kan kjøpe billig bil i Norge og ta den inn som flyttegods da? 
Evt får dere sjekke muligheten for å utføre din brors bil etter 30 dager, for så å ta den inn på nytt (vet ikke hvor lenge du er immobil? ) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan kjøpe billig bil i Norge og ta den inn som flyttegods da? 
Evt får dere sjekke muligheten for å utføre din brors bil etter 30 dager, for så å ta den inn på nytt (vet ikke hvor lenge du er immobil? ) 

Ja, men jeg trenger lissom bare en bil i noen måneder frem til jeg kan kaste krykkene, så hadde vært så genialt å bare lånt den bilen som allerede finnes uten noe mer surr 😅 Men skjønner jo at det kanskje ikke er så enkelt som jeg så for meg 🙈

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for link :) Har lest denne, men det gir meg ikke et nøyaktig svar på spørsmålet i min situasjon :) Jeg får bare ringe dem på mandag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som det står i HI har jeg allerede googlet det uten å finne svaret på nøyaktig det jeg spør om, det var derfor jeg spurte her :) 

Hadde det vært MIN bil som jeg tok med som flyttegods kunne jeg kjørt denne på norske skilt i 30 dager før jeg måtte omregistrert den.

Her snakker vi om bilen til min bror som jeg potensielt skal låne noen måneder. Den skal derfor hverken tolles inn som flyttegods eller omregistreres til danske skilt da bilen på et tidspunkt skal hjem igjen til norge. Jeg har heller ingen planer om å melde flytting ut av norge, så der utgikk uansett å ta den med som flyttegods.

Jeg har altså en reisejobb hvor jeg mesteparten av tiden befinner meg i danmark, jeg hører til i norge 😅

Du har skattemyndighetene, og så har du forsikring… sjekk opp begge deler. 

Anonymkode: 92ffd...1ad

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men jeg trenger lissom bare en bil i noen måneder frem til jeg kan kaste krykkene, så hadde vært så genialt å bare lånt den bilen som allerede finnes uten noe mer surr 😅 Men skjønner jo at det kanskje ikke er så enkelt som jeg så for meg 🙈

Takk for link :) Har lest denne, men det gir meg ikke et nøyaktig svar på spørsmålet i min situasjon :) Jeg får bare ringe dem på mandag.

Den gir jo svar at du ikke har lov

Anonymkode: 1cd4e...ac7

Skrevet

Jeg fant jeg fant 😁

Man kan søke om å få kjøre på utenlandske skilt i danmark om man er hjemmeværende i et annet land og oppholder seg i danmark midlertidig. I første omgang i inntil 185 dager, men det kan utvides. Dette var en mulighet for f.eks folk som ukependler, jobber midlertidig i danmark, studenter osv osv. 

Så da er det faktisk en mulighet for meg 😁👏

TS

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den gir jo svar at du ikke har lov

Anonymkode: 1cd4e...ac7

Nei, det gjør den ikke. Ts er folkeregistrert i Norge, og har dermed egentlig ikke flyttet til Danmark.

Anonymkode: 1b134...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fant jeg fant 😁

Man kan søke om å få kjøre på utenlandske skilt i danmark om man er hjemmeværende i et annet land og oppholder seg i danmark midlertidig. I første omgang i inntil 185 dager, men det kan utvides. Dette var en mulighet for f.eks folk som ukependler, jobber midlertidig i danmark, studenter osv osv. 

Så da er det faktisk en mulighet for meg 😁👏

TS

Dette stemmer.

Jeg har en venninne som gikk et år på dansk folkehøyskole og hun hadde med seg farens bil. Husker de sjauet med akkurat det samme. Skolen ga beskjed om at de kunne ha bilen i danmark så og så lenge (husker ikke nøyaktig antall dager/måneder) før bilen måtte returnere til norge. Man måtte kunne bevise at bilen hadde vært hjemme før man kunne ta den tilbake, men det holdt med f.eks en ferjebilett med registreringsnummer på eller regning fra et verksted f.eks. 

Husker jeg var nede og besøkte henne og måtte le litt for meg selv over hvor mange norske biler som sto parkert på parkeringsplassen til internatet 😁

Dette er noen år siden så mulig reglene er forandret, men den gangen var det mulig og det ble flittig brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...