AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Skrevet 23. februar 2024 Jeg er uføretrygdet og har vært det i over 10 år. De siste par årene er mannen min blitt svært syk og omsorgsoppgavene hjemme er mange. Noe dekkes av kommunale tjenester, men slett ikke alt. Kommunen har derfor selv tatt iniativ til å vurdere omsorgspenger på meg - og tanken er veldig god og vi trenger pengene for alvorlig sykdom er utrolig dyrt. Men hva vil skje med trygden min? Gitt at jeg får innvilget nivå 1 er alt greit, da vil jeg tjene under den lovlige grensa. Men hva hvis jeg får innvilget nivå 2, 3, 4 eller 5...? Jeg greier ikke å finne ut hva som vil skje på NAV sine hjemmesider (de er som alltid så vage at man aldri kan være sikker på noenting) og jeg får ikke tak i noen som kan svare meg heller. Det jeg tror er de to alternative tingene som vil skje hvis jeg innvilges nivå 2 eller mer er: A: Jeg vil trekkes tilsvarende i trygden som det jeg får utbetalt i omsorgspenger. Får jeg årlig utbetalt 50 000 mer enn fribeløpet vil jeg tilsvarende få 50 000 kr (eller mulig det er typ 70-80% av summen) mindre utbetalt i trygd. Når mannen min dør eller omsorgsarbeidet opphører på annet vis vil jeg fortsatt ha et vedtak på 100% uføretrygd og jeg vil begynne å få utbetalt min fulle trygd igjen. B: Siden jeg tilsynelatende greier å tjene penger vil uføretrygden min etterhvert vurderes på nytt, enten i sin helhet eller en viss prosent. Når da mannen min dør eller omsorgsoppgavene opphører på annet vis om ett, to eller fem år vil jeg ikke lenger ha vedtak på full uføretrygd og nok å leve av. Hvis A er jeg ikke det minste bekymret, jeg trenger ikke dobbelt inntekt selv om noen tusenlapper ekstra vil komme svært godt med. Hvis B derimot, må jeg jo få stoppet dette før det innvilges. Jeg kan ikke risikere hele livsgrunnlaget mitt fordi kommunen min faktisk er grei og ønsker å hjelpe meg! Ønsker aller mest svar fra andre som har hatt vedtak på både uføretrygd og omsorgspenger nivå 2 eller høyere. På forhånd takk! Anonymkode: 0354f...c0e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Skrevet 23. februar 2024 I ditt vedtak om uføre står det beløpsgrense og hva du vil blir trukket dersom du tjener mer. jeg er 100% ufør, men har omsorgslønn fra kommunen. Dvs at jeg har et ansettelsesforhold i kommunen, dette på lik linje som et hvilket som helst annet ansettelsesforhold. i mitt tilfelle har nav redusert min uføregrad til 95%, men jeg tjener likevel over grensen, og blir trukket deretter. Dette oppgir jeg selv under min pensjon på nav sine sider. for meg er det økonomisk tap, men jeg har ikke noe valg. Anonymkode: 169da...090
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #3 Skrevet 23. februar 2024 I min kommune er ikke omsorgslønn nivådelt, men et timebasert vedtak Anonymkode: 169da...090
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #4 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I min kommune er ikke omsorgslønn nivådelt, men et timebasert vedtak Anonymkode: 169da...090 Jeg spør om omsorgsstønad, ikke omsorgslønn Anonymkode: 0354f...c0e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #5 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I ditt vedtak om uføre står det beløpsgrense og hva du vil blir trukket dersom du tjener mer. jeg er 100% ufør, men har omsorgslønn fra kommunen. Dvs at jeg har et ansettelsesforhold i kommunen, dette på lik linje som et hvilket som helst annet ansettelsesforhold. i mitt tilfelle har nav redusert min uføregrad til 95%, men jeg tjener likevel over grensen, og blir trukket deretter. Dette oppgir jeg selv under min pensjon på nav sine sider. for meg er det økonomisk tap, men jeg har ikke noe valg. Anonymkode: 169da...090 Jeg snakker om omsorgsstønad, ikke omsorgslønn. To ulike stønader. Men for NAV vil det kanskje gå for det samme? Eller hvem vet... Omsorgslønn er et ansettelsesforhold med kommunen, omsorgsstønad er ikke det. Jeg vet at jeg vil trekkes i trygden sånn rundt regna det samme som jeg får i stønad. Det er greit. Det jeg frykter, er at de skal redusere uføregraden min slik at jeg senere ikke vil ha noe å leve av. Da vil det være bedre å takke nei til stønad nå. Anonymkode: 0354f...c0e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Uføregraden står helt fast, kun utbetalingsgrad som endres. Uføregraden kan opphøre, men det krever at du tjener over 80% av tidligere inntekt(oppjustert til dagens nivå) i 10 sammenhengende år. A stemmer altså nesten, bare at du ikke blir trukket krone for krone i uføretrygd. Anonymkode: c0f7f...6a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå