Gå til innhold

Nødvendig med livmorhalsprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sammen med mannen min i 18 år. Jeg har tatt 2 livmorhalstester tidligere. Jeg har ikke vært utro og selvom det er naivt å si det, så vet jeg at han ikke har vært det heller. Er det nødvendig at jeg tester meg? Hadde det vært noe hadde viruset brutt ut allerede?

Anonymkode: 54d04...7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA, selvsagt må du ta celleprøve selvom du har fast partner. 

Anonymkode: bfdf5...b9b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan jo fortsatt få kreft selv om du har fast partner😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er nødvendig. 

Anonymkode: 1d5b8...df3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men kjære vene, det er jo fullt mulig å få HPV fra fast partner også. De fleste har dette viruset. Selvsagt må du også ta celleprøve.

Anonymkode: 62285...f30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

HPV er riktignok den vanligste årsaken til livmorhalskreft, men likevel ikke den eneste. Selvfølgelig tar man livmorhalsprøve regelmessig.

• Liker 4
Skrevet

Det er ingen som tvinger deg...

Skrevet

Nødt å nødt.. jeg tok min første celleprøve som 43.. ingenting som feilte meg. Etter mange år med maaaaange peniser. 

Anonymkode: fb0ad...ac5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nødt å nødt.. jeg tok min første celleprøve som 43.. ingenting som feilte meg. Etter mange år med maaaaange peniser. 

Okei? Det finnes folk som røyker hele livet også uten et eneste problem, det betyr ikke at det er lurt å gå imot anbefalingene.

Anonymkode: 62285...f30

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg måtte opereres som 23 åring med en fast partner. Du ser hvor dumt det du sier er? At du har hatt flaks er bare heldig for deg. 

Anonymkode: 8eebe...db2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er ikke hpv-virusene den eneste årsaken til celleforandringer og kreft da...
Både virus, sopp og bakterier kan gi celleforandringer.

Men du trenger ikke ta celleprøve, hverken om du har en fast partner eller bytter hyppig. Det er ditt valg om du ønsker oppdage eventuelle celleforandringer tidlig.

Jeg tar celleprøve samtidig som en generell sjekk nedentil, fordi jeg ønsker kunne få behandling tidlig. Om du ikke ser en grunn til å kunne starte behandling tidlig så er det opp til deg selv.

Anonymkode: 1128a...503

Skrevet

Ja det må du. Jeg har ikke vært spesielt seksuelt aktiv de siste årene. Likevel har jeg vedvarende hpv-infeksjon og måtte ta biopsi av livmorhalsen tidligere denne uken. 

Hvis det er fordi jeg har celleforandringer dypere i vevet så er det godt det blir oppdaget tidlig. 

Skrevet

Om det er nødvendig for deg får du vurdere selv. Men ett sånn screeningprogram takker isåfall jeg ja til! Så får du ta konsekvensene selv hvis du får får kreft av noen som kunne vært oppdaget tidligere.

Anonymkode: 1c839...91b

Skrevet

De aller fleste får jo ikke kreft. Det er ikke celleprøven som er forebyggende, men at eventuell kreft oppdages på et tidlig stadium.

De aller fleste havner aldri i en alvorlig bilulykke. Men vi tenker jo at bruk av bilbelte er en bra ting uansett.

Anonymkode: cf129...532

• Nyttig 1
Skrevet

Nå testes det jo kun etter HPV, så det er det viruset som er ansett som en risiko. Ikke alt annet.

Så må du selv vurdere om du ønsker å være helt sikker, mtp om mannen din er utro eller ikke.

Anonymkode: ddbd2...769

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og jeg måtte opereres som 23 åring med en fast partner. Du ser hvor dumt det du sier er? At du har hatt flaks er bare heldig for deg. 

Anonymkode: 8eebe...db2

Så da må alle opereres som 23 år? Hysteri!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så da må alle opereres som 23 år? Hysteri!!

Nei, poenget er jo at det er lurt å ta celleprøve for å oppdage om man er en av de uheldige. Det er ikke hysterisk å ta celleprøve, det er jo anbefalt, og det er det en grunn til.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har vært sammen med mannen min i 18 år. Jeg har tatt 2 livmorhalstester tidligere. Jeg har ikke vært utro og selvom det er naivt å si det, så vet jeg at han ikke har vært det heller. Er det nødvendig at jeg tester meg? Hadde det vært noe hadde viruset brutt ut allerede?

Anonymkode: 54d04...7c0

🤦‍♀️

Selvfølgelig så skal du teste deg hvert tredje år! Eller tror du at du er immun mot å få kreft? 

Anonymkode: 644d7...ba4

Skrevet

Burde jo det. Har hatt samme partner i 23 år. Og tester meg for celle endringer hvert 3 år. Livredd for å få. Har en bestemor som døde pga de ikke oppdaget kreft i livmorhals og livmor, tante, mor og søskenbarn som har fjernet pga kreft

Anonymkode: b6eb6...3cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🤦‍♀️

Selvfølgelig så skal du teste deg hvert tredje år! Eller tror du at du er immun mot å få kreft? 

Anonymkode: 644d7...ba4

Det er hvert femte år nå, om du ikke får påvist hpv. Men ja TS bør ta celleprøve. 

Anonymkode: 9e579...210

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...